2015-08-08, 00:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad som händer efter dödandet påverkar inte brottsrubriceringen, men kan innebära tillägg. Om GM dödade Lisa genom vållande eller dråp, och vill undgå straff är det inte konstigt att han gör sig av med kroppen. Det förvandlar inte vållande eller dråp till mord.
Nja, inte riktigt rätt väl. Att dölja brottet är en försvårande omständighet. Vilket gör att man kommer närmare mord om det inte redan är det.
2015-08-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hehe, innebörden av "smart" kan ju vara omfångsbred och även dynamisk

Jag får nog lov att hänvisa till vad Rohna uppgett. Alltså, Martorp är en naturlig plats för MGM att befinna sig, även om det måhända är utarrenderat till AJ´s polare LÅ, men jag fick inget svar på om dom utfört tjänster där, under aktuell vecka.
Här lägger jag också in min egen reservation ang Hovsgärde Det kan nämligen vara en plats dom vistas på utan att ha några egentliga skäl.. (?)

I min uppfattning där jag läser tråduppgifter att intressanta sökområden med startpunkter Onsdag (MPS), då utgår från Martorp-trakten och riktar sig norrut samt västerut.
Man blir ju lite nyfiken på hur det fokuserades på Fredagen.
Eftersom att den yngre brodern var delaktig i konfrontationen känns det dock lite undrande kring om det skulle bråkats om något som har med MPS fynd att göra?
Såvida inte den yngre brodern skyddar sin storebror till 100,, kan konfrontationen handla om något betydligt mer trivialt?
Det verkar dock inte som att det tog många sekunder för den anlända polis-patrullen att lämna fyndplatsen och jaga efter...

Handsken..
Om han råkat få mig sig den i fickan, kanske han tar sig ett spontant men säkert tillfälle att snabbt dumpa den? Polisen kanske inte fokuserade på ladan när dom skulle ha sitt morgonmöte?
Poliser tvärs över vägen.. Hellre chansa att droppa den, än att bära den på sig, utifall polisen skulle ta sig en titt på ladan och personerna i ladan.
Med facit i hand låg handsken mycket riktigt också säkrare i ladan (om än hittad) än i hans ficka.. Ren flax, lika mycket som även detta är en ren gissning.

Hovsgärde känns intressant och vore bra att få bekräftat. Du hänvisar till Rohna's uppgifter, Martorp är en naturlig plats för mgm att vara på. Men samma skribent har också skrivit att "de har gemensam bostad"på frågan om bröderna bodde ihop (jag har skrivit detta till dig tidigare), hur förhåller du dig till Rohnas uppgifter?

Ok, jag har återigen inte riktigt snappat upp tråduppgifter, visste inte att det skrivits att mp utgått från Martorp-trakten..
Fyndet bråkades det kanske inte om, bara att mp var där? Beteendet och att dom försvann ifrån platsen?

Jag har inga motargument om det du skriver om handsken..
2015-08-08, 00:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Påminner igen om Sandra i Sollentuna. Mord, sa åklagaren, vållande, sa domstolen. Varför skulle en nedrubricering förvåna dig?
Amen herregud, ska du komma dragarnde med det där fallet nu igen? Det fallet är ett klockrent mord som är åt helvete feldömt! Släpp det nu. Tyder bara på desperation att komma dragande med sån rättsröta.
2015-08-08, 00:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nja, inte riktigt rätt väl. Att dölja brottet är en försvårande omständighet. Vilket gör att man kommer närmare mord om det inte redan är det.
Nej, det blir inte mord om man har vållat någons död eller dräpt hen, pga åtgärder efteråt. Däremot kan åtgärderna efteråt innebära en till brottsrubricering, t.ex. griftefridsbrott.
2015-08-08, 00:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Amen herregud, ska du komma dragarnde med det där fallet nu igen? Det fallet är ett klockrent mord som är åt helvete feldömt! Släpp det nu. Tyder bara på desperation att komma dragande med sån rättsröta.
Det spelar ingen roll om Sollentuna var mord eller inte. Domstolen dömde vållande, så om domstolen dömer vållande i detta fall också är det inte förvånande.
2015-08-08, 00:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om det var mord eller inte. Domstolen dömde vållande, så om domstolen dömer vållande i detta fall också är det inte förvånande.
Ja det vet vi ju inte än, mer än att åklagaren har sagt att allt pekar mot mord. Men att jämföra med stackars SL är helt åt pipsvängen iaf. Finns ju inga likheter överhuvudtaget mellan fallen heller så vitt framkommit hittills.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-08 kl. 00:37.
2015-08-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja visst, det pekar ju mot att både brodern och frun stödjer MGM, annars skulle dom ju inte säga så.

