2015-08-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur tänker du? Mördaren vill att det ska se ut som ett självmord, därför styckar hen kroppen, hm?

Jag kan inte säga emot dig, kanske kan man stycka sig själv, det vet jag inte, men håll med om att det låter långsökt.

Jag kan för min egen del tänka mig att den häktade styckade kroppen för att sprida delarna på bygden men hann aldrig så långt. Syftet skulle då kunna vara att försvåra utredning av dödsorsak, kanske för att försvåra för polisen att hitta kroppen, lättare att bära ut i oländig terräng.

Nu har du ju äntligen fått ditt svar från personen i fråga, och det var samma svar som jag gav dig, att hunden har 40 ggr bättre luktsinne så därför menar hen att hunden ser ett lik som ligger öppet på golvet 40 ggr snabbare, så om det tog hundföraren 4 sekunder att se liket på golvet så såg hunden det på 0,1 sekunder.
2015-08-13, 00:26
Medlem
Citat:
Hur tänker du? Mördaren vill att det ska se ut som ett självmord, därför styckar hen kroppen, hm?

Jag kan inte säga emot dig, kanske kan man stycka sig själv, det vet jag inte, men håll med om att det låter långsökt.

Jag kan för min egen del tänka mig att den häktade styckade kroppen för att sprida delarna på bygden men hann aldrig så långt. Syftet skulle då kunna vara att försvåra utredning av dödsorsak, kanske för att försvåra för polisen att hitta kroppen, lättare att bära ut i oländig terräng.

1. Kroppen är styckad. Av anledningen du spektakulerat i (låter jävligt troligt)
Alternativt :
2. Kroppen är hängd, såklart inte styckad samtidigt...
2015-08-13, 00:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är nog lite trög, men vad ska de bli klara med? Borde de/han inte köra iväg henne så hon inte hittas? Jag ser mer Martorp som en tillfällig nödlösning i all hast eftersom nån lär hitta henne i sinom tid på den dåligt valda platsen.
Jag tror inte att själva upptäckten bekymrat gm särskilt mycket; däremot hans spår på LH:s kropp. Det viktigaste av allt för en gm borde vara att se till så att inga spår kan ledas till honom. Om kroppen hittas nedgrävd, övertäckt i skogen, innebränd (där delar av kroppen kan finnas kvar med gm:s dna) eller gömd så att likhundar kan nosa sig fram - riskerar gm att vara slut som artist. Detta tror jag att den här gm:en var väl medveten om - men kan trots detta ha begått ett antal misstag på vägen. - Är gm bosatt i samma trakt som där hans offer försvann riskerar han dessutom att åka på att få lämna dna-prov (som t.ex. Haga-mannen), och för en sådan gm blir det särskilt viktigt vad han företar sig. Däremot hade en gm på genomresa, bosatt utomlands, etc, riskerat mindre om han bara mer lättvindigt hade lämnat kvar sitt offer någonstans.
2015-08-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udileda
Kanske det skulle efterlikna självmord. Ingen aning.. Hängt upp henne i en snara? Tanken slog mig idag att GM borde ha lagt henne på spårvagnsrälsen långt åt helvwte

