Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Här kan man se att Sverige snarare ligger i mittfåran vad gäller total skuld.
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/05/daily-chart-4
Det du talar om är statens totala skuld i förhållande till GDP. Jag talar om hushållens skulder. 170 % har riket i skuldkvot, dvs. nettoinkomst / lån. Detta gör att hushållen är känsliga för konjunkturer och andra störningar. Amorteringskrav, ränteavdrag och en bibehållen låg ränta är avgörande för att folk ska ha kunna finansiera sina bostäder.
Citat:
Här kan man se att Sverige ökat något, om än knappt sedan 2006.
http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.KD/countries/DK-SE-FI?display=graph
Våra grannländer har däremot backat. Finland och Danmark som man kan se i diagrammet. Även Norge har backat.
Danmark har backat ganska rejält. Så där gör dom något fundamentalt fel. (Jag vet vad, men det är inte topic för tråden).
Så vi får tvärtom konstatera, oavsett vad vi tycker om saken, att Alliansen gjorde ett bra jobb på den ekonomiska sidan. BNP/Capita ökade medan våra grannländer backade. (Gäller dock inte Baltikum som gör ett bättre jobb än Sverige. Där stiger BNP/Capita mer).
Ja, det är en väldigt liten tillväxt. Behöver man då tala om att Alliansen var så framgångsrika rent ekonomiskt? De gjorde helt enkelt en tämligen medioker insats ekonomiskt i linje med våra nordiska grannländer men sämre än Baltikum. Statsskulden minskades ju också när företag såldes ut. Inte att det är fel att sälja ut statliga företag rent krasst, utan för att man hävdar att statsskulden minskar för att BNP ökar kraftigt (vilket det också gjorde, men inte BNP per capita), men sanningen är den att den totala skulden är konstant eftersom statens totala tillgångar är densamma
Vi ligger dock fortfarande efter EU-genomsnittet:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---internationellt/. Där Sveriges ekonomi i förhållande till EU och OECD förklaras:
"Sett över en längre period har Sveriges BNP utvecklats något svagare än många OECD-länder. Från mitten av 1990-talet har dock Sveriges tillväxt legat i nivå med, eller till och med något över, tillväxten i många jämförbara länder. "
SvD tycks också insatta i detta (
http://www.svd.se/ny-varning-skenet-bedrar-om-svensk-ekonomi):
"– Jämfört med många andra rika länder har Sverige en högre befolkningstillväxt, konstaterar Jesper Hansson, prognoschef vid Konjunkturinstitutet, som gör klart att BNP per capita egentligen har fallit i Sverige."
"Sedan lågkonjunkturen inleddes 2007 har svensk ekonomi beskrivits som det ljusa undantaget, något som styrkts med klart positiv BNP, siffror som till och med har varit något högre än för EU:s ekonomiska motor Tyskland."
"– Jämfört med många andra rika länder har Sverige en högre befolkningstillväxt, konstaterar Jesper Hansson, prognoschef vid Konjunkturinstitutet, som gör klart att BNP per capita egentligen har fallit i Sverige."
"Han konstaterar att BNP per invånare (capita) är ett bättre mått på välståndet och välfärden i ett land än enbart BNP. Medan BNP per capita har backat i Sverige, minus 0,2 procent sedan 2007, var motsvarande utveckling i Tyskland och Österrike plus 4,8 respektive plus 1,2 procent."
Ganska stor skillnad från Tyskland och Österrike vars BNP per capita från 2007-2014 varit 4,8 respektive 1,2 procent medan Sverige haft minus 0,2 procent. Kan vi inte jämföra oss med dem? Vi kan inte heller jämföra oss med Baltikum när det kommer till BNP-tillväxt?
Cornucopia skriver om G. Perssons BNP-tillväxt per capita (
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/sverige-har-haft-fallande-bnp-per.html):
"I kontrast mot Reinfeldt och Borgs -0.07% per år sedan 2007 eller 0.03% per år sedan 2011 ökade BNP per capita med 2.4% under på ett enda år under Göran Persson 2004 - 2005. Sista året med Göran Persson, dvs 2005 - 2006, ökade BNP per capita med otroliga 3.9%."
Sossarna tycks mera framgångsrika under det senaste decenniet, om man får tro på BNP per capita siffrorna. Att A. Borg valde att inte redovisa BNP per capita var taktiskt. Han visste att det var bäst att redovisa BNP-ökningen, vilken ökat.
Citat:
Det löser dock inte problemet med att det är långa köer idag.
Nej. Det ska heller inte lösa det problemet. Jag har heller aldrig påstått det. Däremot ska det göra att fääre söker lägenheter som för närvarande finns i systemet.
Citat:
Som någon annan tar initiativ till att bygga?
Vi har 8,5 % arbetslöshet för närvarande. Våra 10 miljoner invånare kan då behöva arbeten i stället för att frakta in ytterligare arbetslösa människor. Byggandet lär inte bli bättre av att arbetslösheten ökar. Snarare kommer fler leva på bidrag. Sossarna har nu lovat EUs lägsta arbetslöshet som är rena skämtet med nuvarande nivåer på migrationen från dysfunktionella stater.
Citat:
Om du och andra som uppskattar hyresregleringen har identifierat ett problem med köer till bostäder så vore det väl väldigt rimligt att ni tar och bygger hyresrätter och hyr ut till bruksvärdeshyra.
Jag brukar fråga folk som gillar hyresregleringen varför dom inte bygger hyresrätter men jag får aldrig några svar.
Det är precis som om de som gillar hyresregleringen bara vill HA.
Men vad mycket du vet om mig. Så jag "uppskattar hyresregleringen [...] [och har] identifierat ett problem med köer till bostäder"? Jag uppskattar inte hyresregleringen och det är inte mitt personliga ansvar att bygga bostäder åt Sverige och svenskarna. Jag tycker man borde flytta till andra städer eller länder där det är lättare att få tag i bostäder, dessutom slipper man skuldsätta sig som en tok för att köpa BR, om det inte är så att man har sparade pengar eller en bra lön. Så du kommer inte få några svar från mig heller, eftersom jag inte gillar hyresregleringen. Däremot anser jag att det borde byggas fler hyreslägenheter och att man försiktigt ska införa marknadshyror på vissa delar av landet, och successivt öka antalet hyreslägenheter med marknadshyror. Och att "det är precis som om de som gillar hyresregleringen bara vill HA" stämmer säkert i vissa fall. Men var inte alltför dogmatisk i ditt tankesätt. Finns faktiskt andra parametrar än att marknadshyror ordnar så att svenskarna har en rimlig bostad. Bland annat det som nämnts i detta inlägg, dvs. migration, sysselsättning, bnp-tillväxt per capita, priser på bostäder i förhållande till nettoinkomst, och nuvarande regelverk för bostadsbyggande.