2015-08-11, 22:11
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Och än har inte Bostadsrätt Hitler svarat (Läs Kurt-Sune)
Och det är dyrt att leva i dom flesta städer en trea är inte mycket billigare i Ronneby jämfört med Ljungby.

Så jag undrar då hur det skulle bli ännu billigare om man tog bort hyresregleringarna, när det redan är rätt så dyrt med hyresrätter. Detta är inte treor i Göteborgs innerstad utan Komarken, vilket kan liknas vid ett "ghetto". Det är mycket invandrare och ungdomar som bor där.
Citera
2015-08-11, 22:14
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Så jag undrar då hur det skulle bli ännu billigare om man tog bort hyresregleringarna, när det redan är rätt så dyrt med hyresrätter. Detta är inte treor i Göteborgs innerstad utan Komarken, vilket kan liknas vid ett "ghetto". Det är mycket invandrare och ungdomar som bor där.
Jag tror hyrorna kommer att gå upp och andrahandmarknaden kommer att explodera när det gäller utbud för den som kan punga ut med 10 000 för en tvåa. Ta gärna en titt på denna sidan http://www.boplats.vaxjo.se/
Citera
2015-08-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad kunde man köpa för 50 k som idag kostar 2 millar?

Låter helt osannolikt.

Vallentuna. Lägenheter som gick för ~50k på 90talet kostar numera 1.5-2miljoner. Men du säger att det är billigare idag än då. Jag har svårt att tro det.
Citera
2015-08-11, 22:42
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vallentuna. Lägenheter som gick för ~50k på 90talet kostar numera 1.5-2miljoner. Men du säger att det är billigare idag än då. Jag har svårt att tro det.

Var samma i Torslanda, känner en som köpte en lägenhet där för 40-50k på 90-talet. Samma skulle gå också för 1.5-2 miljoner idag. Dom som köpte såna lägenheter är dom som bor billigt som satan idag.
Citera
2015-08-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
So fukkin what om du inte har råd att bo i innerstan?
Det är ingen mänsklig rättighet att bo där.
Du har inte råd med varken en Lamborghini eller att rutinmässigt plöja igenom kilovis av Kalixlöjrom heller.
Likadant med bostaden.Du skall bo där du har råd att bo.Att din privatekonomi inte pallar det absolut centralaste läget har inte ett skit med rådande bostadsbrist att göra.

Du är inte stockholmare det ser man direkt. Innerstaden är inte det enda som kommer påverkas. Bo i ett ghetto med 500 somalier som grannar? Det kan du bara drömma om ifall det blir marknadshyra för dom lägenheterna kommer skjuta i höjden och inte en svensk kommer ha råd att bo där.
Citera
2015-08-11, 23:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men fri hyresättning så kommer hyrorna att öka snabbare än reallöneökningar resultett kommer att bli antingen tältläger eller husvagnsstäder, då folk som tjänar mindre än 18000 innan skatter och avgifter knappast har råd med sådana hyresökningar som det kommer att bli.
Har man 18 k i lön får man prioritera bostaden kanske om man vill bo centralt? Men å andra sidan slipper man ju bilen och en sådan kostar ju åtskilliga tusenlappar varje månad som istället kan läggas på en schysst lya istället.

Med marknadshyror blir det möjligt med sådana valmöjligheter, medan kraftiga regleringar leder dit vi är idag och den situation jag antar du inte är nöjd med.

Citat:
Och eftersom det byggs så lite så kommer lägena bostäderna ligger på att bli helt irrelevant.
Det kommer inte att byggas så mycket mer i i innerstaden i sthlm, eftersom det redan är fullt där och stadsbilden lär inte låta sig ändras.

Men vi måste vara lite realistiska. Alla kan inte bo i sthlms innerstad och det är heller ingen mänsklig rättighet att bo där. Vill man bo där andra också vill bo får man betala vad det kostar!

Och det finns inget som säger att det är bättre att bo där än i förorten där det troligtvis är billigare. Du slipper ju allt buller och avgaser mm.

Citat:
Att prata med dig är lönlöst du lever i en annan ekonomisk verklighet än vad jag gör. Det enda som kan få dig att förstå är om du någon gång hamnar på bar backe. Dom du möter på vägen upp kommer du att träffa på på vägen ner. GLÖM INTE DET!!
Även om jag skulle hamna på bar backe skulle jag inte försvara den bostadskommunism du förespråkar. För den stänger ute så många som behöver komma in på hyresmarknaden pronto, så att de kan komma på fötter och börja jobba.
Citera
2015-08-11, 23:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Det är ett jäkla snack enbart om Stockholm och Stockholms innerstad. Bara här i Kungälv (utanför Göteborg) är det 4-5 års kötid på hyresrätt, då snackar vi inte centrala Kungälv heller utom ställen som Komarken, även hyran är hög. Cirka 7500 för en trea i Komarken och då är det ett ganska sunkigt område.

