2015-08-13, 05:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet ens någon som skriver här i tråden exakt var fynden låg, vet vi något om färdriktningen? Som jag ser det så vet vi inte åt vilket håll den som dumpade prylarna färdades, och vi har ingenting som gör att vi kan dra någon slutsats om färdriktning.

Skal: vänster sida verkar det som (från cafét) med tanke var spårhund startar sök (finns video) och vart poliserna pekar till hundföraren. Hund ut på vänster sida sen. Tekniker på samma sida:
http://www.svt.se/cachable_image/1433875351/svts/article3009867.svt/alternates/large/sokande-png
Har granskat bilderna (finns flera) och jämfört med hur ledningar med dubbla stolpar går tvärs över området (hitta.se) relaterat till vägen och det ses även ett träd som har ett viss utseende (välvd stam).
2015-08-13, 08:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe76
En fråga ni som kan detta med mordutredning. Min bankgubbe sa till mig idag att dom sa på lokalradion alltså radio Skaraborg, att ej blir ngt åtal ännu (vilket är självklart med sådan stor utredning) men sedan hade dom sagt att MGM ej blivit förhörd på 14dagar. Varför förhör dom honom ej?

Man har för tillfället inga frågor. Troligen har man ställt frågor tidigare, med svar som man nu reder ut, verifierar eller falsifierar.

En utredning tar in den kompletta bilden, så långt det är möjligt, och sedan vill man ställa den misstänkte inför en så komplett och "tät" utredning som möjligt. I en del fall har man en hård och stark MGM, en som nekar till allt och inte har svar på frågorna, ibland har man en samarbetande gärningsman, en som erkänner och medverkar.

Särskilt i det senare fallet får man se upp. Nu ser kanske profilen på den nuvarande MGM inte sådan ut, men Quick-morden visar hur det kan gå om man inte håller isär utredningen och kommunikationen med den misstänkte.

Likadant kan förtida frågor, innan man VET bäst själv ge onödig information till den misstänkte, information som kan bli kontraproduktiv om man vill få fram sanningen. Utgångspunkten i nuläget är troligen att alla frågestunder ger information om utredningsläget, något man troligen vill undvika att ge den misstänkte (precis som man vill undvika att ge det till allmänheten).

När sedan utredningen är klar får ju MGM alla möjligheter att ihop med sitt ombud granska anförd bevisning (och icke anförd bevisning, den sk slasken, om ombudet kan sina saker) och kan då föreslå ytterligare utredning om någon sådan kan vara till gagn för MGM.

Men förhör med misstänkta sker vanligen i början och absoluta slutskedet av utredningen.
2015-08-13, 08:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om en polishund hittade Lisa så hittades hon av en hund, inte av en polisman, som är den juridiska benämningen på en polis, en hund kan inte vara en polisman, inte ens polis. Nej, delta2 har inte haft något rätt hitintills vad jag har sett.

I det här fallet så tror jag att den eftersökta hittades av en hund, faktiskt, men jag kan inte dra några slutsatser för att komma fram till det. Min tro baseras på min erfarenhet av hur polisen arbetar med hundar.

Vi kan väl nöja oss med att fastslå att OM polisen hade tillgång till hund vid genomsök av byggnaden, så är det extremt sannolikt att hunden gjorde sin förare uppmärksam på kroppen, i stort sett vilket skick den än varit i och hur väl dold den än varit.

Har polisen inte haft tillgång till hund eller valt att låta hundförarna vila eller söka av svårare områden än en verkstad eller arbetslokal, så kan naturligtvis en noggrann polis hittat kroppen, även utan hund. Men den som sett en sökhund i arbete inser genast vilken fördel denna ger polisen vid eftersök.
2015-08-13, 08:34
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Sen ett par veckor tillbaka, tänkte om media har haft fullt upp med dom andra uppmärksammade morden som varit ett konstant förekommande denna sommaren.

Men dom frågorna helt enkelt ?

Orsaken till att det är rätt tyst i media nu är att det inte finns så mycket nytt att skriva om. Skulle något intressant framkomma är jag säker på att det rapporteras.

Att de inte ägnar sig åt spekulationer ser jag enbart positivt på.
2015-08-13, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lyckligtvis känner jag till mitt genus.

Söket var runt kaféet trehundra meters omkrets första dygnet. En brand på söndag kväll tre km därifrån hade inte väckt sökets uppmärksamhet.

Och dessutom argumenterade jag mot #letsdoits idé om att MGM återvände till Martorp på kvällen, utan att flytta kroppen eller förstöra den. Jag har en helt annan idé om varför kroppen lämnades där inomhus där den kunde hittas.

