2015-08-11, 22:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"Iakttagit" hängde inte ihop med konfrontationen, med det kanske du hört/förstod. Liknande tolkningar av Fredman kanske blivit "span" i media? Man kan vrida och vända på saker hur mycket som helst om man inte får det bekräftat, bra liknelse du gjorde med klänningen.

Att det skulle gått bryskt till, men bojor?

Bröderna kanske upplevde att dom blev eller blev ifrågasatta vad dom gjorde där och blev irriterade, aggressiva? Då är det inte konstigt att lillebror var med. Vet att det finns tråduppgifter som talar emot det, så om jag ska gå på tråduppgifter om att bröderna motat bort mp så...vet man hur pass delaktig lillebror var? Sammantaget kan det ju ändå ses som en delaktighet av mp? Båda brödernas omhändertagande kanske var lika bryskt, men han har också släppts.
Jag vet faktiskt inte vad jag själv tror om det här..det var (ytterligare) en bra fråga av dig - dom leder också till funderingar

Jorå
I min uppfattning är det en även polisiär iakttagelse, som möjligtvis har sin grund i att den ankommande polispatrullen möter/ser bröderna lämna området, ihop med att dom får infon av MPS.
Jagar ifatt dom efter "några hundra meter".
Beroende på hur konfrontationens innehåll, gissar jag att MPS-patrullens första ord rörde detta, och att själva fyndet blev lite sekundärt.
Tidsmässigt, med all sökverksamhet i trakten, lär det inte tagit lång tid för en polispatrull att nå Martorp, vare sig från Källby eller Blomberg. Vi snackar ensiffriga minuter...

Ang handbojor:
http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/
"De misstänktas kombi bärgades till polishuset strax efter att de själva fördes bort i handbojor."

Medtag till förhör är ett tvångsmedel, och om det bjuds på motstånd, är det fullt godkänt att belägga handfängsel. Däremot reserverar jag mig kring om den yngre broder belades med bojor.. På bilder har han armarna framför sig, och mig veterligen, bojas aldrig en tvångsmedlad så.

Därtill var bröderna lätt att skilja åt genom färgen på deras klädsel. Ihop med handfängsel (armar bakom rygg) Lite indikation på att MPS kan ha lämnat en uppgift som gjort att "killen i orange" var framträdande?

Som sagt, jag har problem att placera den yngre brodern i denna konfrontation, speciellt eftersom rättsinstans sedermera gjort skillnad på bröderna samt även efterföljande info.
2015-08-11, 22:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag är med. I grunden funderar jag dock inte på möjligt förlopp - jag undrar mer hur ett händelseförlopp kan klarna om man samtidigt säger att man inte ens ser motiv. Vad grundar man det på månntro?
Jag vill liksom inte att chefsåklagaren ägnar sig åt rita-gissa-spring. Likt oss

Det är inte lika skumt som det låter (eller som du förstår det):

Motiv till olika gärningar är ibland inte särskilt begripliga, och klassisk utredningsvisdom brukar framhålla att "Motivet, det tar vi senare. Nu reder vi ut vad som har hänt, hur det har hänt och var det hänt. Sedan ger sig nog varför därefter."

Ibland finns det självklara och för utredningen eller spaningen självklara motiv. Det brukar också finna en del statistiska sanningar (detta är väl diskuterat i tråden) och det ingår också i normal utredningsmetod att man går igenom de möjligheterna, i de allra flesta fall med resultatet att folk kan avföras från utredningen.

Men om bevisen pekar på en bestämd person behövs egentligen inget motiv. Understundom finns heller inget motiv, i den gängse betydelsen.
2015-08-11, 22:36
Medlem
[quote=rotesau|54316108]Jorå
I min uppfattning är det en även polisiär iakttagelse, som möjligtvis har sin grund i att den ankommande polispatrullen möter/ser bröderna lämna området, ihop med att dom får infon av MPS.
Beroende på hur konfrontationens innehåll, gissar jag att MPS-patrullens första ord rörde detta, och att själva fyndet blev lite sekundärt.
Tidsmässigt, med all sökverksamhet i trakten, lär det inte tagit lång tid för en polispatrull att nå Martorp, vare sig från Källby eller Blomberg. Vi snackar ensiffriga minuter...

