2015-08-11, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan vara sant att han har tagit i handsken i vittnes närvaro. Källa på att han har sagt att någon har planterat?

35-åringen har inte kunnat lämna någon förklaring på hur hans dna hittats på Lisas tillhörighet/er eller om det är på hennes kropp. Det får vi inte veta än. Förklaringen hans advokat gett är att det inte skulle vara svårt för en eller flera personer att skaffa spår från honom och plantera dessa. Du får källa så fort rättegången startar för jag är tämligen säker på att hon bara framför det hennes klient själv föreslagit.
2015-08-11, 18:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
35-åringen har inte kunnat lämna någon förklaring på hur hans dna hittats på Lisas tillhörighet/er eller om det är på hennes kropp. Det får vi inte veta än. Förklaringen hans advokat gett är att det inte skulle vara svårt för en eller flera personer att skaffa spår från honom och plantera dessa. Du får källa så fort rättegången startar för jag är tämligen säker på att hon bara framför det hennes klient själv föreslagit.
Att du är säker på att advokaten bara framför det hennes klient själv föreslagit, utan att ens kunna belägga att advokaten har framfört det är ingen källa. Du försöker att skapa en trådsanning.
2015-08-11, 18:57
Medlem
aLphaCurLs avatar
Brottsplatsen kan vara avlägset belägen

En anledning till att LH:s kropp anträffas relativt nära den plats där hon senast sågs kan vara att de verkliga GM (pl) velat begränsa polisens geografiska intresse. Man har inte velat att utredarna ska visa intresse för vad som kan ha observerats eller bevittnats på en annan plats, där merparten av de brottsliga handlingarna genomförts, och kunnat kopplats till LH:s försvinnande.

Säg att LH har förts bort och blivit utsatt för något slags rituellt övergrepp utfört av en grupp människor som ingår i ett hemligt sällskap eller sekt. Detta kan ha skett långt ifrån Kinnekulle. Efteråt uppstår behovet av att dis-associera BO från GM (pl) både geografiskt och tidsmässigt och ge utrymme för alibi mm. Man vill återkoppla till platsen där kroppen borde finnas. Där finns också lämpliga syndabockar i epicentrum av den båge av spår man preparerat.

Vad kan vara mer rationellt än att i det läget återföra BO nattetid till en närbelägen plats (Martorp), som ännu befinner sig utanför avspärrningarna och som genom sin blotta storlek är svårgenomsökt, och med fog kan antas vara högst summariskt eller icke alls genomsökt vid tillfället.
BO kan ha frysts ned efter att döden inträffat på annan ort och återförts till Kinnekulle djupfryst. Boden BPA 4 kan eventuellt ha valts som förvaringsplats p g a att det fanns en frysbox där man kunnat fortsätta hålla kroppen nedfrusen. Det måste finnas ett gott skäl till att LH:s kropp återfinns på Martorp och inte gömd ute i terrängen.

På detta sätt skapas ett "sken" där man luras att bortse ifrån att brottsplatsen faktiskt kan vara långt bort från både sista observationen och fyndplatsen, p g a att de sistnämnda just ligger så nära varandra.
Hans&Greta-spåret verkar sterilt bortsett från själva de funna föremålen. De verkar inte omges av doftspår efter LH eller andra biologiska lämningar, skoavtryck eller släpspår, eller tecken på strid för den delen.
Bara utplacerade artefakter - kanske för att skapa illusionen av att BO är kvar i trakten. Platsen för den sista observationen vid mopeden verkar heller inte ha något att berätta. Ett fruset ögonblick som ger vrångbilden att LH finns alldeles runt hörnet.

Jag tror tyvärr att den/de som gjort sig besväret att röva bort denna unga flicka, och tagit alla risker det medför, avsett att ta god tid på sig. Att dra mesta möjliga ur situationen tills alla inblandade är "nöjda". Om BO under en tid varit bortförd till en avlägsen plats där hon utnyttjats i en utdragen process blir plötsligt alla dessa irrationella fynd i Hans&Greta-spåret en smula logiska. De får en funktion att binda misstankarna till närområdet - och mitt i det syndabockarna.

Ända sedan YouTube-videon "13" blev känd och uppgifter om pappans militära placering spreds har detta fall karaktäriserats av en ansenlig mängd märkliga tillfälligheter. Ytterligare en bisarr sådan är att LH:s kropp påträffas ett stenkast från "Maligrav" på Martorps gård. En plats där en jungfru en gång sägs ha begravts levande under ceremoniella former.

