2015-08-12, 19:11
Medlem
mördaren kanske åker runt och överfaller tjejer,det senaste iupplands väsby,hon var väl ganska vacker med långt blont hår som Lisa,,,,,hemskt att man kan vilja släcka livet på en tjej som har hela livet framför sig
2015-08-12, 19:29
Medlem
Ydriks avatar
Utan att ha någon åsikt om NB:s skuld eller ej så tycker jag att det är en stor jävla skam när hela den civiliserade världen med EU och FN i spetsen pekar på Sverige med hela handen och fördömer de förhållanden som slentrianmässigt drabbar alla dem som långtidshäktas. Detta är i högsta grad On Topic då NB tveklöst klassas som långtidshäktad om förlängning godkänns den 25/8.

Snabba på analyssvaren genom att redan vid vid första ansökan om förlängning begär häktningsdomaren som krav för att bevilja ansökan så ska även chefen för NFC, dvs Lena Klasén sättas i häkte med fulla restriktioner ända tills analyssvaren är klara.
Risken finns förstås att NFC-byråkraterna inte gillar sin chef och förhalar analyssvaren än värre i hopp om att hon ska hamna i tvångströja på psykakuten. Därför ska hon ha det lilla undantaget från restriktionerna att hon får sparka slöfockarna efter eget gottfinnande.
Redan efter en eller två sådana vändor skulle resurserna garanterat ha trimmats och hela den stinkande latmaskkomposten NFC få liv och göra rätt för sina fantasilöner.*/
*/ http://www.barometern.se/kalmar/fel-vid-blodtest-i-forlosamordet/

För övrigt är det bara en tidsfråga tills NB bryter ihop under häktestortyren och erkänner oavsett om han är skyldig eller inte. Risken för ett falskt erkännande och ett nytt Tomas Quickfall finns där varje dag.
Han måste ju förr eller senare inse att det i jämförelse med nuvarande förhållanden vore ett himmelrike att få komma till kumlabunkern även om det anses vara den hårdaste placering man kan få inom den svenska kriminalvården, men där får han åtminstone umgås med andra, läsa tidningar ha kontakt med familjen osv osv.

Citat Reclaimjustice:
http://reclaimjustice.com/artiklar/tortyren-pa-landets-hakten/

"Fler och fler blir felaktigt häktade.
Längre och längre häktningstider med rekordlånga häktningar under de senaste åren.
Fler och fler som blir isolerade under häktningstiderna.
Allvarlig internationell kritik mot det svenska häktningssystemet från såväl EU som FN som påtalar att det handlar om psykisk tortyr mot människor som inte är dömda för någonting utan bara misstänkta.
Hur länge ska det här få fortsätta?"
2015-08-12, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skulle snarare vilja ställa frågan, finns det något som binder offret till vänster bakdörr på en bil som vi inte ens känner till?

Enligt mitt sätt att tänka så är den enklaste förklaringen till att föremålen hittades där de hittades att gärningspersonen helt enkelt slängde dem där de hittades i syfte att göra sig av med dem fort och på enklaste vis.

Min tolkning av vad en kvinnlig åklagare sa angående fynden(att reportern drog en rimlig slutsats, har jag för mig att hon sa), är att kläder och tillhörigheter har hittats på Martorp, och att hjälmen hittades den första veckan, oklart var den hittades. Jag tror att endast delar till mobiltelefonen har hittats längs med grusvägen. Något fanns kanske i mobilen som var tvunget att förinta. Vem vet, den häktade blottade sig kanske för Lisa, hon tog en bild och vägrade att lämna ifrån sig sin mobil?

Nej, det finns inget alls som binder BO till något, det är min egna helt lekmannamässiga gissning. Från fyndens placering i färdriktningen som jag har tolkat det. Vilket passar både på en gärningsman och förarplats samt en passagerare som av olika skäl placerats där. dels för att inte kunna störa färden men ändå vara inom räckhåll för gärningsmannen.

Saknar dock fullständigt kunskap om vad som är vanligt eller hur det brukar se ut vid liknande händelser.

