2015-08-06, 20:24
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
En juridisk person är skyldig att följa bokföringslagen om de faller in under några av bestämmelserna i 2 kap. 2-5 §§ bokföringslagen, i förevarande fall skulle undantaget om mindre verksamhet kunna vara aktuellt då enbart företag med tillgångar till ett värde över 1,5 miljoner faller inom lagens ramar, jag tvivlar dock på det med tanke på omsättningen.

Som du säger så är det ett brott mot förevarande lag att inte sköta det i enlighet med god redovisningssed och brottet som kan bli aktuellt är bokföringsbrott. För att kunna dömas till ansvar för bokföringsbrott så räcker det dock inte enbart med att man har brutit mot bokföringslagen, bokföringsfelet eller -felen ska även ha medfört att rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning inte i huvudsak kan bedömas med ledning av bokföringen. Det ska även vara en viss skillnad på det tillstånd som bokföringen pekar på och på det tillstånd företaget verkligen är i. Uppfyller felaktigheterna de kraven så kan man klara sig undan straff eller så bedöms det exempelvis som försvårande av skattekontroll.

För bokföringsbrott går skalan från böter till fängelse i 6 år, var man hamnar i skalan beror bl.a. på hur det hela har gått till, effekten, hur stora belopp som har berörts och under hur lång tid/hur många transaktioner som har berörts. Grovt brott bedöms med ledning av om åsidosättandet avsett mycket betydande belopp eller om gärningsmannen använt falsk handling eller om gärningen ingått som ett led i en brottslighet.

Åsidosättande av löpande redovisning med inte helt obetydlig omsättning och inlämning av redovisning har gett villkorlig dom och dagsböter, NJA 2007 s. 451.

Åsidosättande av löpande redovisning 3 resp. 4 månader med blyg omsättning gav villkorlig dom och dagsböter, NJA 2004 s. 618.

Uppsåtligen åsidosatt bokföringsskyldighet gällande ca 4 miljoner kronor under 2 år bedömdes som grovt brott och fängelse i 6 månader samt näringsförbud i 3 år, NJA 1999 s. 647.

Att bedöma straffvärdet eller ens om ett brott anses begånget i ditt fall kan jag inte göra på ett speciellt bra sätt då det beror på en hel del omständigheter men om vi säger att det är ett brott och att det inte har skett medvetet för att dölja något skulle jag gissa på att det bedöms som brott av normalgraden. Straffskalan är då 14 dagar till 2 års fängelse.

Tack för ditt svar!

När man läser lagtexterna så framgår precis som du skriver att "felen ska även ha medfört att rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning inte i huvudsak kan bedömas med ledning av bokföringen".

Detta tycker ju jag inte gäller i det aktuella fallet eftersom bokföring och verifikat finns för alla transaktioner. God redovisningssed och gällande regler säger att transaktioner ska bokföras löpande. För verksamheter med normal omsättning med mindre än 1MSEK per år och få transaktioner så kan kontering ske i samband med årsredvisning. För verksamheter med mindre än 3MSEK i omsättning så ska transaktionerna bokföras senast 50 dagar efter det kvartal de uppstog. Se https://vismaspcs.se/support/nya-regler-i-visma-eekonomi-2015

I det aktuella fallet har bokföring av många verifikat i många fall skett senare. Men bokföring finns och förlopp, reslutat och ställning kan ju bedömas. Man har även redovisat moms och arbetsgivaravgifter löpande (om än sent med straffavgifter som följd ibland).

Menar man att "förlopp, reslutat och ställning" skulle ha kunnats bedömas löpande (vid var tid) under redovisningsperioden?
Citera
2015-08-06, 21:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Tack för ditt svar!

När man läser lagtexterna så framgår precis som du skriver att "felen ska även ha medfört att rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning inte i huvudsak kan bedömas med ledning av bokföringen".

