2015-08-13, 15:17
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Nej.

Det finns naturliga förklaringar till varför fattigdom och krig uppstår. Du behöver exempelvis inte använda Gud för att ge en förklaring till varför andra världskriget uppstod eller varför människor är fattiga och hamnar i utanförskap.

Det finns det ja. Du är fast i det analytiska tänkandet som aldrig kommer leda till en lösning. Vi alla vet varför folk är fattiga och varför krig startas, men vi förstår inte vårt egna tänkande som leder till problemen. Om vi vet varför det blir "fel" varför agerar vi inte i nuet och löser det?

Uppenbarligen saknas det intelligens när man förskjuter lösningen till framtiden. Folk tror att man kan lösa det genom att införa lagar, ideologier och organisationer. Folk tror att det kan lösas politiskt eller ekonomiskt men det kan det inte.

Alltså måste man gå mycket djupare tills man kommer in på det religiösa planet där man försöker förstå sig på elementär psykologi, varför lider jag? varför är jag rädd? varför hatar jag andra? varför är det så mycket elände i världen?
Citera
2015-08-13, 15:20
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Du kan besvara moraliska frågor utan att hänvisa till ''det heliga''.

Det görs inom moralfilosofin varje dag. Har varit så långt innan kristendomen.

Att vara en totalt moralisk person är att vara helig. Moralfilosofin har inte svarat på något, för att de inte producerar moraliska människor. För att de inte tar in heligt i sin vokabulär.
Citera
2015-08-13, 15:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Kan och kan. Ifall en författare påstår det så måste han göra det också. Har han svarat på frågor som världsreligioner bollats med i tusen år?

Eckhart Tolle, Krishnamurti, Jesus, Buddha har svarat på många spirituella och religiösa frågor, så de är tydligen vettigare än din författare som bara teoriserar men inte kommit med några konkreta resultat. Ifall han har det så är jag glad att läsa hans bok.
Han har givit de svar där en vetenskaplig metod kan ge svar.

Här gör du en logisk kullerbytta.
Att ge ett svar hur önskat det än är betyder inte att svaret är rätt.
Vidare är det inte ens säkert att frågor av typen, meningen med livet har ett svar,
än mindre att ens frågan har en vettig betydelse.

De kan vara av formen, vilken färg har hunger?
Grammatiskt korrekt men men saknar ett relevant svar.

Så Jesus och co har mycket mer att bevisa innan de är i hamn.
Citera
2015-08-13, 15:25
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Jag sade inte religiösa livsåskådningar, jag sade religion. Det är stor skillnad.

Ett religiöst sinne är vad som kan besvara dessa frågor och det är religion.

Du hänvisar alltså till metafysik.

Som inte heller ägs av religionen.

Citat:
Allmänmänskliga frågor är religiösa frågor det har alltid funnits innan några religioner hunnit dyka upp. Fattar du min poäng? Religion = Spirituellt.

Nä, och du motsäger dig själv. Något kan inte samtidigt vara allmänmänskliga frågor samtidigt som det endast är religiösa frågor.

Citat:
Nej kristendom behövs inte för att svara på det, men det är fortfarande frågor av religiös karaktär.

Sekulär moralfilosofi är långt i från religiös karaktär.

Citat:
Än sålänge är det bara en fantasi, inget jag accepterar förrän vetenskap kommer med ett svar. Och då måste man lösa lidande också, vilket jag finner svårt att tro på.

Som jag sa, du behöver inte vetenskap för att besvara moraliska frågor, lika lite som du behöver religion. Moralfilosofin är ett exempel. har varken något med vetenskap eller religion att göra.
Citera
2015-08-13, 15:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Där ser du. Du VILL smussla in falska dikotomier i ditt "resonemang".

Citat:
Det är inte falskt. Ifall en person försöker räkna ut hur många bananer han har i kassen så är han per automtik inne i ett "vetenskapligt" område. Ifall du vill veta varför det finns så mycket elände i världen som fattigdom, krig och rädsla så måste du vända dig åt religiöst eller spirituellt tänkande.

Du börjar bli riktig rolig, du.

Nu vill du legitimera falska dikotomier med en falsk analogi.

Citat:
Du kan babbla så mycket du vill om dina falska diktomier hur mycket du vill

Tack.

Citat:
men det ändrar inget av det jag sagt.

Naturligvis inte; vad du har sagt är fortfarande argumentationsfel.

Citat:
Du har inte övertygat mig om motsatsen om någonting jag sagt.

