2015-08-08, 00:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
(...)
... Jag är inte helt säker på om ihjälsparkad av nåt djur förekommit men lägger till det också.

Jodå, åtminstone här i tråden. Jag lanserade själv den idén tidigt i utredningen. Älgdöden, liksom offret i Loftahammar där maken satt oskyldigt häktad en tid. Nåja.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagare säger alltid att allt pekar på den brottsrubricering hen väljer. Det behöver inte finnas några likheter för att brottsrubriceringen ska bli lägre i domen.

Ja, eftersom motiv är "svårt att ange" enligt åklagaren, kan man ju tänka sig att det blir än värre med frågan om uppsåt...
2015-08-08, 00:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det kan det visst det bli sa jag ju. Att dölja brottet är en försvårande omständighet! Alltså något som gör så att det lutar åt en strängare dom. Sen kan det bli griftefridsbrott också och ibland så bakas griftefrid in i mordet/dråpet/vållande. Men att dölja brottet är en försvårande omständighet som kommer att plussa på tid på straffet. Och säkert också kan vara skillnaden mellan dråp och mord. Och innnan du gör det så vill jag be dig att inte komma dragandes med VB-fallet tack. Men jag kan iaf citera åklagaren i det målet: "Vem fan har hört talas om ett styckdråp?"
Det ändrar inte brottsrubriceringen, och vatchareeyafallet har inte ett dugg med saken att göra.
2015-08-08, 00:51
Medlem
develis avatar
Citat:
De olyckor du listar upp är inte dråp. Jag har tidigare spekulerat i elolycka vållad av NB, men det var en spekulation med vagt underlag. När dödsorsaken är känd känns det säkrare att spekulera.

Det var ironi ... jag begriper väl att du diskuterar rubriceringen vållande till annans död. Jag undrade dock om det var nåt sånt du for efter.
2015-08-08, 00:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det går på tomgång för media och då kommer sådana här skitartiklar. Tidningen kunde istället upplysa henne om svensk rättsprocess och att han blev häktad ytterligare fyra veckor.
De kunde även förklara att han är häktad med restriktioner så han har kontaktförbud så breven får vänta till restriktionen hävs.

Men man vill ha lite klick så man pytsar ut sådant medialt skit i brist på annat.
Kriminalvården: Telefon och brev
Citat:
Den som sitter i häkte eller i anstalt har inte tillgång till internet eller sin e-post. Du kan däremot skicka brev direkt till en person som finns hos Kriminalvården. Skriv namn tillsammans med häktets eller anstaltens adress på kuvertet.
[...]
Brevgranskning
Brev till och från den intagne kan granskas för att se om det innehåller otillåtna föremål. Efter granskning förseglas kuvertet och när det delas ut får din anhörige veta att det har granskats.

Brev till häktad
Den häktade måste godkänna granskningen för att få sina brev. Annars delas breven ut när personen lämnar häktet.
Breven behöver alltså inte vänta, om han inte väljer det själv.
2015-08-08, 00:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det ändrar inte brottsrubriceringen, och vatchareeyafallet har inte ett dugg med saken att göra.
Jag vill nog påstå att dölja brottet kan väga över till mord från dråp. Men sen å andra sidan så verkar man ju knappt skilja på dråp och mord längre. Ett vållande kan ju säkert inte bli dråp för att man döljer det. Men det kan säkert plussa på lite i påföljden iaf.
2015-08-08, 00:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag vill nog påstå att dölja brottet kan väga över till mord från dråp. Men sen å andra sidan så verkar man ju knappt skilja på dråp och mord längre. Ett vållande kan ju säkert inte bli dråp för att man döljer det. Men det kan säkert plussa på lite i påföljden iaf.
Du skulle inte kommentera mer, skrev du. Men om du gör det, belägg att åtgärder efter ett dråp kan ändra brottsrubriceringen till mord. Brottet är ju begånget.
2015-08-08, 00:57
Medlem
Citat:
Kriminalvården: Telefon och brev

Breven behöver alltså inte vänta, om han inte väljer det själv.

Han är häktad med restriktioner och har kontaktförbud och det gäller bägge vägarna
2015-08-08, 00:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Hela artikeln är ju ett medialt spektakel där expressen äntligen fått en liten telefonintervju med en frustrerad mor som verkar helt frånvarande både vad gäller bevis och avsaknad av kontakt med sina söner och familj. Jösses så sjukt att få detta till förstasidesstoff
Ja att koka soppa på en spik räcker fan inte till här. Hon har ju uppenbart ingen kontakt med de inblandade överhuvudtaget. Expressen utnyttjar ju en desperat morsa som fortfarande befinner sig i total förnekelse. Osmakligt är ju bara förnamnet. Och sen att sätta rubriken som de gör också som grädde på moset.
2015-08-08, 01:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hovsgärde känns intressant och vore bra att få bekräftat. Du hänvisar till Rohna's uppgifter, Martorp är en naturlig plats för mgm att vara på. Men samma skribent har också skrivit att "de har gemensam bostad"på frågan om bröderna bodde ihop (jag har skrivit detta till dig tidigare), hur förhåller du dig till Rohnas uppgifter?

