2015-08-09, 10:39
Medlem
Skrevlusens avatar
Hej jag skulle vilja ha svar på en lite knepig situation.

Lars är min far, Agda är min Farmor.

Lars bor i ett hus som Agda står på men Lars betalar av och har ett kontrakt med Agda.
(Lars har betalat av det dessutom, men kan inte stå på det eftersom han har skulder)
Lars blir dålig och är döende på sjukhuset, Agda skickar sin dotter (min faster) att riva kontraktet som finns där Lars bor medans han ligger inför döden. Tyvärr så avled han utan att skriva testamente och dylikt.

Finns det något sätt att bevisa det även fast kontraktet har blivit förstört?
Kan mina kusiner få rätt till det hus dom borde ha ärvt?

Min farmor och faster skickar även räkningar för städning av firmor som ska tömmer huset till mina kusiner som de ej har råd att betala av, får man ens göra det?

Sorry om det blev lite grötigt men det är så mycket lögner och girighet....
Tacksam för svar !!!!!
Senast redigerad av Skrevlusen 2015-08-09 kl. 10:46. Anledning: Lägga till
Citera
2015-08-09, 10:41
Avstängd
Det löser sig väl vid en eventuell bouppteckning, ifall personen avlider. Där kan man inte göra hur man vill.
Citera
2015-08-09, 10:59
Medlem
kinesarsles avatar
Betalningarna som Lars har gjort för huset borde vara något ni kan använda. Om ni kan bevisa dessa betalningar blir det nog lite jobbigt för Agda.
Citera
2015-08-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrevlusen
Hej jag skulle vilja ha svar på en lite knepig situation.

Lars är min far, Agda är min Farmor.

Lars bor i ett hus som Agda står på men Lars betalar av och har ett kontrakt med Agda.
(Lars har betalat av det dessutom, men kan inte stå på det eftersom han har skulder)
Lars blir dålig och är döende på sjukhuset, Agda skickar sin dotter (min faster) att riva kontraktet som finns där Lars bor medans han ligger inför döden. Tyvärr så avled han utan att skriva testamente och dylikt.

Finns det något sätt att bevisa det även fast kontraktet har blivit förstört?
Kan mina kusiner få rätt till det hus dom borde ha ärvt?

Min farmor och faster skickar även räkningar för städning av firmor som ska tömmer huset till mina kusiner som de ej har råd att betala av, får man ens göra det?

Sorry om det blev lite grötigt men det är så mycket lögner och girighet....
Tacksam för svar !!!!!

Har din faster vidgått handlingen? Att ha rivit kontraktet alltså.
På vad sätt menar du att ett testamente skulle ha förbättrad situationen?
Har du vetskap om vad kontraktet innehöll?
Citera
2015-08-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det löser sig väl vid en eventuell bouppteckning, ifall personen avlider. Där kan man inte göra hur man vill.
Om du läser hela ts inlägg så ser du att personen har avlidit.
Citera
2015-08-09, 11:58
Medlem
omöjligt för oss att veta om det kan bevisas. Men om han har skulder och äger ett hus så används huset till att täcka skulderna först innan nån annan ärver något, så det eventuella arvet hade ändå rykt där.
Varför skickar hon räkningar till dina kusiner, hur är de inblandade? Varför skulle de ärvt?
Alla skulder och kostnader som din pappa har ska tas från dödsboet, ingen annan behöver betala nåt. Räcker inte tillgångarna i dödsboet så avskrivs skulderna så betala inget.
Citera
2015-08-09, 12:08
Medlem
Jag antar att du menar att agda står som lagfaren ägare till huset när du skriver "står på"? Isåfall äger hon det fortfarande. Kostnader för begravning,städning mm skall belasta dödsboet, som jag förstår mest består av skulder.
Citera
2015-08-09, 12:15
Medlem
Skrevlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
omöjligt för oss att veta om det kan bevisas. Men om han har skulder och äger ett hus så används huset till att täcka skulderna först innan nån annan ärver något, så det eventuella arvet hade ändå rykt där.
Varför skickar hon räkningar till dina kusiner, hur är de inblandade? Varför skulle de ärvt?
Alla skulder och kostnader som din pappa har ska tas från dödsboet, ingen annan behöver betala nåt. Räcker inte tillgångarna i dödsboet så avskrivs skulderna så betala inget.

Min farbror som dog, hans barn är mina kusiner. Eftersom de bor så långt bort och varken körkort, bil eller pengar till firma som tömmer alla saker de har ärvt, för det mest är det bara skrot som ligger och skräpar.

Ursäkta, Lars är min farbror....
Citera
2015-08-09, 13:17
Medlem
gniff754s avatar
Kusinerna har ingen skyldighet att betala. Har de gett farmor Agda någon fullmakt att företräda dödsboet? Annars borde hon inte få beställa städning mm då hon inte borde vara delägare i dödsboet.

Blir nog svårt att bevisa att din farbror och farmor hade ett avtal, om inte det handlar om större summor som förts över till din farmor så har hon nog lätt att hävda att det är hyran han betalt.

Sen vet jag inte hur det funkar med konkursmässiga dödsbon (om vi nu antar att din farbror hade mer skulder än tillgångar), om socialen då kan bidra till flyttstädningen. Känns lite surt om det blir hyresvärden som får bekosta det när dödsboet saknar medel. Vet inte om dödsboet har rätt att beställa flyttstäd om de vet att det inte finns medel att betala för den, känns lite bedrägligt.
Senast redigerad av gniff754 2015-08-09 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in