2015-08-07, 23:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, absolut.
Dock är rubriceringen än idag "Mord" och det skulle förvåna stort mig om detta rubriceras ner längre fram.

Men med uppsåt. Vilket helt och hållet utesluter olycka eller annat omedvetet.
Påminner igen om Sandra i Sollentuna. Mord, sa åklagaren, vållande, sa domstolen. Varför skulle en nedrubricering förvåna dig?
2015-08-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag tror spelar ingen roll. Men eftersom jag vet att mammor till misstänkta inte får ta del av förundersökningen vill jag gärna veta varför #Kellywoman tycker det är märkligt att mamman inte är mer intresserad vad som egentligen hänt. Varför tror hon att mamman inte är mer intresserad?

Nu ska jag ju inte svara för Kellywoman men jag tror att mamman nog är intresserad. Frågan är vad hon vill och orkar ta till sig med tanke på att det är hennes barn som sitter häktad. Givetvis vill hon tro att han är oskyldig. Frågan är om hon kommer att tro någonting annat någonsin.
2015-08-07, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
tja nu syftade jag på vad du skrev om bröderna och deras synfält.
Men att du tror mamman har kass information tror jag mer handlar om ovilja att ta till sig info, då det är faktafel i artikeln som mamman sannolikt tagit del av oavsett språk. Hon har en son hemma som uppenbart vet massor.

Hennes son vet inte ett jota om den andre broderns situation och förhör. Inte ett dugg mer än oss.
Han verkar heller inte behärska svenska språket så värst enligt grannen. Det kanske inte är så enkelt då.
Men visst - tunnelseende köper jag utifrån den del som beskrivs i media. För henne är det otänkbart då de presenteras som väldigt skötsamma där hemma. Samma intryck som berättas av AJ och grannar i Sverige.
Vad skulle hon söka för info? Google translate med värsta översättningarna vi skådat här i tråden?
Läsa litauisk media på nätet som ratats av en person som behärskar språket?
Skriva 6 brev till?
2015-08-07, 23:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jasså - är det så uppenbart?

" Kvinnan mår dåligt av att fortfarande vara misstänkt och att inte få träffa sin make, den häktade 35-åringen.
– Hela situationen är väldigt påfrestande. Hon har svårt att ta till sig att hennes man skulle kunna ha gjort något sådant här, säger hennes advokat Peter Falck.

"http://www.expressen.se/gt/35-aringens-anhoriga-ar-partiska--far-vittna/

"Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman."
http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Ja visst, det pekar ju mot att både brodern och frun stödjer MGM, annars skulle dom ju inte säga så.
2015-08-08, 00:00
Medlem
Citat:
Åklagare har uppgett att hon bragts om livet. En medveten handling. Det innebär mord.

Citat:
det var en bra fråga men jag har bett Xenia att sluta skriva till mig hundra gånger och hon är fullmedveten om detta men jag tror hon är jävligt manisk. Med största sannolikhet för att hennes liv är så litet. Hon lever i tråden. Tyvärr förstör den enligt mig då alltså

Men hur fick du veta att brodern erkänt och att det skulle komma ut i pressen dagen efter och hur förklarar du att inget hände, gissade du bara eller?
2015-08-08, 00:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Påminner igen om Sandra i Sollentuna. Mord, sa åklagaren, vållande, sa domstolen. Varför skulle en nedrubricering förvåna dig?

Du kan inte jämföra med det fallet, anser jag. Det liknar inte detta på någon punkt förutom åldern på offret.
Där handlar det om skottlossning samt en kropp som ej har gömts undan tex.

Blotta åtgärderna som GM vidtagit i mordet på Lisa gör att jag skulle blir ytterst förvånad om "Mord" ändras.
Därtill tror jag tyvärr inte detta enbart handlat om att ta livet av henne.
2015-08-08, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja visst, det pekar ju mot att både brodern och frun stödjer MGM, annars skulle dom ju inte säga så.

Ja, inte verkar de ha sagt nåt ofördelaktigt i förhör - hon längtar efter honom och tror inte han gjort det och den andre tänker sig vittna till hans fördel.
2015-08-08, 00:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du kan inte jämföra med det fallet, anser jag. Det liknar inte detta på någon punkt förutom åldern på offret.
Där handlar det om skottlossning samt en kropp som ej har gömts undan tex.

Blotta åtgärderna som GM vidtagit i mordet på Lisa gör att jag skulle blir ytterst förvånad om "Mord" ändras.
Därtill tror jag tyvärr inte detta enbart handlat om att ta livet av henne.
Vad som händer efter dödandet påverkar inte brottsrubriceringen, men kan innebära tillägg. Om GM dödade Lisa genom vållande eller dråp, och vill undgå straff är det inte konstigt att han gör sig av med kroppen. Det förvandlar inte vållande eller dråp till mord.
2015-08-08, 00:13
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu är det ännu svårt att helt frigöra sig från misstanken att broder AB kan ha varit mer
än inbegripen i en efterbrottsprocess eftersom fortfarande är misstankar riktade mot honom.
Båda bröderna häktades ju också från början på samma misstankegrad.

Det blir inte direkt lättare att bortse från nån sorts inblandning
när man påminner sig den förtätade situationen på fredagskvällen då en konfrontation
skedde mellan bröderna och ett team från Missing People.
Om det bara hade varit häktade NB i det läget men nu var alltså BÅDA två på plats
och då kan man svårligen komma ifrån misstanken att AB har vetskap om brottet som skett
om man tillåter sig att utgå ifrån att de anmärkningsvärda reaktionerna har direkt
koppling till det mörka som kom att hemsöka idyllen med start på söndagen den 7 juni.
Det uppvisades visst aggression från båda alltså. De kände sig väl inträngda i ett hörn
och då vet man hur det kan reageras både bland människor och de fyrfota vännerna...
Inte för ett ögonblick betvivlar jag att AB visste vad brorsan gjort. Allra minsta detta.
Jag skulle inte bli direkt chockad ifall det så småningom framkom att de gemensamt gav
sig på Lisa.
Det är något oerhört redan att en tillåter sig något sådant. Men luttrad som man blivit
förvånar ingenting numera så att två bröder går samman om att göra en sån här
vedervärdig sak är absolut inte otänkbart. Mycket ovanligt förvisso men det har hänt
flera gånger tidigare. Särskilt i staterna.