Om ens man kommer hem efter att ha utfört en sån fruktansvärd handling, hade man inte märkt nåt på uppträdande att nåt inte var som det brukade? Humör, blickar, nervositet?
2015-08-08, 00:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det blir inte mord om man har vållat någons död eller dräpt hen, pga åtgärder efteråt. Däremot kan åtgärderna efteråt innebära en till brottsrubricering, t.ex. griftefridsbrott.

Vilken av läckerbitarna i tråden anser du är aktuell i det dråpliga?
Ramlat av fyrhjuling?
Ramlat i en grop?
Fått en kran i huvudet?
Påkörd utan moped?
Påkörd med moped?
Påkörd och mördad?
... Jag är inte helt säker på om ihjälsparkad av nåt djur förekommit men lägger till det också.
2015-08-08, 00:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja det vet vi ju inte än, mer än att åklagaren har sagt att allt pekar mot mord. Men att jämföra med stackars SL är helt åt pipsvängen iaf. Finns ju inga likheter överhuvudtaget mellan fallen heller så vitt f4ramkommit hittills.
Åklagare säger alltid att allt pekar på den brottsrubricering hen väljer. Det behöver inte finnas några likheter för att brottsrubriceringen ska bli lägre i domen.
2015-08-08, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken av läckerbitarna i tråden anser du är aktuell i det dråpliga?
Ramlat av fyrhjuling?
Ramlat i en grop?
Fått en kran i huvudet?
Påkörd utan moped?
Påkörd med moped?
Påkörd och mördad?
... Jag är inte helt säker på om ihjälsparkad av nåt djur förekommit men lägger till det också.
De olyckor du listar upp är inte dråp. Jag har tidigare spekulerat i elolycka vållad av NB, men det var en spekulation med vagt underlag. När dödsorsaken är känd känns det säkrare att spekulera.
2015-08-08, 00:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det kan det visst det bli sa jag ju. Att dölja brottet är en försvårande omständighet! Alltså något som gör så att det lutar åt en strängare dom. Sen kan det bli griftefridsbrott också och ibland så bakas griftefrid in i mordet/dråpet/vållande. Men att dölja brottet är en försvårande omständighet som kommer att plussa på tid på straffet. Och säkert också kan vara skillnaden mellan dråp och mord. Och innnan du gör det så vill jag be dig att inte komma dragandes med VB-fallet tack. Men jag kan iaf citera åklagaren i det målet: "Vem fan har hört talas om ett styckdråp?"
2015-08-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

så himla märkligt uttalande? Det tyder ju på att hon inte ens pratat med sin yngre son eller svärdotter? "Kanske besökte cafeet?" Hon har dessutom inte tagit del av var dna har hittats, trots hon borde vara ytterst intresserad.

Hela artikeln är ju ett medialt spektakel där expressen äntligen fått en liten telefonintervju med en frustrerad mor som verkar helt frånvarande både vad gäller bevis och avsaknad av kontakt med sina söner och familj. Jösses så sjukt att få detta till förstasidesstoff

Det går på tomgång för media och då kommer sådana här skitartiklar. Tidningen kunde istället upplysa henne om svensk rättsprocess och att han blev häktad ytterligare fyra veckor.
De kunde även förklara att han är häktad med restriktioner så han har kontaktförbud så breven får vänta till restriktionen hävs.

Men man vill ha lite klick så man pytsar ut sådant medialt skit i brist på annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in