Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det beror helt på hur reglerna utformas. Sist gällde ju amorteringskraven bara nya lån. Det ska bli intressant att se hur det blir nästa gång. Nyproduktion föreslås undantas från amorteringskrav.
att ränteavdraget slopas över en natt är inte troligt. Sålänge jag kan minnas har det tjatats om att ränteavdraget borde tas bort, men inget har hänt så varför ska det hända nu?
Redan nu har svenskarnas stora skulder i förhållande till sin egen nettoinkomst. Däremot är inte skulderna i förhållande till totala tillgångar hög, eftersom bostaden har ökat i värde. Skulle ett prisfall ske pga. högre utbud av lägenheter så skulle bostadens värdering antagligen minska. Eller att svenskar av någon anledning väljer andra alternativ, dvs. flytta till andra städer och länder. Man bör vara beredd på att bostaden kan minska 30 % i värdering utan att det blir ekonomiska bekymmer för ens egen del.
Ränteavdraget rubbas inte, troligtvis. Amorteringskrav har bl.a. Swedbank nyligen infört, enligt FIs regelverk. Andra banker diskuterar frågan. Och det borde vara amorteringskrav eftersom det är meningen att en skuld ska betala tillbaks. Vissa kan få svårt att betala sina lån om räntan är, säg 5 %, då ett lån på 2 miljoner blir en summa på 100 000 kr per år i ränta, minus ränteavdraget på 30 % blir summan 70 000 kronor. Beroende på nettoinkomst är det självklart olika svårt för personer att betala av sina lån.
Citat:
Hyrorna skulle självklart öka i attraktiva områden, men vad är problemet med det? Man får väl betala vad det kostar?
Alla som köpt sin bostad betalar vad det kostar, så varför kan inte hyresgäster göra detsamma om det leder till något gott: Kortare kötid ?
Visst blir det kortare kötid. Men lånebubblan kan utökas. Jag är inte emot marknadshyror. Men det är däremot inte ett sätt att lösa bostadsbrist som många liberaler har fått för sig, eftersom det enbart gör att lägenheterna får bättre cirkulation.
Citat:
Det tror jag knappast. Varför skulle marknadshyror vara så mycket högre än kostnadsnivån för att äga en bostadsrätt? Ok lite dyrare kanske det kan bli för flexibiliteten, men så mycket högre är inte troligt att marknadshyror ligger på.
Per kvadratmeter har ökat mycket. Troligen fortsätter hyrorna att stiga de med, fast nu får man betala mer utan värderingsökningen av sin bostad. En situation som man enkom förlorar på.
Citat:
Ordet "efterfrågan" missbrukas å det grövsta i debatten. Bara för man vill ha ett centralt boende betyder det inte att man efterfrågar en sådan bostad. Man kan bara efterfråga sådant man har råd med.
Ja, du kan efterfråga en lägenhet som du har råd med. Men du tar samtidigt ett bostadslån, vilket är i relation till din nettoinkomst. Därmed skuldsätter du dig. Du ser inga bekymmer med en skuldkvot på 300 %, som många svenskar anser är fullt normalt?
Citat:
Själv vill jag ha en Ferrari, men jag efterfrågar inte en sådan.
Bostad behöver alla människor. Det är höga kvadratmeterpriser runt storstadsregionerna, ett snitt på 40 000/m2 i Stockholm. En bil behöver inte ens alla människor, och särskilt inte just en Ferrari.
Citat:
Det är klart att det kommer bli mycket dyrare att hyra på exempelvis Mosebacke, och på Östermalm där uppenbarligen många vill bo. Men so what? Låt de som vill bo där betala vad det kostar!
Nej det behöver man inte göra. Det som behövs är att bostadsytan används på ett bättre sätt än idag. Och dit kan vi bara komma med marknadsmässiga hyror, så att inte hyresrätter används som övernattningslägenheter eller förråd som går i arv.
Vi kan väl göra det. Men det ger inte den effekten att vi kommer ha ett överskott av bostäder. Det kommer dessutom bidra till högre skuldsättning bland svenska hushåll. Det som bl.a. Ingves brukar prata om lite i smyg.