Här är förresten källan till det grafiska materialet i "13"-videon:

YouTube search:
"Countdown Clock Timer VJWorldTube"
https://www.youtube.com/results?search_query=Countdown+Clock+Timer+VJWorld Tube

* * *

Eftersom jag inte använder detta forum som chat-room och spammar "oneliners" hela dagarna - inte heller intar alla måltider samt slumrar framför bildskärmen dygnet runt - och eftersom jag läser och tänker betydligt mer än jag skriver, kommer här en lista med länkar till mina tidigare inlägg i ämnet som drunknat i det allmänna imbecilla dravlandet och käftslängandet:

Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Angående vägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet

En hypotes om hur LH kom till Martorp

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

Angående vaga uppgifter om DNA-bevisning

En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

@
2015-08-11, 19:05
Bannlyst
Citat:
Att du är säker på att advokaten bara framför det hennes klient själv föreslagit, utan att ens kunna belägga att advokaten har framfört det är ingen källa. Du försöker att skapa en trådsanning.

Så här skriver hon bland annat i sin överklagan:

"Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Även om det var advokatens påhitt så har 35-åringen inte protesterat mot påhittet. Alltså håller han då med. En advokat lämnar aldrig in en överklagan utan att få ett godkännande från klienten.
2015-08-11, 19:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Så här skriver hon bland annat i sin överklagan:

"Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Även om det var advokatens påhitt så har 35-åringen inte protesterat mot påhittet. Alltså håller han då med. En advokat lämnar aldrig in en överklagan utan att få ett godkännande från klienten.
Här är överklagandet. Den texten finns inte. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) Och försök nu inte med att texten finns i den sekretessade delen, för den får inte heller GP ta del av.
2015-08-11, 19:35
Bannlyst
Citat:
Här är överklagandet. Den texten finns inte. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) Och försök nu inte med att texten finns i den sekretessade delen, för den får inte heller GP ta del av.

Sitter du på de andra överklagandena? Det har gjorts flera.
2015-08-11, 19:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Sitter du på de andra överklagandena? Det har gjorts flera.
Jag satt inte på det överklagandet, det fanns i tråden. Leta, så kanske du hittar fler.
2015-08-11, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är mycket faktorer i detta fall och de har nog kliat sig en hel del i huvudet gällande fynden och fyndplatser under eftersöket - med all rätt på ett så stort område.
Olsson säger att det blir en klarare bild, men det är svårt att ange ett motiv. Hur kan ett händelseförlopp klarna om man inte förstår motivet? Har du nån idé på vad hon menar?
Hon kan mena det yttre förloppet, dvs det vi alla tyckt oss förstå har hänt: Gm bemäktigar sig LH vid kaféet, slår ut hennes mobil, kör första bästa väg till Martorp och passar samtidigt på att göra sig av med mobildelar och mindre lösa saker. Han kan ha stannat utefter vägen och sänkt LH:s skrymmande hjälm tillsammans med hennes skor mm i en damm, så att han, när han väl anländer till Martorp har det lite mer praktiskt förspänt när han ska hantera och gömma kroppen. – Detta förutsätter att LH dödats redan vid kaféet, alt. i gm:s fordon (det senare om det nu händelsevis varit två gm – vilket något av fynden tycks utvisa eftersom det enligt vissa kartor återfunnits till höger på vägen, räknat från kaféet). – Har inte föraren suttit med bägge framfönstren öppna och kastat ut föremål både till höger och vänster, bör en med-gm finnas med i bilden. – Vilken typ av fordon gm använt kommer också in i det sammanhanget.

Man bör vid det här laget veta dödsorsak och även ha ett hum om när döden inträffat. Vidare kanske man också har kunnat konstatera vad gm gjort med den döda kroppen – och i vilken ordning. Eftersom åklagaren står frågande inför motivet har man säkert inte kunnat konstatera våldtäkt eller annat motiv av sexuell natur - men det är möjligt att man inte heller kan utesluta detta. - Med ledning av NB:s DNA samt övriga tekniska bevis mot honom kan man kanske säga något om hur han måste ha rört sig och kan härvid jämföra vittnesuppgifter mm med de fynd som NB satt sin prägel på – vilket ej behöver innebära att det är just de ”tillhörigheter” som i små delar återfunnits utefter grusvägen.

