2015-07-26, 19:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Filmuppspelning är inget som höjer tempen nåt nämnvärt, uppdatera stora bibliotek gör att den får jobba hårdare.
Något förslag på hur jag kan köra ett stresstest?

För filmuppspelning i kodi har jag hittat som många personers tips på att se hur väl processorerna jobbar. Dessutom, ju mer de jobbar desto högre temp.
Citera
2015-07-26, 19:59
Medlem
Bla: https://www.raspberrypi.org/forums/v...?f=31&t=105605
Annars som sagt; uppdatera stora film, serie & musikbibliotek. Mitt musikbibliotek på NASen (närmare 140 000 filer) tog drygt ett dygn att skanna och gav den högsta tempen jag fått upp nån av mina 3 Pi till; 68 C.
Senast redigerad av Nypan-sr 2015-07-26 kl. 20:03.
Citera
2015-07-29, 10:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Bla: https://www.raspberrypi.org/forums/v...?f=31&t=105605
Annars som sagt; uppdatera stora film, serie & musikbibliotek. Mitt musikbibliotek på NASen (närmare 140 000 filer) tog drygt ett dygn att skanna och gav den högsta tempen jag fått upp nån av mina 3 Pi till; 68 C.
När jag stänger av fläkten och tittar på film så blir den visst varm. Det skiljer sig en 25-30 grader mellan med fläkt och utan fläkt på nästan alla filmer jag testat med. Av olika codecs.

Att spela prometheus utan fläkten satte mig på 58 grader C i genomsnitt, vilket är 25 grader. Ett par avsnitt Red Dwarf i DivX hamnade på genomsnitt 35 grader C med fläkt och 65 grader C utan fläkt.

Så det skiljer sig markant och den får jobba en del med filmspelning.
Citera
2015-08-09, 16:09
Medlem
Prime.Numberss avatar
Har precis lärt mig att Raspberry Pi finns och är intresserad av att skaffa en. Kommer dock inte bygga den själv utan köpa datorn + case färdigt.

Jag har kollat runt lite på svenska webshoppar och har hittat Raspberry Pi 2 på några ställen, dock så behöver man ju också case och eventuellt en Wi-fi USB dongle.

Är det någon som har beställt starter set eller dator från Raspberry's egen "Swag" store? Har ni någon aning om fraktpriserna är någorlunda humana?
Citera
2015-08-11, 11:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prime.Numbers
Har precis lärt mig att Raspberry Pi finns och är intresserad av att skaffa en. Kommer dock inte bygga den själv utan köpa datorn + case färdigt.

Jag har kollat runt lite på svenska webshoppar och har hittat Raspberry Pi 2 på några ställen, dock så behöver man ju också case och eventuellt en Wi-fi USB dongle.

Är det någon som har beställt starter set eller dator från Raspberry's egen "Swag" store? Har ni någon aning om fraktpriserna är någorlunda humana?
Jag har då aldrig hört talas om att man bygger själva datorn (kretskortet) själv. Däremot om man vill expandera så får man ibland löda kablar osv själv.

Jag köpte allt jag behövde: datorn, 16 gb microSDHC-minneskort, officiell elkabel (med hallon-loggan) som kan prestera 2a ström till den, och en wifi-adapter och ett fodral. Dessa saker skaffade jag på CDON. För jag hade redan en hdmi-kabel och ett usb-tangentbord att använda.

Det jobbiga med dessa starterkit är att det gäller att skaffa en bra strömadapter. Jag har t ex hittat adapters på 1 ampere som de säljer till raspberry pi 2. Det går, men du får inte ut full potential ur datorn med det lilla.
Citera
2015-08-11, 23:05
Medlem
pop-ikons avatar
Behöver snart byta ut min server som nu är en gammal shuttle med typ en 2ghz celeron-processor och 256 mb minne. Har inga enorma prestandakrav då jag till exempel inte ens har java installerat på min server just nu, bara apache2, php, mysql osv. Ca 5-10 virtuella servrar med relativt låga besöksantal.