Detta tycker ju jag inte gäller i det aktuella fallet eftersom bokföring och verifikat finns för alla transaktioner. God redovisningssed och gällande regler säger att transaktioner ska bokföras löpande. För verksamheter med normal omsättning med mindre än 1MSEK per år och få transaktioner så kan kontering ske i samband med årsredvisning. För verksamheter med mindre än 3MSEK i omsättning så ska transaktionerna bokföras senast 50 dagar efter det kvartal de uppstog. Se https://vismaspcs.se/support/nya-regler-i-visma-eekonomi-2015

I det aktuella fallet har bokföring av många verifikat i många fall skett senare. Men bokföring finns och förlopp, reslutat och ställning kan ju bedömas. Man har även redovisat moms och arbetsgivaravgifter löpande (om än sent med straffavgifter som följd ibland).

Menar man att "förlopp, reslutat och ställning" skulle ha kunnats bedömas löpande (vid var tid) under redovisningsperioden?

Nu måste jag erkänna att jag är väldigt dåligt insatt i hur bokföring går till m.m. men jag tolkar det som att man har rättat till bokföringsposterna? Det är i så fall inget brott eftersom siffrorna numera bör stämma överens med verkligheten, hade det dock uppmärksammats av någon annan innan rättning av uppgifterna skedde så hade man kunnat dömas till ansvar för brott.
Citera
2015-08-08, 18:33
Medlem
Återfall i brottslighet, tidigare skyddtillsyn. Fängelse?

Nu är det så här att jag sitter i en minst sagt jävligt jobbig sits.

Har två gånger tidigare dömts för bedrägeri av mindre summor, först fick jag ett strafföreläggande (ca 3 sedan). Återföll i brottslighet och dömdes i tingsrätten till skyddstillsyn med behandlingsplan inom öppenvården pga missbruk (ca 1.5 år sedan).

Kommer nu återigen att åtalas för ett par fall bedrägeri (totalt ca 20tkr) samt ett grovt penningstvättsbrott, skillnaden i detta åtalet är att jag inte varit ensam gärningsman utan mer eller mindre tvingats agera under tvång pga skulder och har inte gjort någon större ekonomisk vinning i det hela (några ynka procent). Polis har redan kunnat styrka att flera andra är inblandade och enligt mig och min advokat är det rätt klart att det inte är jag som varit hjärnan bakom det hela. Blev anhållen & under mina förhör berättat allt för utredarna och varit så behjälplig som möjligt utan att namnge någon, dvs inte golat. Har även erkänt inbladning. Anledningen till att jag återfallit denna gången beror väl mer eller mindre på missbruket, och bristen på pengar att stödja mitt missbruk.

Har efter mitt senaste åtal, då jag dömdes till skyddstillsyn, blivit diagnostiserad av Psykiatrin som bipolär med svår depression, väntar även på en utredning om ADD då jag har de flesta symptomen.

Har även frivilligt fortsatt min kontakt med öppenvården i min kommun & ska lägga upp en ny behandlingsplan inom kort. Lever idag ett tillbakadraget liv och har till skillnad från tidigare en fast inkomst varje månad i form av försörjningsstöd & bostadsbidrag. Har fortfarande missbruksproblem men inte samma omfattning, då jag nu bara tar min dagliga dos för att bli frisk och jobbar kontinuerligt mot att bli helt drogfri med hjälp av öppenvården. Har efter mina förhör fått motstå flertalet hot om våld och att jag kommer bli avklippt tårna om jag inte tar på mig hela skulden själv, och då har jag som sagt inte golat, utan andra personer har kunnat knytas till brotten pga deras egna misstag.

Nu till frågan; Finns det någon som helst möjligt att jag kan dömas till skyddstillsyn med en ev samhällstjänst/öppenvård eller är jag körd och får kåken/behandlingshem rakt av? Även fast ett fängelsestraff skulle skada mer än det gör nytta? Har tidigare gjort en personutredning hos Frivården, men anser inte den vara direkt aktuell då mitt liv idag ser helt annorlunda ut, finns det någon möjlighet att få göra en ny utredning?

Om jag skulle dömas till fängelse, är det då lönt att överklaga domen till hovrätten, eller skulle det bara lägga ner skiten och slå fast att tingsrättens dom gäller?

