2015-08-12, 09:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Nej, det är personen inte.

Har kollat med skatteverket idag och de säger att de inte kontrollerar sådana saker, utan om det kommer en bouppteckning med en underskrift så förutsätter dom att allt är okej.

En enda person kan alltså i praktiken sälja av ett helt dödsbo och få pengarna cash och slippa ha med det i dödsboet utan att bli upptäckt, enligt personen jag pratade med.

Då har de övriga dödsbodelägarna och framförallt bouppteckningsmannen varit mer än lovligt passiva, vill jag påstå. Men i samband med bouppteckningen inger den som redovisar boet en försäkring på heder och samvete, så oegentligheter kan beivras och ansvar utkrävas. Det förekommer regelbundet arvstvister av denna karaktär i våra rättssalar, var så säker.

Men att sälja av egendom ur ett dödsbo är inte nödvändigtvis något fel. Man kan tänka sig att en jordbrukare har ett spannmålsparti, som antingen realiseras omgående eller får kasseras. Ett fordon kan falla i värde över tid, till exempel kan en cabriolet ha ett större värde i maj, vid dödsfallet än i november, då arvet skiftas. Det finns utrymme för dödsboförvaltaren att agera i dödsboets intresse, och någon gång kan det ju tänkas att resultatet inte varit det avsedda eller bedömningen blivit felaktig.
Citera
2015-08-12, 12:09
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Det är en bil

Vad har hänt med pengarna?

Har inte dessa redovisats till dödsboet?

Har du konfronterat dödsbodelägaren som sålt bilen? Vad har du fått får förklaring i så fall?
Citera
2015-08-12, 13:24
Medlem
Citat:
Att det inte är tillåtet har jag förstått, men vad händer om personen gör det?
Underlig fråga. Ja, det är olagligt. Kan vara stöld, bedrägeri, trolöshet, ordelighet emot borgenär, förskingring - lite beroende på situationen och vilken roll du har. Ett dödsbo är en juridisk person i samma mening som ett företag. Innan dödsboet faktiskt skiftats så äger det alla tillgångar och enskilda dödsbodelägare har ingen rätt att förfoga över någon del av dödsboet. Vad som händer är att om det uppdagas och du blir dömd så straffas du utefter vilket brott som begåtts.

Citat:
Vem är det som upptäcker det? Kommer boupptäckarna själva att kunna se det?
Också en underlig fråga. Den som upptäcker det upptäcker det. Men det vanligaste är att någon av de övriga dödsbodelägarna "upptäcker" att något de trodde skulle vara med i dödsboet helt plötsligt är borta. Och sen blir det tvist och allt får avgöras i tinget. Eventuella brottsliga oegentligheter polisanmäls, utreds etc. etc.
Citera
2015-08-12, 20:36
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Vad har hänt med pengarna?

Har inte dessa redovisats till dödsboet?

Har du konfronterat dödsbodelägaren som sålt bilen? Vad har du fått får förklaring i så fall?

Ingen aning

Bodelningen har inte ägt rum än

Nej, men har fått förklaring på annat håll att det är för att h*n inte vill att den ska ingå i bouppteckningen och gå till betalning av den avlidnes skulder, som ingen vet ifall de ens existerar.
Citera
2015-08-12, 22:21
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ingen aning

Nej, men har fått förklaring på annat håll att det är för att h*n inte vill att den ska ingå i bouppteckningen och gå till betalning av den avlidnes skulder, som ingen vet ifall de ens existerar.

Jag vet inte hur banker och andra fodringsägare brukar göra vid dödsfall, låter inte som ett ovanligt scenario att den döde har en del skulder och då borde det ligga i bankernas intresse att kolla så att inte tillgångarna i dödsboet försnillats. I det här fallet torde det vara lätt för dem att se att det funnits en bil i dödsboet.
Citera
2015-08-13, 00:14
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ingen aning

Bodelning? Har ni utsett några förrättningsmän (anlitat en byrå jurist/advokat?

Så länge ni inte har varit på förrättning så bör du lugna dig lite och se till att plocka fram uppgifter på bilen. Ring nuvarande ägare och kontrollera vad han har betalt.

Vid förrättningen får du begära att tillgången skall redovisas.

Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Jag vet inte hur banker och andra fodringsägare brukar göra vid dödsfall, låter inte som ett ovanligt scenario att den döde har en del skulder och då borde det ligga i bankernas intresse att kolla så att inte tillgångarna i dödsboet försnillats. I det här fallet torde det vara lätt för dem att se att det funnits en bil i dödsboet.

Banker och andra fordringsägare som inte har säkerhet för sin fordran har noll koll och lägger sig inte i bouppteckningen.

Det är först om dom inte får betalt som det kan finnas anledning för dom att utreda saken.
Citera
2015-08-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ingen aning

Du är väldigt otydlig med vad det egentligen är för info du söker. För att vi ska kunna hjälpa dig så får du gärna beskriva hela förloppet ifrån början och vilka personer som är inblandade.

Stämmer nedan förlopp:

Jag antar att hela den här historien börjat med att en person avlidit.
Någon som är dödsbodelägare (ensam?) säljer den avlidnes bil.
Penagarna ifrån bilfrösäljningen läggs inte in i dödsboet i syfte att undanhålla dessa pengar ifrån de dödsboet är skyldig pengar

Stämmer det så långt?

Det som kommer att hända är ju då att dödsboet inte kan betala alla sina skulder och måste sättas i konkurs vilket dödsbodelägarna ska ansöka om hos tingsrätten. Tingsrätten kommer att tilsätta en förvaltare som avveklar dödsboet. Denna förvaltare kommer naturligtvis upptäcka att det har försvunnit en bil ur dödsboet och polisanmäla detta.

