Citat:
Ursprungligen postat av
Iteratorn
Är det bara jag som tycker att det är anmärkningsvärt att endast två institut har släppt siffror för Juli såhär långt?
Novus och YouGov borde, i enlighet med tidigare juli-månader, släppa sina rapporter.
Tyvärr så är jag rädd för att om "fel" resultat ges så tar instituten "semesterstängt" för att till varje pris undvika att upplysa svenska folket om sanningen om folks sympatier..
Det är dock flera mätningsföretag som inte brukar publicera någon mätning i juli, sett till tidigare år. Sentio och Demoskop brukar göra det och deras har redan kommit den här månaden. Yougov brukar publicera en i juli, sett till tidigare år. Men även det kan ändras, speciellt som Yougov av någon anledning inte publicerade något i oktober och november förra året och i januari i år. Novus har publicerat en mätning i juli vissa år och inte gjort det andra år. ST-Inzio har inte ens funnits andra år, har jag för mig.
Edit: Det har dock de flesta år kommit 4-5 mätningar även i juli, så sett till det är det klart färre i år. Samtidigt har vi ju fått nya mätningsföretag, som ST-Inzio, medan t.ex. United Minds har försvunnit (publicerade i juli vissa år), så det kan ju bero på det. Mest hade jag väl hoppats på att åtminstone Yougov skulle komma ut med en mätning i juli, eftersom de har gjort det tidigare år och tillhör de mer trovärdiga opinionsmätarna.
Eller, ja, Sentio och Yougov
är väl de trovärdigare mätarna, medan möjligtvis är ett par till, t.ex. Demoskop, inte fullständiga skämt. Nej, jag tror inte det är en slump att de två trovärdigaste företagen även är de två som inte är svenska företag. Allt svenskt riskerar så klart i högre grad ha 'svensk kvalitet' (se t.ex. svenska grund- och gymnasieskolan, svenska högskolesektorn, svensk "samhällsforskning", svenska försvaret, svensk polis och svenskt rättsväsende, svenska järnvägen, svensk gammelmedia m.m. för exempel på 'svensk kvalitet').