2015-08-11, 08:20
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

99% av alla jurister blir det för pengarnas, berömmelsens eller prestigens skull. Få är intresserade i faktisk rättvisa.

Visst finns det sådana jurister, men att det skulle vara 99% är en dramatisk överdrift. Är det endast pengarna man har som drivkraft så söker man sig bort från brottmål till affärsjuridik.
2015-08-11, 08:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det finns en god anledning till yppandeförbudet i det här fallet. Det finns fortfarande två misstänkta därute som kan bli aktuella att höra igen. Eventuellt också åtala. Då ska de inte ha en susning om vad 35-åringen berättat eller hur bevisningen ser ut.

Det omvända är lika viktigt, den nu häktade skall inte ha någon koll på vad mamman respektive brodern berättat. Detta fyller två syften: Att värdera vad MGM påstår i förhören och, givet dennes svar, värdera de båda ohäktades utsagor.
2015-08-11, 08:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Lite funderingar kring handsken som hittades i ladan. Det har nämnts att handskarna egentligen var Lisas pappas och att hon fått låna dom. Jag vet inget om storleken på dessa men undrar om de inte var i mansstorlek. Jag antar att en ung kvinna har mycket mindre händer än en vuxen man.
Redan den 8 juni ringer bröderna till mamman och berättar att det var dom som hittat Lisas handske i ladan. De berättar även att en av sönerna tagit i handsken för att sedan lägga tillbaka den. Hur visste de redan då att Lisa bar just de handskarna, särskilt om de var i modell större?

På söndagskvällen blev det stort sökpådrag efter Lisa. Flera män letade efter Lisa, även i ladan. Missade balterna detta? Det är svårt att tro. Varför undrade de inte om någon av dessa män tappat handsken? Visste dom redan att handskarna bars av Lisa? Bara detta måste ha gjort polisen misstänksamma.

Länk:
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

Video nr 3, där AJ intervjuas - uppges att handsken var av "liten modell"
Håller det mest troligt att det var handskar i mindre storlek, kanske ärvda av den äldre systern, alternativt helt egna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
"Måndagen den 8 juni hade bröderna hört av sig till sin mamma hemma i Litauen och då berättade de att de hade hittat den handske som var det första fyndet i sökandet efter flickan."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
"De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den.
"

Om det ska vara noggrant, så uppges inte direkt att vetskap/bekräftelse att det var Lisa´s handske som hittats.
2015-08-11, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kan du svara på frågan varför du sa att han erkänt mordet för några veckor sedan

Kellywoman har inte sagt att mannen erkänt mordet. Hon har hört att han gjort vissa medgivanden. Och en misstänkt häktad person kan göra vissa medgivanden och samtidigt förneka brott.
2015-08-11, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Länk:
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

Video nr 3, där AJ intervjuas - uppges att handsken var av "liten modell"
Håller det mest troligt att det var handskar i mindre storlek, kanske ärvda av den äldre systern, alternativt helt egna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
"Måndagen den 8 juni hade bröderna hört av sig till sin mamma hemma i Litauen och då berättade de att de hade hittat den handske som var det första fyndet i sökandet efter flickan."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
"De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den.
"

Om det ska vara noggrant, så uppges inte direkt att vetskap/bekräftelse att det var Lisa´s handske som hittats.

Rätt ska vara rätt. Tar tillbaka mina funderingar.
2015-08-11, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det omvända är lika viktigt, den nu häktade skall inte ha någon koll på vad mamman respektive brodern berättat. Detta fyller två syften: Att värdera vad MGM påstår i förhören och, givet dennes svar, värdera de båda ohäktades utsagor.

Absolut. Ytterligare att skäl till yppandeförbudet.
2015-08-11, 09:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kellywoman har inte sagt att mannen erkänt mordet. Hon har hört att han gjort vissa medgivanden. Och en misstänkt häktad person kan göra vissa medgivanden och samtidigt förneka brott.
Jodå, hon har sagt att han har erkänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
oj....har hört precis att den MGM har erkänt att han tagit livet av BO. Dessutom är det nu bekräftats att ni kan sluta upp med att göra er makabra över att LH skulle vara styckad. MGM har inga sådana kunskaper och LH överkropp satt ihop med underkropp och huvud.
Vila i frid ni makabra personer som inte kan få nog av bisarra detaljer. LH begravdes hel
2015-08-11, 09:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tänker inte tjafsa vidare med dig om det här, det är sorgligt att du inte kan medge när du har fel annat än i mindre sakuppgifter. Men det är din trovärdighet som skadas och inte min.
Jag tänker inte tjafsa vidare med dig om det här, det är sorgligt att du inte kan medge när du har fel annat än i mindre sakuppgifter. Men det är din trovärdighet som skadas och inte min.

Jag länkar domarna, så kan var och en se vad domstolarna ansåg vara förslagenhet, planeringen eller jobbet efter mordet. http://www.speedyshare.com/5UEBc/B-2462-07.pdf
2015-08-11, 09:36
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

En häktad (NB), ingen ny misstänkt. Läs även spoilern för sammanfattning.

Uppgiften i spoilern om att åtal "ska väckas 28 juli" är naturligtvis obsolet.

Läs: "Åklagarsidan har nu fram till den 25 augusti på sig att väcka åtal mot mannen eller begära en förläning av åtalstiden vid Skaraborgs tingsrätt."

http://www.expressen.se/gt/atal-i-lisa-holm-fallet-kan-vackas-inom-kort/
2015-08-11, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jodå, hon har sagt att han har erkänt.

Det ändrar inte det jag ville ha sagt. Även om 35-åringen medgivit att han dödat Lisa kan han förneka brott. Men nu tror inte jag att han sagt så. Men det återstår att se.
2015-08-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Åklagare Anette Olsson: Det finns vittnesuppgifter som har betydelse
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6220933
+ Försvarsadvokatens inlaga om vittnesmålen gör nog att vi troligen har medmisstänkta på listan av vittnen som oavsett vad det säger i övrigt troligen kommer att säga att denne inte var med dem en viss tidpunkt dvs. då brottet ägde rum. Det säger ju inte vad MGM gjorde ... men väl att möjligheten fanns där rent tidsmässigt. Hoppas verkligen att rätt person sitter och mycket tyder väl på det men det är ändå väldigt lite vi vet som inte har tillgång till all info.

De har nog blivit indragna mot sin vilja och ett sådant tåg kan nog vara svårt att hoppa av i farten. Brodern som är distinkt konfliktundvikande enligt sin fru och nu går hos psykolog blir ett intressant vittnesmål. Det verkar krackelera i uppgifterna från deras mor.

Jag är mest nyfiken på just :Varför

källa på feta??

jag reagerade starkt på att sovjet-mamman uttalade sig om bröderna ibörjan av deras häktning. i artikeln står det då först att sovjet-mamman tyckte det var konstigt att inte den yngre brodern släppts. senare i artikeln tyckte hon även att den äldre brodern skulle släppas.

wtf! om man verkligen tror på deras oskuld så borde väl sovjet-mamman hävdat att båda skulle släppas, eller ? varför trycka på att den ene ska släppas.
2015-08-11, 09:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
källa på feta??

jag reagerade starkt på att sovjet-mamman uttalade sig om bröderna ibörjan av deras häktning. i artikeln står det då först att sovjet-mamman tyckte det var konstigt att inte den yngre brodern släppts. senare i artikeln tyckte hon även att den äldre brodern skulle släppas.

wtf! om man verkligen tror på deras oskuld så borde väl sovjet-mamman hävdat att båda skulle släppas, eller ? varför trycka på att den ene ska släppas.
Det är bara en bror som inte är släppt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in