Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Det är verkligen helt jävla overkligt att en obstinat bulgarisk gonzo-journalist med hobbykamera smäller ihop ett grävreportage skildrande de tiggande romerna i Sverige som är flera magnituder mer ärligt, upplysande och humaniserande än det svenska medieetablissemangets samlade insats sedan tiggarinvasionens gryning.
Detta, kära trådläsare, är vad det självsnöpta svenska PK-gardet gladeligen offrat all journalistisk heder för att hindra medborgarna att ta del av.
Där har man stått, fastsurrad i PK-masten, evigt hyllande den idealiserade änglalika romens strävsamma kamp för överlevnad och människovärde.
Man har kört barnets naiva världsåskådning ner i halsen på befolkningen, istället för att förmedla verklighetens rika spektra av människoöden och moraliska gråzoner som utgör tiggeriets brokiga väv.
Vissa är offer. Vissa förövare. Vissa överlevnadskonstnärer. Vissa sociala turister. Vissa bedragare.
Människor som alla andra.
Men du, kära medborgare, får absolut inte ta del av verklighetens komplexitet. Då blir du nämligen en hatisk nazist.
Jag fattar vad du menar med gonzo-journalist, men bara så att du vet; det är från Bulgariens största kommersiella tv-kanal, och deras tablå ser ut ungefär som fyrans, eller faktiskt delvis som SVT (bortsett från UR och Kunskapskanalen då) så det lär nog ändå vara svårt för svenskt medie-etablissemang att avfärda dem som oseriösa eller med en dold agenda och liknande floskler.
Jag upprepar det jag skrivit i flera inlägg nu, om några fler än jag är med på att försöka skriva till SVT (och kanske TV4) och fråga på ett hövligt och icke hotfullt eller grälsjukt sätt (i egenskap av licensbetalare i SVTs fall) om de skulle kunna tänka sig att köpa in det här (och ett liknande rumänskt som jag dock inte kunnat hitta med översättning) reportaget.
De kommer att slingra sig förstås, men får man några svar svart på vitt från public service så KANSKE man kan gå vidare, för det finns faktiskt några få delar av svensk media som fortfarande skulle kunna tänka sig att ta i den saken. Alltså SVTs (förmodade) undanflykter, inte programmen i sig; det är först om de verkligen visas i svensk tv som Kajsa Ekis Ekman, Nina Björk, Belinda Olsson och andra kan börja komma med ilskna motattacker.
Men det skulle kunna bli intressant, om bara vi som skriver in kan avhålla oss från ilskna och otrevliga mail och brev, för går vi i den fällan så blir det bara "hat-vinkeln" av alltsammans.
Återigen, någon/några som är med?