2015-08-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Javisst ! Han=mer el mindre bund till detta brott, borde ju finns hyfs chans till
livst-dom ! Rel tyst om detta i media just nu ! På detta forum har dock denna tråd
stora möjligh att bli en av de längsta el kanske rent av den längsta ngnsin !

Bunden till brottet är ju inte samma som den som utfört det så vart vill du komma?
2015-08-07, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Ähum!, What??
Om inte rollspel, så varför inte rock n roll spel i överslag.
-För vilka rationella anledningar till våldtäkt och mord kan tänkas finnas?
-Finns det verkligen sådana eller är det bara efterhandskonstruktioner

Självklart finns det rationella anledningar inifrån individen som verkligen gör och utför handlingen, svårigheten uppstår ju när någon utanför ska se in i dem och försöka förstå dem. Med andra ord vad är det vederhäftiga i detta mord. Skiten måste ju vara rationell ur någon jävla vinkel även om man aldrig kan begripa den till fullo, förstå den och än mindre sympatisera med den.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-08-07 kl. 22:17.
2015-08-07, 22:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Vad gäller strypgrepp så behöver det ju inte innebära att man använder händerna . Ett annat effektivt sätt är ju att lägga armen runt halsen och pressa med armvecket mot halsen . Samtidigt som man trycker med andra underarmens baksida mot nacken . Tar väl max sisådär 15-20 sekunder innan offret är medvetslöst . Att få sina fingermärken på halsen kan ju ha sina risker . Har man en ring på något finger kan det ju synas på märkena på halsen .... om man har otur . Undrar om polisen har kollat detta om det är strypning som är dödsorsaken . Buntband är ju också effektiva , bara att dra år så sköter det sig ju helt självt . Superstarka och helt omöjligt för offret att kunna få loss . Det finns ju en uppsjö av sätt att kväva någon . Dessa var bara ett par exempel .
Ja, det ska väl inte finnas någon risk för att man missar en sån sak ifall det nu är på
det viset som Lisa togs av daga.

När du förresten nämnde det där inledningsvis om att strypa medelst armen runt halsen så
påminner jag mig att det var väl så styckmördaren i Gävle AA bragte Kajsa S. om livet.
(Killen försökte göra gällande i rätten att armen hade fått ett eget liv...den var helt
okontrollerbar...vilket han inte hade mycket för dock...)

Jag tror också som du: stor sannolikhet för att vi har med strypning att göra i Blombergsfallet.
Det är inte alltför ovanligt sätt att ha ihjäl kvinnor på här i landet.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-07 kl. 22:32.
2015-08-07, 22:28
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag håller med, högst osannolikt!

Om nu inte frun var livrädd för honom, eller att han övertalat henne att det var en olycka.
Men knappast hjälpa honom efter ett mord, speciellt om motivet var att våldta.
Om inte något av ovan, så borde hon inte vara psykiskt frisk, eller så har hon själv varit med vid mordet?
då delar du och jag samma tankar om hur frun antagligen reagerar
2015-08-07, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag funderar oxå på om det gula huset var näst sista anhalten innan boden. Med tanke på den polisiära aktiviteten i det gula huset natten till 13/6. Men i min teori så var BO inte vid liv då, så jag begriper inte vad han skulle där inne och göra.

De lär ha gått igenom fler byggnader som inte hamnade i bild om de höll på hela natten med teknisk undersökning på Martorp som Widén sa. Den gula byggnaden är kanske inte ens högaktuell, men fotades då de helt enkelt kunde ta bilder vid entrén. Avspärrningarna lär ha begränsat dem betydligt.

En lada har nämnts i media gällande fynd och boden har som sagt fraktats iväg.
2015-08-07, 22:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Men om vi plockar bort frun och nöjer oss med medverkan av brodern?
Alltså ingen direkt delaktighet i själva bortförandet, eventuell våldtäktshistoria och dådet
utan "aktiveras" i efterbrottsprocessen med att röja undan spår och vara behjälplig
med bortforsling av offret?
Blir det också lika svårt att "köpa" att ens broder skulle ställa upp på nåt sånt?
Är det möjligt? Hur tätt band förutsätts man ha mellan varandra för att detta ska
kunna vara en realitet? När blir det bara för mycket för även ett syskon med den största
kärlek till sin broder? När slutar man att "ställa upp"?
Vid ett flickmord?

