2015-08-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Svt borde onekligen köpa in dokumentären, men framförallt borde 349 riksdagsledamöter se detta.

Skulle aldrig gå . SVT skulle bli anmälda för hets mot folkgrupp på studs. Värre än SD reklam för i den här dokumentären kommer saker fram svart på vitt. Speciellt del nr 2 är en höjdare.

En anledning till varför jag inte gett pengar är för att man aldrig vet var dem egentligen hamnar i slutändan.

Men nu vet jag
Senast redigerad av OLDDEAR 2015-08-10 kl. 15:10.
Citera
2015-08-10, 15:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keratarches
Såg första delen. Det märks att journalisten har en agenda, men inslaget talar för sig själv - oavsett sändare.
Precis inte direkt objektiv. Sedan säger det ingenting om hur organiserat den kriminellt styrda delen av tiggeriet är. Men att det existerar.
Citera
2015-08-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
SVT köpa in en objektiv dokumentär som inte följer den dolda marxistiska agenda? Är du inte klok människa. Säger journalisterna att tiggarna är fattiga, då skall vi tro på detta precis som tyskarna skulle lita blint på Joseph Goebbels.

Och ja! Texten ovan skall tolkas med en viss ironi.

Men skriv mail, eller ännu bättre, gammaldags brev (det är svårare att hävda att man inte fått dem) och fråga, i egenskap av licensbetalare, om SVT skulle ha något intresse av att köpa in den här dokumentären. Jag har kollat upp både kanalen och journalisten och det är en kommersiell kanal ja, men deras utbud är inte olikt exempelvis fyran eller för den delen en stor del av SVTs tablåer, så de lär inte kunna kalla den oseriös (med mindre än att de ser sig själva som oseriösa).

Om du får svar (och det är deras skyldighet att svara) och de kommer med bortförklaringar så har du svart på vitt, och om vi är ett anta som gör på det viset så kan man gå vidare med att uppmärksamma andra media (det finns fortfarande nåra som skulle gilla att uppmärksamma en sådan sak) eller konfrontera politiker med ansvar för public service-frågor, med den här saken.

et skulle kunna bli intressant att höra folk "i branschen" slingra sig.

Vad sägs? Är någon annan intresserad av att testa? Det behövs trots allt ingen "massbombning", även ett mindre antal svar från SVT skulle kunna räcka för att gå vidare.
Citera
2015-08-10, 15:17
Medlem
HunkiDunkens avatar
Är det någon som kan bekräfta att översättningen är korrekt?
Citera
2015-08-10, 15:28
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunkiDunken
Är det någon som kan bekräfta att översättningen är korrekt?
Ja, det skulle vara intressant att veta om översättningen är korrekt. Innan man drar alltför stora växlar på vad som sägs i filmen.
Skulle gärna vilja veta mer om Thomas Gruber också. Mannen i filmen från Motala som hyr ut lägenheter och campingplatser till romerna. Någon som har info?
Citera
2015-08-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Ja, det skulle vara intressant att veta om översättningen är korrekt. Innan man drar alltför stora växlar på vad som sägs i filmen.
Skulle gärna vilja veta mer om Thomas Gruber också. Mannen i filmen från Motala som hyr ut lägenheter och campingplatser till romerna. Någon som har info?

Ja, jag törs säga att det är en korrekt översatt film; jag kan inte just bulgariska, men ryska och polska som också är slaviska språk, och det jag har hört ger klart vid handen att de inte bluffar. Journalisten jobbar på Bulgariens största privatägda tv-kanal och de har ett programutbud litet i stil med fyrans, mest tävlings- och underhållningsprogram men även det mest sedda bulgariska nyhetsprogrammet och en hel del dokumentärer, så de lär nog inte utan vidare kunna avfärdas som mörkermän och fascister. (Ja det vill säga, en del i Sverige kommer nog att säga så i alla fall, men det lär falla rätt hårt till backen att argumentera på det viset.)
Citera
2015-08-10, 15:38
Medlem
Haha, gubben i slutet är ju skitrolig.