Förväntade jag mig inte heller. Du är för inkompetent/okunnig till att ens att förstå vad kritiken är.

Citat:
Du har bara snackat massa skit, varit otrevlig, enormt dryg och allmänt efterbliven.

Tsk, tsk.

Citat:
Vad är ditt problem?

För mycket verklighets-relaterande och för lite semantisk akrobatik. Om nu detta är ett problem.

Citat:
Vill du ha en riktig diskussion eller????

Ja, och det definierar jag som UTAN mängder av argumentationsfel.
Citera
2015-08-13, 15:27
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Det finns det ja. Du är fast i det analytiska tänkandet som aldrig kommer leda till en lösning. Vi alla vet varför folk är fattiga och varför krig startas, men vi förstår inte vårt egna tänkande som leder till problemen. Om vi vet varför det blir "fel" varför agerar vi inte i nuet och löser det?

Öh, jo det är precis vad som leder till en lösning.

Vårt eget tänkande besvaras bl.a av psykologin och kognitionsvetenskapen.

Citat:
Uppenbarligen saknas det intelligens när man förskjuter lösningen till framtiden. Folk tror att man
Alltså måste man gå mycket djupare tills man kommer in på det religiösa planet där man försöker förstå sig på elementär psykologi, varför lider jag? varför är jag rädd? varför hatar jag andra? varför är det så mycket elände i världen?

Religion är inte samma sak som psykologi.

Psykologin besvarar psykologiska frågor bättre än religion.
Citera
2015-08-13, 15:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ett religiöst sinne är vad som kan besvara dessa frågor och det är religion.

Belägg för denna självutnämnde auktoritet, tack.

Bevisbördan är din.
Citera
2015-08-13, 15:30
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Han har givit de svar där en vetenskaplig metod kan ge svar.

Vilka svar? Jag är inte ute efter "vad de kan ge", jag är ute efter det jag vill ha. Ifall ditt hus brinner, är det okej enligt dig att brandkåren släcker ner halva branden men låter resten brinna? Det är också ett logiskt fel. Varför ens vilja svara halvt om det inte löser något?

Citat:
Att ge ett svar hur önskat det än är betyder inte att svaret är rätt.
Vidare är det inte ens säkert att frågor av typen, meningen med livet har ett svar,
än mindre att ens frågan har en vettig betydelse.

Jag är med dig på det. Poängen är att de flesta människors liv är meninglösa. Då kan det inte vara fel att leta efter en mening. Meningen med livet är ett djupt religiöst ämne som berörs i Bibeln och är kopplat till den mänskliga känslan kallad för discontent (på engelska).

Citat:
Så Jesus och co har mycket mer att bevisa innan de är i hamn.

Man kan inte bevisa det på ett sätt som du kan klura ut analytiskt. Du måste meditera över det och vilja hitta svaret.
Citera
2015-08-13, 15:31
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Att vara en totalt moralisk person är att vara helig. Moralfilosofin har inte svarat på något, för att de inte producerar moraliska människor. För att de inte tar in heligt i sin vokabulär.

''Moralfilosofin har inte besvarat något''.

Snälla, besök Torbjörn Tännsjö och säg det till honom.

Moralfilosofin har producerat till stor del allt det som står i de heliga böckerna eftersom Bibeln inte är något mer än ett plagiat; De Tio Budorden uppbarades inte, de var kända av människor långt innan Moses fick dem på Sinai-berget. Den Gyllene regeln kom inte från Jesus utan Konfucius uttryckte den fyra hundra år före Kristus. De mänskliga rättigheterna kom inte via religionen. Avskaffandet av slaveriet, kvinnors frigörelse, och homosexuellas rättigheter kom inte via religionen utan trots religionen.
Citera
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg för denna självutnämnde auktoritet, tack.

Bevisbördan är din.

In the ancient and medieval world, the etymological Latin root religio was understood as an individual virtue of worship, never as doctrine, practice, or actual source of knowledge

https://en.wikipedia.org/wiki/Religion
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Uppenbarligen saknas det intelligens när man förskjuter lösningen till framtiden. Folk tror att man kan lösa det genom att införa lagar, ideologier och organisationer. Folk tror att det kan lösas politiskt eller ekonomiskt men det kan det inte.

Fortfarande en falsk dikotomi, med inslag av "arguments from ignorance" och självutnämnd auktoritet.
Citera
2015-08-13, 15:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ad hoc premissande och cirkelargumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in