2015-08-11, 17:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är väl inte omöjligt att det bland annat är handsken, men saker som tillhört Lisa och legat på marken DNA från 35 åringen säger inte mycket, därför han kan ha sett någonting som han plockat upp och trott det hade något värde men sen slängt tillbaka det på marken och ansett det som ointressant.
Om 35 åringen skall kunna bindas till Lisas död måste det finnas helt andra saker som binder honom till brottet, det gör inte DNA från honom på saker som tillhört Lisa och legat på marken.

Inget speciellt intelligent och tillmötesgående agerat av honom i så fall. Han kan omöjligt vara ovetande om den massiva insatsen som pågår i närområdet, och varför den pågår.
2015-08-11, 17:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Hittade även en annan försvårande omständighet som kan komma ifråga här, "brottet har syftat till att främja eller dölja annan brottslighet". Så om BO har blivit våldtagen eller att hon har blivit mördad för att hon sett nån annan brottslighet så kan det vara en försvårande omständighet.
2015-08-11, 17:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men att dölja att du har dödat någon ses normalt som en försvårande omständighet. Och i bajonettmålet så fastslås det att uppsåtligt dödande ska ses som en enhet. Så jag vet egentligen inte vad det är som diskuteras om dråp och mord ändå nästan ses som samma brott numera och enbart påföljd som skiljer. Håller du inte med om att döljande av dödandet är en försvårande omständighet? Domen du länkar till är lite äldre men där står det "sopar igen spåren efter sig", alltså ett döljande.
Som jag sa till #MrFold igår så är det planeringen av brottet och efterföljande åtgärder som gör det till mord. Jag tänker inte upprepa diskussionen med dig.
2015-08-11, 17:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är sannerligen en motsägelsefull gm som har beskrivits: tar upp LH:s handske i ladan där han arbetar, lämnar sitt DNA på en av LH:s "tillhörigheter", lämnar andra tekniska bevis - också på LH:s "tillhörigheter", är föremål för 5-6 sidors vittnesförhör, tycks ha använt ett ospårbart fordon, kör grusvägen som leder förbi sin bostad och passar samtidigt på att kasta ut LH:s "tillhörigheter", utplånar alla spår på LH så att åklagaren inte blir klok på motivet till mordet, ska ha uppträtt aggressivt gentemot MPS-sökare... dvs om nu allt stämmer av det som hittills har redovisats.
Trots denna mycket splittrade bild av såväl händelseförlopp som efterspel finns flera i tråden som redan har dömt den häktade. Tråden har blivit något av en vadslagningsbyrå med olika odds för den häktades skuld. Det är en mycket intressant tråd för den som vill forska i ämnet "Hur man dömer någon på förhand utan att egentligen anstränga sig..."

Roligt uttryck (vadslagningsbyrå) men samtidigt viktigt allvar bakom. Jag hoppas man enas om det viktigaste - att Lisas GM får ta ansvar för sin vidriga handling oavsett vem det än är.
Det är mycket faktorer i detta fall och de har nog kliat sig en hel del i huvudet gällande fynden och fyndplatser under eftersöket - med all rätt på ett så stort område.
Olsson säger att det blir en klarare bild, men det är svårt att ange ett motiv. Hur kan ett händelseförlopp klarna om man inte förstår motivet? Har du nån idé på vad hon menar?

Hoppas det tillkommit nåt mer analyssvar som gett dem vägledning sen uttalandena den 28 juli. Media återger i pluralisform (tillhörigheter, kläder) men undrar varför man samtidigt inte skriver DNA-spåren i nästa andetag? "Några" av bevisen istället för något av bevisen? "De" istället för detta? Se exempel i spoilern (minskar ner inlägget)
2015-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
1 vi vet inte om han har sagt så om handsken
2 troligen är de andra DNA spår han förnekar kännedom om & förklaringar till. Att han rört handsken vet ju alla vid det här laget.

Att han hittar handsken där överhuvudtaget är intressant!
Av de fåtaliga uppgifter som nu finns tillgängliga går inget entydigt att utläsa om området i ladan redan var genomsökt och fotograferat till exempelvis. Då skulle man nog mer klart kunna utläsa ifall handsken är planterad där eller inte.