Finns det något jag kan använda i rätten för att få förmildrande omständigheter?
Anledningen till att jag vänder mig hit är för att min advokat är en slö slemboll som mest sitter och lyssnar samtidigt som han leker med sin penna utan att egentligen anteckna något, och när man frågar han om något så får man svaret "Vi får se". Han utsågs som min försvarare trots att jag flertalet gånger påpekat att jag ville ha en annan som försvarat mig i tidigare mål, detta utan resultat.

Mvh
Citera
2015-08-08, 18:44
Avstängd
Är din skyddstillsyn fortfarande gällande ( brottet för 1,5 år sedan )? Du får nog vänta och se vad som kommer fram i domstolen. Är man missnöjd kan det ofta löna sig att överklaga till hovrätten ( där är alla jurister i motsats till tingsrätten ). Om du nu även står åtalad för ett grovt brott, så innebär ju det att din brottslighet har eskalerat, så risken för fängelsestraff måste nog ses som överhängande. I många fall kan man ju dock få den påföljden ersatt med kontraktsvård ( du blir inskriven vid något behandlingshem - kan dock vara under längre tid än fängelsestraffet skulle vara ), men eftersom du verkar göra allt det brottsliga pga ditt missbruk, så kunde det ju vara en bra chans, om du vill sluta. Be din advokat lägga fram detta, och be de som gör din personutredning att ta med detta som ett önskemål.
Citera
2015-08-08, 18:44
Bannlyst
Får du fängelse så blir det bara några få månader. Och om du ej haft fotboja tidigare så kan du få avtjäna straffet hemma.
Citera
2015-08-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är din skyddstillsyn fortfarande gällande ( brottet för 1,5 år sedan )? Du får nog vänta och se vad som kommer fram i domstolen. Är man missnöjd kan det ofta löna sig att överklaga till hovrätten ( där är alla jurister i motsats till tingsrätten ). Om du nu även står åtalad för ett grovt brott, så innebär ju det att din brottslighet har eskalerat, så risken för fängelsestraff måste nog ses som överhängande. I många fall kan man ju dock få den påföljden ersatt med kontraktsvård ( du blir inskriven vid något behandlingshem - kan dock vara under längre tid än fängelsestraffet skulle vara ), men eftersom du verkar göra allt det brottsliga pga ditt missbruk, så kunde det ju vara en bra chans, om du vill sluta. Be din advokat lägga fram detta, och be de som gör din personutredning att ta med detta som ett önskemål.

Min skyddstillsyn har gått ut, skötte mina möten osv felfritt och har numer villkorlig dom om jag fattat det rätt, dvs 1års skyddstillsyn 2års villkorlig
Citera
2015-08-08, 18:48
Avstängd
Okej, villkorlig = då ska man sköta sig.

Grov penningstvätt har minimum 6 månaders fängelse i straffskalan.
Citera
2015-08-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Okej, villkorlig = då ska man sköta sig.

Grov penningstvätt har minimum 6 månaders fängelse i straffskalan.

Givetvis är det så, och har inte förväntat mig annat än en fällande dom.

Däremot så vill väl alla komma undan så lindrigt som möjligt, speciellt under omständigheter som dessa.
Citera
2015-08-08, 23:30
Medlem
kristallmattas avatar
UPPSKATTAR SVAR EXTREMT MYCKET!

Okej! Hur hårt kommer jag torska?

Vill börja med att säga att jag är nyss fyllda 18 år, väger 69kg och är 188cm lång. Har heller aldrig blivit straffad förut, bara misstänkt och anmäld men samtligt har lagts ned. Bärde igår en ryggsäck med sprit och en gömd haschbit (4g) i en liten smyckeslåda.

Det är festival i stan så jag och mina vänner skulle fixa alkohol. Jag fick låna min polares storebrors legitimation för att köpa alkohol på systembolaget åt mig och mina polare (detta vet ej polisen om och killen på bilden är hyffsat lik mig, har kunnat använda det på många ställen där dom trott på legget). Eftersom staden är hårt bevakad av polis under festivalen så behöll jag legitimationet för att polisen ej skulle ha rätt att hälla ut min alkohol.

