2015-08-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JA. Och det beror på att chefsåklagaren har uttalat sig att de har svårt att se motiv - därav diskussionerna. Nåt är inte helt uppenbart för dem med andra ord.

Då läste du inte mitt andra alternativ
2015-08-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"GM hinner inte fly lång vid den explosionsartade brandförloppet som ditt knäppa förslag skulle resultera i". Frågar igen, hur långt hann dubbelmördaren på Öland under den natt det tog innan branden upptäcktes?

Det har nu gått en halvtimme utan svar, så jag ställer en fråga till. Om bensin hade hällts på kroppen och antänts på den plats inomhus på Martorp där den påträffades, och dörren hade stängts, hur lång tid hade det tagit innan branden upptäcktes på den isolerade platsen? Skulle mördaren ha hunnit hem?

En fråga till hinner jag ställa, vem kallade du besserwisser?

Pyromanen på Öland bodde ju i Löttorp där han brände...
2015-08-08, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Att åklagaren inte ser något uppenbart motiv (från vad denne säger) måste betyda att en våldtäkt är utesluten!
Om det rört sig om en utförd våldtäkt brukar rättsläkare kunna se detta rätt så omgående. (Vilket vi inte vet förrän vi får ta del av FUP).
Ett försök som gått snett står jag fast vid. Mest troliga motivet är våldtäkt/sex-relaterat!

Skadorna lär ha framkommit i den preliminära - resten kommer väl (svar på analyser) i den slutgiltiga antar jag. Vet inte om det hunnit inkomma DNA-svar menar jag? Hudavskrap under naglar?
Vet inte så en öppen fråga angående tiden för svar av analyser.

Funderar dock om hon återfanns med de nedre kläderna kvar på sig?
Sen kan det väl handla om icke fullbordat även om tanken var så - att hon avled i tumultet innan.
2015-08-08, 13:36
Medlem
Citat:
Skadorna lär ha framkommit i den preliminära - resten kommer väl (svar på analyser) i den slutgiltiga antar jag. Vet inte om det hunnit inkomma DNA-svar menar jag? Hudavskrap under naglar?
Vet inte så en öppen fråga angående tiden för svar av analyser.

Funderar dock om hon återfanns med de nedre kläderna kvar på sig?
Sen kan det väl handla om icke fullbordat även om tanken var så - att hon avled i tumultet innan.

Fetade: Ja, så jag tänker.
Hudavskrap är nog redan analyserat om det finns, säkert med i preliminära också.
2015-08-08, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Då läste du inte mitt andra alternativ

Menar sista meningen?
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Detta är ju med 99% ett sexualmord ELLER en sjuk olycka som gått riktigt snett, jag tror på det förstnämnda och är helt övertygad det är något uttav det jag skrivit.

Ja, du kan vara övertygad - men om åklagaren inte ens är det via det preliminära samt undersökning av platsen där hon hittades (okulär) så är det inte så jättetydligt (just nu iaf).
2015-08-08, 13:43
Medlem
Citat:
Jo, jag har läst kommentaren i media. Undrade dock om det var kända förbrytare som de kontrollerat, om det skedde vid förhör eller mer gemene man (förutom de vid handskepisoden).

Ok, då är jag med på vad du menade. Dom eller den som dök upp när polisen gick igenom databasen över kända förbrytare så borde den/dessa lämnat DNA-prov. Polisen borde ju i vart fall kollat upp vart den/dessa befann sig den aktuella tiden för försvinnandet?
2015-08-08, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Fetade: Ja, så jag tänker.
Hudavskrap är nog redan analyserat om det finns, säkert med i preliminära också.

Ja, det är en ok gissning om det är frånvaro av hudavskrap och sperma, men landar snuddande nära impuls - om byxorna var kvar på henne (även jumper). Att handskar, jacka, halsduk eller dylikt hittats säger inte så mycket. Kan ha ramlat av i en kamp där hon försökt komma loss.

Edit: En olycka/olycksfall (som även diskuteras) och som ska döljas lär väl knappast ge en spridning av klädesplagg. Ser ingen vits med att klä av henne och de lär inte ha ramlat av vid en sån händelse.
Senast redigerad av develi 2015-08-08 kl. 13:55.
2015-08-08, 13:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det blir inte mord om man har vållat någons död eller dräpt hen, pga åtgärder efteråt. Däremot kan åtgärderna efteråt innebära en till brottsrubricering, t.ex. griftefridsbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nja, inte riktigt rätt väl. Att dölja brottet är en försvårande omständighet. Vilket gör att man kommer närmare mord om det inte redan är det.