Hur visste mördaren då det du vet i efterhand?
En brand ute på landsbygden eller i skogen väcker alltid uppmärksamhet, fanns det helikopter i luften? Såg mördaren den? Hur många spår lämnar en mördare efter sig när han på en ny plats ute i skogen ska försöka elda bort spår? Det blir en stor brasa det. Hur gick det för A.Eklund som försökte sig på ditt trick? Inget vidare.
2015-08-13, 10:07
Avslutad
Ännu en gång skjuts rättegången upp för att inte FUPEN är klar. Varför är då inte FUPEN klar? Vad är det som döljs? Från en jag känner som arbetar inom rättsväsendet så verkar det mer som att fel person är anklagad. Annars skulle det inte dröja så länge. Sen en personutredning på MGM? För att förhala tiden ytterligare. Det här börjar osa en rättskandal. Så enkelt är det.
2015-08-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
DNA från den misstänkte skall ha hittats på några saker som tillhört Lisa vid cafeet.
De här DNA på sakerna leder ingenstans det går inte att koppla ihop det till något mord på Lisa.
Den misstänkte vet inte själv hur hans DNA har hamnat på sakerna, enligt uppgift.
Hur stor tilltro skall man ha till en MGMs uppgifter? Det har väl hänt tidigare i historien att misstänkta farit med osanning. Hur skulle annars hans DNA hamnat på Lisas saker? Plantering? Jag tror inte det. Enligt uppgift från MGM har han aldrig träffat Lisa. MGM bör i minsta fall vara skyldig till medhjälp om det inte förligger något osannolikt som gjort att hans DNA hamnat på Lisas tillhörigheter. Vad har du för förklaring till MGMs DNA om det inte går att koppla ihop med mordet?
2015-08-13, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hur stor tilltro skall man ha till en MGMs uppgifter? Det har väl hänt tidigare i historien att misstänkta farit med osanning. Hur skulle annars hans DNA hamnat på Lisas saker? Plantering? Jag tror inte det. Enligt uppgift från MGM har han aldrig träffat Lisa. MGM bör i minsta fall vara skyldig till medhjälp om det inte förligger något osannolikt som gjort att hans DNA hamnat på Lisas tillhörigheter. Vad har du för förklaring till MGMs DNA om det inte går att koppla ihop med mordet?

Ett svar angående hur DNA kan ha hamnat på MGM. Vad tror du om att genom att det var blåsigt den eftermiddagen/kvällen och LH har långt hår, att ett håstrå kanske flög iväg och landade på MGM:s jacka/tröja/t-shirt t.ex ? Inget är direkt omöjligt här..
2015-08-13, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Spekulationerna om vilken strategi för att gömma kroppen/dölja spår GM borde ha valt ur ett rationellt perspektiv må vara intressanta, men de landar ändå fel om de används för att stötta hypoteser som förutsätter rationellt agerande eller ett val av bästa strategi som vi tror oss hitta när vi sitter i skrivbordsstolen framför datorn eller i soffan och tänker på saken i lugn och ro. Givetvis också utan någon kropp vi ska göra oss av med i verkligheten.

Jag må vara tjatig, men det går inte att förutsätta att GM tänkte på det viset, även om han kanske försökte. Om det inte var ett iskallt, planerat mord så är GM mer eller mindre i chock och under stor stress när han står där med en död kropp. Det finns massor av forskning på hur människor påverkas av negativ stress och det är mycket väl utrett att förmågan att fatta beslut försämras. Bland annat tenderar vi att överväga och välja mellan färre alternativ och vi påverkas också av att vår allmänna perception (uppfattningsförmåga) försämras. Vi lägger kanske helt enkelt inte märke till eller förbiser viktiga detaljer.

Länkad uppsats är en genomgång av relevant forskning (när den skrevs) på området. På sid 68 börjar det avsnitt som rör just beslutsfattande och omdöme

http://human-factors.arc.nasa.gov/flightcognition/Publications/IH_054_Staal.pdf

Jag säger inte att det är meningslös att försöka analysera hur en rationell GM borde/skulle ha agerat. Men värdet av det för att få fram bra hypoteser i det här läget är begränsat. Det som ser kaotiskt och dumt handlat ut från ett MGM-perspektiv kan mycket väl vara resultatet av just ett stressat psykes misstag och dåliga beslutsfattande och senare försök (även de under negativ stress) att räta upp situationen.
Tack för det!
Tycker att hela handlingen från början till slut visar på just brist på logik och logikbristen förefaller kunna bli högre ju längre tiden går. Dvs stress och annat stiger samt att den förväntade belöningen uteblir. Då står GM där med en sjunkande tunnelsyn.

Dags att ta till sig lite av varje och hackebiffen pizza ligger kanske då nära till hands att ta till sig.
2015-08-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ett svar angående hur DNA kan ha hamnat på MGM. Vad tror du om att genom att det var blåsigt den eftermiddagen/kvällen och LH har långt hår, att ett håstrå kanske flög iväg och landade på MGM:s jacka/tröja/t-shirt t.ex ? Inget är direkt omöjligt här..
Hårstrået måste ha flugit långt eftersom de aldrig träffats. Man måste söka efter det osannolika för att kunna förklara MGMs DNA på Lisas tillhörigheter om man inte accepterar planteringsteorin.
2015-08-13, 10:32
Medlem
Citat:
Och hur ska du hitta DNA i ett hårstrå?
2015-08-13, 10:43
Medlem
Citat:

Det måste onekligen varit väldigt stark vind, minst sagt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in