Ang handbojor:
"De misstänktas kombi bärgades till polishuset strax efter att de själva fördes bort i handbojor."

Medtag till förhör är ett tvångsmedel, och om det bjuds på motstånd, är det fullt godkänt att belägga handfängsel. Däremot reserverar jag mig kring om den yngre broder belades med bojor.. På bilder har han armarna framför sig, och mig veterligen, bojas aldrig en tvångsmedlad så.

Därtill var bröderna lätt att skilja åt genom färgen på deras klädsel. Ihop med handfängsel (armar bakom rygg) Lite indikation på att MPS kan ha lämnat en uppgift som gjort att "killen i orange" var framträdande?

Som sagt, jag har problem att placera den yngre brodern i denna konfrontation, speciellt eftersom rättsinstans sedermera gjort skillnad på bröderna samt även efterföljande info.[/QUOTE

Någon ifrån Polisen uttalade den 12 i media att "om man inte gör som man blir tillsagd så kan det böi handfängsel"

Man kan bli bojad med händerna framför om man är i te är en högrisk.
2015-08-11, 22:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utgående från NB och hans tidsschema under söndagen (bl.a. också med ledning av vad AB och IB berättat, telefonlistor mm), och även med utgångspunkt i NB:s göromål fram till gripandet samt ungefärlig tidpunkt för dödens inträffande, kan man ha ringat in ett tidsfönster för när NB haft möjlighet att döda LH – och vart han då kan ha befunnit sig.
Ja, brist på alibi.
Citat:
AJ ville gärna hjälpa till så gott han kunde med olika saker som polisen ev. kunde ha nytta av. Han sade sig ha ”intressanta uppgifter”, men det kan ju i princip gälla vad som helst; från tidigare inbrott till skumt folk i trakten, kring M-torp, osv. - Tror dock inte det rörde t.ex. avsaknaden av alibi för bröderna, eller något annat ofördelaktigt om dessa hans bästa och mest pålitliga arbetare genom tiderna.
Nej, han säger ju i intervjun att han skulle bli så besviken. Så hans förhör torde inte vara i negativ anda. Annars är det extremt kontroversiella uttalanden från honom i samma intervju (hittade den).
Citat:
Och händelseförloppet kan klarna; det är inte uteslutet att man får in flera mycket viktiga pusselbitar.Beroende på var och hur (på vilken sida av vägen, hur långt från vägen) de spridda fynden plockades upp skulle dessa kunna ge besked om vilken typ av fordon som använts plus också ev. utvisa om fler än en gm kan vara inblandad.
Det har vetat hela veckan vart varenda fynd har varit gällande vägen som du skriver om. Förundersökningen pågick parallellt och det finns inte ett tecken på klarhet av händelseförlopp. Fordon däremot borde ge besked via analyser för hon har ju fraktats till Martorp.
2015-08-11, 22:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Motiv till olika gärningar är ibland inte särskilt begripliga, och klassisk utredningsvisdom brukar framhålla att "Motivet, det tar vi senare. Nu reder vi ut vad som har hänt, hur det har hänt och var det hänt. Sedan ger sig nog varför därefter."
Ibland finns det självklara och för utredningen eller spaningen självklara motiv. Det brukar också finna en del statistiska sanningar (detta är väl diskuterat i tråden) och det ingår också i normal utredningsmetod att man går igenom de möjligheterna, i de allra flesta fall med resultatet att folk kan avföras från utredningen.
Men om bevisen pekar på en bestämd person behövs egentligen inget motiv. Understundom finns heller inget motiv, i den gängse betydelsen.

Tack! Det är detta jag undrar kring - om det är en slags arbetsprocess som det handlar om då låter det mer vettigt.
2015-08-11, 22:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har vetat hela veckan vart varenda fynd har varit gällande vägen som du skriver om. Förundersökningen pågick parallellt och det finns inte ett tecken på klarhet av händelseförlopp. Fordon däremot borde ge besked via analyser för hon har ju fraktats till Martorp.
Betr. fordon tycks man bara ha undersökt brödernas och den bil AJ lämnat in. - Efter två månaders innehav av AB/NB:s bil har man tydligen kammat noll - om inte den "mikrofiber" man ett tag pratade om har hittats i AB/NB:s bil.
2015-08-11, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Betr. fordon tycks man bara ha undersökt brödernas och den bil AJ lämnat in. - Efter två månaders innehav av AB/NB:s bil har man tydligen kammat noll - om inte den "mikrofiber" man ett tag pratade om har hittats i AB/NB:s bil.