En extremt intressant frågeställning!
Man brukar ju gå till sig själv och fråga sig hur hade du gjort i ett sådant fall? Jag misstänker starkt att de flesta av oss hade faktiskt inte kunnat medverka och "hjälpa till" för vi hade mått både psykiskt och fysiskt illa vid tanken. Men jag kan självklart ha fel.
En vidare tanke är ju om man nu som lillebror klarat av att hjälpa sin bror så är nästa steg om man klarar av att även ljuga i tuffa polisförhör? Någonstans så tar ju ens psyke stryk om man inte är en normal våldsdådare?
Kanske han klarat hjälpa sin bror med vissa saker men jag tror att han inte klarat polisförhören.
Vad tror du själv i en sådan är fråga?
Kanske som du säger går gränsen vid flickmord?
Senast redigerad av Kellywoman 2015-08-07 kl. 22:44. Anledning: felskrivning
2015-08-07, 22:43
Medlem
Kellywomans avatar
http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Citat:
DNA? De kanske besökte cafeterian, men de åt mestadels hemma.

så himla märkligt uttalande? Det tyder ju på att hon inte ens pratat med sin yngre son eller svärdotter? "Kanske besökte cafeet?" Hon har dessutom inte tagit del av var dna har hittats, trots hon borde vara ytterst intresserad.

Hela artikeln är ju ett medialt spektakel där expressen äntligen fått en liten telefonintervju med en frustrerad mor som verkar helt frånvarande både vad gäller bevis och avsaknad av kontakt med sina söner och familj. Jösses så sjukt att få detta till förstasidesstoff
Senast redigerad av Kellywoman 2015-08-07 kl. 22:47. Anledning: felskrivning
2015-08-07, 22:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var ett allmänt resonemang, jag har inte sett bevisningen än. Att han är inblandad är jag dock säker på, pga DNA-bevisning. Vad som ibland händer är att en person frikänns (korrekt) därför att den bevisning som läggs fram inte håller hela vägen. Tittar man på alla omständigheter är det däremot fortfarande med största sannolikhet så att personen de facto begick brottet, men vi lyckades inte bevisa det i domstolen (de jure). Det finns förstås ett antal såna fall när det gäller mord i svensk kriminalhistoria, inte minst flera som rör kvinnor som levt med våldsamma män och med all rimlig sannolikhet också dödades av dem. Men teknisk bevisning, vittnen etc som kunnat styrka detta har inte funnits i tillräcklig mängd och den misstänkte har blånekat hela vägen och till slut gått fri.

Sen finns det ju fall som förblir omdiskuterade och där personer som satt sig in i det inte kan komma överens. Typexempel numer avlidne Joy Rahman som åtminstone på sin tid fick det högsta skadeståndet någonsin i svensk rätt utbetalat när han frikändes efter 6-7 år eller nåt sånt i finkan. Många verkar ändå anse att han troligen var skyldig ändå, jag vet inte jag har inte detaljstuderat fallet på tillräcklig nivå.

Joy Rahman flyttade hem efter att han friades. Då som en högst burgen man, bland sina landsmän. Men det dröjde inte så länge innan han även där stod inför skranket, misstänkt för mord ..
2015-08-07, 22:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag var ironisk när jag skrev att det var smart, men ironin kanske uppfattades på ett korrekt sätt.
Visst kan det va så som du skriver. Visst, en lucka kan ha infunnit sig på fredagen, men om han redan kände sig trängd innan, hur vågar han öht visa sig synlig vid Martorp? Något koll borde han ha haft vart det letades? MP dök inte upp ur tomma intet där vid Martorp..

Om han glömt plocka ut handsken ur fickan, så kan den väl ligga kvar där och låtsas som ingenting? Klart han inte ville ha handsken i fickan, men han blir ju mer ertappad av att gå in i ladan och slänga ut den där? Helt IQ-befriad? Poliser alldeles intill..

