2015-08-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
1. Är det bekräftat att båda bröderna var i butiken och att klockan då var 19.30?

2. Är det bekräftat att kroppen var styckad?

3. Är det bekräftat att kroppen var styckad före kl 19:30?

Du gör ett stort antal hypotetiska påstående som du sedan tycker andra ska förklara. Finns ingen anledning att bestämma sig i skuldfrågan baserat på de smulor av information vi har i dagsläget. Varför inte bara vänta och se? Vi kommer att få svar på dessa frågor så småningom.
Det är ett antagande som allt annat i den här tråden. Jag anser ändå att det är trovärdiga uppgifter om att de handlade pizza i butiken i Källby ca 19.30, samma sak också att kroppen blev styckad.
Men det är helt rätt man skall vänta tills förundersökningen kommer, då finns de officiella uppgifterna och är inga spekulationer.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-12 kl. 06:08.
2015-08-12, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du tycks vara helt övertygad att det är den 35 åriga litauern som är gärningsmannen, skulle jag villa ställa en fråga ?
Båda bröderna skall ha varit i butiken som finns i Källby vid 19.30 tiden och köpt 3 pizzor.
Lisa sänder SMS till sin far vid 18.30 tiden.
Enligt vad många påstår skall kroppen vara styckad alltså ett styckmord.
Anser du att den här 35 åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten som ett styckmord innebär med den tiden han hade till förfogande ?

Om nu kroppen är styckad fanns ju fem dagar till förfogande,inget som säger att det måste utförts innan eventuellt pizzaköp?
2015-08-12, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här är överklagandet. Den texten finns inte. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) Och försök nu inte med att texten finns i den sekretessade delen, för den får inte heller GP ta del av.

Det du skrev här är inte sant. En advokat får till viss del ge media uppgifter som även står under sekretess. En överklagan går inte under yppandeförbudet, det är en offentlig handling. Så det som målas över för oss vanliga får journalister ta del av. Såvida det inte handlar om rikets säkerhet.
2015-08-12, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det du skrev här är inte sant. En advokat får till viss del ge media uppgifter som även står under sekretess. En överklagan går inte under yppandeförbudet, det är en offentlig handling. Så det som målas över för oss vanliga får journalister ta del av. Såvida det inte handlar om rikets säkerhet.

Är du helt säker på detta?
2015-08-12, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är du helt säker på detta?

Om inte tryckfelsnisse varit framme hos åklagarmyndigheten så är jag säker.

Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet, utan risk för påföljder, kan lämna uppgifter till massmedier för publicering. Detta gäller även i viss utsträckning även sekretessbelagda uppgifter.
http://www.aklagare.se/settings/Ordlista/Meddelarfrihet/
2015-08-12, 08:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
35-åringen har inte kunnat lämna någon förklaring på hur hans dna hittats på Lisas tillhörighet/er eller om det är på hennes kropp. Det får vi inte veta än. Förklaringen hans advokat gett är att det inte skulle vara svårt för en eller flera personer att skaffa spår från honom och plantera dessa. Du får källa så fort rättegången startar för jag är tämligen säker på att hon bara framför det hennes klient själv föreslagit.

Så behöver det inte vara.

Ett bra ombud ger sin klient ett så bra försvar som möjligt, och att ifrågasätta omfattningen och betydelsen av sk "teknisk bevisning" är standardförfarande. (I "barnläkarfallet" var den strategin helt vital för att den anklagade skulle frias, i Peter Mangs fall fungerade det inte lika bra).

Alla bedömningar av kopplingar mellan fynd och person är mjuka, dvs det handlar om bedömningar av sannolikhet för att något hänger ihop. DNA är svårt att snacka bort, liksom (bra) fingeravtryck, medan fotspår, fibrer och andra lämningar ibland kan ge större möjligheter. (Tänk, fotavtryck efter en Converse-sko...)

