2015-08-09, 13:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Rätt kul med sådana här trådar. Vad är ens definitionen på en bostadsbubbla? Finns en liknande tråd startad 2007 - "Finns det en bostadsbubbla i Stockholm". "Ja, någon gång måste det väl ta slut?" skrev någon. Sedan dess har väl priserna på innerstadslägenheter klättrat minst 100%, ute i förorterna troligen ännu mer i procent...

Någon prisnedgång i de större städerna tror jag inte att vi får se förens Riksbanken höjer räntan rejält. Prisuppgången på bostäder är oerhört räntedriven. Faktum är att det går att låna och köpa bostadsrätt i stockholms innerstad idag till lägre andel av disponibel inkomst än vad det gjorde i slutet på 1980-talet för en medelinkomsttagare. Det i sig tror jag talar för att priserna kan fortsätta att stiga ytterligare en bit. Tills dess - bostadskrasch - var god dröj.....
Instämmer, dock ser vi en uppsnabbad prisökning som i sig gör det omöjligt att undvika en krasch inom en 5 års period givet takten håller i sig.
Eller tror du själv att det är rimligt att en 70-80 tals villa på Lidingö i Täby, Bromma, Nacka etc kostar 12 milj om 5 år?
2015-08-09, 13:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man inte vill hålla på och pendla hela livet kan man flytta till innerstan. Där finns gott om jobb.
De flesta av de som bor i Sthlms kommun bor inte i innerstaden så nja, väldigt många på landet och i mindre städer ryser av tanken på att bo i Sthlms innerstad.
2015-08-09, 13:59
Medlem
Citat:
Det har du aldrig svarat på istället har du väl bluddrat om att de borde flytta till en ort med lägre priser.

Nja, har man egentligen inte råd med sitt boende och inte lyckas amortera bort lånet på en livstid så borde man skaffa sig ett boende man har råd med.

Många har fel utbildningar/kunskaper och måste då bo på platser där det finns gott om jobb.

Men dessa folk kanske hade fortsatt och bo i nån stockholmsförort även om de tex hade haft ett jobb som de kunde utföra via internet tex.. personligen kan jag bo vart jag vill (i världen faktiskt), har funderat på alla möjliga platser men Stockholm har aldrig kommit upp som ett alternativ, och i en förort till Stockholm hade jag inte ens flyttat till under pistolhot

Men alla är vi olika.. vart hade Svenne-i-Banan bott om han fick välja fritt?
2015-08-09, 14:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja, har man egentligen inte råd med sitt boende och inte lyckas amortera bort lånet på en livstid så borde man skaffa sig ett boende man har råd med.

Det där är ungefär samma sak som att säga att man inte har råd att bo i en hyresrätt för att det är lån på kåken.

Klart man har råd om man betalar räntorna löpande.

Att binda upp åskilliga miljoner i sin bostad är ytterst udda och direkt korkat. Alla ägg i samma korg!
2015-08-09, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror jag svarat 30 ggr till just dig på samma fråga som du ställer gång på gång.

Nej det har du inte eftersom du inte angett alternativet till att äga i Sthlm.
2015-08-09, 14:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det har du aldrig svarat på istället har du väl bluddrat om att de borde flytta till en ort med lägre priser.

Precis och hur är arbetsmarknaden där? Kan man leva på luft? Eller ska vi gå tillbaka till bondesamhället?
2015-08-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det har du inte eftersom du inte angett alternativet till att äga i Sthlm.

Alternativet är att ha låg skuld oavsett om du bor i Stockholm eller annan ort.
2015-08-09, 15:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De flesta av de som bor i Sthlms kommun bor inte i innerstaden så nja, väldigt många på landet och i mindre städer ryser av tanken på att bo i Sthlms innerstad.

Ja då är det och jag pekar på ett bättre alternativ, bo i innerstan och slipp pendlingar och brist på jobb.

Många gör misstaget att tro att det är för dyrt att bo i innerstan men då har de inte beaktat hela kalkylen med lägre resekostnader och ofta lägre månadsavgifter tex.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-09 kl. 15:28.
2015-08-09, 15:23
Medlem
Med kurt-sune i en roddbåt på ett stormigt hav.

- varför har du ingen flytväst på dig kurt-sune?

- jag är inte i vattnet.

- men om du hamnar i vattnet är det inte lite svårt att rätta till det misstaget då?

- jag är inte i vattnet.
2015-08-09, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Med kurt-sune i en roddbåt på ett stormigt hav.

- varför har du ingen flytväst på dig kurt-sune?

- jag är inte i vattnet.

- men om du hamnar i vattnet är det inte lite svårt att rätta till det misstaget då?

- jag är inte i vattnet.

At utsättas för höga hyror som dessutom chockhöjs efter en renovering, är det att vara i vattnet?
2015-08-09, 15:30
Medlem
bill claytons avatar
Med kurt-sune i en bil på en motorväg.

- Varför har du inte bilbältet på dig kurt-sune?

- Jag kommer inte krocka.

- Men om du krockar är det inte lite svårt att rätta till misstaget då?

- Jag kommer inte krocka.
2015-08-09, 15:42
Medlem
Citat:
At utsättas för höga hyror som dessutom chockhöjs efter en renovering, är det att vara i vattnet?

Det är irrelevant i min text, jag pekar bara på att man inte kan ignorera att förutsättningarna KAN ändras och då är det intressant att tala om hurvida dagens bostadsmarknad skulle vara långsiktigt uthållig, skulle den inte vara det har vi ju en bubbla.

Jag köper helt och hållet att priserna kommer fortsätta upp sålänge inga påverkande komponenter ändras, kurt-sune däremot vägrar se att saker faktist kan ändras, detta var det jag ville åskådliggöra med min lilla text. Hoppas verkligen att du förstod denna innebörd och bara ville trolla annars blir jag smått orolig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in