Skulle vilja ha en ny som inte har några rörliga delar överhuvudtaget, då jag inbillar mej att det är bra för långsiktig hållbarhet. Dvs passiv kylning och ssd. Tror ni på raspberry pi till detta? Nån nuvarande version eller nån som kommer inom kort? Frågan är hur pass långa laddningstiderna blir.
Skulle naturligtvis kunna googla osv för att läsa rent tekniska data men är intresserad av folks erfarenheter och åsikter, kanske ni kan rekommendera nåt liknande.
Citera
2015-08-12, 15:35
Medlem
Har precis installerat OSMC på min rpi och har funderingar kring om det går att srreama film från t.ex. dreamfilm?
Citera
2015-08-12, 16:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staplerz
Har precis installerat OSMC på min rpi och har funderingar kring om det går att srreama film från t.ex. dreamfilm?
Utifrån vad jag hittar på nätet så skulle jag säga "nej, det kan du inte".

Du kan definitivt inte streama netflix eller viaplay, med en plugin kanske svtplay. Men just på en raspberry pi så skulle jag säga att möjligheterna att streama rakt från internet är ytterst begränsade. För att den dels kör linux, och dels har en arm-processor. Stödet för silverlight och andra streaming-saker är begränsat på dem.
Citera
2015-08-12, 16:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Behöver snart byta ut min server som nu är en gammal shuttle med typ en 2ghz celeron-processor och 256 mb minne. Har inga enorma prestandakrav då jag till exempel inte ens har java installerat på min server just nu, bara apache2, php, mysql osv. Ca 5-10 virtuella servrar med relativt låga besöksantal.

Skulle vilja ha en ny som inte har några rörliga delar överhuvudtaget, då jag inbillar mej att det är bra för långsiktig hållbarhet. Dvs passiv kylning och ssd. Tror ni på raspberry pi till detta? Nån nuvarande version eller nån som kommer inom kort? Frågan är hur pass långa laddningstiderna blir.
Skulle naturligtvis kunna googla osv för att läsa rent tekniska data men är intresserad av folks erfarenheter och åsikter, kanske ni kan rekommendera nåt liknande.
Raspberry Pi 2 har en fyrkärnig 900 MHz arm-processor, och 1GB RAM. Du kan överklocka den via inbyggda raspi-config (så garantin fortfarande gäller) till 1 GHz.

RAM-mässigt går du upp rätt mycket, men cpu-mässigt går du ner mycket i prestanda. Du stoppar in ett minneskort där du förvarar operativsystemet och config-filer och program osv. Min rekomendation är att du enbart har programmen där, och själva lagringen aav det du vill ha på servrarna har du på en extern disk. Problemet med en PI är att du bara kan använda USB 2.0, inte koppla in en hårddisk genom SATA eller dylikt.

Jag skulle faktiskt söka runt lite om jag var du, titta på vad andra tycker om att sätta upp sina servrar på en pi.
Citera
2015-08-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staplerz
Japp, inga problem alls, det finns ett Dreamfilmaddon, Du kan även streama dussinet svenska playkanaler med Retrospectaddonet.
Citera
2015-08-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon

Det finns andra enkortsdatorer med SATA, tex Banana Pro och div projekt som tex: http://simplenas.com/
Citera
2015-08-12, 21:47
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Det finns andra enkortsdatorer med SATA, tex Banana Pro och div projekt som tex: http://simplenas.com/

Ah, Banana Pro såg fin ut, både inbyggd sata men också inbyggd wifi, som jag antar kan köras i master mode, och lite andra grejer. Klenare processor, men får försöka researcha lite och se om den kan vara tillräckligt snabb. Brukar ju köra gentoo som går att få rätt strippad och effektivt, såg att det fanns nån version för Banana, vet inte hur mogen den är iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in