Citat:
Ursprungligen postat av
Relay
Men fri hyresättning så kommer hyrorna att öka snabbare än reallöneökningar resultett kommer att bli antingen tältläger eller husvagnsstäder, då folk som tjänar mindre än 18000 innan skatter och avgifter knappast har råd med sådana hyresökningar som det kommer att bli.
Har man 18 k i lön får man prioritera bostaden kanske om man vill bo centralt? Men å andra sidan slipper man ju bilen och en sådan kostar ju åtskilliga tusenlappar varje månad som istället kan läggas på en schysst lya istället.
Med marknadshyror blir det möjligt med sådana valmöjligheter, medan kraftiga regleringar leder dit vi är idag och den situation jag antar du inte är nöjd med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Relay
Och eftersom det byggs så lite så kommer lägena bostäderna ligger på att bli helt irrelevant.
Det kommer inte att byggas så mycket mer i i innerstaden i sthlm, eftersom det redan är fullt där och stadsbilden lär inte låta sig ändras.
Men vi måste vara lite realistiska. Alla kan inte bo i sthlms innerstad och det är heller ingen mänsklig rättighet att bo där. Vill man bo där andra också vill bo får man betala vad det kostar!
Och det finns inget som säger att det är bättre att bo där än i förorten där det troligtvis är billigare. Du slipper ju allt buller och avgaser mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Relay
Att prata med dig är lönlöst du lever i en annan ekonomisk verklighet än vad jag gör. Det enda som kan få dig att förstå är om du någon gång hamnar på bar backe. Dom du möter på vägen upp kommer du att träffa på på vägen ner. GLÖM INTE DET!!
Även om jag skulle hamna på bar backe skulle jag inte försvara den bostadskommunism du förespråkar. För den stänger ute så många som behöver komma in på hyresmarknaden pronto, så att de kan komma på fötter och börja jobba.