2015-08-08, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Precis vad jag trodde (eller rättare sagt fortfarande tror) men så var det nån i tråden som skrev att åklagaren uttryckt sig på annat sätt i annan intervju. Där ville hon inte kommentera frågan om de kunde se ett motiv. Ska se om jag hittar länkarna nånstans.

Detta?
"– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat

Edit: Är det svårt att ange motiv - så är det nog svårt att kommentera.. Eller så sa hon kanske lite mer än hon tänkt sig i den andra intervjun:

"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
http://www.skaraborgslanstidning.se/...mot-misstankt/
Senast redigerad av develi 2015-08-08 kl. 17:14.
2015-08-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En våldtäkt är alltid påtvingad ja, men jag snackade om överfallsvåldtäkt! Inte att sätta på en sovande brud!
Antar att du blivit våldtagen och vet vad du snackar om!
Inget ogenomtänkt i mitt svar!
Det naturliga glidmedlet som uppstår vid samlag brukar inte produceras om man inte är kåt, vilket väldigt sällan om inte aldrig ett överfallsvåldtäktsoffer är!
Därför tvingas penis in, och blodkärl spricker!
Tänk efter lite!

Oj sicken kontring och vilka svar man kan utläsa ifrån den. Din "dra över lista" torde icke vara lång inte heller avancerad, kanske jag tom känner vittring av en oskuld

Hört talas om torra slemhinnor fastän man är kåt ?

Det spelar ingen roll här inser jag vad du än får för svar, du har bestämt dig att en våldtäkt ger synliga skador och att en rättsläkare direkt kan se detta. Så är dock inte fallet vet jag utan att för den delen blivit våldtagen. Vad jag också vet är att stånd inte alltid är självklart vid t ex "överfallsvåldtäkter" tvärtom mer ovanligt. Pressen, tiden och ofta förekommande drog och alkoholintag innan/under överfall leder ofta till att manligheten agerar mer eller mindre stumt vilket även det påverkar aggressionen och på så vis används övervåld som ibland leder till döden pga förnedringen. Aggressionen blir alltså det som triggar, inte ståndet och inträgningen.

Vi får helt enkelt enas med att vi är oense så blir det tyvärr ibland för att inte säga ofta när den ene vet och den andre tro. Googla blir mitt råd om du inte tror att jag är den som vet
2015-08-08, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Pyromanen på Öland bodde ju i Löttorp där han brände...
Nej, det gjorde han inte, men det spelar ingen roll. Han hade lång tid på sig att fly, och det jag ville visa var att #klurigkluring hade fel när hen sa att "GM hinner inte fly lång vid den explosionsartade brandförloppet som ditt knäppa förslag skulle resultera i".
2015-08-08, 17:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, då är jag med på vad du menade. Dom eller den som dök upp när polisen gick igenom databasen över kända förbrytare så borde den/dessa lämnat DNA-prov. Polisen borde ju i vart fall kollat upp vart den/dessa befann sig den aktuella tiden för försvinnandet?

Gissar att det är bland det första polis gör om man misstänker människorov. Tydligen har inget funnits att hitta i den vägen.
2015-08-08, 17:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt mina efterforskningar har sergeanten rätt och trådens femme fatale fel. Åtgärder efter utfört brott kan visst påverka valet av brottsrubricering mellan mord och dråp. Det finns flera hovrättsdomar (som ju har visst prejudikatsvärde) där sådana resonemang förts:

Se vidare denna uppsats: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1628170&fileO Id=1628171

Om man tänker efter ett varv är det fullt logiskt att det är så. Det är nämligen en av de bärande principer som ligger bakom s k konsumtion av lindrigare brott som begåtts i samband med ett grövre. Konsumtionen är INTE ett sätt att ge brottslingar absolution för mindre brott, utan tanken är att de istället "bakas in" i bedömningen av straffvärdet för det allvarligaste brottet, vilket som i de angivna domarna t e kan innebära att det "slår över" från dråp till mord.

