2015-08-09, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Folk har råd eftersom majoriteten av marknaden redan är inne. De som köper ettor för miljoner i sthlms innerstad är ofta unga personer vars föräldrar belånat sina bostäder för att hjälpa till. Och därmed var även dessa unga personer indirekt inne i marknaden också.

Att somliga förortsungdomar inte har råd betyder inte att priserna på ettor kommer att falla i sthlms innerstad.
Behöver inte ens vara så att man behöver belåna kåken. De som är i 20-årsåldern o behöver sin första bostad har föräldrar som är i 50-årsåldern. De i sin tur har föräldrar i 80-årsåldern. När denna allra äldsta generation faller ifrån - med väldigt lågt belånade hus/lägenheter - finns ett kapital tillgängligt att satsa på den yngsta generationen. Been there, don't that, got the t-shirt...
2015-08-09, 12:51
Medlem
Citat:
Man kan fortfarande belåna sina föräldrars bostad, vilket du helt verkar glömt bort.

haha vilket sjukt land detta har blivit.. föräldrar måste belåna sina bostäder för att ungarna skall ha råd att bo

Värsta är att alla dessa br-ägare bara äger rätten till att bo, de äger inte ens sin egen bostad, däremot är de delägare i föreningens skulder

När och hur och varför blev svensken så här korkad?
2015-08-09, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men när dom ungarna tar slut då?

När man tömt ut alla innestående möjligheter att blåsa upp marknaden med redan befintliga tillgångsvärden, vad händer då?

Nu kommer du svara samma sak om och om igen.

Du spekulerar fortfarande felaktigt i att det är folk utanför marknaden som ska in som drar upp priserna. Det är inte så.

Ungarna tar inte slut, de är oftast kvar på marknaden och så kommer det nya ungar som föräldrarna får gå i borgen för exempelvis.

Och har folk i allmänhet inte råd så kommer marknaden naturligtvis att rätta till det och sänka priserna. Men det kommer inte att hända eftersom majoriteten har råd.
2015-08-09, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
haha vilket sjukt land detta har blivit.. föräldrar måste belåna sina bostäder för att ungarna skall ha råd att bo

Värsta är att alla dessa br-ägare bara äger rätten till att bo, de äger inte ens sin egen bostad, däremot är de delägare i föreningens skulder

När och hur och varför blev svensken så här korkad?

Vad är korkat med det? Varför inte använda sitt bostadskapital till något smart och hjälpsamt? Hade sj inte tvekat en sekund att göra så för mina barn.
2015-08-09, 12:54
Medlem
Citat:
Vad är korkat med det? Varför inte använda sitt bostadskapital till något smart och hjälpsamt? Hade sj inte tvekat en sekund att göra så för mina barn.

Ja belåna du dig ännu mera om du vill det.

Personligen kräver jag av mina barn att tänka ekonomiskt.
2015-08-09, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men det är ju ettorna som primärt är målet för förstagångsköparna, det handlar ju om när dom får det svårare, inte när folk generellt får det....

Folk (i marknaden) generellt har råd. Att Ahmed i Rinkeby inte har det påverkar inte priserna.
2015-08-09, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja belåna du dig ännu mera om du vill det.

Personligen kräver jag av mina barn att tänka ekonomiskt.

Ja och att äga sitt boende är faktist ekonomiskt. Eller är det bättre att de bor svindyrt i andra hand?
2015-08-09, 13:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men det är ju ettorna som primärt är målet för förstagångsköparna, det handlar ju om när dom får det svårare, inte när folk generellt får det....

Ja och de är snorbilliga, det finns gott utrymme för prisökningar på dem. Bokostnaderna för de idag blir väldigt låga.
2015-08-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ja och att äga sitt boende är faktist ekonomiskt. Eller är det bättre att de bor svindyrt i andra hand?

Tror jag svarat 30 ggr till just dig på samma fråga som du ställer gång på gång.
2015-08-09, 13:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaså, är det det som är skillnaden? Vem som får bo på hotell när man vill göra Sthlms city?

Sanningen är att de som bor i storstan har en betydligt hälsosammare situation när det gäller jobb och därmed en betydligt mindre risk för att bostaden ska bli värdelös. Det är inget magiskt hokus-pokus med marken i storstadsområden, det är inte därför folk vill bo där. Det finns en faktisk orsak till att priserna är högre i storstadsområdena. Den orsaken stavas "arbetstillfällen". Det innebär att valfri Stockholmare kan vara mer säker på att dennes bostad behåller och ökar sitt värde, än valfri bonnhålabo.
Lönerna är högre och jobben fler, dock jobbar en jävla massa folk från " bonnhålor" just i Sthlm eller GBG eller Malmö.
Vidare är det ofta inga problem att hitta jobb inom pendlingsavstånd om du är anställningsbar.
2015-08-09, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror jag svarat 30 ggr till just dig på samma fråga som du ställer gång på gång.

Det har du aldrig svarat på istället har du väl bluddrat om att de borde flytta till en ort med lägre priser.
2015-08-09, 13:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lönerna är högre och jobben fler, dock jobbar en jävla massa folk från " bonnhålor" just i Sthlm eller GBG eller Malmö.
Vidare är det ofta inga problem att hitta jobb inom pendlingsavstånd om du är anställningsbar.

Om man inte vill hålla på och pendla hela livet kan man flytta till innerstan. Där finns gott om jobb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in