2015-08-12, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis vad som helst som man inte har blivit klar med.

Ett analysresultat tolkas för att man ska kunna dra en slutsats. Kanske måste man göra tester för att bilda sig en uppfattning om hur ett visst resultat kan uppstå.
aha, tackar för det.
Min tanke var att man analyserar temperaturväxlingarna i som varit för att kunna får fram en rimlig tidpunkt för dödsfallet vilket rimligen borde vara det centrala. men kanske oerhört svårt speciellt i en gammal tjärpappsbelagd bod med ganska stora temperaturvariationer. och det då krävs en rad korsvariabler som inte finns färdiga i något index direkt, kan det vara så? En väldigt hög temperatur på en kropp i en bod som är väldigt varm borde väl rimligen också ge analytiska svårigheter, speciellt om man inte vet hur mycket temperaturen kan ha växlat?

Till och med så mycket problem att man vill undersöka den miljöbetingelsen på närmare håll dvs genom att genomföra egna tester på till exempelvis en bod?
2015-08-12, 17:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
aha, tackar för det.
Min tanke var att man analyserar temperaturväxlingarna i som varit för att kunna får fram en rimlig tidpunkt för dödsfallet vilket rimligen borde vara det centrala. men kanske oerhört svårt speciellt i en gammal tjärpappsbelagd bod med ganska stora temperaturvariationer. och det då krävs en rad korsvariabler som inte finns färdiga i något index direkt, kan det vara så? En väldigt hög temperatur på en kropp i en bod som är väldigt varm borde väl rimligen också ge analytiska svårigheter, speciellt om man inte vet hur mycket temperaturen kan ha växlat?

Till och med så mycket problem att man vill undersöka den miljöbetingelsen på närmare håll dvs genom att genomföra egna tester på till exempelvis en bod?

Så kan det ju vara, men måste inte. Det kan vara precis vad som helst som analyseras eller testas, vi vet ju inte vilka prover eller föremål som har sänts iväg för analys, blir ju omöjligt att klura ut vad det är som försiggår på till exempel NFC angående det här fallet.

Kanske har man funnit en skada på offret som inte talar för sig själv, man testar sig kanske fram för att hitta det som kan ha åstadkommit skadan.

I fallet Bangsuan i Boden så drog rättsläkaren slutsatsen att ett eggvasst föremål med en viss fysisk utformning var mordvapnet, men hen kunde inte säga exakt vad det var för ett föremål men angav ett exempel på vad det skulle kunna vara för typ av föremål.

Det kan råda en osäkerhet i det här fallet, kanske försöker man att utröna hur eventuella skador på kroppen har uppstått, till exempel ett mordvapen, och vill kunna hitta det föremålet för att eventuellt kunna binda det till den häktade.
2015-08-12, 18:00
Medlem
Kanske är det så enkelt att den häktade inte är den skyldige...
2015-08-12, 18:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Skippa det där förlegade tramset om kadaverin och gör det inte till en grej att kroppen har varit död en viss tid, det är bullshit.

Man vet att hundar kan skilja på död och levande människa, men ingen, såvitt jag känner till, vet exakt hur hundens luktsinne och hjärna fungerar.

Kanske är det en doftmolekyl specifik för död mänsklig vävnad som gör att hunden kan skilja på död och levande människa. Men det kan också vara så att en levande människa utsöndrar en kombination av dofter och att en död människa saknar en av dofterna i kombinationen, och att det är det här som gör att hunden kan känna skillnad.

Stopp nu, det är inte jag som dragit upp detta utan det är Fagro. Hen (inte jag) hävdar att det är omöjligt att MGM kan ha transporterats i MGM's bil eftersom vi då skulle veta att polisens likhundar skulle ha markerat.

Jag hävdar däremot att
- vi inte vet om hundarna markerat.
- vi vet inte ens vet hur sannolikt där är att en hund markerar under rådande förutsättningar.

