Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Stopp nu, det är inte jag som dragit upp detta utan det är Fagro. Hen (inte jag) hävdar att det är omöjligt att MGM kan ha transporterats i MGM's bil eftersom vi då skulle veta att polisens likhundar skulle ha markerat.
Jag hävdar däremot att
- vi inte vet om hundarna markerat.
- vi vet inte ens vet hur sannolikt där är att en hund markerar under rådande förutsättningar.
Men du kanske är mer insatt? Vet du hur sannolikt det är att en likhund markerar i en bil där det en vecka tidigare har transporterats ett lik i tio minuter och liket under tiden var insvept i en presenning?
Tidsaspekten, mycket sannolikt. Och med tanke på att till exempel narkotikahundar har hittat knarkgömmor i bensintankar på bilar så bedömer jag att oavsett om liket var insvept i en presenning eller inte så säger jag mycket sannolikt även här.
Jag vill även säga att man lätt glömmer bort att utsidan på ett emballage med stor sannolikhet kontamineras av de doftmolekyler som hunden söker efter när kroppen emballeras. Det torde vara mycket svårt att förhindra doftmolekyler att spridas i luften så att de inte hamnar på utsidan av ett eventuellt emballage i samband med hantering av kroppen.
Det är mina bedömningar baserat på mina kunskaper och erfarenheter vad det nu kan vara värt, dock går det att själv bilda sig en god uppfattning om hundens förmåga.
Vi vet inte om hundar har markerat i någon bil, inte heller om de inte har markerat i någon bil vilket är minst lika intressant.
Vi känner inte till förutsättningarna, därför kan vi knappast säga något om en eventuell transport av ett lik i en bil, än mindre dra slutsatser i skuldfrågan anser jag.