Det första polisen sa när hon hittades var väl att LH bragts om livet, samt att bröderna och frun anhölls redan samma natt, och blev häktade senare för mordmisstankar, redan där låter försök att få det att efterlikna självmord långsökt.
2015-08-13, 00:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag tror inte att själva upptäckten bekymrat gm särskilt mycket; däremot hans spår på LH:s kropp. Det viktigaste av allt för en gm borde vara att se till så att inga spår kan ledas till honom. Om kroppen hittas nedgrävd, övertäckt i skogen, innebränd (där delar av kroppen kan finnas kvar med gm:s dna) eller gömd så att likhundar kan nosa sig fram - riskerar gm att vara slut som artist. Detta tror jag att den här gm:en var väl medveten om - men kan trots detta ha begått ett antal misstag på vägen. - Är gm bosatt i samma trakt som där hans offer försvann riskerar han dessutom att åka på att få lämna dna-prov (som t.ex. Haga-mannen), och för en sådan gm blir det särskilt viktigt vad han företar sig. Däremot hade en gm på genomresa, bosatt utomlands, etc, riskerat mindre om han bara mer lättvindigt hade lämnat kvar sitt offer någonstans.
Och vilka verktyg kan ha funnits på "M-torp" som utplånade spår bättre än bensin och tändsticka i den lilla boden?
2015-08-13, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Nu har du ju äntligen fått ditt svar från personen i fråga, och det var samma svar som jag gav dig, att hunden har 40 ggr bättre luktsinne så därför menar hen att hunden ser ett lik som ligger öppet på golvet 40 ggr snabbare, så om det tog hundföraren 4 sekunder att se liket på golvet så såg hunden det på 0,1 sekunder.

Nja, det svar jag fick var ju det här.

delta2 citat;

Citat:
Om vi tänker att LH var gömd i boden i ett klädskåp så räcker det ju med att en polis går in där och öppnar skåpet . Slutsats : ingen hund har använts . Om LH däremot har varit gömd i en hög med gödsel . Slutsats : Då har hund troligen varit den som hittat henne .

En av de märkligaste slutsatser som jag skådat faktiskt, det är ren och skär neandertallogik.

Jag förmodar att du med ser menar att hunden varseblir liket fortare än polisen. Ja, förmodligen är det så i många fall om det luktar lik i rummet.

Fundera lite på delta2 slutsats, klädskåp i boden eller en gödselstack, var hittades kroppen tror du om det var en hund som hittade offret? Märk väl, vår eminente kriminolog delta2 hjälper oss på traven, om en hund eller polis kan hitta kroppen så var det en polis som hittade den.
2015-08-13, 00:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vilka verktyg kan ha funnits på "M-torp" som utplånade spår bättre än bensin och tändsticka i den lilla boden?
Det återstår att se. - En brand kan snabbt komma att släckas, och efter en brand kan delar av offret finnas kvar; delar möjliga att utvinna dna från: gm:s dna. - Gm skulle i det här fallet också ha behövt ta sig därifrån; således en gm som hällt bensin i och utanpå skjulet och sedan tuttat på hade riskerat att inte hinna hem - eller att möta brandkår och polis, för att inte tala om att han också kunnat bli ordentligt svedd av häftigt uppflammande eld. - En tändsticka i blåsten... - Och ändå ingen garanti...
2015-08-13, 00:48
Bannlyst
Citat:
Om det stämmer bör man kanske ställa frågan, varför styckades kroppen, vad hade NB för anledning att göra det om mordet skedde i ladan, eller på en annan plats för den delen. En lägenhet i stan, okej, logistikskäl, men ute på landet?
Kan det vara så enkelt att han på allt sätt utom ett enda är underlägsen henne och det är detta enda sättet han är tvungen att ta till för att känna att han kontrollerar läget om det från första början är är det som föranlett dvs just känslan av kontrollförlust.

Han kanske bara är starkare rent fysik i övrigt antagligen underlägsen klumpig och dum. men ja, en sak till tekniska lösningar är han bra på och det visar han kanske också här, en teknisk lösning för att komma upp från sitt underläge. Det behöver iofs inte vara mer styckning än att skilja kroppen från livet och det kan väl räcka och bli över. Att fortsätta skulle bero på sitt egna tillkortakommanden oavsett om han inte kan stå för det han gjort och försöker sig på en transportvariant. eller mer troligt att han inte klarar av att ta konsekvenserna av sitt egna handlande utan han själv förlorar bara mer och mer kontroll hela tiden att han inte klarar av att prestera ens grunderna för sin fantasi som lett just hit. Till återvändsgränden där han börjar känna hur puckat det är.