Men om ett DNA-spår är besvärande återstår nästan bara möjligheten att skapa tvivel genom att påstå att "det måste vara planterat" eller något i den stilen.
2015-08-12, 08:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du tycks vara helt övertygad att det är den 35 åriga litauern som är gärningsmannen, skulle jag villa ställa en fråga ?
Båda bröderna skall ha varit i butiken som finns i Källby vid 19.30 tiden och köpt 3 pizzor.
Lisa sänder SMS till sin far vid 18.30 tiden.
Enligt vad många påstår skall kroppen vara styckad alltså ett styckmord.
Anser du att den här 35 åringen skulle ha kunnat utföra alla de här momenten som ett styckmord innebär med den tiden han hade till förfogande ?

Du ställer en fråga som inte är relevant, måste jag påpeka.

1. När dödades Lisa?
2. Hur dödades Lisa?
3. Var dödades Lisa?

Om man skall ta pizza-alibit för gott (bör inte göras utan vidare) måste man ju veta att Lisa dödas ungefär vid denna tidpunkt eller före. Det finns ingenting som säger att dödandet inte skett efteråt, eller kanske varit en konsekvens av någon annan åtgärd. Lisa kan ju, för allt vi vet, låsts in i ett skåp i medvetslöst och bundet skick, och hittats död när GM återkommer till platsen (efter, till exempel, ett pizzaköp).

Att ta styckningen för gott skall man inte göra, men om man gör det, så kan det ju vara bra att inse att styckning av någon som lever är stökiga tillställningar (minst sagt). Därför, även om styckningen är en riktig sanning (dvs, inte en trådsanning) så bör den rimligen ha skett efter Lisa bragts om livet.

Skulle en styckning ha skett är det dessutom helt osannolikt att detta inte avsatt ordentligt med spår, men därom vet vi ju ingenting.

(Och så ser jag att jag var någon sorts pucktvåa på detta, beklagar).
2015-08-12, 08:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet, utan risk för påföljder, kan lämna uppgifter till massmedier för publicering. Detta gäller även i viss utsträckning även sekretessbelagda uppgifter.

Här kan det vara bra att veta att meddelarskyddet sätts ur spel när sekretessen är kvalificerad. Om yppandeförbud gäller är det straffbart för de inblandade att röja uppgifter från saken, och meddelarfriheten gäller inte.
2015-08-12, 08:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Sedan när är försvarsadvokater anställda i offentlig verksamhet?
2015-08-12, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så behöver det inte vara.

Ett bra ombud ger sin klient ett så bra försvar som möjligt, och att ifrågasätta omfattningen och betydelsen av sk "teknisk bevisning" är standardförfarande. (I "barnläkarfallet" var den strategin helt vital för att den anklagade skulle frias, i Peter Mangs fall fungerade det inte lika bra).

Alla bedömningar av kopplingar mellan fynd och person är mjuka, dvs det handlar om bedömningar av sannolikhet för att något hänger ihop. DNA är svårt att snacka bort, liksom (bra) fingeravtryck, medan fotspår, fibrer och andra lämningar ibland kan ge större möjligheter. (Tänk, fotavtryck efter en Converse-sko...)

Men om ett DNA-spår är besvärande återstår nästan bara möjligheten att skapa tvivel genom att påstå att "det måste vara planterat" eller något i den stilen.

Jag håller med dig. Och det viktigaste just nu är att spåren inte kan förklaras med att han arbetade på gården och de får ta till planteringsteorin. Därför tror jag inte att spåren handlar om handsken, utan någon annat klädesplagg eller sak.
2015-08-12, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sedan när är försvarsadvokater anställda i offentlig verksamhet?

Byt ut advokater mot domstolar om det gör dig mindre grälsjuk.
2015-08-12, 08:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Byt ut advokater mot domstolar om det gör dig mindre grälsjuk.
Okej, sedan när är domstolar anställda i offentlig verksamhet? Dessutom påstod du att källan var försvarsadvokaten, och det är hon som intervjuades i GP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in