Ifall den är planterad där av vederbörande behöver det inte alls vara konstigare än att en som gillar bränder extremt mycket även tänder på och dessutom gillar att stå och titta samt att vara med i arbetet mot bränder. Helt enkelt kontrollera situationen, vilket är något man gör genom att styra den och det finns inte så många vinklar från hans håll att styra läget annat än just förändra sökningens underlag genom att plantera bevisen, vilket iofs bör kunna ha gjorts av vem som helst.

jag gör ett tillägg i den hypotesen, han hade väl kunnat lämnat kvar kroppen i mjölkrummet, så hade han fått rejält hett om öronen på måndan.. skämtosido, varför skulle han bemöda sig ´med att frakta bort kroppen, och sen lägga dit en hanske på måndag moronn? jag får inte det att gå ihop.

mjölkrummet är mp, varför? det är avspäratt än, det mest sannolika för det är, om gm erkänner ska han kunna vallas runt och tala om hur han gick tillväga. vill jhu till att det ser ut som det gjorde på morddagen.
2015-08-11, 17:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jävla B-utredning med oerfarna jurister och som vanligt undermåliga poliser!

De har fel man och försöker nu in i det sista rädda sin heder.

De har garanterat ingen betydande DNA från MGM på varken BOvä eller hennes tillhörigheter.

Så här lång tid av svammel och ingenting ska det inte ta i ett så prioriterat fall.

Litauern är dagens "35-åringen" (han som satt häktad för mord på Anna Lindh, men frisläpptes)

De har fel person, jag är helt övertygad.

PS. Ville bara vädra lite. Vill inte ha nån reply på detta om att jag måste förklara mig eller komma med fakta/bevis etc, speciellt inte från svenska jurister, eftersom jag anser att allt för många saknar både pålitlighet och skicklighet.

99% av alla jurister blir det för pengarnas, berömmelsens eller prestigens skull. Få är intresserade i faktisk rättvisa.
Och du fortsätter ösa ut ditt äckliga rättshaveristiska svammel.
Fram med belägg för att det är oerfarna jurister och undermåliga poliser.
Och på vilka jävla grunder vet du att man har fel man?
Citat:
BTW... skulle aldrig falla mig in i att utbilda mig till en jurist i ett lands vars rättssystem jag knappt erkänner
https://www.flashback.org/sp54310341
Och med det uttalandet behöver man inte fundera värst länge på vilken kategori individer
du tillhör i samhället.
Örk.

Du har fan inte underlag för att sitta och så fullständigt döma ut en utredning.

Jag är inte själv varken polis eller jurist men såna här inlägg fyller en med närmast vämjelse.
2015-08-11, 17:34
Medlem
Det är väl inte så troligt att GM dödade BO för att dölja en våldtäkt? Då skulle det ju finnas en del dna och därmed hade GM's identitet varit självklar.

Men om GM styckade BO efter eventuell våldtäkt, skulle DNA fortfarande finnas på plats?

Ber om ursäkt för okunnighet.
2015-08-11, 17:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Det är väl inte så troligt att GM dödade BO för att dölja en våldtäkt? Då skulle det ju finnas en del dna och därmed hade GM's identitet varit självklar.

Men om GM styckade BO efter eventuell våldtäkt, skulle DNA fortfarande finnas på plats?

Ber om ursäkt för okunnighet.
Om våldtäkten lämnade DNA inne i offret så finns det kvar, men skulle våldtäkten inte gått till penetrering, eller kondom användes, så behöver det inte finnas något DNA kvar, styckning eller inte.
2015-08-11, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
jag gör ett tillägg i den hypotesen, han hade väl kunnat lämnat kvar kroppen i mjölkrummet, så hade han fått rejält hett om öronen på måndan.. skämtosido, varför skulle han bemöda sig ´med att frakta bort kroppen, och sen lägga dit en hanske på måndag moronn? jag får inte det att gå ihop.

mjölkrummet är mp, varför? det är avspäratt än, det mest sannolika för det är, om gm erkänner ska han kunna vallas runt och tala om hur han gick tillväga. vill jhu till att det ser ut som det gjorde på morddagen.
Troligen skedde transporten tämligen omgående till det mer ostörda Martorp gissar jag. Den gula mellanbyggnaden var nog målet. För att försäkra sig om en relativt ostördhet. Men redan dagen efteråt så skulle personal befinna sig där, vilket han antagligen visste av egen erfarenhet. Därför flyttades objektet för kärvänligheten eller hur han nu tänkte på sina egna handlingar till boden. Och det är rena gissningar från min sida. Men stämmer såvitt jag kan se det in i det vi redan vet.
2015-08-11, 17:43
Medlem
aLphaCurLs avatar
Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

