Citat:
Ursprungligen postat av
IAF
TACK FÖR ETT SJUKT BRA SVAR! Exakt sånt här jag gillar! När folk svarar ordentligt på det man undrar

Bara två frågor till... Klara high speed ultra HD, förstod inte riktigt, och denna kabeln verkar ju vara för billig för din förklaring, om det du skrev verkligen stämmer kommer jag lätt köpa den nu på en gång, men det jag inte fattar är varför andra kablar på en meter eller två är så mycket dyrare.. Kolla bara kjells hemsida
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-kablar 140 kr för den första som är 50 cm eller dom andra
"Kabeln är utrustad med kraftiga guldpläterade kontakter." är ett vanligt sätt att kunna höja priset. Guldpläterade kontakter har absolut noll påverkan. Signalen är digital, så signalen kan inte bli "dålig" - antingen så får du signalen, eller så får du den inte. Du vår blank skärm eller 100% klar bild, stort sett. Lite som att ha guldplätering i mobiltelefonladdaren, rent försäljningstrick.
Låt såga att du köper deltaco-kabeln. Om den inte fungerar så finns det inget guld i världen som skulle få den att börja fungera. Likaså omvänt, fungerande guldad kabel fast utan guldet skulle fortfarande fungera. Guldet har ingen betydelse när vi pratar om normal användning av HDMI-kablar just därför att .
Andra saker som påverkar priset är vilket land det är importerat ifrån. Kina och Taiwan gör allt möjligt billigt, de har t ex inte samma miljölagar och därmed miljökostnader och allt vad det är. Olika företag sätter också olika priser givetvis. En del kablar är kanske bransäkra, andra inte. Tillverkare använder de material som de har tillgång till och vissa tillverkare råkade kanske bara ha ett gammalt lager dyrt plast som de måste göra sig av med men kostade mycket att köpa in och egentligen var menat för ett annat projekt. Det är massa som påverkar. Generellt så är billiga elektronikprodukter dåligt lödda och innehåller dåliga komponenter, men dyra produkter är inte immuna mot detta heller. Billiga produkter kan också vara bättre än dyra.
Märkesprodukter köper t ex ofta in extremt billiga saker och säljer dem extremt dyrt, när exakt samma produkt (samma tillverkare och allting) finns för 20% av priset under något annat märke.
Det finns billigt skit och det finns överprisat skit och det finns prisvärt skit (t ex när det bara är en jävla kabel

). Det finns bra och dåliga grejer av alla prisklasser.
Nu till UltraHD. Det är en soppa nämligen.
HDMI-kabeln har alltid varit densamma: samma form av kontakt, 19 pins. Men det finns HDMI-specifikationer som klassifiserar vad kablarna klarar av rent fysiskt (när det gäller störningar osv pga de allt intensivare signalerna). Eftersom signalen är digital så spelar det ingen roll vad kabeln klarar utöver det som du använder.
Har du en HDMI 2.0 kabel (alltså specs på kabeln som satisfierar HDMI 2.0 kraven) så är det garanterat att kabeln ska klara av 4096×2160p/60 Hz.
1.4 garanterar 4096×2160p/24 Hz och 1.3 garanterar 2560×1600p/60 Hz.
osv.
Dessa klarar givetvis 1080p.
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison
Specifikationerna skiter i om kontakten är guldpläterad eller inte (det finns guldpläterade kablar som inte klarar 1080p): antingen så klarar kabeln specifikationerna, annars får de inte inte säljas som spcificerad som sådan. HDMI är proprietär och något man bara får sälja om man har licens, så det ska inte gå att ljuga om klassificeringen, mer om det snart.
I vilket fall så talar säljare bara numera om ifall kabeln är High-Speed eller Low-Speed. High-speed kan vara två saker. High-Speed HDMI 1.3 och High-Speed HDMI 1.4.
