Citat:
Jag tippar på att det var en ensam sexualbrottsling, okänd för BO, som lurat i skogen i väntan på rätt offer.
Jag tror det var det som var meningen, men att det istället visade sig att GM blev igenkänd av BO. En ytlig bekantskap, kanske elev eller personal på tidigare skola, medlem i samma idrottsförening etc. BO hade flyttat från UV, GM kopplade inte att det var någon han kände.
Citat:
Anledningen till att jag tror att det är en person okänd för BO är att det borde vara ett begränsat antal personer (om ens någon?) som känner till exakt var BO skulle befinna sig när och även för att snuten ganska snabbt kan kartlägga hennes omgivning.
Att det inte var någon som planerat att ge sig på just detta BO stämmer nog.
Citat:
Det sitter inte någon gripen ännu och BO verkade knappt själv veta var hon skulle befinna sig då hon inte hade klart för sig vilken sträcka hon skulle springa? Om någon planerat att ha ihjäl henne på detta vis så krävs det nog en hel del för att lyckas.
Stämmer nog. BO är slumpmässigt utvald. Platsen är däremot noga utvald. Det är någon med lokalkännedom (Vilket tyvärr kan inefatta alla som haft skolorientering på runbyskolan).
Citat:
Jag tror att BO inte fick iväg något samtal, sprang med musik i öronen, och blev överfallen.
Stämmer delvis. Vid nödsamtal borde man dels ha larmat tidigare, dels borde GM ha stängt av telefonen. Om hon sprang med lurar borde GM ha insett att hon hade en telefon och stängt av eller slagit sönder den. Därför tror jag inte att hon gjorde det.
Citat:
Förmodligen någon som gjort något liknande men mindre grovt förr, inte ännu åkt fast, och kommer göra det igen.
Det är här jag tror vi har mordmotivet. Han försökte sig på en "vanlig överfallsvåldtäkt" men blev igenkänd. Hade han varit förstagångsförbrytare hade han klarat sig undan med ofredande, men nu skulle han med all sannolikhet ha blivit topsad och fälld för tidigare brott.
Sannolikt väntade han nere på huvudspåret, kanske vid utegymmet. När han såg BO springa upp i "öglan" sprang han upp från motsatt håll och överföll henne när de möttes. Tvingade sedan in henne i den oländiga terrängen norr om öglan.