2015-08-13, 01:08
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vilka verktyg kan ha funnits på "M-torp" som utplånade spår bättre än bensin och tändsticka i den lilla boden?

Så mitt i ett sök efter LH så skulle GM få för sej att tända eld på LH.
Tror du på fullaste allvar att GM skulle ens tänkt tanken på en sådan korkad ide ?

Märkligt att inte fler mördare tänkt denna för dej skitbra ide.

Bara en tändsticka och lite bensin.
Så enkelt kära barn gör ni om ni vill utplåna alla spår.
Farbror XeniaOnatopp har talat för riket och tipsat varenda blivande mördare i landet om hur korkade alla mördare är som inte anammar just tändsticka och bensin för att utplåna spår.

Tack och lov så har vi mördare som inte tar till sej av ovan nämnda tips.
Vilket också gör att spår finns kvar.
Finns det möjligen fler tips som Herr Xenia vill delge trådens sneseglare ??
Senast redigerad av locknloll 2015-08-13 kl. 01:12.
2015-08-13, 01:08
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det satt långt inne, trots det så framstår din slutsats som totalt intelligensbefriad i mina ögon.

Polis eller hund kan hitta ett lik i en garderob, då drar du slutsatsen att en polis hittade liket, varför då?

Med tanke på att polisen lät tömma gödselbrunnar så lär steget till att vända upp och ner på en gödselstack inte vara så långt, trots det drar du slutsatsen att det sannolikaste är att en hund hittade kroppen.

Seriöst, är du bara här för att irritera vettiga människor eller är du dum på riktigt?

Vettiga människor ?? Jaha , då har jag ju inte irriterat dig i alla fall . Det känns ju lite skönt . Varför diskutera med en som inte vet vad han pratar om överhuvudtaget . Så du tror att polisen stod och grävde i en gödselstack för hand om man hade hundar med sig på Martorp . Vilken polis skulle göra det utan att vara tvungen och varför ?? Varför jag tror att en polis utan hund skulle ha hittat LH i ett skåp i boden kan du ju fortsätta att fundera på ett tag . Det bevisar ju bara vad jag har trott hela tiden , att du inte begriper vad du snackar om . Ta nu och kvacka vidare i dina försök att leka Sherlock Holmes . Apropå intelligensbefriad förresten , vad är det man brukar säga ?? Som man känner sig själv känner man andra ....
2015-08-13, 01:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Så mitt i ett sök efter LH så skulle GM få för sej att tända eld på LH.
Tror du på fullaste allvar att GM skulle ens tänkt tanken på en sådan korkad ide ?

Märkligt att inte fler mördare tänkt denna för dej skitbra ide.

Bara en tändsticka och lite bensin.
Så enkelt kära barn gör ni om ni vill utplåna alla spår , inte bra i bilar utan även på människor.
Farbror XeniaOnatopp har talat för riket och tipsat varenda blivande mördare i landet om hur korkade alla mördare är som inte anammar just tändsticka och bensin för att utplåna spår.

Tack och lov så har vi mördare som inte tar till sej av ovan nämnda tips.
Vilket också gör att spår finns kvar.
Finns det möjligen fler tips som Herr Xenia vill delge trådens sneseglare ??
Lyckligtvis känner jag till mitt genus.

Söket var runt kaféet trehundra meters omkrets första dygnet. En brand på söndag kväll tre km därifrån hade inte väckt sökets uppmärksamhet.

Och dessutom argumenterade jag mot #letsdoits idé om att MGM återvände till Martorp på kvällen, utan att flytta kroppen eller förstöra den. Jag har en helt annan idé om varför kroppen lämnades där inomhus där den kunde hittas.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-13 kl. 01:23.
2015-08-13, 01:20
Medlem
MrFolds avatar
Spekulationerna om vilken strategi för att gömma kroppen/dölja spår GM borde ha valt ur ett rationellt perspektiv må vara intressanta, men de landar ändå fel om de används för att stötta hypoteser som förutsätter rationellt agerande eller ett val av bästa strategi som vi tror oss hitta när vi sitter i skrivbordsstolen framför datorn eller i soffan och tänker på saken i lugn och ro. Givetvis också utan någon kropp vi ska göra oss av med i verkligheten.

Jag må vara tjatig, men det går inte att förutsätta att GM tänkte på det viset, även om han kanske försökte. Om det inte var ett iskallt, planerat mord så är GM mer eller mindre i chock och under stor stress när han står där med en död kropp. Det finns massor av forskning på hur människor påverkas av negativ stress och det är mycket väl utrett att förmågan att fatta beslut försämras. Bland annat tenderar vi att överväga och välja mellan färre alternativ och vi påverkas också av att vår allmänna perception (uppfattningsförmåga) försämras. Vi lägger kanske helt enkelt inte märke till eller förbiser viktiga detaljer.

Länkad uppsats är en genomgång av relevant forskning (när den skrevs) på området. På sid 68 börjar det avsnitt som rör just beslutsfattande och omdöme

http://human-factors.arc.nasa.gov/flightcognition/Publications/IH_054_Staal.pdf

Jag säger inte att det är meningslös att försöka analysera hur en rationell GM borde/skulle ha agerat. Men värdet av det för att få fram bra hypoteser i det här läget är begränsat. Det som ser kaotiskt och dumt handlat ut från ett MGM-perspektiv kan mycket väl vara resultatet av just ett stressat psykes misstag och dåliga beslutsfattande och senare försök (även de under negativ stress) att räta upp situationen.
2015-08-13, 01:21
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det återstår att se. - En brand kan snabbt komma att släckas, och efter en brand kan delar av offret finnas kvar; delar möjliga att utvinna dna från: gm:s dna. - Gm skulle i det här fallet också ha behövt ta sig därifrån; således en gm som hällt bensin i och utanpå skjulet och sedan tuttat på hade riskerat att inte hinna hem - eller att möta brandkår och polis, för att inte tala om att han också kunnat bli ordentligt svedd av häftigt uppflammande eld. - En tändsticka i blåsten... - Och ändå ingen garanti...

