2010-03-29, 12:45
Medlem
tja

jag funderar på att läsa Master Programme in Business and Management med inriktningen Management Controlling i uppsala. jag undrar om det är någon som pluggat antingen det programmet och/eller den inriktningen som kan dela med sig av erfarenheter.

Tack
Citera
2010-04-08, 13:37
Medlem
matte85s avatar
Hej

Jag går programmet men inte just den inriktningen (jag vet en på forumet som studerar MAC track som den kallas men h*n får bestämma själv om personen vill svara, jag skickar PM).

Så jag kan svara för de gemmensamma kurserna:

The international firm in the global economy.
Kan tänka mig att de som går controlling inriktningen undrar varför de läste denna. Personligen tyckte jag att den inte har givit så mycket (fick ändå A i den). Har absolut inget att göra med resten av utbildingen, kanske den har varit bra för de som går global society inriktningen.

Om de hade varit en annan inriktning kan de säkerligen ha varit en bra kurs men jag ser inte varför den var med på management mastern.

Management, Analysis and Action.
Bra kurs, dålig lärare (även om jag fick A). Väldigt intressant som jag tror kommer komma till väldigt stor nytta senare i livet. Seminaie och case baserad så var beredd på att vara aktiv eftersom betyget till ganska stor del beror på hur du argumenterar och hur aktiv du är på seminarier. Ett avslutande grupparbete som resten av betyget baserades på.

Business Strategy
Nog den bästa kursen jag haft hittills. Väldigt praktisk, betyget baserades till stor del på en tävling som pågick under hela kursen där ni gruppvis driver ett företag och tävlar mot resten av klassen ( http://www.glo-bus.com/ ) och till viss del på case (case under kursen och en case tenta). Tänk på att professorn som har kursen är ganska hård och har ganska höga krav på studenterna.

Leadership
Nog den kursen som jag tycker kunde varit väldigt intressant om det inte varit för upplägget som bestod av seminarier rakt igenom och en lärare som gav olika intruktioner hela tiden så man inte visste vad man skulle göra.

Läser just nu så jag kan inte kommentera så mycket
Advanced Management Accounting
Skippa advanced i kursnamnet (hittills iaf). Första kursen med en traditionell salstenta (ryktas vara svår).

Under 3 terminen är de ganska valfritt, finns de som har skaffat internships men de flesta åker utomlands för utbytesstudier, vilket jag också gör.

Överlag är jag ganska nöjd men man märker att mastern är ganska ny för det är inte många företag som vet att den finns (men de ska vi råda ändring på, nytt nätverk är startat och vi har anordnat en del event, såsom talarkvällar företagsbesök och liknande). Uppsala ekonomerna har dessutom ganska bra företagskontakter att använda.
Senast redigerad av matte85 2010-04-08 kl. 13:39.
Citera
2010-04-08, 13:43
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Tjena, är det något särskilt du vill veta? Jag har läst 1 år på just den utbildningen du frågar om...
Citera
2010-04-08, 16:01
Medlem
stort tack matte85. skitgrym info!!

Mr.Fredrik. Jag hoppas på info som matte85 skrev och kanske även lite om hur mkt studier(timmar) som det uppskattas behövas för utbildningen. Hinner man jobba på sidan om? Hur mycket tuffare än grundnivå är det? Vilka kurser är viktiga att lägga tid på? Får man tillgång till tidigare kursmaterial (typ extentor etc.)? När man läser på uus hemsida om programmet verkar det som att lärarna bryr sig om studenterna, är det verkligen så pass integrerat?

Lite väl mycket frågor kanske, men hoppas du kan besvara de du orkar

Tack!
Citera
2010-04-08, 16:19
Medlem
matte85s avatar
Och där dök polaren upp i tråden så specifik info om MAC får du av honom.

Hur mycket tid jag lägger ner skulle jag tro är under snittet på programmet(dock med betyg över snitt). Jag lägger ca 25-30 timmar i veckan. Under tunga perioder med flera parallella projekt så runt 40-50, då är det dock inte så effektivt eftersom jag hatar jobba i grupper. Finns flera i klassen som jobbar bredvid (kommer på runt 10 stycken på rak arm), dock inte jag om aktiehandel inte räknas.

Angående lärarna så är det blandat, har haft 2 stycken som varit de bästa jag haft under min studietid, medans jag även haft min sämsta någonsin här. När det gäller MAC så har jag hört liknande. Vissa lärare svarar inom ett par timmar på mail och det går att gå förbi och kolla om de är inne. Medans vissa verkar hata dig om du kommer förbi deras kontor utan att ha bokat tid (kan man kanske förstå om de är många som gör det). Vilka lärare detta är märker du snabbt om du börjar här. Dessutom så har vi på min inriktning haft pizzakväll med professorerna där de ville veta lite om hur de kunde utveckla programmet (har för mig MAC hade nåt liknande), dessutom finns det en väldigt drivande programkoordinator som hjälper till med det mesta.

Gamla tentor har det inte varit någon användning av hittills eftersom vi inte haft den typen av tentor, men vi har iaf en gammal tenta i den kursen vi har nu.

