2015-07-25, 11:08
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Var för sent ute för att kunna söka mig till Lund, dom har tydligen internationellt intag och därmed stänger ansökan någon gång i januari(?). Har inte skrivit GMAT så HHS är jag inte behörig till, inte SU heller för den delen. Men det gör inget, läste kandidaten där och känner mig "klar" med det universitetet. HGU var jag inte behörig till då jag saknar 15hp intermediate-level macro-economics för deras finansmaster. Och då blir det Uppsala som gäller, vilket inte är mig emot. Rolig stad och bra universitet!

Men jag måste erkänna att jag inte gjort några direkta jämförelser mellan de olika universitetens finansmastrar, annat än intagningskrav då. Planen när jag sökte var, och är egentligen fortfarande att i första hand skaffa ett ordentligt jobb och sitta med det något år innan jag pluggar vidare, men arbetsmarknaden var tuffare än jag trodde så som det ser ut nu blir det en master till hösten Vi kanske blir kursare, vilken reservplats har du?

Jag tog min kandidat förra året från GU och måste säga att jag verkligen gillar Göteborg. Jag hade samma plan som dig, att jobba ett år och sen ta en master, men fick inget jobb var nöjd med så blev att plugga fristående kurser i Lund istället. Waste of time om jag ska vara ärlig då jag läste juridik vilket jag, nu i efterhand, tycker är så sjukt tråkigt.

Angående GMAT så är det väldigt lätt att komma in på GU så länge du är behörig med kurserna. Jag skrev GMAT, för att vara på den säkra sidan att jag skulle komma in någonstans i höst, och hade över 100 poäng mer än vad som krävdes för att komma in förra året.

Jag är antagen till företagande och ledning men med inriktning management controlling så den första terminen kommer vi läsa tillsammans om du tackar ja till din plats . Jag har reservplats 8 till FIM-inriktningen så håller tummarna på att folk ska hoppa av .
Citera
2015-07-25, 16:11
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Jag tog min kandidat förra året från GU och måste säga att jag verkligen gillar Göteborg. Jag hade samma plan som dig, att jobba ett år och sen ta en master, men fick inget jobb var nöjd med så blev att plugga fristående kurser i Lund istället. Waste of time om jag ska vara ärlig då jag läste juridik vilket jag, nu i efterhand, tycker är så sjukt tråkigt.

Angående GMAT så är det väldigt lätt att komma in på GU så länge du är behörig med kurserna. Jag skrev GMAT, för att vara på den säkra sidan att jag skulle komma in någonstans i höst, och hade över 100 poäng mer än vad som krävdes för att komma in förra året.

Jag är antagen till företagande och ledning men med inriktning management controlling så den första terminen kommer vi läsa tillsammans om du tackar ja till din plats . Jag har reservplats 8 till FIM-inriktningen så håller tummarna på att folk ska hoppa av .

Hade faktiskt Uppsala som förstaval och GU som andraval så jag är helt nöjd med att vara klar för Uppsala, du kommer alltså inte kunna övertyga mig att ta GU istället

Blir så fjantigt med lågt GMAT-intag, känns påtvingat. På SU är det t om ett behörighetskrav, så räcker det ändå med vad, 450-500 för att komma in. Har ett par ansökningar ute, men får jag inget napp på dom så ses vi i Uppsala till hösten, får hoppas att några andra tackar nej till FIM-mastern .
Citera
2015-07-26, 09:26
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Hade faktiskt Uppsala som förstaval och GU som andraval så jag är helt nöjd med att vara klar för Uppsala, du kommer alltså inte kunna övertyga mig att ta GU istället

Blir så fjantigt med lågt GMAT-intag, känns påtvingat. På SU är det t om ett behörighetskrav, så räcker det ändå med vad, 450-500 för att komma in. Har ett par ansökningar ute, men får jag inget napp på dom så ses vi i Uppsala till hösten, får hoppas att några andra tackar nej till FIM-mastern .

Hehe, det var värt ett försök .
Citera
2015-08-06, 14:06
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Hehe, det var värt ett försök .