Tändsticka och bensin är inte alltid så käckt kanske.
Möjligen i bokform.
Men här handlar det om IRL. Vilket du mycket riktig har förstått.
2015-08-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om man har hittat MGMs DNA på handsken är det inget bevis. Hittar man DNA på handske och exempelvis mobilskal börjar det likna något. Då måste MGM ha hittat mobilskalet före MP och fingrat på det. Hittar man MGMs DNA på tre eller fler av Lisas saker blir det en rejäl uppförsbacke för MGM. Då kan man inte räkna med slumpen mer. Då måste MGM ha fingrat på dessa saker innan de upphittats. Hur stor är sannolikheten för det? (Harrisburg?)
DNA från den misstänkte skall ha hittats på några saker som tillhört Lisa vid cafeet.
De här DNA på sakerna leder ingenstans det går inte att koppla ihop det till något mord på Lisa.
Den misstänkte vet inte själv hur hans DNA har hamnat på sakerna, enligt uppgift.
2015-08-13, 01:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tändsticka och bensin är inte alltid så käckt kanske.
Möjligen i bokform.
Men här handlar det om IRL. Vilket du mycket riktig har förstått.
Men hon har inte förstått vilka bättre verktyg det fanns på Martorp för att utplåna spår. Där är hon svarslös.
2015-08-13, 01:39
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Lyckligtvis känner jag till mitt genus.

Söket var runt kaféet trehundra meters omkrets första dygnet. En brand på söndag kväll tre km därifrån hade inte väckt sökets uppmärksamhet.

Och dessutom argumenterade jag mot https://www.flashback.org/memberlist.phps idé om att MGM återvände till Martorp på kvällen, utan att flytta kroppen eller förstöra den. Jag har en helt annan idé om varför kroppen lämnades där inomhus där den kunde hittas.

Jo då. En brand på landet väcker alltid en tanke.
Speciellt i samband med ett sök där minsta lilla är av intresse.
Ponera att du har en försvunnen ungdom ute på landet, skulle då inte lite eller mkt rök väcka hos dej en viss förhoppning eller farhåga ?
Trots att detta sker ca 3km bort. Folk på landsbygden har ju en god förmåga att se, lukta och höra om vad som händer i deras bygd.

Sen är det väl högst osäkert om helikopter fanns uppe i luften eller ej.
Och om hon mördades direkt ?
2015-08-13, 01:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jo då. En brand på landet väcker alltid en tanke.
Speciellt i samband med ett sök där minsta lilla är av intresse.
Ponera att du har en försvunnen ungdom ute på landet, skulle då inte lite eller mkt rök väcka hos dej en viss förhoppning eller farhåga ?
Trots att detta sker ca 3km bort. Folk på landsbygden har ju en god förmåga att se, lukta och höra om vad som händer i deras bygd.

Sen är det väl högst osäkert om helikopter fanns uppe i luften eller ej.
Och om hon mördades direkt ?
Och? Spår utanpå kroppen hade varit borta innan någon hade ingripit. Sista frågan förstår jag inte.
2015-08-13, 02:02
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Men hon har inte förstått vilka bättre verktyg det fanns på Martorp för att utplåna spår. Där är hon svarslös.

Problemet är väl egentligen att ingen här vet egentligen vad som hänt.
Inte heller vet vi hur mördaren tänkt. Om han nu överhuvudtaget tänkt alls ?

En blandning av utbrott och panikåtgärder är vad jag tycker mej se här.
Att sedan ge sej tillkänna tycks vara oerhört svårt för denna individ, en fegskit som inte vågar stå för vad han gjort är vad jag vill sammanfatta GM.
Hoppas att fegskiten mår riktigt, riktigt uselt !
Det är han så väl värd.

Men vem vet, kanske hamnade LH där man fann henne, just för att GM inte riktigt ville tro att hon var död, en form av förnekelse kanske ?
Senast redigerad av locknloll 2015-08-13 kl. 02:07.
2015-08-13, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om en polishund hittade Lisa så hittades hon av en hund, inte av en polisman, som är den juridiska benämningen på en polis, en hund kan inte vara en polisman, inte ens polis. Nej, delta2 har inte haft något rätt hitintills vad jag har sett.

I det här fallet så tror jag att den eftersökta hittades av en hund, faktiskt, men jag kan inte dra några slutsatser för att komma fram till det. Min tro baseras på min erfarenhet av hur polisen arbetar med hundar.
Jag anser du har helt fel, hunden och föraren är ett ekipage, därför är det de båda som hittade kroppen.
Jag skulle tro du har aldrig själv varit ägare till någon spårhund, men anser dig själv som någon självutnämnd expert vad gäller hundar.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-13 kl. 04:34.
2015-08-13, 04:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det beror ju alldeles på: Pizzainköp kan tidigare ha överenskommits med IB (AB), och om man inte hann klart i första omgången kan ett förnyat besök ha gjorts.
Citat:
Vad är det för fel på M-torp..? Där fanns det ju också diverse verktyg och annat man kan tänkas behöva när man ska försöka utplåna spår och bevis som leder till den egna personen.

Du anser att de åker tillbaka till Martorp efter de käkat pizza - för de ska utplåna DNA-spår med verktyg och annat. Sen kanske de inte hann klart i första omgången och går dit igen.
Så vad är det du anser försiggår där då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in