En vanlig typ: Sysslolösa dagdrivare som aldrig lärt att göra rätt för sig och tror att allt är gratis, för att curlingföräldrar betalat för dem. Drönare med för trång tankevärld - för mycket tid att göra ingenting. För många caféer att hänga på. För många stolar att nöta byxbaken mot. För många meningslösa dagar med dataspel baserade på att lära sig att reflexmässigt, och utan eftertanke, kränka, våldta och mörda.
Kanske är det bland den här sortens narcissistiska sociopater mördaren står att finna. Nån som glider runt i tillvaron och sitter av tiden i sitt tomma liv på caféer. Någon som är van vid känslan av att ha makt och frihet att följa sina impulser, och som är van vid att det inte får konsekvenser. En bortskämd "brat" med lätt förvriden verklighetsuppfattning. En empatistörd och krackelerande person som aldrig tänker bli vuxen. De finns överallt - och det går tretton på dussinet i denna tråd t ex.

En annan typ som det finns gott om i moderna brottsutredningar är en stolle som springer lös p g a att vi inte har en fungerande mentalvård längre. Man kunde ju tro att när t o m ministrar faller offer för denna sort skulle omprioriteringar ske - men nej. Landet är fullt av dysfunktionella och störda individer som borde befinna sig under psykiatrisk vård.

Ännu en tänkbar profil är en äldre person, en påve, som pekar med hela handen och tar vad han vill ha. En person som redan har rykte om sig att inte direkt vara ödmjuk och skrupelfri. Det här dådet är gjort med hela arrogansen hos en person med makt. Denne kan ha en yngre förmåga av ovanstående typer i sin krets.
Denna maktmänniska kan tillhöra ett kotteri, en herrklubb av typen ordenssällskap - eller jaktlag - där man tilltalar varandra "broder". Kanske är det en fjäder i hatten att släpa in en trofé, ett litet jaktbyte i form av en kaffeflicka då och då.
Denna typ är van att allt kan köpas för pengar eller tvingas fram med maktmedel. Förloppet kan mycket väl börjat som en lockande affärstransaktion - med fladdrande sedelbunt - och skamliga förslag, när flickan väl satt i bilen.
Ett lamm offras. Sen skickas "kanonmaten" ut att ta smällen, som det alltid varit.

De litauiska bröderna arbetade hårt hela tiden. Den sortens människor är sällan de som har spilltid att tänka ut sätt att jävlas med andra. De är inte vana vid att utöva makt. Allt tyder på att de arbetade, sparade pengar och gjorde rätt för sig - och de hade inga hundralappar att fika bort på Lenas vetebullar i caféet.
Jag har i alla fall inte hört ett enda omdöme om dem som varande arroganta och egenmäktiga.

Blomberg är omgivet av massor av otillgängliga naturområden och vatten/våtmarker. Varför riskera en massa kontaminering som oundvikligen blir konsekvensen av en styckning? Här har en tänkt mördare haft tillgång till grävare, skottkärror, de otillgängliga myrmarkerna ovanför Martorpsfallet, stenbrott, och ett oändligt antal gamla raserade kalkugnar i trakten.
GM har haft det stilla kvällslandskapet för sig själv. Något behov av styckning för att underlätta transport har inte funnits. Trots LH:s fars snabba reaktion har uppenbarligen GM haft tillräckligt med tid att röja och bli klar, vilket bevisas av att det tar hela fem dygn att finna kroppen, som då visar sig finnas alldeles i närheten.

På en så stor egendom som AJ:s Blomberg finns antingen en liten grävmaskin för dikesrensning, dränering och mindre anläggningsarbeten eller så hyr man regelbundet in en för ändamålet via något leasingavtal. Dessutom fanns vid tillfället en fullstor grävmaskin på plats i ladan. Det fanns även frontlastare eller hjullastare på gården. Detta reducerar anledningen att stycka kroppen för att sen transportera bort den.
Om vi ska tro på litauerna som tänkbara gärningsmän, så hade dessa om några just den lokalkännedom och den tillgång till maskinpark - och kunskapen att använda den - som borde ha lett till att de grävt ner kroppen på ett tidigt stadium. Men just detta sker inte. Den/de inblandade i den här saken gör helt annorlunda, för de saknar ovanstående arbetsvana och har ett helt annat modus operandi.

