Citat:
"Iakttagit" hängde inte ihop med konfrontationen, med det kanske du hört/förstod. Liknande tolkningar av Fredman kanske blivit "span" i media? Man kan vrida och vända på saker hur mycket som helst om man inte får det bekräftat, bra liknelse du gjorde med klänningen.
Att det skulle gått bryskt till, men bojor?
Bröderna kanske upplevde att dom blev eller blev ifrågasatta vad dom gjorde där och blev irriterade, aggressiva? Då är det inte konstigt att lillebror var med. Vet att det finns tråduppgifter som talar emot det, så om jag ska gå på tråduppgifter om att bröderna motat bort mp så...vet man hur pass delaktig lillebror var? Sammantaget kan det ju ändå ses som en delaktighet av mp? Båda brödernas omhändertagande kanske var lika bryskt, men han har också släppts.
Jag vet faktiskt inte vad jag själv tror om det här..det var (ytterligare) en bra fråga av dig - dom leder också till funderingar
Att det skulle gått bryskt till, men bojor?
Bröderna kanske upplevde att dom blev eller blev ifrågasatta vad dom gjorde där och blev irriterade, aggressiva? Då är det inte konstigt att lillebror var med. Vet att det finns tråduppgifter som talar emot det, så om jag ska gå på tråduppgifter om att bröderna motat bort mp så...vet man hur pass delaktig lillebror var? Sammantaget kan det ju ändå ses som en delaktighet av mp? Båda brödernas omhändertagande kanske var lika bryskt, men han har också släppts.
Jag vet faktiskt inte vad jag själv tror om det här..det var (ytterligare) en bra fråga av dig - dom leder också till funderingar

Jorå

I min uppfattning är det en även polisiär iakttagelse, som möjligtvis har sin grund i att den ankommande polispatrullen möter/ser bröderna lämna området, ihop med att dom får infon av MPS.
Jagar ifatt dom efter "några hundra meter".
Beroende på hur konfrontationens innehåll, gissar jag att MPS-patrullens första ord rörde detta, och att själva fyndet blev lite sekundärt.
Tidsmässigt, med all sökverksamhet i trakten, lär det inte tagit lång tid för en polispatrull att nå Martorp, vare sig från Källby eller Blomberg. Vi snackar ensiffriga minuter...
Ang handbojor:
http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/
"De misstänktas kombi bärgades till polishuset strax efter att de själva fördes bort i handbojor."
Medtag till förhör är ett tvångsmedel, och om det bjuds på motstånd, är det fullt godkänt att belägga handfängsel. Däremot reserverar jag mig kring om den yngre broder belades med bojor.. På bilder har han armarna framför sig, och mig veterligen, bojas aldrig en tvångsmedlad så.
Därtill var bröderna lätt att skilja åt genom färgen på deras klädsel. Ihop med handfängsel (armar bakom rygg) Lite indikation på att MPS kan ha lämnat en uppgift som gjort att "killen i orange" var framträdande?
Som sagt, jag har problem att placera den yngre brodern i denna konfrontation, speciellt eftersom rättsinstans sedermera gjort skillnad på bröderna samt även efterföljande info.