Nivå på studierna? jadu väldigt blandat. Vissa kurser är samma nivå som kandidaten men ofta mycket mer att göra. Medans andra kräver väldigt mycket mer analytiskt tänkande och att man ska kritisera litteraturen.
Citera
2010-04-08, 16:24
Medlem
Mr.Fredriks avatar
[quote=nfzcdy]stort tack matte85. skitgrym info!!

Citat:
även lite om hur mkt studier(timmar) som det uppskattas behövas för utbildningen.

Det varierar från och till men generellt sitter jag och läser artiklar eller skriver från 0900-10.00 till 18.00-19.00 varje dag, det är inte ovanligt att några timmar på helgerna läggs på artiklar.

Citat:
Hinner man jobba på sidan om?

Ja det gör man, jag kommer att börja arbeta extra efter sommaren MEN då måste man vara beredd att plugga nätter och verkligen ha inget liv.

Citat:
Hur mycket tuffare än grundnivå är det?

Mycket mycket tuffare, det på MAC handlar det inte om att analysera lite siffror och komma med ett förslag, här är det att sätta sig in i teorier och asbtrakt flum (om du frågar mig) och utifrån det komma med långa resonomang om vad är vettig teoretiskt och om det är gångbart i verkligheten.

Citat:
Vilka kurser är viktiga att lägga tid på?

Alla - Dock förekommer det varierande kvalitet på lärarna. Vissa kurser, t.ex. Advanced Accounting in Extended Ent. kräver att du läser ALLT och då menar jag ALLT.

Business strategy kräver att du hänger med i svängarna och förstår vad som presenters,

On becoming a manager är rätt flummig och i mitt tycke bör de plocka bort den kursen men där läser man 4-5 artiklar till varje semi (inga föreläsningar bara semi - en artikel är oftast mellan 20-30 sidor)

Leadership är även en kurs som var.. flummig. Bara artiklar och diskussioner men den var bara.. dålig.

Advanced accounting som vi läser nu är mycket läsa, 3 kapitel i en bok + 3-5 artiklar per föreläsning (9 stycken)

Communication control culture etc är bara artiklar (4-5 stycken per semi).

Alla kurser hittills har varit någorlunda bra, vissa bättre vissa sämre men man måste tänka på att det är ett nytt masters-program och de finns vissa sjukdomar med det. Dock så har det kommit väldigt mycket feedback till de ansvariga så de som kommer efteråt borde bara uppleva det bättre och bättre.

Citat:
Får man tillgång till tidigare kursmaterial (typ extentor etc.)?

Tentor existerar ej, vi har endast 1 tenta och det är för att kolla att vi har läst mtrl (i Advanced Management accounting). Utöver det är det bara termpapers efter termpapers. I extended enterprisekursen hade vi alla föreläsningar på 1 vecka, resterande veckor var bara handledning åt vårt termpaper (7,5HP-kurs - 32sidigt paper).

Citat:
När man läser på uus hemsida om programmet verkar det som att lärarna bryr sig om studenterna, är det verkligen så pass integrerat?

Det vill jag påstå att de gör, de är väldigt öppna och pratar och delar med sig. Man får lätt kontakt med lärarna och de hjälper en mer än gärna med vad som helst. Vissa lärare är självklart sämre än andra och det finns väl 2 stycken som, i mitt tycke, borde få sparken men resterande är briljanta. Sedan är inte lärarna några inavlade idioter som bara studerat under hela sitt liv, utan de har arbetet flertal år och har massor av praktiskt erfarenhet - folk från Siemens, Electrolux, GE, mindre företag etc. Vissa lärare har föreläst vid Stanford eller HHS och liknande (om man nu vill babbla sånt).

Vi har iallall på MAC (management controlling) ett antal gästföreläsare som kommer inom våra kurser vilket alltid är trevligt. Inte bara för du kan nätverka och få kontakt men man får en skymt om vad tusan det är som de håller på med.

Sen ska de väl påpekas att det är inte mycket siffror - faktiskt inget öht. Vill du räkna och hålla på så sök SUMA - accounting programmet. Här är det mer styrsystem och liknande som tas upp. Dock som det är nu kommer jag nu i tredje terminen söka kurser inom SUMA eller inom finansiell analys och då får man räkna - så det är upp till var och en.

Det som dock är dåligt är att man kan uppleva det sjukt teoretisk och dåligt med verklighetsförankring - Det är sjukt mycket teorier som presenteras och gås genom och det kan väl suga men samtidigt så känner jag att även om det, i mitt tycke, är rent blajj så har det faktiskt gett någon.

Hur som, om du har fler frågor så shot. Sitter i skolan och lär sitta här t.om 19-20 och läsa, 8 artiklar och 3 kapitel tills imorgon - Så går det när man planerar åt helvete...