Däremot kan man givetvis inte dömas för ett brott där de objektiva eller subjektiva rekvisiten inte är uppfyllda, hur mycket annan skit man än gjort sig skyldig till i samband med det. Saknade man uppsåt att döda kan ett grovt vållande till annans död inte bli dråp bara för att man hotat offret med gevär innan, gjort inbrott i hans hem efter dödsfallet och grävt ner kroppen på en soptipp.

Sådär - då har även Xenia lärt sig något nytt idag - lite tacksamhet kanske?

Jag förstår vad du menar, dråp kan bli mord men vållande kan inte bli dråp.

Men som juridiskt ganska okunnig tycker jag det är konstigt att man döms för vållande om man hotar en person med gevär och sedan ( eftersom offret dog) trycker av geväret. Där måste ju finnas ett uppsåt att döda.

Eller?
2015-08-08, 17:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Om detta visar sig vara något annat än sexualbrott, vad kan det ärligt talas finnas för motiv? Då borde de inblandade personerna ha någon slags närmre relation till varandra. Känns väldigt konstigt att som gästarbetare döda en 17-årig tjej HELT utan anledning om man nu inte är psykisk sjuk då.

Sen kan vi självklart inte säga att MGM är 100 % skyldig, han är väl inte ens åtalad än. Hade ju dock varit ett jävla dråpslag om MGM släpptes nu och man var tvungen att börja om. Då tror jag fallet hade blivit mycket svårt att lösa...

Det troligaste är ilska... lättkränkt idiot med obefintlig impulskontroll. Finns gott om exempel på mord som inte har mer motiv än att GM var förbannad.
Senast redigerad av madtop 2015-08-08 kl. 17:56.
2015-08-08, 17:56
Medlem
MrFolds avatar
Diskussionen om MGM:s motiv (eller snarare svårigheten att finna ett sådant) är naturlig. Risken är dock att den lider av samma grundläggande problem som brukar anföras mot teorin om s.k intelligent design: Om livet är för komplext för att ha kunnat uppstå av sig självt utan kräver en "skapare", vem var det i så fall som skapade denne skapare, som ju måste vara väldigt komplex för att kunna skapa något så komplext? (Who designed the designer?)

Tänker man efter lite så inser man naturligtvis att det inte besvarar någon fråga, utan bara förflyttar den ett steg bort. Vem skulle ha ett "rimligt" motiv för att döda en 17-årig flicka som ska åka hem från jobbet och sen gömma kroppen någonstans på en lantbruksfastighet några kilometer därifrån? När det uppenbarligen inte verkar finnas någon svartsjuk nuvarande eller fd pojkvän (om nu en sån kan anses ha ett "rimligt" motiv)

Är motivet ändå sexuellt? Som LKVN skriver behöver av flera skäl inte ett sexuellt övergrepp efterlämna tydliga fysiska spår. Vi har också spekulationerna som funnits från början om ett närmande med sexuella motiv som på något vis "spårat ur" före fullbordat brott och istället lett till att MGM dödat offret. Dessutom vet vi ju faktiskt inte vad man egentligen hittat vid obduktionen, även om uttalandet från FU-ledningen kan tolkas som att otvetydiga spår på sexuellt övergrepp saknas.

Jag är ändå böjd att tro att svaret är JA. Inte nödvändigtvis för att det känns oerhört sannolikt, utan mer för att övriga diskuterade motiv känns mer långsökta. Men att vi skulle få ett svar på frågan genom utredningen som tillfredsställer alla som törstar efter ett klart och tydligt motiv tror jag tyvärr inte är särskilt sannolikt.
2015-08-08, 17:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Kan absolut vara ett försök till våldtäkt som gått snett men att säga att en rättsläkare kan se en våldtäkt rätt omgående är inte korrekt, tvärtom brukar det vara svårt att se om det inte är en massa skador på underlivet vilket det inte alls behöver bli efter en våldtäkt. Rättsläkare brukar begära hjälp av gynekologer och gynekologens bedömning om vad som sedan är aktuellt/rimligt måste noggrant övervägas av en rättsläkare innan pränt på rättsintyget då gynekologen inte alls har samma "krav" på sig som en rättsläkare har. Så det gäller att ha på fötterna för en rättsläkare då rättsintyget ofta har stor betydelse för utgången, vilket en rättsläkare är väl medveten om. Vill försvaret så kan dom anlita en annan rättsläkare från t ex från Danmark säg med mer erfarenhet då rättsläkare inom det egna landet inte uttalar sig om en annans slutsatser p g a kollegiala skäl.

