2015-08-09, 18:03
Medlem
kristallmattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
[/spoiler]

Använda en annans legitimation på systembolaget kommer mest troligt att bedömas som brott av normalgraden och straffskalan är då böter eller fängelse i högst 6 månader, var du hamnar i den skalan beror mycket på omständigheterna men jag tror förutsatt att det inte finns någon försvårande omständighet att man får ett bötesstraff, med reservation för om man gör skillnad på systembolaget och en krog. Nu är jag inte medveten om du har erkänt att du använde det vid systembolaget eller om de ens utreder det.

Detta har dem ingen aning om.

Jag kan inte tacka dig nog för svaret! Tack så hemskt mycket! obeskrivligt tack!
Citera
2015-08-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SystemOut
Får du fängelse så blir det bara några få månader. Och om du ej haft fotboja tidigare så kan du få avtjäna straffet hemma.
Fast det är väl under förutsättning att TS har jobb eller någon typ av aktivitet?
Citera
2015-08-09, 19:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
så enligt min matte så blir mitt bidrag på 1050kr i månaden delat på 30, gånger 80 = 2800 i böter?
Är det fel? :O

Hur länge sitter pricken tror ni? hur länge förlorar jag lämpet tror ni?

2800 klarar jag mig fint utan för det jag gjorde

Citat:
Detta har dem ingen aning om.

Jag kan inte tacka dig nog för svaret! Tack så hemskt mycket! obeskrivligt tack!

Ingen fara, hoppas att det löser sig, lite dumma grejer i ungdomens dagar har vi alla gjort.

En prick i belastningsregistret gällande böter gallras bort efter 5 år enligt 17 § 9 p. Lag (1998:620) om belastningsregister.

Gällande ditt körkortstillstånd så är inte det här brott som automatiskt föranleder ett återkallande, risken som finns är att du bedöms som opålitlig i nykterhetshänseende om du blir dömd för narkotikabrott. Nu tror jag att det är lugnt eftersom det här är första gången du blir dömd, om det startas en utredning så beror utgången på vad utredningen kommer fram till, erkänner du tidigare användning eller om de misstänker det så kan de komma fram till att en återkallelse trots allt är nödvändig. Att rekommendera är att visa att man är ångerfull, vara hjälpsam och att visa upp ett ordnat liv i övrigt, som kuriosa kan nämnas att en körkortsinnehavare som två gånger hade dömts till böter för innehav av cannabis inte bedömdes vara opålitlig i nykterhetshänseende av regeringsrätten (numera högsta förvaltningsdomstolen) på grund av att man inte misstänkte att denne hade skapat sig ett beroende.
Citera
2015-08-09, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Fast det är väl under förutsättning att TS har jobb eller någon typ av aktivitet?

Det har du rätt i.
Citera
2015-08-10, 02:41
Medlem
kristallmattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ingen fara, hoppas att det löser sig, lite dumma grejer i ungdomens dagar har vi alla gjort.

En prick i belastningsregistret gällande böter gallras bort efter 5 år enligt 17 § 9 p. Lag (1998:620) om belastningsregister.

Gällande ditt körkortstillstånd så är inte det här brott som automatiskt föranleder ett återkallande, risken som finns är att du bedöms som opålitlig i nykterhetshänseende om du blir dömd för narkotikabrott. Nu tror jag att det är lugnt eftersom det här är första gången du blir dömd, om det startas en utredning så beror utgången på vad utredningen kommer fram till, erkänner du tidigare användning eller om de misstänker det så kan de komma fram till att en återkallelse trots allt är nödvändig. Att rekommendera är att visa att man är ångerfull, vara hjälpsam och att visa upp ett ordnat liv i övrigt, som kuriosa kan nämnas att en körkortsinnehavare som två gånger hade dömts till böter för innehav av cannabis inte bedömdes vara opålitlig i nykterhetshänseende av regeringsrätten (numera högsta förvaltningsdomstolen) på grund av att man inte misstänkte att denne hade skapat sig ett beroende.

Ja, och det ångrar man sig i sånna här lägen.

Jag har hört 5 år tidigare men att det även kan bli mindre beroende på hur allvarligt brottet är. Stämmer det?`

Jag är en skötsam kille förövrigt. Pluggat teknik och jag kommer definitivt samarbeta och visa mig ångerfull. Tror du alltså att jag kommer ha möjlighet att ta körkort inom 10 månader?

återigen, tack för svar!
Citera
2015-08-10, 03:41
Medlem
khattuggares avatar
Du kan ju även få fortsatt skyddstillsyn men det beror på vad tingsrätten kommer fram till. Jag skulle gissa på att du får fängelse, men i så fall kommer det bli ett relativt kort straff. Får du 6 månader eller mindre kan du ansöka om fotboja, dvs avtjäna straffet hemma. Kommer bli som ett fängelse hemma men nog fan sitter man hellre hemma än i ett verkligt fängelse.