- Är du inte rädd för dem?
- Vilka, ziggisarna? Naej, jag tar pistolen och skjuter dem.

https://youtu.be/WrJuLr6QNzg?t=8m24s
Citera
2015-08-10, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Men skriv mail, eller ännu bättre, gammaldags brev (det är svårare att hävda att man inte fått dem) och fråga, i egenskap av licensbetalare, om SVT skulle ha något intresse av att köpa in den här dokumentären. Jag har kollat upp både kanalen och journalisten och det är en kommersiell kanal ja, men deras utbud är inte olikt exempelvis fyran eller för den delen en stor del av SVTs tablåer, så de lär inte kunna kalla den oseriös (med mindre än att de ser sig själva som oseriösa).

Om du får svar (och det är deras skyldighet att svara) och de kommer med bortförklaringar så har du svart på vitt, och om vi är ett anta som gör på det viset så kan man gå vidare med att uppmärksamma andra media (det finns fortfarande nåra som skulle gilla att uppmärksamma en sådan sak) eller konfrontera politiker med ansvar för public service-frågor, med den här saken.

et skulle kunna bli intressant att höra folk "i branschen" slingra sig.

Vad sägs? Är någon annan intresserad av att testa? Det behövs trots allt ingen "massbombning", även ett mindre antal svar från SVT skulle kunna räcka för att gå vidare.

Orkar! Jag hopas att man inom snar framtid säljer SVT och inser att staten inte skall hålla på att driva mediabolag.
Citera
2015-08-10, 15:50
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Följande videos dök upp i våras, då på Bulgariska utan text, nu har dessa 3 inslag fått engelsk text och det som framkommer är rena bomben i den redan svårt infekterade romer-debatten.

Del-1 32 min: https://www.youtube.com/watch?v=6vsLK9Hcu6w
Del-2: 22 min: https://www.youtube.com/watch?v=NvoN7FwXwwM
Del-3: 10 min: https://www.youtube.com/watch?v=WrJuLr6QNzg

Jag hoppas folk tar sig tid att gå igenom reportagen, för att sen jämföra med vad svensk press presterat, speciellt som en herr Vasile som av svensk press och radio presenterats som en stackars fattig tiggare, i själva verket är en av de ledande maffiabossarna med uthyrningar och förmedlingar, dessutom har han fastnat på en video under en stöldturne och redan blivit dömd för inbrott.

Länk till inlägg om Vasile Lupu som nämns flera ggr i dessa program:
(FB) Invandrare som tigger (Samlingstråd)

Det är verkligen helt jävla overkligt att en obstinat bulgarisk gonzo-journalist med hobbykamera smäller ihop ett grävreportage skildrande de tiggande romerna i Sverige som är flera magnituder mer ärligt, upplysande och humaniserande än det svenska medieetablissemangets samlade insats sedan tiggarinvasionens gryning.

Detta, kära trådläsare, är vad det självsnöpta svenska PK-gardet gladeligen offrat all journalistisk heder för att hindra medborgarna att ta del av.

Där har man stått, fastsurrad i PK-masten, evigt hyllande den idealiserade änglalika romens strävsamma kamp för överlevnad och människovärde.

Man har kört barnets naiva världsåskådning ner i halsen på befolkningen, istället för att förmedla verklighetens rika spektra av människoöden och moraliska gråzoner som utgör tiggeriets brokiga väv.

Vissa är offer. Vissa förövare. Vissa överlevnadskonstnärer. Vissa sociala turister. Vissa bedragare.

Människor som alla andra.

Men du, kära medborgare, får absolut inte ta del av verklighetens komplexitet. Då blir du nämligen en hatisk nazist.
Citera
2015-08-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Det är verkligen helt jävla overkligt att en obstinat bulgarisk gonzo-journalist med hobbykamera smäller ihop ett grävreportage skildrande de tiggande romerna i Sverige som är flera magnituder mer ärligt, upplysande och humaniserande än det svenska medieetablissemangets samlade insats sedan tiggarinvasionens gryning.