En mer eller mindre panikslagen gm med ett lik i bagaget är alltså synbarligen på väg för att söka dölja sitt brott: Han är livrädd att bli spårad och gör sig därför av med främst mobildelar. Hans hjärna går på högvarv och han kommer på att han inte kan behålla LH:s stora hjälm; ej heller är han betjänt av att hennes småsaker riskerar trilla ur hennes fickor på fel ställen varför han ser till att kasta även dessa när han får syn på högväxande gräs. Han är nu i tankarna framme i Martorp och funderar på hur han ska göra. Han vet att det finns en stor damm ett par hundra meter efter brödernas hus, t.v. i färdriktningen, och han stannar till där och springer de 40 m som behövs för att bli av med hjälm och annat han inte vill ha med sig till Martorp. Nu är det bara en sak som sysselsätter honom: Hur ska han få bort allt sitt DNA från LH?
Citat:
Ursprungligen postat av Develi
Hoppas det tillkommit nåt mer analyssvar som gett dem vägledning sen uttalandena den 28 juli. Media återger i pluralisform (tillhörigheter, kläder) men undrar varför man samtidigt inte skriver DNA-spåren i nästa andetag? "Några" av bevisen istället för något av bevisen? "De" istället för detta? Se exempel i spoilern (minskar ner inlägget)
Det verkar finnas endast ett DNA-bevis. Övriga tekniska bevis kan vara fingeravtryck, fibrer mm. Härtill kommer vittnesuppgifter.

Om man antar att NB är gm, hur kan han då ha tänkt - och under vilka premisser: Först kan man anta att han är panikslagen men förstår att han till varje pris måste göra sig av med en spårbar mobil. Sedan, när han tvingar sig själv att tänka klart, bör han ha prioriterat att utplåna alla andra spår inkl. sitt DNA. När han placerat kroppen i Martorp kan han ha försökt skaffa sig ett litet men dock alibi (pizzainköp). Därefter; i eftertankens kranka blekhet, slås han av att han ej använt handskar när han kastat ut LH:s saker, och han hade aldrig räknat med invasionen av MPS:are. Han blir hypernervös; han tvingas agera innan något spår som leder till honom hinner hittas. - Han beger sig alltså ut på fyndjakt, och under de mest behjärtansvärda skäl: han letar efter en bortsprungen katt, och för att det inte ska se misstänkt ut övertalar han sin bror och hustru att hjälpa honom leta (katten har han stängt in i en jordkällare...).

Men: Mer detaljerad info kommer att leda fram till ett allt mer förfinat och trovärdigt scenario - och denna info kan också komma att utkristallisera ett helt annat händelseförlopp.
Senast redigerad av letsdoit 2015-08-11 kl. 19:58.
2015-08-11, 20:14
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Polisens spårhundar är mycket effektiva att hitta saker i naturen.
Jag har mycket svårt att tro någon slänger ut en massa saker på ängarna, som har den avsikten att de inte skall hittas.
Det borde vara enklare att gräva ned dem på ett ställe, eller gömma dem på ett ställe, om avsikten är att de inte skall hittas.
Vederbörande kan ju vara stressad?
2015-08-11, 20:20
Bannlyst
Citat:
Jag satt inte på det överklagandet, det fanns i tråden. Leta, så kanske du hittar fler.

Jag behöver inte övertygas. Och jag nöjer mig med att du inte kan påstå att texten jag citerade inte finns med i något av överklagandena som gjorts.
2015-08-11, 20:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag behöver inte övertygas. Och jag nöjer mig med att du inte kan påstå att texten jag citerade inte finns med i något av överklagandena som gjorts.
Artikeln i GP handlar om det överklagandet, datumen är samstämmiga. Dessutom skrev du "Du får källa så fort rättegången startar för jag är tämligen säker på att hon bara framför det hennes klient själv föreslagit", och därefter "Även om det var advokatens påhitt så har 35-åringen inte protesterat mot påhittet". Du byter initiativtagare och slingrar dig så varje krokmask skulle bli avundsjuk.
2015-08-11, 20:38
Medlem
Det var sådana här fall Silbersky skulle jublat över att få. En jäkla tur han inte är verksam. Kändes som varenda snubbe han fick fri egentligen var skyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in