[quote=nfzcdy]stort tack matte85. skitgrym info!!
Citat:
även lite om hur mkt studier(timmar) som det uppskattas behövas för utbildningen.
Det varierar från och till men generellt sitter jag och läser artiklar eller skriver från 0900-10.00 till 18.00-19.00 varje dag, det är inte ovanligt att några timmar på helgerna läggs på artiklar.
Citat:
Hinner man jobba på sidan om?
Ja det gör man, jag kommer att börja arbeta extra efter sommaren MEN då måste man vara beredd att plugga nätter och verkligen ha inget liv.
Citat:
Hur mycket tuffare än grundnivå är det?
Mycket mycket tuffare, det på MAC handlar det inte om att analysera lite siffror och komma med ett förslag, här är det att sätta sig in i teorier och asbtrakt flum (om du frågar mig) och utifrån det komma med långa resonomang om vad är vettig teoretiskt och om det är gångbart i verkligheten.
Citat:
Vilka kurser är viktiga att lägga tid på?
Alla - Dock förekommer det varierande kvalitet på lärarna. Vissa kurser, t.ex. Advanced Accounting in Extended Ent. kräver att du läser ALLT och då menar jag ALLT.
Business strategy kräver att du hänger med i svängarna och förstår vad som presenters,
On becoming a manager är rätt flummig och i mitt tycke bör de plocka bort den kursen men där läser man 4-5 artiklar till varje semi (inga föreläsningar bara semi - en artikel är oftast mellan 20-30 sidor)
Leadership är även en kurs som var.. flummig. Bara artiklar och diskussioner men den var bara.. dålig.
Advanced accounting som vi läser nu är mycket läsa, 3 kapitel i en bok + 3-5 artiklar per föreläsning (9 stycken)
Communication control culture etc är bara artiklar (4-5 stycken per semi).
Alla kurser hittills har varit någorlunda bra, vissa bättre vissa sämre men man måste tänka på att det är ett nytt masters-program och de finns vissa sjukdomar med det. Dock så har det kommit väldigt mycket feedback till de ansvariga så de som kommer efteråt borde bara uppleva det bättre och bättre.
Citat:
Får man tillgång till tidigare kursmaterial (typ extentor etc.)?
Tentor existerar ej, vi har endast 1 tenta och det är för att kolla att vi har läst mtrl (i Advanced Management accounting). Utöver det är det bara termpapers efter termpapers. I extended enterprisekursen hade vi alla föreläsningar på 1 vecka, resterande veckor var bara handledning åt vårt termpaper (7,5HP-kurs - 32sidigt paper).
Citat:
När man läser på uus hemsida om programmet verkar det som att lärarna bryr sig om studenterna, är det verkligen så pass integrerat?
Det vill jag påstå att de gör, de är väldigt öppna och pratar och delar med sig. Man får lätt kontakt med lärarna och de hjälper en mer än gärna med vad som helst. Vissa lärare är självklart sämre än andra och det finns väl 2 stycken som, i mitt tycke, borde få sparken men resterande är briljanta. Sedan är inte lärarna några inavlade idioter som bara studerat under hela sitt liv, utan de har arbetet flertal år och har massor av praktiskt erfarenhet - folk från Siemens, Electrolux, GE, mindre företag etc. Vissa lärare har föreläst vid Stanford eller HHS och liknande (om man nu vill babbla sånt).
Vi har iallall på MAC (management controlling) ett antal gästföreläsare som kommer inom våra kurser vilket alltid är trevligt. Inte bara för du kan nätverka och få kontakt men man får en skymt om vad tusan det är som de håller på med.
Sen ska de väl påpekas att det är inte mycket siffror - faktiskt inget öht. Vill du räkna och hålla på så sök SUMA - accounting programmet. Här är det mer styrsystem och liknande som tas upp. Dock som det är nu kommer jag nu i tredje terminen söka kurser inom SUMA eller inom finansiell analys och då får man räkna - så det är upp till var och en.
Det som dock är dåligt är att man kan uppleva det sjukt teoretisk och dåligt med verklighetsförankring - Det är sjukt mycket teorier som presenteras och gås genom och det kan väl suga men samtidigt så känner jag att även om det, i mitt tycke, är rent blajj så har det faktiskt gett någon.
Hur som, om du har fler frågor så shot. Sitter i skolan och lär sitta här t.om 19-20 och läsa, 8 artiklar och 3 kapitel tills imorgon - Så går det när man planerar åt helvete...
(Sedan ska de väl tilläggas att du kan lätt klara kurserna genom att bara ströläsa och skriva någorlunda arbeten - jag siktar på VG rakt genom vilket jag nästan har. Synd men hittills går det bra för mig, får se hur det blir framöver!)