Men ja visst, tillgripandet av våld mot mobilen tyder ju som jag har tolkat det på att den varit delaktig i något som GM bedömt som ytterligt personligt och därför koncentrerat sitt våld på. och Platsen har jag tolkat som att just där försökte ett brottsoffer att använda mobilen så genom att låtsas filma eller fota, eller gör det tidigare och detta kan också ha hjälpt mobilen att ge sina sista krafter ifrån sig. Jag det är i varje fall min tanke. som jag har inbillat mig Mord i Blomberg Martorp kunnat skett på, (lite utförligare i länken)

----------------------------------

Från det ena till det andra har för mig att jag tidigt såg en video på hur en bil fraktades bort från MGMs bostad på en bärgningsbil, men har inte lyckats hitta tillbaks till den. någon som känner till en video som visar hur en bil bärgas bort från området?
2015-08-12, 19:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nej, det finns inget alls som binder BO till något, det är min egna helt lekmannamässiga gissning. Från fyndens placering i färdriktningen som jag har tolkat det. Vilket passar både på en gärningsman och förarplats samt en passagerare som av olika skäl placerats där. dels för att inte kunna störa färden men ändå vara inom räckhåll för gärningsmannen.

Saknar dock fullständigt kunskap om vad som är vanligt eller hur det brukar se ut vid liknande händelser.

Men ja visst, tillgripandet av våld mot mobilen tyder ju som jag har tolkat det på att den varit delaktig i något som GM bedömt som ytterligt personligt och därför koncentrerat sitt våld på. och Platsen har jag tolkat som att just där försökte ett brottsoffer att använda mobilen så genom att låtsas filma eller fota, eller gör det tidigare och detta kan också ha hjälpt mobilen att ge sina sista krafter ifrån sig. Jag det är i varje fall min tanke. som jag har inbillat mig Mord i Blomberg Martorp kunnat skett på, (lite utförligare i länken)

----------------------------------

Från det ena till det andra har för mig att jag tidigt såg en video på hur en bil fraktades bort från MGMs bostad på en bärgningsbil, men har inte lyckats hitta tillbaks till den. någon som känner till en video som visar hur en bil bärgas bort från området?

Vet ens någon som skriver här i tråden exakt var fynden låg, vet vi något om färdriktningen? Som jag ser det så vet vi inte åt vilket håll den som dumpade prylarna färdades, och vi har ingenting som gör att vi kan dra någon slutsats om färdriktning.
2015-08-12, 19:51
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Den här informationen är ju inte ny, har redan kommenterats, vad gör att du tycker att det verkar knepigt, eller ville du mest skriva något och drog till med en gammal nyhet ifrån en ny källa?

Förlåt,hade visst inte riktigt koll på läget...... Det jag tycker är knepigt är att det drar ut på+ siden så mycket. Verkar oklart...men jag har ingen utbildning eller erfarenhet i utredning av brott så det är bara en vanlig människas reflexion.

Ta den inte på så stort allvar
2015-08-12, 20:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
/.../
Snabba på analyssvaren genom att redan vid vid första ansökan om förlängning begär häktningsdomaren som krav för att bevilja ansökan så ska även chefen för NFC, dvs Lena Klasén sättas i häkte med fulla restriktioner ända tills analyssvaren är klara.
Risken finns förstås att NFC-byråkraterna inte gillar sin chef och förhalar analyssvaren än värre i hopp om att hon ska hamna i tvångströja på psykakuten. Därför ska hon ha det lilla undantaget från restriktionerna att hon får sparka slöfockarna efter eget gottfinnande.
Redan efter en eller två sådana vändor skulle resurserna garanterat ha trimmats och hela den stinkande latmaskkomposten NFC få liv och göra rätt för sina fantasilöner.*/
*/ http://www.barometern.se/kalmar/fel-vid-blodtest-i-forlosamordet/
/.../
Frånsett allt annat kan som en jämförelse nämnas den utvidgade rättsmedicinska obduktionen av VB i Boden: Från det att det sista kroppsfyndet hittades fram till dess att slutlig obduktionsrapport inkl. utlåtande om dödsorsak mm förelåg, förflöt 4 mån och en dryg vecka (det senaste rättskemiska resultatet var daterat 8 dgr dessförinnan).