Vi kan konstatera vad det egentligen är brist på och det är billiga och underprissatta hyresrätter. Och eftersom det råder underprissättning som kommer det alltid att vara kö till sådana hyresrätter.

Detta kan vi inte lösa på något sätt om vi låter hyrorna vara och köerna kommer bara att fortsätta växa. Nya hyresrätter till samma låga hyra går tyvärr inte att bygga.
Citera
2015-08-11, 23:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är inte stockholmare det ser man direkt. Innerstaden är inte det enda som kommer påverkas. Bo i ett ghetto med 500 somalier som grannar? Det kan du bara drömma om ifall det blir marknadshyra för dom lägenheterna kommer skjuta i höjden och inte en svensk kommer ha råd att bo där.

Förstår inte hur vissa vänstermänniskor tänker?

Med marknadshyror blir det omöjligt att ta ut orimliga hyror eftersom utbudet av hyresrätter kommer att öka radikalt. Då kommer ingen att betala överpris för en skitlägenhet i en knackig förort, eftersom man lätt får en schysstare lägenhet med bättre läge för ett bättre pris. Och då måste hyresvärden sänka hyran till slut.
Citera
2015-08-11, 23:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det fattar väl vem som helst idag att 50 k för en bostadsrätt är på tok för billigt, så man får gratulera den som gjort det klippet.

Men tittar vi på lånekostnaden så är den betydligt lägre än på 90-talet.

Ett tvåmiljoner kostar ca 1500 i månaden bara för en normal bolånetagare efter lite rabatt och ränteavdrag.

På 90-talet låg boräntan som mest på ca 24% har jag för mig för de som hade bundet lån.

Då skulle räntan alltså kosta ca 700 kr i månaden på ett lån på 50 k efter ränteavdrag.

Då skiljer det bara 800 kr i kostnad i jämförelse nu vs då. Och nu är lönenivåerna betydligt högre än mitt under djupaste 90-talskrisen kan man ju lugnt säga.
Citera
2015-08-12, 00:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror hyrorna kommer att gå upp och andrahandmarknaden kommer att explodera när det gäller utbud för den som kan punga ut med 10 000 för en tvåa. Ta gärna en titt på denna sidan http://www.boplats.vaxjo.se/

Varför bo i andrahand när du nu kan bo med förstahandskontrakt istället?

Hyrorna kommer definitivt gå upp rejält i attraktiva områden. Inget snack om det, men det har ju å andra sidan varit alldeles för billigt från början.
Citera
2015-08-12, 00:01
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:
Förstår inte hur vissa vänstermänniskor tänker?

Med marknadshyror blir det omöjligt att ta ut orimliga hyror eftersom utbudet av hyresrätter kommer att öka radikalt. Då kommer ingen att betala överpris för en skitlägenhet i en knackig förort, eftersom man lätt får en schysstare lägenhet med bättre läge för ett bättre pris. Och då måste hyresvärden sänka hyran till slut.
Du kan se in i framtiden? Varför byggs det inte massvis med bostadsrätter och hyresrätter redan idag? Folk vill ju flytta in. Det byggs, men det byggs helt enkelt för lite. Det måste byggas 1 miljon lägenheter på några år. Vi har denna mandatperiod 500 000 nya invandrare från tredje världen som också ska konkurrera med svenskar om bostäderna.

BRmarknaden borde explodera enligt ditt resonemang. Eftersom x antal vill ha BR så byggs det x antal BR till folk, så det uppstår jämnvikt i utbud och efterfrågan. Men det är i teorin, i praktiken är det inte alltid så. Likadant är det med hyreslägenheter om det blir marknadshyror, att det ska byggas x antal hyreslägenheter för x antal personer är inte alltid fallet det heller. Snarare kommer bullerregleringar, strandskyddet, orimligt antal invandrare från tredje världen denna mandatperiod, sämre BNP per capita och planprocesser att omöjliggöra att jämnvikt uppstår.
Citera
2015-08-12, 00:03
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:
Varför bo i andrahand när du nu kan bo med förstahandskontrakt istället?

Hyrorna kommer definitivt gå upp rejält i attraktiva områden. Inget snack om det, men det har ju å andra sidan varit alldeles för billigt från början.

Hyrorna kommer stiga överallt. Det mesta är egentligen attraktivt, förutom där det bränns bilar och skolor, såklart. Men det kanske var självklart för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in