Ja det finns ju inte nödvändigt vis sperma, Eklund använde ju kondom när han våldtog Engla!
2015-08-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Oj sicken kontring och vilka svar man kan utläsa ifrån den. Din "dra över lista" torde icke vara lång inte heller avancerad, kanske jag tom känner vittring av en oskuld

Hört talas om torra slemhinnor fastän man är kåt ?

Det spelar ingen roll här inser jag vad du än får för svar, du har bestämt dig att en våldtäkt ger synliga skador och att en rättsläkare direkt kan se detta. Så är dock inte fallet vet jag utan att för den delen blivit våldtagen. Vad jag också vet är att stånd inte alltid är självklart vid t ex "överfallsvåldtäkter" tvärtom mer ovanligt. Pressen, tiden och ofta förekommande drog och alkoholintag innan/under överfall leder ofta till att manligheten agerar mer eller mindre stumt vilket även det påverkar aggressionen och på så vis används övervåld som ibland leder till döden pga förnedringen. Aggressionen blir alltså det som triggar, inte ståndet och inträgningen.

Vi får helt enkelt enas med att vi är oense så blir det tyvärr ibland för att inte säga ofta när den ene vet och den andre tro. Googla blir mitt råd om du inte tror att jag är den som vet

Efter 10+ år med en tjej som blivit våldtagen så vet jag rätt så exakt hur det funkar, och spräckta blodkärl är väldigt vanligt förekommande.
Gissa om hon hade torrhet! (Vestibulit).

Men ja, vi är oense, bara att respektera olika åsikter
Respekt
2015-08-08, 18:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag förstår vad du menar, dråp kan bli mord men vållande kan inte bli dråp.

Men som juridiskt ganska okunnig tycker jag det är konstigt att man döms för vållande om man hotar en person med gevär och sedan ( eftersom offret dog) trycker av geväret. Där måste ju finnas ett uppsåt att döda.

Eller?

Ursäkta, det var ett övertydligt och inte särskilt pedagogiskt exempel. Klart att mycket skulle tala för att en person som betett sig så före och efter dödandet också skulle anses bundet till att ha dödat med uppsåt. Men säg att det finns otvetydig bevisning (vad nu det kan vara) att geväret/pistolen faktiskt brann av av misstag - ja då kan det bli vållande

(Jag säger "kan" därför att jag i genomgången stötte på ett rättsfall där tydligen nån rånare dömts för mord för att ett skott brunnit av genom mer eller mindre våda under personens handgripliga försök att övermanna ett motvilligt offer. Det är kanske mindre vanligt i svensk rätt, men i USA är det närmast standard att du åker dit för mord om någon råkar dö som en följd av att du ägnar dig åt grövre brott. Typexempel: Köra på och döda en fotgängare när man flyr i bil från ett bankrån)
2015-08-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag börjar mer och mer tro att LH inte blev våldtagen.
För om det funnits spår av ett sådant övergrepp så hade det nog inte uttryckts sådan tveksamhet avseende motivet.
Hmm, det skulle vara mycket intressant att höra andra vinklar på det. Är det vanligt att man anger motivet eller brist på uppenbart motiv på det sättet..

Någon annan som vill fylla i?
2015-08-08, 18:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag tänkte på den tjejen också... ska man jogga med livvakt? Stackars, stackars föräldrar oavsett var och när det händer.
Jag blir så besviken (ledsen?) när man hör allt som händer. Jag har tagit onödiga risker i mina dar och gått hem på fyllan på natten, kaxig som en idiot - men ska jag vara rädd på parkeringen när jag slutar jobbet tidig kväll? Kolla runt? Det klart det inte är vanligt, men som sagt - det rubbar mina invanda mönster.
Usch...

Precis! Man tänker tillbaka och inser att man har tagit en hel del risker. Svarttaxi mm....

Men man har haft tur, endast slumpen gjorde att Lisa råkade illa ut på en till synes säker plats. Ingen planering här tror jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in