2015-08-13, 12:26
Min far har en del pengar.
Nu har han funnit en kvinna som manipulerar honom. Han hör bl.a. mindre och mindre av sig, och detta har jag påpekat för honom.

De ska nu flytta ihop och köpa en lägenhet för min fars pengar.
Jag är rädd att hon ska lura honom av alla pengarna han har. Grunden till detta, är att jag fick hjälpa honom med en transaktion, och såg då vad han har använt pengar på.

Finns det något avtal som gör att hon inte får någon rätt på lägenheten och hans pengar om de skulle lämna varandra och/eller han skulle gå bort.

Tack på förhand!

Alma Berlin
Citera
2015-08-13, 12:32
Bannlyst
Hallå!

Absolut kan de skriva ett äktenskapsavtal eller "samboavtal", det är inga problem alls. Det är ju precis som ett testamente i princip. Finns massa bra färdiga mallar om du bara söker på google.
Citera
2015-08-13, 12:43
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Min far har en del pengar.
Nu har han funnit en kvinna som manipulerar honom. Han hör bl.a. mindre och mindre av sig, och detta har jag påpekat för honom.

De ska nu flytta ihop och köpa en lägenhet för min fars pengar.
Jag är rädd att hon ska lura honom av alla pengarna han har. Grunden till detta, är att jag fick hjälpa honom med en transaktion, och såg då vad han har använt pengar på.

Finns det något avtal som gör att hon inte får någon rätt på lägenheten och hans pengar om de skulle lämna varandra och/eller han skulle gå bort.

Tack på förhand!

Alma Berlin

Din pappa bör så snart som möjligt skriva ett "samboavtal" för att få det rätt från början så föreslår jag att din pappa tar hjälp av en jurist för att upprätta avtalet, kostar inte stor slant alls, och då är man säker på att det blir korrekt som din pappa vill ha det.
Citera
2015-08-13, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av PaXXton
Hallå!

Absolut kan de skriva ett äktenskapsavtal eller "samboavtal", det är inga problem alls. Det är ju precis som ett testamente i princip. Finns massa bra färdiga mallar om du bara söker på google.

Men dessa mallar; är de giltiga? Måste inte en bankman eller advokat närvara?
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Din pappa bör så snart som möjligt skriva ett "samboavtal" för att få det rätt från början så föreslår jag att din pappa tar hjälp av en jurist för att upprätta avtalet, kostar inte stor slant alls, och då är man säker på att det blir korrekt som din pappa vill ha det.

Okej. Så det är en advokat som gäller?
Jag ska försöka råda honom till detta, men hur det går, det får vi se..
Tack för svar!
Citera
2015-08-13, 18:37
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Tack för svar!

Tack för svar!

Nej då samboavtal behöver man inga vittnen på. det räcker med din pappas och hans sambos underskrift sedan ska din pappa ta en kopia och hans sambo en kopia som dem inte får förvara på samma ställe så är det helt grönt.

Finns färdiga mallar på internet bara googla "samboavtal mall"
Citera
2015-08-13, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Nej då samboavtal behöver man inga vittnen på. det räcker med din pappas och hans sambos underskrift sedan ska din pappa ta en kopia och hans sambo en kopia som dem inte får förvara på samma ställe så är det helt grönt.

Finns färdiga mallar på internet bara googla "samboavtal mall"

Tack så mycket! Uppskattas!

Alma Berlin
Citera
2015-08-13, 18:48
Kan denna vara bra nog - http://www.juristjouren.se/Filer/mallsamboavtal.pdf ?

Alma Berlin
Citera
2015-08-13, 21:48
Citat:
Tack för svar!

Tack för svar!

Nja advokat är väl overkill en jurist duger gott, man kan även fixa det själv, men för att vara säker kanske man bör ta hjälp, förargligt om något gick fel när det är dags för avtalet att gälla.
Citera
2015-08-13, 21:51
Citat:
Kan denna vara bra nog - http://www.juristjouren.se/Filer/mallsamboavtal.pdf ?

Alma Berlin

Även detta borde duga om parterna är medvetna vad de skriver under.
Citera
2015-08-13, 22:45
Citat:
Nja advokat är väl overkill en jurist duger gott, man kan även fixa det själv, men för att vara säker kanske man bör ta hjälp, förargligt om något gick fel när det är dags för avtalet att gälla.

Citat:
Även detta borde duga om parterna är medvetna vad de skriver under.

Okej. Men då ska jag (försöka) råda till att anlita en jurist
Tack för hjälpen!

Alma Berlin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in