2015-08-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Menar du att Vårljus ljuger om sina boende?
http://www.varljus.se/verksamheter/ungdomsboenden/asyl-och-put-boenden/boendenkontakt/roda-villan/

Finns ett vid Löwet och ett i Carlslund också, men de är mindre intressanta då de ligger andra sidan centrum.

läste du ens på hemsidan? om inte så handlar detta om Upplands Väsby ej Tyresö.
Citera
2015-08-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej. Oavsett hur vidrigt det är det han har gjort, så är du medveten om att du hänger ut en person i samband med ett mord som sker 21 år efter att denna person tvingat sig till ett samlag?

Hur många sådana personer tror du inte det existerar runt om i Stockholm och säkert även i närheten av Upplands Väsby? Har du något mer speciellt som bör skilja denna person från de kanske tusentals andra som kan ha gjort detsamma mellan 1994 och 2015? Eller hyser du något personligt förakt till just denna Arto..?

Personen är dömd för ett brott begånget 1994, och han har sonat det brottet för väldigt länge sedan. Detta är något vi alla borde ha i åtanke.

Denna person är dömd ytterligare två eller tre gånger efter detta.... för våldtäkt och grov våldtäkt. Senast 2008.....
Citera
2015-08-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt vem då? Inte enligt rättssystemet.

Alla är lika inför lagen. Vad man personligen anser är ju knappast relevant.

Har man avtjänat ett straff så är brottet sonat.

Skulle du anse samma sak om det va ditt barn som drabbats? Killen har dömts FYRA gånger för våldtäkt....
Citera
2015-08-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Nu är inte jag super insatt om hur Laxbase funkar, men jag har för mig att inte allt hamnar där.
Sen domen som jag har är från -93 och -94
så att dom inte finns är inget konstigt.

På Lexbase finns domar från 2009 och framåt.... Denna man det pratas om dömdes senast 2008
Citera
2015-08-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailkid
läste du ens på hemsidan? om inte så handlar detta om Upplands Väsby ej Tyresö.

Åhhh, sorry jag var helt fel ute! Sökte på Röda villan, Upplands Väsby och fick upp sidan jag länkade till (Upplands Väsby finns med i texten). Sen sökte jag på Röda villan, Upplands Väsby på Google maps och fick upp adressen som jag tidigare ritade ut på kartan. Jag skulle ha kollat bättre på sidan, beklagar!
Citera
2015-08-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doldtalang
Hon har ju varit ute och sprungit i spåret och hittades en bit ifrån spåret så därav också nått som inte tyder på ett djur. Kan ju även vara så att dom sett att kroppen blivit släpad dit eller liknande.

Nu tror inte jag att hon dödats av ett djur. ...men att hon hittades en bit in i skogen utesluter ju för den saken inte ett djur. Om man skulle bli attackerad av en älg så klart man springer för att söka skydd... tex bakom ett träd eller liknande.
Citera
2015-08-11, 23:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Sök i tråden på Twitter. Om det rör sig om en GM i hennes närhet så är detta fall löst via DNA test väldigt snart.

Inte alls säkert att mördaren lämnat DNA-spår. Du har kollat för mycket på CSI.
Citera
2015-08-11, 23:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Brottslingarna har lärt sig vad DNA betyder de släpper inget ifrån sig om det inte är ett dåd i hastigt mod. Det här blir ett långt svårt spaningsfall.
Citera
2015-08-11, 23:56
Medlem
Citat:

Nej det är inte säkert att det finns DNA-spår på brottsplatsen men jag tror att sannolikheten för att dom har DNA är mycket större än tvärtom.
Citera
2015-08-12, 00:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Om GM antingen attackerat BO fysiskt (i synnerhet vid ev. överfallsrån eller sexualbrott) och/eller släpat kroppen så är det näst intill omöjligt att inte lämna DNA-spår efter sig. Ifall GM velat undvika att lämna DNA-spår så måste hen ha planerat och förberett överfallet oerhört väl för att kunna undvika lämna DNA-spår, här krävs ett riktigt proffs.

Och detta är nästintill omöjligt numera, särskilt när BO försvarar sig så att GM's DNA förs över till BO, till ett mordredskap eller till något annat föremål i omgivningen. I det här särskilda fallet gynnas också bevarandet av eventuella DNA-lämningar från GM eftersom BO hittades relativt snabbt, enligt uppgift direkt av professionella poliser som inte "kontaminerade" ev. DNA-spår (vilket kan vara risken om t.ex en privatperson hittar och påverkar ev. bevis), vädret var förhållandevis gynnsamt så att DNA-spår inte regnade bort, brotts- och fyndplatsen verkar ligga nära varandra e.t.c, e.t.c. Så visst verkar DNA-spåren kunna bli avgörande i detta fall.

Det gäller bara att ha någon misstänkt att matcha DNA-profilen med. Här ligger nog den största utmaningen ifall GM inte är tidigare bekant med BO, samt inte finns med i något DNA-register sedan tidigare.
Citera
2015-08-12, 00:13
Medlem
ColaKexs avatar
Ni som känner till området: Är det nästan uteslutande motionärer och hundägare som brukar vistas på Runbyspåret? Denna händelse ska alltså ha inträffat nån gång mellan 18:30 och 19:00...borde det inte vara en hel del folk i rörelse på området då?
Citera
2015-08-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag ber om ursäkt om du redan svarat på frågan jag har. (Hinner omöjligt läsa alla inlägg.)
Hur fick du veta så tidigt att bilen var hennes?

Bra fråga.
Jag visste inte att det var hennes, det var ett antagande eftersom det stod i tidningen att hennes bil stod på parkeringen, och då det var en parkeringsplats som var avspärrad antog jag att en av de få bilarna var hennes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in