2015-08-08, 01:20
Medlem
Kan gärningsmannen tagit Antunavägen mot andra sidan väsby mot Bollstanäs?
Citera
2015-08-08, 01:20
Medlem
Nu vet vi ju inte ens om mordet på IJ föregicks av en våldtäkt/våldtäktsförsök. Det har blivit lite utav en trådsanning. Men i alla fall, är det någon här som har koll på statistiken vid överfallsvåldtäkter? Hur vanligt är det med 1 gärningsman kontra hur vanligt är det med flera gärningsmän vid överfallsvåldtäkt?
Citera
2015-08-08, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vad finns som tyder på att de inte kände varandra?

Oftast sker sådana mord i eller i anslutning till hemmet, eller någon plats där de umgås gemensamt. I detta fallet var det förmodligen inte så många som visste att offret skulle befinna sig vid den platsen vid den tiden, kanske bara hennes föräldrar? Polisen lär kolla upp de som visste att hon skulle ut och springa. Om de hittar DNA eller andra spår på platsen så lär de kolla upp om det matchar någon av de personerna.

Nu känner jag naturligtvis inte till offrets vanor (men det lär polisen göra). Om det är så att hon sprang på denna platsen nästan varje dag vid denna tiden så ökar naturligtvis risken att någon som känner henne (troligast ett ex) har väntat på henne där.
Citera
2015-08-08, 01:32
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nån som har FB-länk eller bild på den här våldtäktsmannen? :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11530949.ab

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Citera
2015-08-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Oftast sker sådana mord i eller i anslutning till hemmet, eller någon plats där de umgås gemensamt. I detta fallet var det förmodligen inte så många som visste att offret skulle befinna sig vid den platsen vid den tiden, kanske bara hennes föräldrar? Polisen lär kolla upp de som visste att hon skulle ut och springa. Om de hittar DNA eller andra spår på platsen så lär de kolla upp om det matchar någon av de personerna.

Nu känner jag naturligtvis inte till offrets vanor (men det lär polisen göra). Om det är så att hon sprang på denna platsen nästan varje dag vid denna tiden så ökar naturligtvis risken att någon som känner henne (troligast ett ex) har väntat på henne där.

Polisen verkar också tro att det handlar om en överfallsvåldtäkt eftersom de varnar kvinnor från att springa med hörlurar. Om de hade trott att det var relaterat till en relation mellan offret och gärningsmannen så finns det ingen anledning att göra det.
Citera
2015-08-08, 01:49
Medlem
Citat:
Polisen verkar också tro att det handlar om en överfallsvåldtäkt eftersom de varnar kvinnor från att springa med hörlurar. Om de hade trott att det var relaterat till en relation mellan offret och gärningsmannen så finns det ingen anledning att göra det.

Det var väl inte en varning riktad specifikt mot kvinnor väl? Men ivf tror jag också det är en väldigt stor sannolikhet att de sista den här stackars tjejen fick uppleva innan hon blev mördad var en våldtäkt.

Fyfan säger jag.. Förstår inte hur snutar orkar med sånt här.
Citera
2015-08-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Nu vet vi ju inte ens om mordet på IJ föregicks av en våldtäkt/våldtäktsförsök. Det har blivit lite utav en trådsanning. Men i alla fall, är det någon här som har koll på statistiken vid överfallsvåldtäkter? Hur vanligt är det med 1 gärningsman kontra hur vanligt är det med flera gärningsmän vid överfallsvåldtäkt?

Enligt BRÅ:s rapport 2005 är det mer än en gärningsman i ca 11% av våldtäkterna, men det är en uppåtgående trend på senare år, både i antalet våldtäkter, antalet överfallsvåldtäkter och antalet våldtäkter med mer än en gärningsman.
Citera
2015-08-08, 02:08
Medlem
Det verkar ironiskt nog, som att I*a var med i en förening som hette Väsby mot våld. Det är en tjej med samma namn, som verkar vara identisk med BO. Vet inte hur man länkar men ni kan googla. Föreningen startades 2010 efter att ett våldsbrott inträffat i Väsby berättar de. Det finns både bilder och video på I*a.
Citera
2015-08-08, 02:09
Bannlyst
Varför tycks det som om att det är främst tjejer som joggar ute? Jag är själv en man och varje gång jag jjoggar möter jag i princip enbart kvinnor som joggar. Med någraa då undantag. Märker dock hur tjejer blir lite lätt nervösa men jag gör allt för att fokusera framåt så att de inte får the wrong idea so to speak.

Kanske t.om kan vara en tjej som är GM?
Citera
2015-08-08, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Det var väl inte en varning riktad specifikt mot kvinnor väl? Men ivf tror jag också det är en väldigt stor sannolikhet att de sista den här stackars tjejen fick uppleva innan hon blev mördad var en våldtäkt.

Fyfan säger jag.. Förstår inte hur snutar orkar med sånt här.

Nej, de sa nog inte att de riktade sig mot kvinnor, men ärligt talat, hur stor är risken att en man på en joggingrunda ska bli utsatt för en överfallsvåldtäkt? Risken för rån är inte heller så stor under en joggingrunda eftersom få har med sig något av värde. Jag läser mellan raderna att de riktar sig till kvinnor. Sen ska man komma ihåg att miljontals kvinnor springer regelbundet i Sverige. Det är väldigt sällan någon blir mördad under en löprunda. Avsevärt fler dör av sjukdomar som är relaterade till stillasittande.

Fast jag håller med dig, varje fall är fruktansvärt för poliserna som arbetar med det och framförallt för anhöriga
Citera
2015-08-08, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelusionGrandieure
Varför tycks det som om att det är främst tjejer som joggar ute? Jag är själv en man och varje gång jag jjoggar möter jag i princip enbart kvinnor som joggar. Med någraa då undantag. Märker dock hur tjejer blir lite lätt nervösa men jag gör allt för att fokusera framåt så att de inte får the wrong idea so to speak.

Kanske t.om kan vara en tjej som är GM?

Jag har varit ute på många rundor i många städer och tycker att det är ganska jämt fördelat mellan könen. Jag brukar alltid hälsa glatt på de jag möter. Tyvärr är det många tjejer som vänder bort blicken, förmodligen av rädsla. Det är fruktansvärt och helt oacceptabelt att det ska vara så. De som begår sådana brott ska sitta inlåsta resten av livet så att alla tjejer och kvinnor kan röra sig fritt utan att behöva vara rädda.

Är du verkligen seriös med att du tror att en tjej skulle ha begått brottet? Oddsen för det är ju nästan obefintliga.
Citera
2015-08-08, 02:42
Bannlyst
Citat:
Jag har varit ute på många rundor i många städer och tycker att det är ganska jämt fördelat mellan könen. Jag brukar alltid hälsa glatt på de jag möter. Tyvärr är det många tjejer som vänder bort blicken, förmodligen av rädsla. Det är fruktansvärt och helt oacceptabelt att det ska vara så. De som begår sådana brott ska sitta inlåsta resten av livet så att alla tjejer och kvinnor kan röra sig fritt utan att behöva vara rädda.

Är du verkligen seriös med att du tror att en tjej skulle ha begått brottet? Oddsen för det är ju nästan obefintliga.

Rent statistiskt skulle man väl komma fram till att det då bör vara en man. Dock är statistisk inte en absolut sanning och många gånger helt fel. Så helt omöjligt är det ju inte. Kvinnor som mördar andra kvinnor finns ju trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in