Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-09, 04:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
+1
Vi kan utgå ifrån att MGM är häktad på goda grunder. Domstolen vågar inte annat med all denna fokus på sig. Det fick vi prov på nu när det var så många överklaganden av häktningen, och särskilt genom att två filurer släpptes fria.
Det finns inga relationer i denna sak som skulle leda till rättsröta, som i en del andra fall. Det har funnits märkliga fall i Sverige som borde ha bevakats bättre från början, men det är inte aktuellt nu. Jag tror det finns mer än nog med bevis, för en livstidsdom. Detta är ett tragiskt fall, men enkelt polisiärt.

Ja, du tror...
Vem pratar om rättsröta i tråden? Har inte sett nån sån diskussion.

Är han häktad på sannolika skäl? Ja. Garanterat på tillräcklig grund för häktning.
Räcker den tekniska bevisningen till åtal? Garanterat.
Är det en garanti att han får fällande dom för att åtal väcks? Nej.
Är målet avgjort? Nej.

... För i annat fall kan vi skita i hela rättsprocessen. Rätt i fängelse utan att passera gå. Tills dess får man hoppas att det är en så grundlig förundersökning och bra teknisk bevisning att det håller hela vägen i mål. Att den tekniska bevisningen binder till gärningen och att det inte finns luckor som bjuder upp till annan gärningsbeskrivning.
Senast redigerad av develi 2015-08-09 kl. 04:49.
2015-08-09, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du tror...
Vem pratar om rättsröta i tråden? Har inte sett nån sån diskussion.

Är han häktad på sannolika skäl? Ja. Garanterat på tillräcklig grund för häktning.
Räcker den tekniska bevisningen till åtal? Garanterat.
Är det en garanti att han får fällande dom för att åtal väcks? Nej.
Är målet avgjort? Nej.

... För i annat fall kan vi skita i hela rättsprocessen. Rätt i fängelse utan att passera gå. Tills dess får man hoppas att det är en så grundlig förundersökning och bra teknisk bevisning att det håller hela vägen i mål. Att den tekniska bevisningen binder till gärningen och att det inte finns luckor som bjuder upp till annan gärningsbeskrivning.

Bevisläget är mer än gott, och det kommer att hålla fram till en livstidsdom, så bekymra dig inte!

Jag ser målet som avgjort, det är den typens mål, där rätt typ sitter häktad och inte har så många äss i rockärmen som folk tror. Det märks ganska snart i en sak hur det kommer att gå! Bara det faktum att advokaten äntligen håller käft ger en stark indikation på att hon inget har att komma med. Det banala säger mer än det komplicerade.

Jag förstår inte varför folk snöar in sig på att saker ska bevisas med ännu mer teknisk bevisning in absurdum, när det redan finns bevisning. Vi kanske har olika syn på vad som avses med bevisning?
2015-08-09, 05:07
Medlem
Citat:
Bevisläget är mer än gott, och det kommer att hålla fram till en livstidsdom, så bekymra dig inte!

Jag ser målet som avgjort, det är den typens mål, där rätt typ sitter häktad och inte har så många äss i rockärmen som folk tror. Det märks ganska snart i en sak hur det kommer att gå! Bara det faktum att advokaten äntligen håller käft ger en stark indikation på att hon inget har att komma med. Det banala säger mer än det komplicerade.

Jag förstår inte varför folk snöar in sig på att saker ska bevisas med ännu mer teknisk bevisning in absurdum, när det redan finns bevisning. Vi kanske har olika syn på vad som avses med bevisning?

Hur vet du vilka bevis som exakt finns? Och hur vet du att dessa räcker för fällande dom?
Senast redigerad av ulvan 2015-08-09 kl. 05:17.
2015-08-09, 05:23
Medlem
develis avatar
Citat:

Jamen exakt - och då går det kanske bra att vara lite tillåtande tills domen är fälld? Jag avvaktar tills mer bindande bevisning, alt. om FUP ger mer vägledning. Eller så klarar jag faktiskt av att inte ha en bestämd åsikt och låta domstolen sköta det hela. Jag kan vänta och hoppa över alla wannabedomare på vägen till rättegång.

