Citat:
Ursprungligen postat av
pop-ikon
Behöver snart byta ut min server som nu är en gammal shuttle med typ en 2ghz celeron-processor och 256 mb minne. Har inga enorma prestandakrav då jag till exempel inte ens har java installerat på min server just nu, bara apache2, php, mysql osv. Ca 5-10 virtuella servrar med relativt låga besöksantal.
Skulle vilja ha en ny som inte har några rörliga delar överhuvudtaget, då jag inbillar mej att det är bra för långsiktig hållbarhet. Dvs passiv kylning och ssd. Tror ni på raspberry pi till detta? Nån nuvarande version eller nån som kommer inom kort? Frågan är hur pass långa laddningstiderna blir.
Skulle naturligtvis kunna googla osv för att läsa rent tekniska data men är intresserad av folks erfarenheter och åsikter, kanske ni kan rekommendera nåt liknande.
Raspberry Pi 2 har en fyrkärnig 900 MHz arm-processor, och 1GB RAM. Du kan överklocka den via inbyggda raspi-config (så garantin fortfarande gäller) till 1 GHz.
RAM-mässigt går du upp rätt mycket, men cpu-mässigt går du ner mycket i prestanda. Du stoppar in ett minneskort där du förvarar operativsystemet och config-filer och program osv. Min rekomendation är att du enbart har programmen där, och själva lagringen aav det du vill ha på servrarna har du på en extern disk. Problemet med en PI är att du bara kan använda USB 2.0, inte koppla in en hårddisk genom SATA eller dylikt.
Jag skulle faktiskt söka runt lite om jag var du, titta på vad andra tycker om att sätta upp sina servrar på en pi.