När det gäller hur man själv hade gjort om det begränsar sig till handla om att hjälpa ett syskon
som förgått sig något fruktansvärt och tagit någon annans liv, avsiktligt eller ej, så för min
del hade det inte spelat någon roll hur mycket jag än hållit av detta syskon; jag hade tagit
avstånd och försökt förmå vederbörande att ange sig själv och berätta hela förloppet
rakt och upp ner. Något annat sätt att hantera en sån uppkommen situation har jag
väldigt svårt att se som en möjlighet; det hade blivit en börda för tung att bära i längden.
Jag hade också gjort detta syskon en otjänst genom att hålla honom eller henne om ryggen.
Det är ett mörker man inte vill stiga in gärna och inte låta den andre heller vara i längre
än nödvändigt. Att dela en hemlighet som handlar om mord eller dråp leder ofrånkomligen
bara in i fördärvet.

På tal om bröder: Här skriver brodern till en av våra mer omtalade personer de senare åren:

Vad som är svindlande djupt och destruktivt och skrämmande hos honom är vad som skrämmer dig hos dig själv. När jag skriver om honom skriver jag om mig själv och om – dig.
Men allt jag här har berättat vetter åt ett avgrundsdjup, och jag är höjdrädd. Jag önskar att jag hade sluppit skriva allt detta. Men jag är tacksam att jag har kunnat skriva det.
Jag har ju också fått säga mig själv någonting om mig själv.
Är det sant att vi har avgrundsdjup inom oss? Eller är det någonting som vi påstår därför att vi inte vet allt om oss själva och inte förmår ersätta ovetskap med tro eller trygga känslor?
Men ondskan, det våldsamma och ohyggliga, dödande och lemlästning – det ska vi kunna visa ifrån oss. Det behöver vi inte tro att vi bär inom oss.

https://sobergwall.wordpress.com/category/min-bror-thomas-quick/

tack för ett välgenomtänkt och skrivet inlägg. Är inte ofta man ser sådana och speciellt inte i en tråd det går troll i och där upprepningar och lika frågeställningar är vardagsmat.

Men jag är inte förvånad att du handlat som jag i en situation med syskon och jag tror inte vi är så olika samhället i övrigt. Alltså är det som hänt jävligt ovanligt och jag tror som dig att brodern är involverad och kommer att dömas han också.

Jag tror fortfarande på att varje mänska i den här tråden borde ställa sig frågan om man kunnat ljuga och hjälpa ett syskon eller maka/make som begått ett mord? Jag tror att procenten är jävligt liten som hanterat att hjälpa till vid ett flickmord, oavsett släktskap. Vi är jävligt små när det gäller och jag tror att vi gärna moraliserar och vill att det skall vara rätt
2015-08-08, 00:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
tack för ett välgenomtänkt och skrivet inlägg. Är inte ofta man ser sådana och speciellt inte i en tråd det går troll i och där upprepningar och lika frågeställningar är vardagsmat.

Men jag är inte förvånad att du handlat som jag i en situation med syskon och jag tror inte vi är så olika samhället i övrigt. Alltså är det som hänt jävligt ovanligt och jag tror som dig att brodern är involverad och kommer att dömas han också.

Jag tror fortfarande på att varje mänska i den här tråden borde ställa sig frågan om man kunnat ljuga och hjälpa ett syskon eller maka/make som begått ett mord? Jag tror att procenten är jävligt liten som hanterat att hjälpa till vid ett flickmord, oavsett släktskap. Vi är jävligt små när det gäller och jag tror att vi gärna moraliserar och vill att det skall vara rätt
Så, om NB:s fru och bror vittnar till hans fördel kommer du att tro på hans oskuld som jag förstår, trots att han har erkänt, enligt dig.

Jag undrar om domstolen kommer att vara lika naiv.
2015-08-08, 00:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det ska väl inte finnas någon risk för att man missar en sån sak ifall det nu är på
det viset som Lisa togs av daga.

När du förresten nämnde det där inledningsvis om att strypa medelst armen runt halsen så
påminner jag mig att det var väl så styckmördaren i Gävle AA bragte Kajsa S. om livet.
(Killen försökte göra gällande i rätten att armen hade fått ett eget liv...den var helt
okontrollerbar...vilket han inte hade mycket för dock...)

Jag tror också som du: stor sannolikhet för att vi har med strypning att göra i Blombergsfallet.
Det är inte alltför ovanligt sätt att ha ihjäl kvinnor på här i landet.

Det är väl det allra vanligaste sättet vid lustmord åtminstone?
2015-08-08, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:

Öhh... Ja. SJÄLVKLART. Sen kan du rikta dig och sluta generalisera eller göra allmänna upprop.
Och jag ska rikta mig till dig specifikt: skilj på vad som diskuteras.
Tror du att man omgående tror att allt är frid och fröjd via deras vittnesmål?
Att man anser att mamman är en orolig och oinsatt sådan betyder inte att deras vittnesbörd betyder nåt - för det gör det inte i en rättegång.
Sen säger det en hel del däremot iom deras uttalanden - de verkar inte ha satt dit honom i förhör. Däremot kan deras alibi halta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in