Vad är din fråga?
Citera
2015-08-13, 14:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Att det inte är tillåtet har jag förstått, men vad händer om personen gör det?
Vem är det som upptäcker det? Kommer boupptäckarna själva att kunna se det?

Ponera att det som avyttras är av ganska högt värde.

Det kommer inte att hända någonting så länge ingen klagar på det hela.

Om vi utgår från att den som sålde saker är en dödsbodelägare, den döde inte hade någon make och att det inte heller fanns något testamente (kommentera om inte det stämmer), så är det de här som har rätt att klaga:

Andra dödsbodelägare - För att göra något med boet så måste alla dödsbodelägare vara överens (18 kap. 1 § ÄB), märker man att det har försvunnit en bil från kvarlåtenskapen så kan de kräva skadestånd från den som har sålt egendomen enligt 18 kap. 6 § Ärvdabalken.

Borgenärer - Så länge kvarlåtenskapen räcker till att täcka skulderna är det inget problem, om det inte räcker till så har borgenärer vissa rättigheter. De kan enligt 21 kap. 4 § kräva att egendomen går åter eller om det inte är möjligt ersättning intill värdet av saken, eftersom det kan räknas som att den som har sålt bilen har tagit den i arv så är det denne som ska ersätta.

Enligt 20 kap. 6 § ska bouppgivaren (den som bäst känner boet) försäkra på heder och samvete att uppgifterna stämmer, man kan även bli tvingad att uppge det under ed, ljuger man under ed i det här fallet så räknas det som mened vilket är brottsligt och kan leda till en fängelsedom.

Slutligen bör nämnas 11 kap. brottsbalken som handlar om brott mot borgenärer, den som enligt 11 kap. 7 § begår en gärning som omfattas av kapitlet i gäldenärens ställe gör sig skyldig till brott så som om denne själv vore gäldenären.

När det gäller risken för upptäckt så lär det inte vara något problem att se att en bil har försvunnit, andra dödsbodelägarna bör vara tillräckligt nära för att veta att den döde hade en bil, det är även lätt att kolla upp. Om dödsboet gör en ansökan om konkurs för att de inte kan betala alla skulder så skulle jag tro att chansen att konkursförvaltaren missar att en bil har försvunnit från kvarlåtenskapen är i det närmaste obefintlig. Över lag måste jag alltså säga att det var väldigt korkat av personen att sälja bilen och att han mest troligt själv kommer att få ersätta skadan som han har orsakat, det bör även göras snabbt innan man går vidare och personen rent av riskerar att dömas till fängelse.
Citera
2015-08-13, 15:24
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
Du är väldigt otydlig med vad det egentligen är för info du söker. För att vi ska kunna hjälpa dig så får du gärna beskriva hela förloppet ifrån början och vilka personer som är inblandade.

Stämmer nedan förlopp:

Jag antar att hela den här historien börjat med att en person avlidit.
Någon som är dödsbodelägare (ensam?) säljer den avlidnes bil.
Penagarna ifrån bilfrösäljningen läggs inte in i dödsboet i syfte att undanhålla dessa pengar ifrån de dödsboet är skyldig pengar

Stämmer det så långt?

Det som kommer att hända är ju då att dödsboet inte kan betala alla sina skulder och måste sättas i konkurs vilket dödsbodelägarna ska ansöka om hos tingsrätten. Tingsrätten kommer att tilsätta en förvaltare som avveklar dödsboet. Denna förvaltare kommer naturligtvis upptäcka att det har försvunnit en bil ur dödsboet och polisanmäla detta.

Vad är din fråga?

Jag förstår att jag framstår som luddig och anledningen är att jag inte vill riskera att outta någon och därmed ställa till med problem.

Person avlider
Persons partner (gifta) säljer bil
Paret har inga gemensamma barn, utan bara s.k särkullbarn, den avlidne personens arvingar har således rätt till 50% av arvet
Och sista biten du skrev stämmer.

Min fråga är - kan någon myndighetsperson, alltså en helt utomstående part upptäcka att det har skett, isåfall vem och hur, eller upptäcks det enbart om någon som är delägare i dödsboet gör en så kallad klagan och kopplar in en advokat.

Det är min fråga
Citera
2015-08-13, 16:16
Medlem
Citat:
Jag förstår att jag framstår som luddig och anledningen är att jag inte vill riskera att outta någon och därmed ställa till med problem.

Person avlider
Persons partner (gifta) säljer bil
Paret har inga gemensamma barn, utan bara s.k särkullbarn, den avlidne personens arvingar har således rätt till 50% av arvet
Och sista biten du skrev stämmer.

Min fråga är - kan någon myndighetsperson, alltså en helt utomstående part upptäcka att det har skett, isåfall vem och hur, eller upptäcks det enbart om någon som är delägare i dödsboet gör en så kallad klagan och kopplar in en advokat.

Det är min fråga
Då börjar det klarna lite!

Du har bra info i Iknowafewthings inlägg.

Vem kommer göra bouppteckningen?

Som jag ser det så är enda sättet detta kommer att upptäckas per automatik av myndighetsperson om boets tillgångar inte täcker skulderna och en konkursförvaltare tar kontroll över boet. Men då kommer det ju inte heller bli några pengar till särkullsbarnen.
Citera
2019-11-17, 11:24
Medlem
Bumpar istället för att starta nytt.
Om en person är gift och ena personen blir sjuk och hamnar på hem. Den gifta personen tar då under den sjuka tiden (flera år) och tömmer hans konton succesivt och sparar pengarna på anhörigs konto. Sen när personen ifråga väl gått bort så finns inga pengar kvar (miljon klassen). Vad är straffet på detta? En väns anhörig har spårat ut totalt. Detta måste va fängelsestraff eller? Hon är även godman eller vad det heter när man tar hand om sin sjuka partners ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in