2015-08-13, 15:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur många inlägg har du nu skrivit med "advokat" och "smula sönder"?

Du vet inte vad som finns i bevisväg mer än någon annan. Däremot verkar du vara helt immun mot insikten att den allmänna uppfattningen bland de juridiskt mer kunniga i tråden är att åklagaren förefaller att ha ett ganska bra case för åtal åtminstone. Bland annat tyder de båda längre förlängningarna än standard av häktningsperioden på det, liksom att MGM nu gett upp sina försök att överklaga häktningsbesluten.

Jag tror du sett för mycket på advokatserier också. Och DNA-bevisning är banne mig inte enkel att smula sönder heller.
Varifrån kommer den insikten? Vad vet du om tråddeltagarnas kunnighet i juridik?
2015-08-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det är ett otroligt trångsynt resonemang du för. Lisa måste inte nödvändigtvis ha transporterats med
någon bil! Inser du inte att något annat kan ha använts? Så enkelt som t.ex. en skottkärra? Hur vet du att polisen inte har hittat några spår efter Lisa i mgm:s bil? Dina tvärsäkra uttalanden kommer de direkt från spånkorgen? Hur kan du utesluta att mgm inte har haft tillgång till något annat transportmedel?
Man kan definitivt inte anta att brottsplatsen är "någons" bil. Källa tack på att något DNA från mgm inte har hittats på Lisa!
Jag är helt övertygad att gärningsmännen kommer utifrån och inte från Blombergområdet och de har använt sin egen bil. Eftersom någon brottsplats har inte hittats finns möjligheten att gärningsmännen har använt deras bil som brottsplats.
All logik säger att de har kommit utifrån och de kan exempelvis ha använt en skåpbil.
Något DNA har inte hittats från den misstänkte på Lisa.
2015-08-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När de här tre litauerna blev anhållna och förhörda alla tre berättade sanningen det som förhörsledarna frågade. Med tre personer som sitter i förhör är det mycket lätt för förhörsledarna att få en uppfattning om de talar sanning.
Problemet för den äldre brodern blev de här DNA som fanns på saker som tillhört Lisa utanför cafeet och därför har han inte blivit frisläppt som de andra två.
Det har kommit uttalande att de kan ha blivit planterade dit och jag är på samma linje, jag anser att det sannolikt är någon som ville komma åt jobbet som litauerna hade, det ser jag som motiv för planteringen.
I mångas ögon var det sannolikt ett lukrativt jobb de hade, med en mycket bra arbetsgivare som också respekterade och uppskattade dem.
Då är det väl bara att anhålla dem som jobbar där nuförtiden! Tipsa MGMs advokat så blir MGM frisläppt.
2015-08-13, 15:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lyckligtvis känner jag till mitt genus.

Söket var runt kaféet trehundra meters omkrets första dygnet. En brand på söndag kväll tre km därifrån hade inte väckt sökets uppmärksamhet.

Och dessutom argumenterade jag mot #letsdoits idé om att MGM återvände till Martorp på kvällen, utan att flytta kroppen eller förstöra den. Jag har en helt annan idé om varför kroppen lämnades där inomhus där den kunde hittas.

Det är väl klart att en brand hade väckt uppmärksamhet, speciellt hos Lisas pappa som, kan man anta, genast hade velat undersöka om denna brand hade något samband med hans nyligen försvunna dotter.
2015-08-13, 15:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hela ditt inlägg är någonting som aldrig hänt, utan du gör något eget scenarium.

Jag har aldrig påstått något annat - jag tyckte jag var extremt tydlig med att det hela var just ett exempel för att på ett allmänt plan illustrera att bedömningen av om ett bevis bara är ett slumpartat sammanträffande påverkas av om det finns andra, oberoende fakta som pekar i samma riktning.

Återigen: Dina svårigheter att förstå vad du läser skapar onödigt tjafs i tråden. Varför inte träna lite på svensk läsförståelse och återkomma när det funkar lite bättre för dig?
2015-08-13, 15:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varifrån kommer den insikten? Vad vet du om tråddeltagarnas kunnighet i juridik?

Det märks ganska väl på uttalanden som görs. Men visst, det kanske finns några doktorer i straffrätt som döljer sina kunskaper väldigt väl. Jag syftade annars bl a på Bergakungen och Tingsnotarien, samt i viss mån även Hamilkar. Han är dock precis som jag inte jur kand.

Annars är det ofta detaljer som avslöjar okunskapen. Jag tänker t ex på en i Vatchareeyatråden som skrev ett grötmyndigt inlägg om att jag hade fel i någon juridisk fråga och samtidigt påstod att prejudikat och doktrin var samma sak. Något en person med bara elementära juridiska kunskaper naturligtvis vet är nys. Eller den store detektiven Q som trodde att förarbeten från slutet av 30-talet för ännu gällande central lagstiftning (Rättegångsbalken) på något vis inte skulle vara giltiga som rättskälla pga sin ålder. ;-)
2015-08-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ett DNA där från Lisa säger väl inte mer än att hon kan ha befunnits sig där, eller som NBs advokat i så fall säger kan ha planterats där. Och det behöver nödvändigtvis inte säga mer än att en källa till hennes DNA befunnit sig på platsen och på platsen blivit mekanokemiskt avlämnad från sin upphovsrättslige innehavare dvs DNA Fabrikören.
Jag skulle tro att advokaten ser till helheten att de där DNA kan inte kopplas till mordet på Lisa, om ett mord skall kunna bevisas måste det finnas en hel kedja som kopplas samman och stämmer in.
Därför med något som är planterat blir det en bruten kedja, därför skall man inte tro att det går att få dit en oskyldig med att plantera någonting när det gäller mord.
Det som kan ske är att utredningen drar ut på tiden.
2015-08-13, 15:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det märks ganska väl på uttalanden som görs. Men visst, det kanske finns några doktorer i straffrätt som döljer sina kunskaper väldigt väl. Jag syftade annars bl a på Bergakungen och Tingsnotarien, samt i viss mån även Hamilkar. Han är dock precis som jag inte jur kand.