Ok, jag har återigen inte riktigt snappat upp tråduppgifter, visste inte att det skrivits att mp utgått från Martorp-trakten..
Fyndet bråkades det kanske inte om, bara att mp var där? Beteendet och att dom försvann ifrån platsen?

Jag har inga motargument om det du skriver om handsken..

Jag tar faktiskt Rohna på orden om att deras bostad är gemensam. Min egna fundering består mer i att Hovsgärde kan ha varit en slags "avlastning" då främst för den yngre brodern. Det är ett mindre, dåligt isolerat, lite ruffigt torp, gjort för säsongsboende på sin höjd. Övernattningsmöjlighet om det behöver pustas ut. Kanske inte så skoj att bo med brorsan och hans fru alla dagar i veckan?

Ang. Martorp - MPS-sök:
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Jag var i martorp en dag innan Lisa hittades med MSP. Men tänkte mest att nu har det ju gått en tid.. Så man inte stryker runt där bara någon dag efter man hittat Lisa.

Citat:
Efter vi parkerat stod vi och diskuterade om ladan, men eftersom det inte var vår angivna plats så fick vi ej gå där.
Vi gick sedan förbi ett litet rött hus som hade syrénbuskar omkring sig och sedan följde vi en Bäck som gick via skog/äng ända upp till martorpsfallet.

Citat:
På onsdagen parkerade vi ca 18:00 och var tillbaka vid bilarna vid 22:00.
På torsdagen parkerade vi ca 10:00 och var tillbaka 17:00

(min anm. Det var på Onsdagen MPS aktivt involverades i sökinsatsen)

Citat:
Till vänster om bilarna på bild parkerade vi.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-Gård-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png

Citat:
Precis, båda dagarna.
Det var vår grupp på 13 personer och sedan var det tre andra grupper som var där också. Angående fastighets frågan så kan jag inte svara på det.

Ovanstående är dock som brukligt att betrakta som tråduppgifter, men jag ser hållbarhet i uttalen.
Korrigerar även vad jag tidigare skrev om västerut pga mitt kassa minne..
Österut ska det vara.
Uppenbarligen var det sök här även Fredag. Samt gissningsvis gjordes fynd nära en fastighet, vilket kanske föranleder reaktionen av bägge bröderna.

Jag har väl egentligen inga argument beträffande handsken heller, utan det är mina högst personliga gissningar, baserat på frågorna du ställer
2015-08-08, 01:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han är häktad med restriktioner och har kontaktförbud och det gäller bägge vägarna
Kriminalvården: Restriktioner i häkte
Citat:
Det kan innebära att:

Brev till och från den häktade granskas av åklagaren
Åklagaren måste ge medgivande för besök
Telefonsamtal måste godkännas av åklagaren
Den häktade får inte lyssna på radio, se på tv eller läsa tidningar. Han eller hon får inte heller umgås med andra häktade. I vissa fall kan två klienter med restriktioner få umgås på ett bostadsrum en stund, så kallad samsittning.
Även med restriktioner har klienten rätt att skicka brev till sin offentliga försvarare utan att de granskas av åklagaren. Han eller hon kan också få lov att träffa till exempel häktesprästen.
egen fetstil
Han får ta emot och skicka brev, efter granskning.
2015-08-08, 01:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ja att koka soppa på en spik räcker fan inte till här. Hon har ju uppenbart ingen kontakt med de inblandade överhuvudtaget. Expressen utnyttjar ju en desperat morsa som fortfarande befinner sig i total förnekelse. Osmakligt är ju bara förnamnet. Och sen att sätta rubriken som de gör också som grädde på moset.

Verkligen en skitartikel.
Ytterst märkligt är också att London anges som plats. Var skedde egentligen denna intervju och vem var i London, modern eller reportern?
Här följer ingressen:

Citat:
LONDON. Chefsåklagare Anette Olsson säger att teknisk bevisning stärkt misstankarna mot den 35-årige litauer som sitter häktad för mordet på Lisa Holm.
Men familjen i Litauen är fortsatt övertygade om hans oskuld.
Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman.

http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/
2015-08-08, 01:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Kul när er sida tycker att poliser ska få gråta ut titt som tätt medans en mamma med en oskyldig son i fängelset inte får vara ledsen. Den Litauiska tanten får mer respekt än de bölande poliserna. Osmakliga ni är.
Klart som fan att det är synd om morsan. Men Expressen vinklar det som om hon är insatt i målet vilket ju är helt tydligt att hon inte är. Nästan bättre att hålla käft då kan man tycka. Är det någon som kan hjälpa henne att få reda på mer så är det väl hennes sons advokat och inte Expressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in