Men du kanske är mer insatt? Vet du hur sannolikt det är att en likhund markerar i en bil där det en vecka tidigare har transporterats ett lik i tio minuter och liket under tiden var insvept i en presenning?
2015-08-12, 18:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte alls märkligt om det inte har kommit in några analyssvar som ger anledning till frågor. Antag att analyssvaren från bilen har kommit in.
FL: Hur kommer det sig att det inte finns några spår av Lisa i din bil?
NB:

Jag har fått uppfattningen att man väntar på en hel del analyser förutom obduktionssvaret. Det borde ju droppa in ett och annat analyssvar som man kunde fråga NB om.

FL: Hur kommer det sig att det finns DNA från dig på Lisas trosor?
NB :
2015-08-12, 18:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har fått uppfattningen att man väntar på en hel del analyser förutom obduktionssvaret. Det borde ju droppa in ett och annat analyssvar som man kunde fråga NB om.

FL: Hur kommer det sig att det finns DNA från dig på Lisas trosor?
NB :
Jovisst kan man vänta sig analyssvar, men man har säkert fått analyssvar under de här två veckorna som har varit utan förhör, och det var det jag åskådliggjorde. Du tyckte det var märkligt att det inte hade hållits något förhör. Det tycker inte jag om det inte har kommit in något bevis att konfrontera NB med.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-12 kl. 18:23.
2015-08-12, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det måste vara gärningsmännen som slängt ut Lisas tillhörigheter kan inte finnas någon annan, de har inte kommit dit av sig själv, även om det var stark vind i området.
Den som slänger ut eller planterar offrets saker på det viset gömmer dem inte, utan avsikten måste vara att polisen skall hitta dem.
Gärningsmännen måste ha kalkylerat med att polisen avsöker området med spårhundar och de är effektiva att hitta saker som kommit till markerna.
Logiskt sett har de blivit utslängda från bil ingen skulle väl ta risken att traska omkring och slänga ut sakerna.

Ja, logiskt sett - om nu alla fynden kan kastas genom en ruta..det var liksom den där lilla störande faktorn med avvikande fynd som nämns.
Måste det ha varit GM i avsikt att de ska hittas och förvirra polisen och uppehålla dem från Martorp?
2015-08-12, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Stopp nu, det är inte jag som dragit upp detta utan det är Fagro. Hen (inte jag) hävdar att det är omöjligt att MGM kan ha transporterats i MGM's bil eftersom vi då skulle veta att polisens likhundar skulle ha markerat.

Jag hävdar däremot att
- vi inte vet om hundarna markerat.
- vi vet inte ens vet hur sannolikt där är att en hund markerar under rådande förutsättningar.

Men du kanske är mer insatt? Vet du hur sannolikt det är att en likhund markerar i en bil där det en vecka tidigare har transporterats ett lik i tio minuter och liket under tiden var insvept i en presenning?

Tidsaspekten, mycket sannolikt. Och med tanke på att till exempel narkotikahundar har hittat knarkgömmor i bensintankar på bilar så bedömer jag att oavsett om liket var insvept i en presenning eller inte så säger jag mycket sannolikt även här.

Jag vill även säga att man lätt glömmer bort att utsidan på ett emballage med stor sannolikhet kontamineras av de doftmolekyler som hunden söker efter när kroppen emballeras. Det torde vara mycket svårt att förhindra doftmolekyler att spridas i luften så att de inte hamnar på utsidan av ett eventuellt emballage i samband med hantering av kroppen.

Det är mina bedömningar baserat på mina kunskaper och erfarenheter vad det nu kan vara värt, dock går det att själv bilda sig en god uppfattning om hundens förmåga.

Vi vet inte om hundar har markerat i någon bil, inte heller om de inte har markerat i någon bil vilket är minst lika intressant.
Vi känner inte till förutsättningarna, därför kan vi knappast säga något om en eventuell transport av ett lik i en bil, än mindre dra slutsatser i skuldfrågan anser jag.
2015-08-12, 18:43
Bannlyst
Citat:
Så kan det ju vara, men måste inte. Det kan vara precis vad som helst som analyseras eller testas, vi vet ju inte vilka prover eller föremål som har sänts iväg för analys, blir ju omöjligt att klura ut vad det är som försiggår på till exempel NFC angående det här fallet.

