2015-08-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Nja, snarare är det så att Kurtan sitter i en modern bil på en modern väg med säkerhetsbälte på. Du stannade hemma för att man trots allt ändå inte skulle överleva en frontalkrock med en lastbil.

Detta exempel är faktiskt mer relevant än man kan tro eftersom en del här verkar tycka att det är toppen att bilpendla flera timmar om dagen. Risken för att råka ut för allvarliga bilolyckor verkar man inte ta så hårt på, men när det gäller mer abstrakta ekonomiska risker är man däremot vansinnigt försiktigt. Skevt tankesätt om du frågar mig.

Du förstod inte vad jag menade, läskigt egentligen.
2015-08-09, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har redan tröskat igenom det, kalkylen är en ögonblicksbild, den säger mindre om hur det enskilda hushållet tål kraftiga räntehöjningar.

Eller tror du att priserna skulle bestå om räntorna trummade upp till 7-8 % på några år?
En ögonblicksbild? Kalkylräntan är en gatekeeper, som ser till att endast de med en ekonomi som tål smällar får låna. Sen kan folk bli sjuka eller arbetslösa eller helt enkelt bestämma sig för att skita i att betala sina räkningar. Utlåning är alltid behäftad med viss risk, det är inget konstigt med det.
2015-08-09, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alternativet är att ha låg skuld oavsett om du bor i Stockholm eller annan ort.

Låg skuld = bo i hyres eller vara mångmiljonär?

Vad vinner man på att hyra? Får man en hyresrätt ens?

Du ställer helt orimliga krav på alternativen.
2015-08-09, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Med kurt-sune i en bil på en motorväg.

- Varför har du inte bilbältet på dig kurt-sune?

- Jag kommer inte krocka.

- Men om du krockar är det inte lite svårt att rätta till misstaget då?

- Jag kommer inte krocka.

Bill Clayton i sin hyresrätt.

Varför bor du i en hyresrätt?

- Därför att jag inte vill ta några risker!

- Men det är ju mycket dyrare än en bostadsrätt och när renoveringen kommer blir det mycket dyrare!

- Men jag slipper ju risken!

Åren går och under tiden har Kurt-Sune amorterat bort alla sina lån medan Bill Clayton fortsätter sin hyresbana och ropar efter vargen i sin allt dyrare hyresrätt.
2015-08-09, 20:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bill Clayton i sin hyresrätt.

Varför bor du i en hyresrätt?

- Därför att jag inte vill ta några risker!

- Men det är ju mycket dyrare än en bostadsrätt och när renoveringen kommer blir det mycket dyrare!

- Men jag slipper ju risken!

Åren går och under tiden har Kurt-Sune amorterat bort alla sina lån medan Bill Clayton fortsätter sin hyresbana och ropar efter vargen i sin allt dyrare hyresrätt.
Nyss var det idioti att amortera bort lånen? Vad har hänt?
2015-08-09, 20:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En ögonblicksbild? Kalkylräntan är en gatekeeper, som ser till att endast de med en ekonomi som tål smällar får låna. Sen kan folk bli sjuka eller arbetslösa eller helt enkelt bestämma sig för att skita i att betala sina räkningar. Utlåning är alltid behäftad med viss risk, det är inget konstigt med det.
Så folk belånar sig aldrig mer efter de köpt BR eller Villa?
2015-08-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du behöver ju inte vara löjlig, mer genomtänkt än så är det. Han hyr ut den vid sladd och säljer den sedan strax före eventuell kollision om det inte löser sig.

Såklart, jag glömde ju att Kurt-sune är synsk och trots att han benämner varje nedgång som köptillfällen så kan han avgöra när marknaden ska rasa i god tid före den faktiskt rasar.
2015-08-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du förstod inte vad jag menade, läskigt egentligen.
Överskatta inte dig själv, alla förstod ditt simpla exempel. Det behöver dock inte innebära att man håller med.
2015-08-09, 20:54
Medlem
Citat:
Fast använder du kalkylräntan som skäl att det är lugn segling även om räntan drar så är det väl en relevant fråga?
Kalkylräntan är ett "worst case" scenario som bankerna använder. De ser till att bolånetagarna kan klarar av sina åtaganden även i dessa fall för att minimera kreditförluster. Att priserna skulle falla i detta scenario är inga konstigheter.

Det finns ingen marknad med volatilitet där priserna inte kan gå ner. Bankerna ser till att kunna hantera volatiliteten i priserna genom att se till att låntagarna kan hantera den. Om man som låntagare av någon anledning inte klarar av en eventuell prisnedgång bör man titta på andra alternativ som t.ex. hyresrätt eller att bo hos släktingar. Att äga sitt boende medför alltid en viss risk, ingen motsätter sig detta.
2015-08-09, 21:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nyss var det idioti att amortera bort lånen? Vad har hänt?

Det har ju vi redan förklarat för dig. Jag betalade av hela mitt lån i en klumpbetalning för många år sedan. Detta efter att jag gjort stora vinster av mitt sparande i börsen. Det är ett mycket snabbare sätt att bli av med lånet.

Jag minskade tiden jag hade lån och därmed också risken genom börssparande alltså.
2015-08-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Överskatta inte dig själv, alla förstod ditt simpla exempel. Det behöver dock inte innebära att man håller med.

Fast svaret indikerade en vinkel som inte efterfrågades, därav min stilla undran om budskapet gått fram.
2015-08-09, 22:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag minskade tiden jag hade lån och därmed också risken genom börssparande
Alltså...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem