2015-08-11, 19:05
Medlem
Midnightcamis avatar
Att det inte är tillåtet har jag förstått, men vad händer om personen gör det?
Vem är det som upptäcker det? Kommer boupptäckarna själva att kunna se det?

Ponera att det som avyttras är av ganska högt värde.
Citera
2015-08-11, 19:10
Medlem
Finns det en skuld i dödsboet eller arvingar som missfördelas är det inte smart att sälja av tillgångar. Det är dock inte olagligt, men skulden ska givetvis regleras enligt den bouppteckning som senare görs. Vilket kan bli kostsamt för säljaren.
Citera
2015-08-11, 19:13
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Finns det en skuld i dödsboet eller arvingar som missfördelas är det inte smart att sälja av tillgångar. Det är dock inte olagligt, men skulden ska givetvis regleras enligt den bouppteckning som senare görs. Vilket kan bli kostsamt för säljaren.

Okej, så personen som gör detta kommer således bli skyldig dödsboet motsvarande summan för det som sålts?
Vem är det som kommer att kunna se detta? Är det skatteverket eller bouppteckningsmannen?
Citera
2015-08-11, 19:13
Medlem
blueballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Att det inte är tillåtet har jag förstått, men vad händer om personen gör det?
Vem är det som upptäcker det? Kommer boupptäckarna själva att kunna se det?

Ponera att det som avyttras är av ganska högt värde.

Har inte jätte bra koll, men det bör inte var tillåtet, men det logiska vore att pengarna som kommer in efter försäljningen tillhör dödsboet. om man har rätt att sälja vet jag inte, men är ganska säker på pengar absolut inte får lämna dödsboet innan bouppteckning.
Citera
2015-08-11, 19:27
Avstängd
Får ej säljas av, om man inte inbördes kommit överens om detta ( samtliga som har rätt till arv ). Finns det underskott i dödsboet vid en bouppteckning, dvs skulder, så är det inte tillåtet, men svårt att ha koll på om ni säljer en tavla eller två eller tar hem saker.
Citera
2015-08-11, 19:33
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Får ej säljas av, om man inte inbördes kommit överens om detta ( samtliga som har rätt till arv ). Finns det underskott i dödsboet vid en bouppteckning, dvs skulder, så är det inte tillåtet, men svårt att ha koll på om ni säljer en tavla eller två eller tar hem saker.

Det är inte jag som har gjort detta, utan fått reda på att det har skett.
Okej, ja i detta fallet finns det skulder... Jag läste på Lawline att det kan räknas som bedrägeri om saker avyttras innan bouppteckningen är klar, frågan är om någon myndighetsperson ens ser det och i så fall hur?
Citera
2015-08-11, 19:34
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Föremålet/tillgången i det här fallet har sålts.
Citera
2015-08-11, 19:39
Medlem
Citat:
Föremålet/tillgången i det här fallet har sålts.
Jo det är förstått.

Men, bevisläget?
Är det en registrerad tillgång?
Bil, lagfart m.m.

Eller om det är en tavla eller guld, något annat mindre spårbart?
Precisera dig
Citera
2015-08-11, 20:07
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back.on.track
Jo det är förstått.

Men, bevisläget?
Är det en registrerad tillgång?
Bil, lagfart m.m.

Eller om det är en tavla eller guld, något annat mindre spårbart?
Precisera dig

Det är en bil
Citera
2015-08-11, 20:47
Medlem
Citat:
Det är en bil
Är personen som har sålt bilen ensam arvinge till dödsboet? Det är ok att sälja tillgångar om alla dödsbodelägare är överens. Betalningen för det som säljs ska ju då givetvis in i dödsboet.
Citera
2015-08-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
Är personen som har sålt bilen ensam arvinge till dödsboet? Det är ok att sälja tillgångar om alla dödsbodelägare är överens. Betalningen för det som säljs ska ju då givetvis in i dödsboet.

Och registrerat datum på bilens nya ägare reggades före eller efter dödsboets (bortgång)?
Går si vitt jag vet skriva i valfritt datum på registreringsbeviset.
Men du ska ju även kunna bevisa att just kalle sålt av tillgången.

Mvh
Citera
2015-08-12, 09:38
Medlem
Midnightcamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig

Nej, det är personen inte.

Har kollat med skatteverket idag och de säger att de inte kontrollerar sådana saker, utan om det kommer en bouppteckning med en underskrift så förutsätter dom att allt är okej.

En enda person kan alltså i praktiken sälja av ett helt dödsbo och få pengarna cash och slippa ha med det i dödsboet utan att bli upptäckt, enligt personen jag pratade med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in