Nu får det ju inte säga värst mycket om själva bevisningen, men är det som advokaten säger om DNA-spåret (samma presentation som föregående häktning)så verkar det ju inte kommit nåt mer svar innan 28e? De måste ju muntligen redovisa vad han häktas/omhäktas på även om detaljer kring fyndet inte presenteras. Skulle klädesplagg ligga i bilen vore det ytterst besvärande.
Tänkte på mobiler också. I Trippelmordet framkom den tekniska bevisningen (BO:s mobiler analyserades och sen greps de två GM) - mastömning gjorde klart att de befunnit sig på platsen.
Nåt sånt har inte presenterats än i detta fallet.
2015-08-11, 23:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Det tror jag är en sanning med modifikation. Något sorts motiv finns det alltid om det så består i att GM helt enkelt tappar fattningen och får ett vredesutbrott. Då behöver det inte finnas något rationellt inslag av typen att GM upplever att våldet är gynnsamt eller önskat för GM på något sätt, men det är fortfarande ett motiv.

Det polisiära och juridiska förhållningssättet till motiv som du beskriver är oftast men inte alltid en god inställning. Ibland kan det och har också lett fel, men på det stora hela är det uppenbart rimligt, så länge det inte ses som något slags allmän lag för att bäst skipa rättvisa vid grova våldsbrott utan används med moderation. I vissa fall är faktiskt avsaknaden av motiv något som går att dra vissa logiska slutsatser av.
2015-08-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
svar: för hon väljer vad hon vill gå ut med för information.
Det finns ett bra ordspråk som säger såhär
Ärlighet innebär inte att jag berättar allt
Men allt jag väljer att berätta är ärligt

Och varken åklagare eller polis har gått ut med vad det finns för spår på kropp, mordorsak, fraktspår, omgivningsspår etc. Så det du uppgav var direkt felaktigheter

Nej det finns inget sådant ordspråk och det finns ingen sanning i att MGM har erkänt heller som du påstod, så angående felaktigheter så har du tagit priset i tråden
2015-08-11, 23:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag tror inte att jag vet allt, jag vet lika lite som du. Däremot är jag helt övertygad... det är en väsentlig skillnad.

BTW... skulle aldrig falla mig in i att utbilda mig till en jurist i ett lands vars rättssystem jag knappt erkänner!

Jag skulle kunna, men orkar inte, räkna upp en otrolig mängd länder som har ett sämre om inte rent av ett icke existerande rättssystem. T.ex får du utan repressalier sitta här vid din dator och klaga! Det är inte alla förunnat.

Vi har också ett öppet rättssystem. Vi får läsa FUP när den tiden kommer. Då kan vi bedöma all bevisning mot NB.
2015-08-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jorå

Ang handbojor:

Som sagt, jag har problem att placera den yngre brodern i denna konfrontation, speciellt eftersom rättsinstans sedermera gjort skillnad på bröderna samt även efterföljande info.

Delar uppfattningen om vad polisen gjorde.

Ok, mindes inte att det stod handbojor.

Då kanske jag inte var helt lost i mina funderingar av din fråga..
2015-08-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag vet inte om fotot existerar. Men omöjligt är det inte då både journalister och andra filmade och fotograferade hej vilt. Om det existerar så är det bara att gratulera polis och åklagare. A. Eklund fotograferades också av en ren slump, vilket ledde till att han greps för mordet på Engla. Så visst händer sådant.

Eklund hade kunnat stoppas tidigare om polisen inte hade valt bort honom som tänkbar gm.
Hade han varit utlänning hade han passat bättre in. Tex litauer. Då hade polisens "intuition" gripit in och inga fotografier hade behövts. Glöm inte det.
Senast redigerad av nopomil 2015-08-12 kl. 01:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in