Att tillåtas avvakta pga den bristande fakta som finns hoppas jag ingår i yttrandefriheten. Rätten att ha en annan åsikt om detta bevisningsläge. Indiciemål är nämligen inte klockrena i mitt tycke om det landar där och därav hoppas jag det är ok att avvakta jublet.
Dina s.k betryggande löften påminner mig om Johanssons till caféägaren.
2015-08-09, 05:53
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
[--//--]
Man måste vara ödmjuk och inse att var man än drar gränsen för vilken bevisning som krävs för fällande dom så kommer det alltid att finnas fall som är på marginalen.

Det här är en jobbig aspekt hos verkligheten som man sällan ser en diskussion om. Man inser bättre vad det handlar om ifall man tänker sig ett större antal utredningar angående misstänkta för brott uppställda i ordning från svagaste bevisningen till starkaste bevisningen. Är det tillräckligt många så kommer vi att se väldigt små skillnader i bevisstyrka mellan de utredningar som ligger intill varandra. Ändå kräver "utom rimligt tvivel"-principen att vi drar en absolut, skarp skiljelinje nånstans på skalan. Vi tvingas göra en helt binär bedömning (skyldig/icke skyldig) av något som i verkligheten inte är binärt: Den samlade mängden omständigheter som talar för att någon är skyldig.
[--//--]
Däremot är det ett mycket typiskt exempel på ett fall där svårigheten att bevisa skulden i domstol inte ger skäl att börja spinna på alternativa teorier om gärningsman. I just det här fallet kan jag inte påstå att det får mig att ligga sömnlös på nätterna. Jag hoppas att det var en engångshändelse för GM:s vidkommande, utlöst av mycket speciella omständigheter och att han kommer att leva ett liv fritt från våld i framtiden.

Vi får se om detta fall kommer att dras med liknande problem i bevisningen när FUP kommer.
Visst har du rätt. Ett bra exempel är Linda Ch*n-fallet och Mats Alm. Tror att det saknade tungbenet hos offret innebar fribiljett (bortsett griftefriden) från långvarigt fängelsestraff. Alterntiva gärningsmän saknas, och det var Mats som "råkade" hitta offret i skogen.
2015-08-09, 06:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

För några enstaka "öppensinnade" själar här i världen blir det förmodligen aldrig nog med
bevisning. Helst ska morden vara videofilmade för att de riktigt ska kunna låta sig övertygas.
Det vore för övrigt nåt att önska av kommande gärningsmän: filma vet ja. Annars kanske
ingen tror på vad ni har gjort. Och det vore väl synd?

Sedan är jag benägen att tro som du: det är ett ganska lätt fall det här att ro i hamn.
Man sitter i själva verket redan på så mycket bevisning som behövs för att fälla den här
flickmördaren. Däremot är jag lite mindre säker på en livstidsdom. Kan bli tidsbestämt
om det vill sig illa.

Nu får man antagligen veta av att man lever bara för att man känner sig säker på
en fällande dom. Redan nu innan man ens klubbat igenom ett åtalsbeslut i ärendet.
Men det får vara som det vill med det.
2015-08-09, 08:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Citat:

Vet du det eller tror du det?

Citat:
Jag ser målet som avgjort, det är den typens mål,

Jag antar att du menar den typen av mål. Vilka andra typer av mål finns det?

Citat:
Bara det faktum att advokaten äntligen håller käft

Va, har de hävt yppandeförbudet?

Citat:
när det redan finns bevisning

Vilken bevisning finns det? Har du redan fått FUP?

Här har vi ju din agenda. Det är alltså att MGM är från andra sidan Östersjön som han är GM. Det behövs inga bevis alltså. Angående livet på landet så nämner jag bara Karlsson på Öland:

Citat:
Vi som är lantisar, är det för att vi trivs att bo utan att låsa omkring oss och vi vet vilka det är vi omger oss med. Det är just det som är innebörden av att inte bo i storstäder. Det som nu pågår i Sverige med att, det i varje kommun ska det finnas främlingar med bakgrund man inget vet om är en katastrof. Det betyder att barnen som nu växer upp i Sverige inte kan få den uppväxt vi själva hade.