(kan nämna att det enda som skiljer 1.3 och 1.4 kompabilitetsmässigt är deras ethernet/internet som inte är kompatibla med varandra.. inget att bry sig om)
High-speed HDMI 1.3 ska klara 1080p@60Mhz:
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Although no maximum length for an HDMI cable is specified, signal attenuation (dependent on the cable's construction quality and conducting materials) limits usable lengths in practice.[107][108] HDMI 1.3 defines two cable categories: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (which would include resolutions such as 720p60 and 1080i60),
and Category 2-certified cables [alltså highs-peed 1.3], which have been tested at 340 MHz (which would include resolutions such as 1080p60 and 2160p30).[101][109][110] Category 1 HDMI cables are marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High Speed".[4]
High-speed HDMI 1.4 ska klara
Citat:
As of the HDMI 1.4 specification, the following cable types are defined for HDMI in general:[114][115]
Standard HDMI Cable – up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K, 3D and deep color
High Speed HDMI Cable with Ethernet
An HDMI cable is usually composed of four shielded twisted pairs, with impedance of the order of 100 Ω, plus several separate conductors.
Köper du en high-speed HDMI-kabel så är du alltså garanterad 1080p@60Hz. Såvida du inte blir förd bakom ljuset. 5 meter och billig kabel gör mig skeptisk bara, och det faktum att företaget är deltaco. MEN, det verkar som att teknikmagasinet säljer samma kabel för 300kr medan kabong.se säljer den för 49kr. Det kan vara någon utförsäljning, kanske pirat, jag vet inte. Enligt länken på prisjakt är det
DELTACO HDMI 1.4-kabel, HDMI Type A ha, guldpläterad, 5m, svart.
Då ska den klara av (om du INTE tittar på 3D)
Citat:
HDMI 1.4 increases the maximum resolution to 4K × 2K, i.e. 4096×2160 at 24 Hz (which is a resolution used with digital theaters) or 3840×2160 (Ultra HD) at 24 Hz/25 Hz/30 Hz
Det lämpar sig för film i 4K, som ofta kör 24 bilder per sekund. Men kabeln är inte garanterad att klara spel/videos i 4K@60FPS. Vad jag vet klarar inte ens 3 st GeFORCE TITANS att rendera ett spel i 4K@60FPS ändå.
Du ser. Så länge du inte går över 1080p@60 räcker alltså vilken 1.4 high-speed kabel som helst.
Ska du ha
3D i annat än 1080p@24 bilder per sekund (vilket 1.4 high speed klarar), dvs t ex 1080p@60hz eller 4096×2160p/24 Hz så bör du skaffa dig en 2.0 kabel. Som sagt så finns ju alltid chansen att en HDMI 1.0 kabel fungerar med 4K@60Hz i 3D, men inget som garanterar det (jag skulle inte chansa). Om 720p@60Hz 3D funkar för 1.4 vet jag inte, skulle inte tro det .. men det finns ju alltid en marginal då spcifikationerna är ett minimumkrav.
Med andra ord. Ställ dina krav och köp kabel därefter. Nu vet du ungefär vad kablarna kan. Kom ihåg att du får ut EXAKT samma bild med en 1.4 som med en 2.0 så länge kabeln klarar specifikationerna du kräver.
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions är en bra referens.
Måste erkänna (och rätta all text ovan med) att jag inte vet exakt vad som händer om HDMI-kabeln inte klarar signalen som du försöker överföra. Alla jag frågat (folk som kan) säger att bilden helt enkelt inte dyker upp, och att det räcker med att så lite som en enda bit (1 eller 0) flippas/blir fel och att hela bilden då blir förstörd eller på annat sätt gör det uppenbart att signalen är dålig (så som att du inte ens får någon bild alls). Ju längre kabel, ju större risk för artifakter, men då talar vi över 7 meter enligt wikipedia. I vilket fall säger folk att det antingen blir övertydligt och uppenbart, eller så kan du vara säker på att det fungerar till 100%. i och med hur HDMI är designat. Risken att signalen dessutom bara störs till 1 bit är extremt osannolikt (du har större chans att vinna på lotto), du får antingen signifikanta störningar (i digital-termer) eller inga alls.
Alla exempel jag tittat på bekräftar. Uppenbart fel (minsta lilla fel fuckar som sagt upp hela bilden ordentligt), ingen bild alls eller 100%.. Är bilden fin så är det exakt det du får oavsett kabel.
Det storsta hotet är iallafall längden.
Om du vill ha mer:
https://www.youtube.com/watch?v=_sXPavuLsOw