2015-08-12, 22:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det tar en tid av ca 20 minuter efter dödsögonblicket, innan kadaverinet utsöndras och hundarna känner vittringen.
Polisen har sannolikt undersökt den misstänkte gärningsmannens bil med hundar och andra tekniska hjälpmedel som polisen har, det är endast att inse de har inte hittat något som visar att den misstänkte gärningsmannen har transporterat någon kropp eller Lisa.
(...)

Jag läste i en intervju med Anders Lindström (Sveriges ende rättsentomolog) att det tog "bara några minuter" innan kadaverin lockar dit spyflugor. Låter i mina öron som t.o.m. snabbare än du säger.
Tyvärr hittar jag inte den intervjun nu, han pratar mest om likmaskar i de flesta artiklarna...
2015-08-12, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom det från åklagarhåll nu sägs att NB:s DNA finns på en av LH:s tillhörigheter (plus andra tekniska bevis med samma koppling) kan det inte uteslutas att NB i efterhand förstått att han handskats ovarsamt med LH:s föremål och därför varit mån om att kunna återfinna så många som möjligt innan MPS hann hitta dem. - En annan möjlighet är att brödernas närhet till fyndet är en fråga om ren tillfällighet. - Men det är svårt att spekulera vidare i den här MPS-delen pga det pålagda locket. - Pizzainköp på söndagskvällen: Ja, det är ett bra försök till alibi - men det räcker inte ända fram: AB/NB har haft möjlighet att övermanna LH vid kaféet, göra sig av med diverse föremål, befinna sig i M-torp en viss tidsrymd, för att sedan åka till pizzerian. - Efter pizzainköpet: pizzaätning som kan vara klar till runt 20.30; därefter en tur till M-torp igen medan allt vad sök då hette koncentrerades till området kring kaféet. - IB (ev. också AB) kan ha övertalats att intyga att NB befunnit sig på en plats en viss tid - medan vittnen säger annorlunda - varefter IB kan ha kontrat med att hon måste ha tagit fel på dag. - Om den första sökgruppen knackat på dörren till bostaden behöver bara IB ha varit hemma. Brödernas bil kan då ha varit försvunnen och det kan ha funnits grannar eller andra som kommit ihåg att bilen inte stått på sin vanliga plats.

Du, diskussionen handlade om färdväg och åt vilket håll en eventuell dumpningsrutt gick, inte ett alibi. I den kontexten drog jag upp pizzainköpet. Jag menar att vi inte kan dra någon slutsats om åt vilket håll dumparen färdades genom att studera de exakta fyndplatserna längs med grusvägen då vi inte vet när prylarna dumpades, kan ju ha gjorts på väg till Källby när pizzorna skulle inhandlas. Än mindre kan vi binda offret eller dumparen till någon speciell plats i en bil som vi inte ens känner till.
2015-08-12, 22:03
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I länken fanns beskrivning av hur likhundar tränas och jobbar, precis vad du frågade efter, eller missade du det? Du kanske stängde av redan under den korta reprisen av diskussionen mellan GW och Zampos främste förkämpe?

Jag efterfrågade inte hur likhundar tränas , det vet jag sedan tidigare av egen erfarenhet . Jag har sett hela det programmet tidigare så jag behövde inte din länk . Men tack ändå . GW kan säkert en hel massa saker om både det ena och det andra men han har fått lite väl mycket tv-tid i mina ögon . Intressant vore ju att veta om Skaraborgs-polisen använde en "riktig" kriminalspårhund när dom fann LH eller om det var poliserna själva som fann offret utan hjälp av hund .
2015-08-12, 22:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Jag efterfrågade inte hur likhundar tränas , det vet jag sedan tidigare av egen erfarenhet . Jag har sett hela det programmet tidigare så jag behövde inte din länk . Men tack ändå . GW kan säkert en hel massa saker om både det ena och det andra men han har fått lite väl mycket tv-tid i mina ögon . Intressant vore ju att veta om Skaraborgs-polisen använde en "riktig" kriminalspårhund när dom fann LH eller om det var poliserna själva som fann offret utan hjälp av hund .
Ursäkta, då missförstod jag det här.
Citat:
Jag vet inte hur många hundar av den berömda hunden Zampos klass det finns i Sverige men jag antar att det inte är så väldigt många . Vad som är intressant är ju hur dylika hundar tränas . Det är ju det som gör vad dom markerar för något vid sök . En likhund i toppklass letar ju inte efter allt som är dött utan kan till och med känna skillnad på om det är en död människa eller ett dött djur . Vilket då gör att den bara markerar doft från döda människor . Den kan ju inte bara känna doften utav en död människa utan även doften av kläder och andra tillhörigheter från en död . Och de känner till och med doften från dessa kläder om de legat på marken även om de inte ligger kvar . Hundens näsa är ett fantastiskt instrument som antagligen ingen riktigt förstår hur den funkar . Men att den funkar alldeles utmärkt i de flesta fall är ju ingen tvekan om . Jag vet att polisen förr tränade sina hundar med hjälp av delar av döda grisar men att risken då finns att hunden markerar även döda djur (grisar) . De har nog ändrat sina rutiner nu säkerligen . Sen hänger det ju inte bara på hunden utan även en hel del på hundföraren . Att kunna läsa hunden i alla lägen är inget man lär sig på en eftermiddag .
Men alla i tråden kanske inte är lika kunniga som du, utan är intresserade av att lära sig.
2015-08-12, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Efter pizzainköpet: pizzaätning som kan vara klar till runt 20.30; därefter en tur till M-torp igen medan allt vad sök då hette koncentrerades till området kring kaféet. - IB (ev. också AB) kan ha övertalats att intyga att NB befunnit sig på en plats en viss tid - medan vittnen säger annorlunda - varefter IB kan ha kontrat med att hon måste ha tagit fel på dag. - Om den första sökgruppen knackat på dörren till bostaden behöver bara IB ha varit hemma. Brödernas bil kan då ha varit försvunnen och det kan ha funnits grannar eller andra som kommit ihåg att bilen inte stått på sin vanliga plats.