Enligt mina efterforskningar har sergeanten rätt och trådens femme fatale fel. Åtgärder efter utfört brott kan visst påverka valet av brottsrubricering mellan mord och dråp. Det finns flera hovrättsdomar (som ju har visst prejudikatsvärde) där sådana resonemang förts:

Citat:
Förslagenhet kan gärningsmannen även uppvisa genom
sitt agerande efter dådet – i Svea hovrätts dom i mål B 9418-03 försökte
gärningsmannen till exempel dölja kroppen efter gärningen. Även i mål B
1097-04 påverkade gärningsmannens handlande efter dödandet
gränsdragningen. Gärningsmannen ansågs av Svea hovrätt ha agerat på ett
för gränsdragningen försvårande sätt då han låtit den döda kroppen ligga
kvar i lägenheten trots att han själv bodde kvar där. Han hade dessutom vid
flera tillfällen gjort uttag från offrets konto genom att förfalska dennes
namnteckning

Se vidare denna uppsats: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1628170&fileO Id=1628171

Om man tänker efter ett varv är det fullt logiskt att det är så. Det är nämligen en av de bärande principer som ligger bakom s k konsumtion av lindrigare brott som begåtts i samband med ett grövre. Konsumtionen är INTE ett sätt att ge brottslingar absolution för mindre brott, utan tanken är att de istället "bakas in" i bedömningen av straffvärdet för det allvarligaste brottet, vilket som i de angivna domarna t e kan innebära att det "slår över" från dråp till mord.

Däremot kan man givetvis inte dömas för ett brott där de objektiva eller subjektiva rekvisiten inte är uppfyllda, hur mycket annan skit man än gjort sig skyldig till i samband med det. Saknade man uppsåt att döda kan ett grovt vållande till annans död inte bli dråp bara för att man hotat offret med gevär innan, gjort inbrott i hans hem efter dödsfallet och grävt ner kroppen på en soptipp.

Sådär - då har även Xenia lärt sig något nytt idag - lite tacksamhet kanske?
2015-08-08, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror på ett sexuellt relaterat brott.

[quote=chrisemil|54273444]Att åklagaren inte ser något uppenbart motiv (från vad denne säger) måste betyda att en våldtäkt är utesluten!
Om det rört sig om en utförd våldtäkt brukar rättsläkare kunna se detta rätt så omgående. (Vilket vi inte vet förrän vi får ta del av FUP).

Ett försök som gått snett står jag fast vid. Mest troliga motivet är våldtäkt/sex-relaterat![/QUOTE]

Det tror jag också att detta är ett sexuellt relaterat brott som har gått helt snett. För mig har denna känsla funnits ända från den stund då jag första gången fick se ett foto på LH.
2015-08-08, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, då är jag med på vad du menade. Dom eller den som dök upp när polisen gick igenom databasen över kända förbrytare så borde den/dessa lämnat DNA-prov. Polisen borde ju i vart fall kollat upp vart den/dessa befann sig den aktuella tiden för försvinnandet?

Ja, det är nog en tidig åtgärd skulle jag tro. Så jag funderar på hur topsningen skedde (urval).
2015-08-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ja, det är en ok gissning om det är frånvaro av hudavskrap och sperma, men landar snuddande nära impuls - om byxorna var kvar på henne (även jumper). Att handskar, jacka, halsduk eller dylikt hittats säger inte så mycket. Kan ha ramlat av i en kamp där hon försökt komma loss.

Edit: En olycka/olycksfall (som även diskuteras) och som ska döljas lär väl knappast ge en spridning av klädesplagg. Ser ingen vits med att klä av henne och de lär inte ha ramlat av vid en sån händelse.

Men vet vi att det finns en spridning av klädesplagg utöver handsken?
Tror inte det. Vi vet att hjälmen hittades, men vi vet inte om den hittades vid kroppen eller på annat ställe.
Det som det spekuleras om i tråden är väl att man hittat hjälmen någonstans och att denna var det avgörande fyndet som ledde till att kroppen hittades?
2015-08-08, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Men vet vi att det finns en spridning av klädesplagg utöver handsken?
Tror inte det. Vi vet att hjälmen hittades, men vi vet inte om den hittades vid kroppen eller på annat ställe.
Det som det spekuleras om i tråden är väl att man hittat hjälmen någonstans och att denna var det avgörande fyndet till att hitta kroppen?

Nej, det är så jag menar. Det är ju beroende på vart fynden hittades - och vad det är (gällande klädesplagg).
Klädesplagg har nämnts som det sk " avgörande fyndet" - sen är det väl handsken vi vet och utöver detta några kommentarer i tråden om fynd i trakten kring grusvägen som väl får tas med en nypa salt. Samtidigt har de nämnt att det är flertal små fynd i denna trakt om jag inte missminner mig. Om nåt enstaka av dem är ett plagg är ju oklart.
Men skulle hon inte haft byxor på så hade de väl sett en tydligare motiv (eller DNAsvar) tycker jag - men försök till våldtäkt som misslyckas innan det fullbordas tar jag för troligt. Att det gått överstyr och hon dött dess innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in