Detta, kära trådläsare, är vad det självsnöpta svenska PK-gardet gladeligen offrat all journalistisk heder för att hindra medborgarna att ta del av.

Där har man stått, fastsurrad i PK-masten, evigt hyllande den idealiserade änglalika romens strävsamma kamp för överlevnad och människovärde.

Man har kört barnets naiva världsåskådning ner i halsen på befolkningen, istället för att förmedla verklighetens rika spektra av människoöden och moraliska gråzoner som utgör tiggeriets brokiga väv.

Vissa är offer. Vissa förövare. Vissa överlevnadskonstnärer. Vissa sociala turister. Vissa bedragare.

Människor som alla andra.

Men du, kära medborgare, får absolut inte ta del av verklighetens komplexitet. Då blir du nämligen en hatisk nazist.

Jag fattar vad du menar med gonzo-journalist, men bara så att du vet; det är från Bulgariens största kommersiella tv-kanal, och deras tablå ser ut ungefär som fyrans, eller faktiskt delvis som SVT (bortsett från UR och Kunskapskanalen då) så det lär nog ändå vara svårt för svenskt medie-etablissemang att avfärda dem som oseriösa eller med en dold agenda och liknande floskler.

Jag upprepar det jag skrivit i flera inlägg nu, om några fler än jag är med på att försöka skriva till SVT (och kanske TV4) och fråga på ett hövligt och icke hotfullt eller grälsjukt sätt (i egenskap av licensbetalare i SVTs fall) om de skulle kunna tänka sig att köpa in det här (och ett liknande rumänskt som jag dock inte kunnat hitta med översättning) reportaget.

De kommer att slingra sig förstås, men får man några svar svart på vitt från public service så KANSKE man kan gå vidare, för det finns faktiskt några få delar av svensk media som fortfarande skulle kunna tänka sig att ta i den saken. Alltså SVTs (förmodade) undanflykter, inte programmen i sig; det är först om de verkligen visas i svensk tv som Kajsa Ekis Ekman, Nina Björk, Belinda Olsson och andra kan börja komma med ilskna motattacker.

Men det skulle kunna bli intressant, om bara vi som skriver in kan avhålla oss från ilskna och otrevliga mail och brev, för går vi i den fällan så blir det bara "hat-vinkeln" av alltsammans.

Återigen, någon/några som är med?
Citera
2015-08-10, 16:14
Medlem
Självklart har kvinnan en agenda, och det är väl att tiggare i många fall gör till sig lite extra och att det många gånger finns någon person bakom tiggaren.

MEN, det är ju inte så att den snackar skit om tiggarna i sig. Känns mer som att den pekar ut bossarna som själva problemet.
Reportern verkar misstänksam mot tiggare i och med att hon ifrågasätter mycket, om tiggaren pratar sanning eller inte. Men man är väl ingen bra reporter om man bara nickar och håller med.

Så på det sättet är den ganska bra. Inte bara massa skit om själva tiggarna. De är i många fall offer, men i vissa fall har några detta som ett jobb. En del tjänar bra och en del gör det inte.

Man får ändå olika sidor av det hela vilket uppskattas. Och inte att alla tiggare är massa skurkar.
Citera
2015-08-10, 16:18
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Jag fattar vad du menar med gonzo-journalist, men bara så att du vet; det är från Bulgariens största kommersiella tv-kanal, och deras tablå ser ut ungefär som fyrans, eller faktiskt delvis som SVT (bortsett från UR och Kunskapskanalen då) så det lär nog ändå vara svårt för svenskt medie-etablissemang att avfärda dem som oseriösa eller med en dold agenda och liknande floskler.

Du glömde påpeka att kanalen Nova TV där reportaget sändes ägs av svenska MTG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in