EDIT: TS har du suttit häktad för dina nya brott? Har du inte suttit häktad så anser man ju antingen att brotten inte är tillräckligt grova, eller att det inte finns skäl att häkta dig. Men att man suttit häktad man påverka fängelsestraffet positivt, om du exempelvis suttit häktad en månad i målet och får sex månaders fängelse, får du i regel fem månader och om du inte väljer att ansöka om fotboja blir det ungefärligen 3,5 månader i fängelse enligt 2/3 regeln.
Senast redigerad av khattuggare 2015-08-10 kl. 03:43.
Citera
2015-08-10, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Du kan ju även få fortsatt skyddstillsyn men det beror på vad tingsrätten kommer fram till. Jag skulle gissa på att du får fängelse, men i så fall kommer det bli ett relativt kort straff. Får du 6 månader eller mindre kan du ansöka om fotboja, dvs avtjäna straffet hemma. Kommer bli som ett fängelse hemma men nog fan sitter man hellre hemma än i ett verkligt fängelse.

EDIT: TS har du suttit häktad för dina nya brott? Har du inte suttit häktad så anser man ju antingen att brotten inte är tillräckligt grova, eller att det inte finns skäl att häkta dig. Men att man suttit häktad man påverka fängelsestraffet positivt, om du exempelvis suttit häktad en månad i målet och får sex månaders fängelse, får du i regel fem månader och om du inte väljer att ansöka om fotboja blir det ungefärligen 3,5 månader i fängelse enligt 2/3 regeln.

Har ingen sysselsättning eller aktivitet, så då kan man väl inte få boja? Men ja, visst fan sitter man hellre hemma och spelar av tiden än o sitta på kåken. Har aldrig suttit häktad, satt anhållen i 70 timmar för brotten jag nu kommer åtalas för
Citera
2015-08-10, 08:42
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-08-10, 09:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Och infogat i tråden om påföljdsbedömning.

/Mod
Citera
2015-08-10, 11:12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murd3rJunki3s
Har ingen sysselsättning eller aktivitet, så då kan man väl inte få boja? Men ja, visst fan sitter man hellre hemma och spelar av tiden än o sitta på kåken. Har aldrig suttit häktad, satt anhållen i 70 timmar för brotten jag nu kommer åtalas för

Riktigt så enkelt att sitta hemma för att du har boja och spela av tiden är det ju nu inte riktigt.

Många som har boja går faktiskt tillbaka till att sitta av tiden i fängelset istället.

Det är helt enkelt jävligt jobbigt att ha boja med alla regler som kommer med bojan.
Citera
2015-08-10, 14:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ja, och det ångrar man sig i sånna här lägen.

Jag har hört 5 år tidigare men att det även kan bli mindre beroende på hur allvarligt brottet är. Stämmer det?`

Jag är en skötsam kille förövrigt. Pluggat teknik och jag kommer definitivt samarbeta och visa mig ångerfull. Tror du alltså att jag kommer ha möjlighet att ta körkort inom 10 månader?

återigen, tack för svar!

Eftersom att böter är den lägsta påföljden blir det också den gallringstiden som gäller, blir det en annan påföljd så kan "pricken" sitta kvar längre. Enda gången en prick gallras bort tidigare är om det gäller en åklagares beslut om att inte väcka åtal mot en person som är under 18 år.

Jag kan bara gissa då det är beroende av så mycket annat men om du har fått körkortstillstånd redan så tror jag inte att de kommer att återkalla det p.g.a. det här. Om du ska ansöka om det nu så kan det hända att du får vänta en månad eller 2. En person som dömdes för olovlig körning fick en spärrtid på 6 månader om jag inte missminner mig, jag skulle därför tro att en eventuell spärrtid för dig inte överstiger det. Bara gissningar som sagt.
Citera
2015-08-11, 17:04
Medlem
Ratzzs avatar
Jaha då torskade man igår innan derbymatchen mellan AIK - DIF. stod och rökte en gås intill arenan med några polare när narkotikapolisen knackade på ryggen.

Vi hade precis rökt upp den men jag hade tyvärr en färdigrullad till i ciggpaketet som dom hittade. Skrev på strafföreläggande och fick säga min inkomst (19000 före skatt). Frågade polisen vad dom trodde böterna skulle bli och han sa 3000, kan det stämma? tycker det låter lågt med tanke på att jag fick 2500 i böter senast då jag var 17 år och inte hade någon inkomst annat än studiebidraget.

Blir böterna högre om man har något på sig kontra om man bara skulle ha det i blodet? Slutligen undrar jag vad ni tror dom gör åt mitt körkort, fick ju lämna urinprov för att få körkortstillståndet sist och nu har jag haft körkort i 5 år. En gång har jag vart på utredning för att jag satt i fyllecell ett par gånger för mycket. Kommer jag behöva kissa för att få behålla det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in