På väg till festivalen så blir jag och min ''squad'' där alla är 16-18 år tagna och mina polares alkohol blev uthälld. Jag som är väldigt påverkad kliver kaxigt fram till polisen och säger att min alkohol rör dem inte i alla fall. Polisen tar en titt på mitt legg och säger att jag ser för ung ut för att vara 20 år som killen på legget är.

Polisen tar fram ett anteckningsblock och frågar mig om ''mina'' föräldrars namn, om jag har några syskon och vad dem heter isåfall, dem frågar om mitt personnummer och adress. Jag som pluggat in allt detta svarar allting korrekt men polisen tror fortfarande inte på mig vilket var skumt för jag är verkligen hyffsat lik honom på bilden.

Polisen bestämmer sig då för att ringa och få en bild på personen på legitimationet. Han får en bild där killen är skäggig och säger direkt att det där är inte jag. Jag fattade att det var kört och han kallade mig för Henrik, kompisen som jag fick legget av, legitimationägarens lillebror. Jag som inte heter Henrik erkände och sa att jag hette henrik och bad om ursäkt. Eftersom jag insåg snabbt att dem skulle ringa Henriks föräldrar så sa jag mitt riktiga namn istället och bad återigen om ursäkt och visade mig riktigt ångerfull.

Polisen för in mig i bilen och jag ber en tjejkompis att ta min väska. Då blir en annan polis (inte den jag pratat med) misstänksam och kollade noga igenom min väska där hon hittade haschbiten. Jag blir tagen till polisstationen där de ringer mina föräldrar som åker hemifrån direkt. Poliserna frågar om haschbiten men eftersom jag var stupfull så svor jag på att den inte var min och blånekade allting (eftersom jag var full så tänker jag att det blir lättare att påstå att vem som helst kan ha lagt haschbiten där eftersom alla la sprit i min väska för att jag hade fejklegg).

Poliserna ber mig att lämna urinprov men eftersom jag rökte i onsdags (kväll) och detta skedde igår (fredag) så tvärvägrar jag att kissa men skyllde på att jag inte var kissnödig. Efter att försökt få mig att kissa i 4h så bestämmer dom sig för att ta mig till sjukhuset och ta blodprov istället (där kunde jag ha en chans att det visar negativt). Efter blodprovet så fick jag åka hem med mina föräldrar.

Jag är alltså anklagad för urkundsförfalskning, innehav och eget bruk. I bästa fall så slipper jag eget bruk om blodprovet visar negativt.

Mina frågor är då, hur hårt kommer jag torska om jag döms för alla tre brott? Hur hårt om jag döms för bara urkundsförfalskning och innehav? Kan jag få det till att haschet inte är mitt med tanke på att jag bärde spriten åt mina kompisar och var stupfull? (vem som helst kan ha lagt det där sa jag hela tiden, jag BLÅNEKADE haschet.

Vad tror ni blodprovet visar? Min biologiska farsa rökte en spliff och blev tagen på blodprov 1h efter spliffen. Provet visade på lika mycket thc som passiv rökning.

Egna åsikter? Skriv om ni har funderingar på något eller om jag glömt skriva något.

Tack på förhand! <3
Citera
2015-08-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
......

Dagsböter (troligtvis), 50 st för cannabis, 15 för bruket och 15 för missbruk av urkund.
Citera
2015-08-09, 17:21
Medlem
kristallmattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Dagsböter (troligtvis), 50 st för cannabis, 15 för bruket och 15 för missbruk av urkund.

så enligt min matte så blir mitt bidrag på 1050kr i månaden delat på 30, gånger 80 = 2800 i böter?
Är det fel? :O

Hur länge sitter pricken tror ni? hur länge förlorar jag lämpet tror ni?

2800 klarar jag mig fint utan för det jag gjorde
Citera
2015-08-09, 17:55
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
UPPSKATTAR SVAR EXTREMT MYCKET!

Okej! Hur hårt kommer jag torska?

Ska försöka mig på ett pedagogiskt svar.