Kanske har man funnit en skada på offret som inte talar för sig själv, man testar sig kanske fram för att hitta det som kan ha åstadkommit skadan.

I fallet Bangsuan i Boden så drog rättsläkaren slutsatsen att ett eggvasst föremål med en viss fysisk utformning var mordvapnet, men hen kunde inte säga exakt vad det var för ett föremål men angav ett exempel på vad det skulle kunna vara för typ av föremål.

Det kan råda en osäkerhet i det här fallet, kanske försöker man att utröna hur eventuella skador på kroppen har uppstått, till exempel ett mordvapen, och vill kunna hitta det föremålet för att eventuellt kunna binda det till den häktade.
Tackar för ditt nyktra svar
Finns det som du ser det något som motsäger att BO på något sätt är bunden vid vänster bakdörr slänger ut saker utmed vägen, samt ett handgemäng uppstår vid en punkt då MGM krossar delar av en display då den av oförklarad anledning väckt en stor irritation tex genom att någon låtsas fotografera med telefonen. Och att detta är de rimligaste förklaringarna till flera av de fynd som gjorts utmed vägen, eller finns det mer och mer underbyggda slutsatser att dra av fynden ur rent statistisk mening?

Lägger verkligen en gärningsman ut fynd på det sättet, eller är det inte sannolikare att BO slängt ut de flesta utom den krossade mobilen och efter det oskadliggjorts?

Handsken kan ju vara vem som helst som lagt dit, då en del verkar oklart om vad i ladan som genomsökts och fotograferats, eller är jag helt fel ute tycker du?
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-08-12 kl. 18:45.
2015-08-12, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tackar för ditt nyktra svar
Finns det som du ser det något som motsäger att BO på något sätt är bunden vid vänster bakdörr slänger ut saker utmed vägen, samt ett handgemäng uppstår vid en punkt då MGM krossar delar av en display då den av oförklarad anledning väckt en stor irritation tex genom att någon låtsas fotografera med telefonen. Och att detta är de rimligaste förklaringarna till flera av de fynd som gjorts utmed vägen, eller finns det mer och mer underbyggda slutsatser att dra av fynden ur rent statistisk mening?

Lägger verkligen en gärningsman ut fynd på det sättet, eller är det inte sannolikare att BO slängt ut de flesta utom den krossade mobilen och efter det oskadliggjorts?

Handsken kan ju vara vem som helst som lagt dit, då en del verkar oklart om vad i ladan som genomsökts och fotograferats, eller är jag helt fel ute tycker du?

Jag skulle snarare vilja ställa frågan, finns det något som binder offret till vänster bakdörr på en bil som vi inte ens känner till?

Enligt mitt sätt att tänka så är den enklaste förklaringen till att föremålen hittades där de hittades att gärningspersonen helt enkelt slängde dem där de hittades i syfte att göra sig av med dem fort och på enklaste vis.

Min tolkning av vad en kvinnlig åklagare sa angående fynden(att reportern drog en rimlig slutsats, har jag för mig att hon sa), är att kläder och tillhörigheter har hittats på Martorp, och att hjälmen hittades den första veckan, oklart var den hittades. Jag tror att endast delar till mobiltelefonen har hittats längs med grusvägen. Något fanns kanske i mobilen som var tvunget att förinta. Vem vet, den häktade blottade sig kanske för Lisa, hon tog en bild och vägrade att lämna ifrån sig sin mobil?
2015-08-12, 19:07
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lisa-holm-atal-drojer

Det verkar knepigt
2015-08-12, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lisa-holm-atal-drojer

Det verkar knepigt

Den här informationen är ju inte ny, har redan kommenterats, vad gör att du tycker att det verkar knepigt, eller ville du mest skriva något och drog till med en gammal nyhet ifrån en ny källa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in