Vad ska de till Martorp att göra efter pizzaintaget?
2015-08-12, 22:15
Medlem
Tobbe76s avatar
En fråga ni som kan detta med mordutredning. Min bankgubbe sa till mig idag att dom sa på lokalradion alltså radio Skaraborg, att ej blir ngt åtal ännu (vilket är självklart med sådan stor utredning) men sedan hade dom sagt att MGM ej blivit förhörd på 14dagar. Varför förhör dom honom ej?
2015-08-12, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:

Varför är det intressant? Spelar det någon roll om en polis eller en hund hittade offret? Om en kriminalsökhund(lik) hittade offret så gjorde den det, har du någon intressant aspekt på det som du vill dela med dig av i så fall?
2015-08-12, 22:16
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ursäkta, då missförstod jag det här.

Men alla i tråden kanske inte är lika kunniga som du, utan är intresserade av att lära sig.

Ingen fara , jag förstår din tanke med länken . Och för dom som inte är insatta är reportaget säkerligen mycket intressant och lärorikt helt säkert . Frågan är om man inte borde ha låtit en sådan hund sniffa på de män som topsades i Blombergs-trakten . Då kanske man hade kunnat fått reda på rätt GM vid ett mycket tidigare skede . Har GM hanterat kroppen vid ett senare skede än på söndagskvällen borde ju en sådan hund ha känt det .
2015-08-12, 22:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe76
En fråga ni som kan detta med mordutredning. Min bankgubbe sa till mig idag att dom sa på lokalradion alltså radio Skaraborg, att ej blir ngt åtal ännu (vilket är självklart med sådan stor utredning) men sedan hade dom sagt att MGM ej blivit förhörd på 14dagar. Varför förhör dom honom ej?

Han är ju förhörd ett antal gånger, om polisen har fått svar på de frågor som man har velat ha svar på så finns det väl ingen anledning att förhöra, vad ska de fråga tycker du?

Den häktade förnekar inblandning i mordet, så det är i alla fall knappast någon mening med att fråga om han är skyldig.
2015-08-12, 22:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han är ju förhörd ett antal gånger, om polisen har fått svar på de frågor som man har velat ha svar på så finns det väl ingen anledning att förhöra, vad ska de fråga tycker du?

Den häktade förnekar inblandning i mordet, så det är i alla fall knappast någon mening med att fråga om han är skyldig.
Jag tycker polisen borde konfrontera honom med nya bevis och analyssvar. Men tydligen har inte dessa givit anledning till frågor.
2015-08-12, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ingen fara , jag förstår din tanke med länken . Och för dom som inte är insatta är reportaget säkerligen mycket intressant och lärorikt helt säkert . Frågan är om man inte borde ha låtit en sådan hund sniffa på de män som topsades i Blombergs-trakten . Då kanske man hade kunnat fått reda på rätt GM vid ett mycket tidigare skede . Har GM hanterat kroppen vid ett senare skede än på söndagskvällen borde ju en sådan hund ha känt det .
Det är ont om likhundar i Sverige, de kanske inte var tillgängliga just då. Hur länge sitter likdoft kvar på människor som har bytt kläder och duschat? Dessutom vet jag inte hur likhundar reagerar inför hjärndöda lantisar.
2015-08-12, 23:04
Medlem
När bröt sig polis in på Martorp (tid)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in