Narkotikabrottet

Eget bruk av narkotika straffas med dagsböter, för att bli dömd för detta så krävs i regel att du har erkänt eller att provet du tog är positivt. Nu verkar det enbart ha gått ca 2 dagar sedan intaget och risken är då ganska stor att det kommer att visa positivt, det är ganska beroende av hur mycket du har använt cannabis tidigare, har det skett ett fåtal gånger så tar det i regel bara någon dag innan det försvinner medan om du har använt det oftare kan det ta veckor. Passiv rökning kan leda till utslag i blodprovet men då enbart i väldigt små mängder, i RH 1996:100 lutade man sig mot forskning som sa att det är ytterst svårt att genom passiv rökning av cannabis uppnå koncentrationer överstigande 0,04 mikrogram THC-syra per milliliter urin även under mycket extrema omständigheter.

Innehavet av narkotika för en så liten mängd cannabis kommer att ses som ett ringa brott, gränsen för normalgraden går vid ca 50 gram och straffvärdet kommer mest troligt att landa vid dagsböter. För att dömas för brott måste det bevisas att det är din narkotika, din ursäkt om att vem som helst kan ha lagt det i väskan kan därför vara fullt tillräckligt för att gå fri då du även bar andras saker, om ditt prov visar på att du har cannabis i blodet så är dock risken stor att man bortser från din ursäkt och att du döms för det ändå.

Urkundsförfalskning

Gällande brottet urkundsförfalskning så krävs det att man framställer en falsk urkund eller ändrar en riktig urkund, i ditt fall verkar det ha varit en riktig urkund som inte har ändrats på något vis, därmed kan du inte dömas för urkundsförfalskning.

Det brott som är aktuellt är istället missbruk av urkund, här ska sägas att både du som använder legitimationen och även den som lämnade ut legitimationen för att bli använd på det här sättet har begått brottet. Straffet är lite beroende av vad som har framkommit då du har begått brottet 2 gånger så jag gör en uppdelning här.

Använda en annans legitimation på systembolaget kommer mest troligt att bedömas som brott av normalgraden och straffskalan är då böter eller fängelse i högst 6 månader, var du hamnar i den skalan beror mycket på omständigheterna men jag tror förutsatt att det inte finns någon försvårande omständighet att man får ett bötesstraff, med reservation för om man gör skillnad på systembolaget och en krog. Nu är jag inte medveten om du har erkänt att du använde det vid systembolaget eller om de ens utreder det.

Använda en annans legitimation inför polisen skulle mest troligt även det bedömas som normalgraden av brottet men i det här fallet så har du frivilligt uppgett ditt riktiga namn innan någon avsevärd olägenhet har uppkommit, det kan medföra att du helt går fri från ansvar enligt 15 kap. 14 §. Det som talar emot detta är att det låter på dig som om du endast gjorde det eftersom att du räknade med att bli avslöjad, om så är fallet så blir du dömd i det här fallet med.

Gemensam påföljd

Har en person begått flera brott så ska en gemensam påföljd för samtliga brott dömas ut.

Då samtliga brott var för sig bör föranleda bötesstraff så är det mycket möjligt att även det blir den gemensamma påföljden, det som även talar för detta är att du är under 21 år gammal. Hur många och hur mycket de landar på vågar jag inte svara på.

Det som man bör ha i åtanke beroende på omständigheterna gällande ditt missbruk av urkund är att det kan ha bedömts att dagsböter inte är en tillräcklig påföljd, det är dock inte ett artbrott och du är tidigare ostraffad så påföljden hade i så fall blivit villkorlig dom och dagsböter.

Rent konkret så kan du gå helt fri från påföljd om narkotikabrotten inte går att bevisa samtidigt som man bedömer att du frivilligt tillbakaträtt gällande missbruket av urkund. Annars så lär inte ett eller två frikännande påverkar straffet allt för mycket då samtliga är ganska milda, det skulle förstås kunna leda till färre dagsböter. Jag tror som sagt på dagsböter men ha villkorlig dom i bakhuvudet då jag inte har koll på samtligt omständigheter, någon annan påföljd tvivlar jag på av vad som har framgått av din historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in