2015-08-08, 20:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej. Oavsett hur vidrigt det är det han har gjort, så är du medveten om att du hänger ut en person i samband med ett mord som sker 21 år efter att denna person tvingat sig till ett samlag?

Hur många sådana personer tror du inte det existerar runt om i Stockholm och säkert även i närheten av Upplands Väsby? Har du något mer speciellt som bör skilja denna person från de kanske tusentals andra som kan ha gjort detsamma mellan 1994 och 2015? Eller hyser du något personligt förakt till just denna Arto..?

Personen är dömd för ett brott begånget 1994, och han har sonat det brottet för väldigt länge sedan. Detta är något vi alla borde ha i åtanke.
Om någon har begått ett brott, även ett allvarligt sådant, och efter det skött sig under många år och inte återfallit i brott efter det så kan jag hålla med dig om att det är onödigt att hänga ut denna person.

Men här handlar det om en person som under en mycket lång tid upprepat sina brott så fort han har blivit frisläppt. Det finns alla anledning till att så många som möjligt bör veta att han kan vara farlig. Eftersom hans nära släkting bor i närheten av brottsplatsen så är det inte orimligt att han kommer upp som misstänkt.
Citat:
Enligt vem då? Inte enligt rättssystemet.

Alla är lika inför lagen. Vad man personligen anser är ju knappast relevant.

Har man avtjänat ett straff så är brottet sonat.

Man har inte sonat sitt brott så snart man släpps ur fängelset.
Möjligen kan man anses ha sonat sitt brott efter att man i många år har skött sig och inte återfallit i brott.

Edit: Du beskriver hans beteende som om det vore något normalt som man får räkna med.
Citera
2015-08-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag skriver inte att han inte kan vara mördaren, bara att jag inte tror att han har med det hela att göra. Jag skulle bli mycket förvånad om det visar sig vara han. Han är enligt mig ungefär lika trolig som gärningsman som Mördarälgen som föreslagits i tråden. Även Mördarälgen befinner sig på fri fot, eller klöv eller vad det heter.

Det är för mig en viss skillnad att som 20-åring våldföra sig på en hjälplös 14-årig tjej (som beskrivs i domen) och att som 42-åring lyckas övermanna en fullvuxen 20-åring som i det nu aktuella fallet. Att både BO och den utpekade bor i Upplands Väsby är nog inte speciellt starkt för att övertyga mig. Några andra kopplingar har inte anförts för att styrka sambandet mellan offer och utpekad gärningsman.

Jag utgår från att polisen redan har en lista med kända sexförbrytare från UV som säkert innehåller betydligt fler namn än den här på FB utpekades. Polisen har ju tillgång även till KUT:en så om den nu utpekade är rätt stolle så är det bara att gratulera privatdetektiven Flashback.
Ja och jag frågade varför du inte Tror det. Att en 42 årig vuxen man kan övermanna en vuxen kvinna finns det många exempel på.

Det är inte alls säkert att han är skyldig. Men en person som vid upprepade tillfällen våldtagit kvinnor kan ju då självklart göra det igen. Och denna gång kan det gått för långt. Han måste kollas upp och det utgår jag för att polisen gör.
Citera
2015-08-08, 20:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Vilka belägg menar du har gjorts? Uppladdad FUP? Nej.

Nu tror jag iofs på hennes uppgifter, men det är ju bara som jag tror. Jag kan inte veta - du kan heller inte veta. För vi har inte konkreta belägg.

Det här är inte på något sätt riktat personligen mot Liza, men det är ju fullständigt rimligt och nödvändigt att kräva belägg från en person som anklagar en annan person för mycket allvarliga brott.

Som sagt, jag tror på henne, men det är ju bara som jag TROR. Jag har absolut inga bevis på att denne A*to har gjort dessa saker.

Och även om han de facto har gjort dem, kan han naturligtvis - vilket jag tror även Liza påpekade - vara oskyldig i det här fallet.

Men självklart är han högintressant - men jag har fortfarande varken hittat honom på Lexbase eller sett någon FUP.

Det står dig ju fritt att själv beställa hem domar och FUP ... i artikeln finns all info du behöver för det..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11530949.ab
Citera
2015-08-08, 20:15
Medlem
Citat:
Angående Arto; han bör vara en av flera andra som borde intressera polisen, och polisen har säkert redan intresserat sig för flera av den sorten.

Huruvida Arto begått flera våldtäkter och i samma området verkar du vara helt säker på. Vad har du för källa på detta då? Kan det möjligtvis vara något som bara någon random flashbackare påstått utan att redovisa några domar?
Citera
2015-08-08, 20:15
Medlem
Pastakryddas avatar
Vet vi ens om BO blivit våldtagen?
Citera
2015-08-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Vilka belägg menar du har gjorts? Uppladdad FUP? Nej.

Nu tror jag iofs på hennes uppgifter, men det är ju bara som jag tror. Jag kan inte veta - du kan heller inte veta. För vi har inte konkreta belägg.

Det här är inte på något sätt riktat personligen mot Liza, men det är ju fullständigt rimligt och nödvändigt att kräva belägg från en person som anklagar en annan person för mycket allvarliga brott.

Som sagt, jag tror på henne, men det är ju bara som jag TROR. Jag har absolut inga bevis på att denne A*to har gjort dessa saker.

Och även om han de facto har gjort dem, kan han naturligtvis - vilket jag tror även Liza påpekade - vara oskyldig i det här fallet.

Men självklart är han högintressant - men jag har fortfarande varken hittat honom på Lexbase eller sett någon FUP.
Nu är inte jag super insatt om hur Laxbase funkar, men jag har för mig att inte allt hamnar där.
Sen domen som jag har är från -93 och -94
så att dom inte finns är inget konstigt.
Citera
2015-08-08, 20:18
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det står dig ju fritt att själv beställa hem domar och FUP ... i artikeln finns all info du behöver för det..

Ja, det kan jag naturligtvis göra.
¨
Nu är det dock inte jag som har dragit upp denne man i den här tråden och inte heller jag som tydligen sitter på en befintlig FUP.
Citera
2015-08-08, 20:18
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej, någon sådan information har inte yppats från farbror blå eller någon åklagare.
Citera
2015-08-08, 20:19
Medlem
Citat:
Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev innan att jag tror det...
att detta är ett sexual brott och att hon sedan strypts
Citera
Medlem
Kan man utesluta djur-attack genom de skador kroppen har?
Citera
2015-08-08, 20:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Nej. Men det verkar vara så att tidigare våldtäktsmän ska hängas ut ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in