Chefsåklagare AO har sagt att man fortlöpande får in analyssvar från NFC. - En annan aspekt på ämnet är att åklagaren/polisen med ledning av inkomna svar velat ha ytterligare saker analyserade. - Man kanske är så vidsynt att man fortsätter med detta ända fram till dess att man kört fallet i botten - eller börjat få bottennapp...
Senast redigerad av letsdoit 2015-08-12 kl. 20:03.
2015-08-12, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Förlåt,hade visst inte riktigt koll på läget...... Det jag tycker är knepigt är att det drar ut på+ siden så mycket. Verkar oklart...men jag har ingen utbildning eller erfarenhet i utredning av brott så det är bara en vanlig människas reflexion.

Ta den inte på så stort allvar

Enligt min erfarenhet så har den här mordutredningen verkligen inte dragit ut på tiden på ett uppseendeväckande sätt, jag misstänker att krimdelens gamla uvar skriver under på det, vissa har dessutom redan yttrat sig har jag för mig, de menar att fallet följer ett normalt mönster, det är min tolkning.

Dock så verkar det finnas folk som är öppna för att det kan bli knepigt för åklagaren att bevisa skuld utom allt rimligt tvivel.
2015-08-12, 20:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vad är din förklaring till att GP citerade vad advokaten skrivit i överklagan? Har du ens någon? Är du ens intresserad av att veta? Eller vill du bara gräla?
Min förklaring till att GP skrev som den gjorde är att tidningen vill sälja fler tidningar och få fler klick. Hur vet du att GP citerade vad advokaten skrivit i överklagan? Om anställda vid polismyndigheten, åklageriet och domstolar får använda meddelarfriheten för att avslöja för media vad som finns i en förundersökning kan förundersökningssekretessen avskaffas.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-12 kl. 20:09.
2015-08-12, 20:19
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Enligt min erfarenhet så har den här mordutredningen verkligen inte dragit ut på tiden på ett uppseendeväckande sätt,

Har inte någon hård data att backa upp med, men det är min känsla också. Tas inte GM på bar gärning, det finns ett erkännande säkra vittnen etc så tar utredningsarbetet ofta en del tid.
2015-08-12, 20:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vet ens någon som skriver här i tråden exakt var fynden låg, vet vi något om färdriktningen? Som jag ser det så vet vi inte åt vilket håll den som dumpade prylarna färdades, och vi har ingenting som gör att vi kan dra någon slutsats om färdriktning.
Alternativet att gm på väg från M-torp skulle ha valt den lilla grusvägen plus ha kastat ifrån sig mobildelarna i slutet av denna väg måste nog sägas tillhöra avd. svagare hypoteser.
2015-08-12, 20:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Har inte någon hård data att backa upp med, men det är min känsla också. Tas inte GM på bar gärning, det finns ett erkännande säkra vittnen etc så tar utredningsarbetet ofta en del tid.
Jo, fråga Olof Palme.

Det är klart att spaningsmord tar längre tid att utreda. Som jag sa tidigare, det hade varit häpnadsväckande med åtal i augusti. Åtal i september är förvånansvärt.

25 maj dödades en kvinna i Jönköping, och en man togs på plats. Han har erkänt dråp, och rättegången startade idag. Det går mycket fortare i sådana fall.
2015-08-12, 20:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Alternativet att gm på väg från M-torp skulle ha valt den lilla grusvägen plus ha kastat ifrån sig mobildelarna i slutet av denna väg måste nog sägas tillhöra avd. svagare hypoteser.

Visst, och det bygger på antagandet att den som placerade prylarna på fyndplatserna färdades till Martorp ifrån caféets omedelbara närhet. Betänk också att vi har en person misstänkt för skyddande av brottsling och att bröderna uppges ha tagit sig till Husby för ett pizzainköp.

När de upphittade föremålen hamnade där de hittades vet vi inte, dock florerar en uppgift som säger att trion sågs nära en av Lisas tillhörigheter i närheten av Martorp, det talar ju för att de har haft med tillhörigheter att göra efter den där söndagen när Lisa försvann. Obekräftad uppgift?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in