Ånger nej. samvete nej, då skulle tanken vara svår att kunna gå vidare med
-nu handlar det om att kontrollera läget, sin bror och fru. att vara lugn och hantera allt varför inte visa lite optimala kontrollförsök genom att hantera läget och plantera en handske? och känna lite av det man sökt...? Titta vad jag hittade! det är det enda sättet, jag tror faktiskt det var det som Missing People också reagerade på han försökte Kontrollera deras sökinsats... och han hade då med sig sina närmsta assistenter på platsen som kan ha varit där bara för att de som nära och kära kände sympatier för de känslor han då visade upp.

Men logik? Jag anser inte att det finns någon logik i detta som står ovan, eller i någon annan tänkbar förklaring utifrån, men det har hänt och jag försöker bara rätta mig efter det. Ett av de få kända faktum vi kan säga att vi vet.
2015-08-13, 00:49
Medlem
Citat:
Nja, det svar jag fick var ju det här.

delta2 citat;

En av de märkligaste slutsatser som jag skådat faktiskt, det är ren och skär neandertallogik.

Jag förmodar att du med ser menar att hunden varseblir liket fortare än polisen. Ja, förmodligen är det så i många fall om det luktar lik i rummet.

Fundera lite på delta2 slutsats, klädskåp i boden eller en gödselstack, var hittades kroppen tror du om det var en hund som hittade offret? Märk väl, vår eminente kriminolog delta2 hjälper oss på traven, om en hund eller polis kan hitta kroppen så var det en polis som hittade den.

Men där har hen faktiskt rätt, både polisen och hunden är poliser, så var det inte en polis som hittade kroppen blir jag konfunderad.

Fast hen använde ju samma sak med luktsinne, men snavade lite över att ha knutit ihop egna skosnören.

Fördelen med en kriminalsökhund när du kommer in i ett utrymme och det finns lik i lokalen är att den går ganska rakt på spåret. Istället för polisen som klampar runt i en kvart och ev. förstör spår.
2015-08-13, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:

Det börjar bli avancerat det här på så kort tid. Från att ha varit ett trolig impuls, stress, gått överstyr till välplanerat och organiserat - och väldigt insatt i kriminalteknik.
Jag tror snarare att vederbörande dumpade henne på Martorp i all hast och tanken var att flytta henne från området helt och hållet. Antagligen var det inte så enkelt som denne tänkt sig när området rasslade till med poliser och militärer i fullt pådrag och sen MP på onsdag som enligt tråduppgift var runt Martorp/ Martorpfallet - och poliser lär ha säkrat trakten dess innan.
2015-08-13, 01:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det var högst medvetet.
Du hade inget svar. Enda sättet att göra sig av med DNA inne i Lisa var att dumpa kroppen permanent, i en grav, långt ute i skogen eller på botten av ett vattendrag. Annars hade det räckt med lite bensin och en tändsticka i Martorp, verktyg på Martorp hade inte gjort någon skillnad.
2015-08-13, 01:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Men där har hen faktiskt rätt, både polisen och hunden är poliser, så var det inte en polis som hittade kroppen blir jag konfunderad.

Fast hen använde ju samma sak med luktsinne, men snavade lite över att ha knutit ihop egna skosnören.

Fördelen med en kriminalsökhund när du kommer in i ett utrymme och det finns lik i lokalen är att den går ganska rakt på spåret. Istället för polisen som klampar runt i en kvart och ev. förstör spår.

Om en polishund hittade Lisa så hittades hon av en hund, inte av en polisman, som är den juridiska benämningen på en polis, en hund kan inte vara en polisman, inte ens polis. Nej, delta2 har inte haft något rätt hitintills vad jag har sett.

I det här fallet så tror jag att den eftersökta hittades av en hund, faktiskt, men jag kan inte dra några slutsatser för att komma fram till det. Min tro baseras på min erfarenhet av hur polisen arbetar med hundar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in