Hehe, innebörden av "smart" kan ju vara omfångsbred och även dynamisk

Jag får nog lov att hänvisa till vad Rohna uppgett. Alltså, Martorp är en naturlig plats för MGM att befinna sig, även om det måhända är utarrenderat till AJ´s polare LÅ, men jag fick inget svar på om dom utfört tjänster där, under aktuell vecka.
Här lägger jag också in min egen reservation ang Hovsgärde Det kan nämligen vara en plats dom vistas på utan att ha några egentliga skäl.. (?)

I min uppfattning där jag läser tråduppgifter att intressanta sökområden med startpunkter Onsdag (MPS), då utgår från Martorp-trakten och riktar sig norrut samt västerut.
Man blir ju lite nyfiken på hur det fokuserades på Fredagen.
Eftersom att den yngre brodern var delaktig i konfrontationen känns det dock lite undrande kring om det skulle bråkats om något som har med MPS fynd att göra?
Såvida inte den yngre brodern skyddar sin storebror till 100,, kan konfrontationen handla om något betydligt mer trivialt?
Det verkar dock inte som att det tog många sekunder för den anlända polis-patrullen att lämna fyndplatsen och jaga efter...

Handsken..
Om han råkat få mig sig den i fickan, kanske han tar sig ett spontant men säkert tillfälle att snabbt dumpa den? Polisen kanske inte fokuserade på ladan när dom skulle ha sitt morgonmöte?
Poliser tvärs över vägen.. Hellre chansa att droppa den, än att bära den på sig, utifall polisen skulle ta sig en titt på ladan och personerna i ladan.
Med facit i hand låg handsken mycket riktigt också säkrare i ladan (om än hittad) än i hans ficka.. Ren flax, lika mycket som även detta är en ren gissning.
2015-08-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman

så himla märkligt uttalande? Det tyder ju på att hon inte ens pratat med sin yngre son eller svärdotter? "Kanske besökte cafeet?"

Hela artikeln är ju ett medialt spektakel där expressen äntligen fått en liten telefonintervju med en frustrerad mor som verkar helt frånvarande både vad gäller bevis och avsaknad av kontakt med sina söner och familj. Jösses så sjukt att få detta till förstasidesstoff

Det är ju Expressen så vad som är förstasidesstoff är väl inte direkt relaterat till just detta fall. Angående ditt citat så är det väl inte så konstigt eftersom polisen inte berättat var de hittat det/de DNA de hittat. Mest märkligt tycker jag är att alla i familjen försvarar MGM fortfarande. Särskilt MGMs fru.
2015-08-07, 22:57
Medlem
Citat:

så himla märkligt uttalande? Det tyder ju på att hon inte ens pratat med sin yngre son eller svärdotter? "Kanske besökte cafeet?" Hon har dessutom inte tagit del av var dna har hittats, trots hon borde vara ytterst intresserad.

Hon fokuserar på det hon fått veta av sonen och det tror vill hon tro på. Vem hade inte gjort det? Jag hade nog silat bort det jag inte ville höra och haft tunnelseende. Så kan det inte ! vara. Inte mitt barn! Omöjligt! Så det där med DNA kopplar hon bort helt och hållet. Det är vad jag tror.
2015-08-07, 22:58
Medlem
delta2s avatar
Citat:

Så himla märkligt uttalande? Det tyder ju på att hon inte ens pratat med sin yngre son eller svärdotter? "Kanske besökte cafeet?"

Mamman sitter hemma och fantiserar som vanligt . Hon har ju kommit med alibin tidigare som varit en aning spektakulära . Ingen har väl väntat sig nåt annat än att hon ska säga nåt liknande ... Att bröderna aldrig skulle ha sett flickan borde ju i så fall betyda att dom är blinda . Och hur två blinda snickare kan lägga på nytt tak på en sådan stor byggnad som ladan mittemot cafeét är ju lite svårt att förstå . Om jag får säga vad jag tror så har nog "pojkarna" spanat in tjejerna på cafeét så mycket att deras tumnaglar numera är helt blåslagna ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in