Kriminella och slöddret från hela världen har rörelsefrihet som begränsar vår egen rörelsefrihet.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-09 kl. 08:47.
2015-08-09, 09:28
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det finns inget med DNA på tillhörigheter som bevisar att denne varit i kontakt med vederbörande såvitt jag känner till. Rent tekniskt är vad det bevisar ju bara att dennes DNA varit och är i kontakt med tillhörigheterna.

Det är väl så man får tolka Advokatens inlaga när hon skriver:
”Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa”,

Vi börjar om igen , hur har NBs DNA hamnat på LH personliga tillhörigheter ?
Vad gäller Advokaten gör hon bara sitt jobb , men hon verkar nästan uppgiven .
2015-08-09, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har alltså det försvunnit att han är gift med sin fru? Och att i sådant fall är det troligt att hans fru tagit bort informationen från facebook att de är gifta? Eller har hon stängt ned sitt konto helt?
Irinkas konto ser inte tillgänglig ut f.n. vilket gissningsvis leder till att hänvisningen på vem han är gift med försvinner, ungefär som när grupperna försvann, då försvann hans hänvisningar. Gissar att det är så det fungerar ..

Facebook är nog ganska trimmat för sådant, att de sinsemellan länkarna som finns i facebook alltid ska fungera.
2015-08-09, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vad gäller Advokaten gör hon bara sitt jobb , men hon verkar nästan uppgiven .

Ja så får man nog tolka det även om hon i sak har rätt, så är den stora källa till hans ritningar och DNA han själv så klart.
Det korrekta svaret på hur hans DNA hamnat på hennes tillhörigheter är : Vet inte.
Ingen för utom de inblandade vet det, men även om de säger det, så vet inte vi det utan har bara deras uppgifter att gå på. Så frågan blir: vad vet vi egentligen?

Ska vi vara riktigt rigorösa så är det väldigt lite vi vet om det mesta. Vilket också går att bevisa på oss själva. Om vi förutsätter att du har en kropp men inte är en kropp, hur ser du ut? Vart bort du? (i skallen alltså) När det gäller det konvention som utvecklats inom rättspraxis finns det nog några här som är betydligt mycket mer uppdaterade än mig. Men tror ja det är ju just det vi gör vilket också rättspsykologin visar. Att försvarsadvokaten inriktat sig på de medmisstänkta och deras uppgifter torde kunna innebära att hon just tror att de kan komma att bli besvärliga för honom. tex vad han gjorde vid en viss tidpunkt och hur han agerade efteråt.
2015-08-09, 10:47
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Hur vet du vilka bevis som exakt finns? Och hur vet du att dessa räcker för fällande dom?

Sanningen är nog att det inte finns några direkta bevis utan indicier som en lagvvrängare lätt kan smula sönder.Utredare och åklagare letar med ljus och lykta för att få fram något som kan fälla,men har säkert inte hittat något efter som det tar så onormal tid innan det väcks åtal.Lösningen på det här fallet KAN bli något helt annat än det som alla förväntar sig.
2015-08-09, 10:54
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
.

Vet inte men kanske så här?:

Hjälm kallas av somliga för personlig tillhörighet och av andra för klädesplagg. När NB hittade och tog upp hjälmen borta vid Martorp tidigare under veckan avsattes hans DNA på fyndet oavsett vad det kallas.
När han hittat och undersökt hjälmen såg han inget direkt samband med LH som försvunnit tre km bort. Fyndet fick honom genast att tänka på motorbanan som ligger vid granngården Kinne-Kleva Kartegården strax intill.
Någon på väg till eller från motorbanan har tappat hjälmen tänkte han och lade den tillbaka men omtänksamt nog mera synligt ifall någon letade efter den.
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-09 kl. 11:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in