Hur gick det, kom du in?
Citera
2015-08-07, 01:05
Medlem
Har flera bekanta som gått detta program. Verkar vara bra och relevanta kurser och bra utbildning. De flesta får bra jobb efteråt. Bra möjligheter till internship. Feken på UU satsar på detta masterprogram, det märks. Dock är de ganska hårda med uppsatserna. Eftersom de tidigare fått kritik om att ha varit för slappa med dessa har de stramat upp uppsatsprocessen (och kraven) rejält.
Citera
2015-08-07, 13:15
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Hur gick det, kom du in?

Kom in på financial management! Blev så fruktansvärt glad.

Har jag dig att tacka?
Citera
2015-08-07, 13:17
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Har flera bekanta som gått detta program. Verkar vara bra och relevanta kurser och bra utbildning. De flesta får bra jobb efteråt. Bra möjligheter till internship. Feken på UU satsar på detta masterprogram, det märks. Dock är de ganska hårda med uppsatserna. Eftersom de tidigare fått kritik om att ha varit för slappa med dessa har de stramat upp uppsatsprocessen (och kraven) rejält.

Kul att höra! Att det hårda krav tycker jag är bra, känns som att man utvecklas mer då. Pluggade på ett ganska mediokert universitet tidigare och där kändes det som att föreläsarna gjorde tentorna så enkla som möjligt för att de skulle slippa göra några omtentor. Inte speciellt motiverande .
Citera
2015-08-07, 14:49
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Kom in på financial management! Blev så fruktansvärt glad.

Har jag dig att tacka?

Nej, jag fick nej på den sista ansökan jag hoppades på så jag behöll min plats.

Drar igång med bostadsletandet nu, hur har du tänkt göra?
Citera
2015-08-07, 15:24
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Nej, jag fick nej på den sista ansökan jag hoppades på så jag behöll min plats.

Drar igång med bostadsletandet nu, hur har du tänkt göra?

Okey, trist och kul på samma gång. Vad var det för jobb du sökte?

Jag har löst så jag bor i en korridor första terminen. Finns en hel del grupper på facebook där du kan kolla runt, och det finns en del på blocket också. Jag hade helst bott inneboende, har gjort det 2 gånger tidigare, men är ganska nöjd ändå då jag har både egen dusch och toalett.
Citera
2015-08-07, 18:02
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Okey, trist och kul på samma gång. Vad var det för jobb du sökte?

Jag har löst så jag bor i en korridor första terminen. Finns en hel del grupper på facebook där du kan kolla runt, och det finns en del på blocket också. Jag hade helst bott inneboende, har gjort det 2 gånger tidigare, men är ganska nöjd ändå då jag har både egen dusch och toalett.

Ekonominisse hos en vinimportör, inte skitspännande egentligen.

Tror jag köper en bostadsrätt faktiskt, har bott i korridor förut nere i Lund och det var ingen höjdare, främst för att stämningen i korridoren var så dålig. Skönt att ha kök/badrum för sig själv också.
Citera
2015-08-07, 19:40
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ekonominisse hos en vinimportör, inte skitspännande egentligen.

Tror jag köper en bostadsrätt faktiskt, har bott i korridor förut nere i Lund och det var ingen höjdare, främst för att stämningen i korridoren var så dålig. Skönt att ha kök/badrum för sig själv också.

Vin är man ju svag för .

Haha, snyggt! Hade jag haft samma CF som dig så hade jag förmodligen också gjort det . Jaså, vad trist. Stor korridor eller? Jag har aldrig bott i korridor och den jag ska flytta in i är 8 rum stor så hoppas det ska vara lugnt. Annat var det när jag hälsade på en kompis på Malmö nation i Lund. Fyfan alltså.....
Citera
2015-08-07, 20:32
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Vin är man ju svag för .

Haha, snyggt! Hade jag haft samma CF som dig så hade jag förmodligen också gjort det . Jaså, vad trist. Stor korridor eller? Jag har aldrig bott i korridor och den jag ska flytta in i är 8 rum stor så hoppas det ska vara lugnt. Annat var det när jag hälsade på en kompis på Malmö nation i Lund. Fyfan alltså.....

Tror vi var 14 rum i korridoren, kök med två spisar/ugnar/kylskåp. Det funkade, men folket där gillande inte varandra, knappt så man vågade hälsa på folk vid frukosten.

Malmö nations korridorer är väl ungefär så skitigt det kan bli, på gott och ont. Värst i Lund iallafall. Dom delar dusch/toalett också va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in