2015-08-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Med kurt-sune i en bil på en motorväg.

- Varför har du inte bilbältet på dig kurt-sune?

- Jag kommer inte krocka.

- Men om du krockar är det inte lite svårt att rätta till misstaget då?

Nja, snarare är det så att Kurtan sitter i en modern bil på en modern väg med säkerhetsbälte på. Du stannade hemma för att man trots allt ändå inte skulle överleva en frontalkrock med en lastbil.

Detta exempel är faktiskt mer relevant än man kan tro eftersom en del här verkar tycka att det är toppen att bilpendla flera timmar om dagen. Risken för att råka ut för allvarliga bilolyckor verkar man inte ta så hårt på, men när det gäller mer abstrakta ekonomiska risker är man däremot vansinnigt försiktigt. Skevt tankesätt om du frågar mig.
2015-08-09, 16:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är irrelevant i min text, jag pekar bara på att man inte kan ignorera att förutsättningarna KAN ändras och då är det intressant att tala om hurvida dagens bostadsmarknad skulle vara långsiktigt uthållig, skulle den inte vara det har vi ju en bubbla.

Jag köper helt och hållet att priserna kommer fortsätta upp sålänge inga påverkande komponenter ändras, kurt-sune däremot vägrar se att saker faktist kan ändras, detta var det jag ville åskådliggöra med min lilla text. Hoppas verkligen att du förstod denna innebörd och bara ville trolla annars blir jag smått orolig.

Det är inte alls irrelevant att betrakta de alternativa riskerna man utsätter sig för om man undviker en risk.
2015-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är irrelevant i min text, jag pekar bara på att man inte kan ignorera att förutsättningarna KAN ändras och då är det intressant att tala om hurvida dagens bostadsmarknad skulle vara långsiktigt uthållig, skulle den inte vara det har vi ju en bubbla.

Jag köper helt och hållet att priserna kommer fortsätta upp sålänge inga påverkande komponenter ändras, kurt-sune däremot vägrar se att saker faktist kan ändras, detta var det jag ville åskådliggöra med min lilla text. Hoppas verkligen att du förstod denna innebörd och bara ville trolla annars blir jag smått orolig.
Dagens priser diskonterar i och för sig in ganska rejäla räntehöjningar och andra osäkerheter. Om vi leker med tanken att vi idag fick informationen att dagens räntor och avdragsmöjligheter skulle vara för evigt, vad tror du skulle hända med priserna? Bankerna skulle kunna låna ut mycket mer frikostigt och priserna skulle säkert kunna dubblas.
2015-08-09, 17:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det där är ungefär samma sak som att säga att man inte har råd att bo i en hyresrätt för att det är lån på kåken.

Klart man har råd om man betalar räntorna löpande.

Att binda upp åskilliga miljoner i sin bostad är ytterst udda och direkt korkat. Alla ägg i samma korg!
Fast vi har väl sagt att man både skall amortera och spara i fonder/aktier.

Sen kan det vara smart om man är högbelånad att de första 5-7 åren försöka pressa ned lånen så mycket man orkar för att bygga buffert.
2015-08-09, 17:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Dagens priser diskonterar i och för sig in ganska rejäla räntehöjningar och andra osäkerheter. Om vi leker med tanken att vi idag fick informationen att dagens räntor och avdragsmöjligheter skulle vara för evigt, vad tror du skulle hända med priserna? Bankerna skulle kunna låna ut mycket mer frikostigt och priserna skulle säkert kunna dubblas.
Knappast, om inte tillväxt och reallöneökningarna tog rejäl fart först.
2015-08-09, 17:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja, snarare är det så att Kurtan sitter i en modern bil på en modern väg med säkerhetsbälte på. Du stannade hemma för att man trots allt ändå inte skulle överleva en frontalkrock med en lastbil.

Detta exempel är faktiskt mer relevant än man kan tro eftersom en del här verkar tycka att det är toppen att bilpendla flera timmar om dagen. Risken för att råka ut för allvarliga bilolyckor verkar man inte ta så hårt på, men när det gäller mer abstrakta ekonomiska risker är man däremot vansinnigt försiktigt. Skevt tankesätt om du frågar mig.
Problemet är att du dör i motorvägsfart oavsett årsmodell på bilen.

Du kommer straffas hårt om du tror att priserna bara kan fortsätta uppåt bara för att de stigit sedan 90 talet.
Att du och andra inte vill tro det är uppenbart, lite som bilden på investeringsklockan, på slutet av en börsuppgång anser sig alla vara genier.
2015-08-09, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Knappast, om inte tillväxt och reallöneökningarna tog rejäl fart först.
Men fattar du fortfarande inte att bankerna räknar på en kalkylränta på 7-8% idag när de förmedlar nya lån?

Om vi visste att räntan skulle ligga på dagens nivåer och räntebidraget ligga kvar oförändrat kunde bankerna dra ner kalkylräntan till 2-3%. Vad tror du då skulle hända med priserna? De skulle dubblas, helt utan reallöneökningar eller tillväxt.
2015-08-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Med kurt-sune i en bil på en motorväg.

- Varför har du inte bilbältet på dig kurt-sune?

- Men om du krockar är det inte lite svårt att rätta till misstaget då?

Om Kurt-sune krockar så säljer han bilen.
2015-08-09, 17:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men fattar du fortfarande inte att bankerna räknar på en kalkylränta på 7-8% idag när de förmedlar nya lån?

Om vi visste att räntan skulle ligga på dagens nivåer och räntebidraget ligga kvar oförändrat kunde bankerna dra ner kalkylräntan till 2-3%. Vad tror du då skulle hända med priserna? De skulle dubblas, helt utan reallöneökningar eller tillväxt.
Vi har redan tröskat igenom det, kalkylen är en ögonblicksbild, den säger mindre om hur det enskilda hushållet tål kraftiga räntehöjningar.

Eller tror du att priserna skulle bestå om räntorna trummade upp till 7-8 % på några år?
2015-08-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

5% ökning på 4 mille blir ju 200 000:- om året, förstår väl vem som helst att många kommer få enorma problem med en sådan ökning.. så egentligen helt ointressant vad bankerna har haft för "kalkylräntor".. banken är försäljare av lån, inget annat.
2015-08-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har redan tröskat igenom det, kalkylen är en ögonblicksbild, den säger mindre om hur det enskilda hushållet tål kraftiga räntehöjningar.

Eller tror du att priserna skulle bestå om räntorna trummade upp till 7-8 % på några år?
Det scenariot är extremt osannolikt, men visst är det troligt att priserna skulle gå ner då.

Vad tror du skulle hända med Apples aktievärde om Samsung halverade priserna på sina produkter och kommande generationer av Apple-produkter floppade stenhårt? Har vi en Apple-bubbla?
2015-08-09, 17:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det scenariot är extremt osannolikt, men visst är det troligt att priserna skulle gå ner då.

Vad tror du skulle hända med Apples aktievärde om Samsung halverade priserna på sina produkter och kommande generationer av Apple-produkter floppade stenhårt? Har vi en Apple-bubbla?
Fast använder du kalkylräntan som skäl att det är lugn segling även om räntan drar så är det väl en relevant fråga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in