Annars är det ofta detaljer som avslöjar okunskapen. Jag tänker t ex på en i Vatchareeyatråden som skrev ett grötmyndigt inlägg om att jag hade fel i någon juridisk fråga och samtidigt påstod att prejudikat och doktrin var samma sak. Något en person med bara elementära juridiska kunskaper naturligtvis vet är nys. Eller den store detektiven Q som trodde att förarbeten från slutet av 30-talet för ännu gällande central lagstiftning (Rättegångsbalken) på något vis inte skulle vara giltiga som rättskälla pga sin ålder. ;-)
Exempel på personer som är juridiskt kunniga eller okunniga stöder inte ditt påstående. Jag tror inte Q från vatchareeyatråden ens har skrivit i den här tråden. Jag har inte sett att de som du tar fram som exempel på kunniga personer ens har uttalat sig om åklagarens case för åtal. Förstår jag dig rätt om jag antar att det är de som håller med dig som du betraktar som juridiskt kunniga?
2015-08-13, 16:01
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Om polisen hade hittat spår av Lisa eller hennes kropp i litauernas bil det skulle ha varit mycket skarpa bevis, direkt bindande till mordet på Lisa. Men sanningen är den de har hittat ingenting i deras bil.
Jag har fått uppfattningen att den här brodern sitter häktat därför det fanns hans DNA på saker utanför kafeet som tillhört Lisa.
Jag har i tidigare inlägg gett en förklaring, varför det fanns DNA på de här sakerna.
Det kan finnas annan förklaring, men den jag kommit med tror jag själv på, och den är också logisk.

MGM behöver ju inte ha använt sin egen bil . Säteriet har ju ett flertal fordon som skulle kunna ha använt vid transporten från Cafeét till Martorp . Jag tvivlar också på att man hittat spår av offret i MGM:s bil eftersom man även tog in en av AJ:s bilar på kontroll . Frågan är ju då om det inte finns ytterligare fordon som har kunnat använts av MGM . Bl.a så har ju AJ en gammal avställd Peugeot Partner stående . Undrar om den har undersökts ?? Om jag hade varit i GM:s kläder skulle jag ju absolut inte ha använt min egen bil för att utföra en dylik transport med tanke på hur besvärligt det är att städa en personbil klinikt ren med tanke på de flesta bilar ser ut inuti . Klädsel , mattor m.m är ju inte direkt lätta att få 100 % rena och fria från spår av DNA m.m .
2015-08-13, 16:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Däremot verkar du vara helt immun mot insikten att den allmänna uppfattningen bland de juridiskt mer kunniga i tråden är att åklagaren förefaller att ha ett ganska bra case för åtal åtminstone.

De juridiskt mer kunniga?
Man behöver knappast ha värst koll på juridik för att anta att DNA-spår inkl blandad bevisning går till åtal.

Rent ointressant till och med.
2015-08-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
MGM behöver ju inte ha använt sin egen bil . Säteriet har ju ett flertal fordon som skulle kunna ha använt vid transporten från Cafeét till Martorp . Jag tvivlar också på att man hittat spår av offret i MGM:s bil eftersom man även tog in en av AJ:s bilar på kontroll . Frågan är ju då om det inte finns ytterligare fordon som har kunnat använts av MGM . Bl.a så har ju AJ en gammal avställd Peugeot Partner stående . Undrar om den har undersökts ?? Om jag hade varit i GM:s kläder skulle jag ju absolut inte ha använt min egen bil för att utföra en dylik transport med tanke på hur besvärligt det är att städa en personbil klinikt ren med tanke på de flesta bilar ser ut inuti . Klädsel , mattor m.m är ju inte direkt lätta att få 100 % rena och fria från spår av DNA m.m .
Jag skulle tro att polisen har undersökt alla bilar som varit tillgängliga för litauerna, därför de förundersökningar jag läst gör de grundliga jobb, lämnar ingenting åt slumpen.
Om en bil använts för transport av en kropp eller person det finns alltid något spår efter personen ellerkroppen, polisen har också tillgång till hjälpmedel som hundar och andra tekniska hjälpmedel.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-13 kl. 16:20.
2015-08-13, 16:40
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Jag skulle tro att polisen har undersökt alla bilar som varit tillgängliga för litauerna, därför de förundersökningar jag läst gör de grundliga jobb, lämnar ingenting till slumpen.
Om en bil använts för transport av en kropp eller person det finns alltid något spår efter personen ellerkroppen, polisen har också tillgång till hjälpmedel som hundar och andra tekniska hjälpmedel.

Ja , det får man ju verkligen hoppas att man har kollat upp alla fordon som finns tillgängliga . Att man missar en för att den är avställd kanske är att "hoppas" på för mycket . Den bilen hade väl i alla fall varit mest lämpad . Bara ett ta högtryckstvätten och blåsa av hela lastutrymmet . Men i så fall skulle ju tvättplatsen kunnat vara intressant att undersöka . Allt som funnits i bilen skulle ju då finnas på marken eller golvet om den tvättats inomhus . Men som sagt så får man hoppas att man tänkt på sådana saker . Undrar hur det är med däckavtryck m.m nere vid cafeét om man har lyckats hitta och säkra några såna överhuvudtaget . Någonstans borde man ju kunnat hitta ett sådant att jämföra med bilar knutna till MGM eller säteriets fordonspark.Det beror ju på underlaget också förstås , det är ju knepigare att hitta däckavtryck på vissa sorters underlag .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in