Skulle man haft för avsikt att frakta bort kroppen, hade man rimligen gjort detta omedelbart (innan pådraget) och detta hade haft högsta prioritet. GM hade skaffat sig ett ärende. Man hade kört minst 100 km bort i bil, med kroppen dubbelvikt i en stor sopsäck - ingen styckning, inget sölande. Presenning i lastutrymmet. Man lämnar kroppen utan kläder, smycken et c i oländig terräng där djur fort konsumerar den. Man eldar givetvis upp allt brännbart som varit i kontakt med kroppen inkluderat offrets tillhörigheter.
Men inget av detta har skett. Detta är ingen slump. Det måste finnas en anledning.

Viktigt att betänka:

All hantering av BO, eller BO:s döda kropp, kontakt med kroppsvätskor och inte minst styckning skapar kopiösa mängder doftspår på GM:s egna person. Det är inte lyckat att skrota omkring i ett sökområde där det kryllar av polishundar med dylika doftspår på sig. Bara det faktum att polisens hundar inte reagerat på litauerna under alla sökdygn talar starkt emot att dessa haft något att skaffa med BO eller hennes döda kropp under sökpådraget.

@
2015-08-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Troligen skedde transporten tämligen omgående till det mer ostörda Martorp gissar jag. Den gula mellanbyggnaden var nog målet. För att försäkra sig om en relativt ostördhet. Men redan dagen efteråt så skulle personal befinna sig där, vilket han antagligen visste av egen erfarenhet. Därför flyttades objektet för kärvänligheten eller hur han nu tänkte på sina egna handlingar till boden. Och det är rena gissningar från min sida. Men stämmer såvitt jag kan se det in i det vi redan vet.

håller med delvis, jag tror boden direkt. om nb är gm så tror jag att han hamnat i tidsbrist där, åka med brorsan å köpa pizza, tänkt återvända och placera kroppen på ett ställe som i hans synsätt gör att kroppen aldrig skulle hittas, men han märker att det blir fullt pådrag i området militär,polis, helikopter, så han slår det ur hågen, för riskfyllt.

jag håller nb som sannolik gm på det lilla som framkommit till idag, men har inte uteslutit andra möjliga gm, får se om jag kan ställa nb bortom rimligt tvivel, när åklagaren lämnar in åtal.
2015-08-11, 18:33
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL

Viktigt att betänka:

All hantering av BO, eller BO:s döda kropp, kontakt med kroppsvätskor och inte minst styckning skapar kopiösa mängder doftspår på GM:s egna person. Det är inte lyckat att skrota omkring i ett sökområde där det kryllar av polishundar med dylika doftspår på sig. Bara det faktum att polisens hundar inte reagerat på litauerna under alla sökdygn talar starkt emot att dessa haft något att skaffa med BO eller hennes döda kropp under sökpådraget.

@

Har man låtit polishundarna sniffa på MGM under veckan tro ?? Skulle knappast tro det ... Men det kanske hade varit en god idé . Nu tror jag ju inte att det sölats med "kroppsvätskor" trots att det finns ett flertal diverse snaskiga , fantasifulla och osmakliga inlägg som påstått detta . Att förfara på det viset hade ju bara komplicerat alltihop på ett mycket besvärande sätt för MGM . Allt städande och massa rengöring av diverse utrymmen och annat har han helt enkelt inte haft tid med under söndagskvällen . Han hade ju en pressad kväll rent tidsmässigt att hinna bli klar med allt innan det stundande pizzaköpet vid 19,30-tiden . Sen hade han ju även problemet att förklara för hustrun var han hade varit om han skulle ha åkt iväg 10 mil för att gömma kroppen eller om han helt plötsligt skulle börja gräva med grävmaskin eller en använda en hjullastare på en söndagskväll . Likadant att ställa sig och elda upp kläder m.m . Lite misstänkt att bete sig på det viset . Då var det ju mycket lättare och smidigare att slänga ut sakerna i naturen en bit bort från Martorp . Vilket ju också fungerade på ett ganska bra sätt i och med att polisen fick lägga sin energi på "rätt" ställe ur MGM:s synvinkel .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in