(Sedan ska de väl tilläggas att du kan lätt klara kurserna genom att bara ströläsa och skriva någorlunda arbeten - jag siktar på VG rakt genom vilket jag nästan har. Synd men hittills går det bra för mig, får se hur det blir framöver!)
Citera
2010-04-08, 16:26
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Ska väl också nämnas att om du har läst ämnen åt controller-hållet, styrsystem, incitament, redovisning så kommer det bli mycket repetitioner. Men se de positivt, då är det lättare att briljera :P
Citera
2010-04-12, 14:38
Medlem
Hej,

Tack till matte85 och Mr.Fredrik för informationen om programmet, väldigt intressant att läsa och absolut uppskattat.

Vart lite nyfiken på följande:

- Det känns som att de flesta masterprogram inklusive detta har få sökande i förhållande till antal platser, vilket kan betyda att man släpper in många omotiverade studenter. Är detta något ni/andra tycker att man märker av bland sina kurskamrater?

- Är det en stor spridning bland studenterna? Tänker då främst på bakgrund, dvs antingen om det främst är gamla Uppsala-rävar, nyinflyttade svennebananer eller internationella studenter. Iofs kan vi väl slå till på könsfördelning också när vi ändå håller på.

- Åsikter om programmet kontra SUMA? Ganska olika anfallsvinklar förstås, men tänker generellt på kvalitet, upplägg, lärare osv.

- Arrangeras någon form av inspark/introduktion, antingen för programmet eller master-studenter överlag?

- Är nivån tillfredsställande om man har studerat sina ämnen på en relativt djup nivå inom kandidatstudierna?

- Har verkligen International Society-speccen så få studenter som antagningsstatistiken säger? Vill minnas att det var en handfull eller så.

- Hur pass mycket schemalagd tid i veckan är normen? Dvs, borträknat all form av självstudier.

Tack på förhand!
Citera
2012-04-04, 17:08
Medlem
Jag började läsa Masterprogram i företagande och ledning med in riktningen MAC HT11, och kort sagt måste jag säga att det varit bra. Är inne på slutfasen av första året och känner att det är relevant att uppdatera tråden med ny information eftersom min info skiljer sig från tidigare inlägg. Svarar på mina egna och de andra frågor som dök upp:

Hur många studietimmar krävs?
Blandat. Alla behöver olika många timmar och olika mycket beroende på kurser. Programmet ser helt annorlunda ut HT12. Man läser två kurser parallellt per period, studieteknik är därför vitalt för bra resultat.

Period 1: MAA/TIFGE. Jag lade ner mer tid än det behövdes eftersom jag lusläste typ 90% av litteraturen men jag ångrar inget eftersom jag lärde mig sjukt mycket och materialet var intressant. Lade ner ca 25-30h/v (inkl föreläsningar, seminarier, grupparbete, PM, läsning etc.)

P2: Business Strategy/On becoming a controller-manager. Strategikursen krävde sjukt mycket tid och Controller-kursen krävde mindre. Totalt måste jag ha lagt 40-45h/v.

P3: Leadership/ACEE. ACEE-kursen ska uppenbarligen göras om. Leadership var för enkelt men ska få en nu kursansvarig nästa omgång, kanske leder till förändring. 15-20h/v.

Hur pass mycket schemalagd tid i veckan är normen? Dvs, borträknat all form av självstudier.
Ungefär som på kandidatnivån. Skillnaden är att seminarierna tas mycket mer seriöst och det förväntas att man deltar i diskussionerna om man strävar för höga betyg.
Föreläsningar - 8-12 st (de flesta är inte obligatoriska).
Seminarier - 4-7 st. / kurs

Hinner man jobba/träna på sidan om?
Definitivt. Om man är disciplinerad är det inga problem. Själv jobbar jag bara helger men det finns många andra som jobbar vardagar (1-2 arbetspass i veckan är nog inga större problem) och tränar ca 1-2 veckan.

Hur mycket tuffare än grundnivå är det?
Det krävs/förväntas mer. Det är mycket grupparbeten. Det förväntas att man är insatt i kurslitteraturen, ytligt fungerar också bra om man så önskar, eftersom det förväntas att man ska föra teoretiska diskussioner och inte empiriska (dvs. baserade på egna erfarenheter och sånt)

Vilka kurser är viktiga att lägga tid på?
MAA, Business Strategy krävde mest enligt mig. Man kan ta det lugnare i Leadership och TIFGE (som är en väldigt optimerad kurs).

Får man tillgång till tidigare kursmaterial (typ extentor etc.)?
Finns en kurs med salstenta, och man får tillgång till en typtenta. I övrigt behövs inte tidigare kursmaterial men sammanfattningar, äldre arbeten etc. underlättar säkert om man får tag på det (PM vid behov).

När man läser på uus hemsida om programmet verkar det som att lärarna bryr sig om studenterna, är det verkligen så pass integrerat?
De flesta är ganska schyssta, ger feedback om man vill osv. Vänd dig till lärarna med specifika frågor snarare än väldigt öppna frågor är mitt enda tips. Hjälper även till att byta grupp etc. om det uppstår problem under grupparbeten - våga kontakta läraren, du får inte sämre betyg om du gör det.

Det känns som att de flesta masterprogram inklusive detta har få sökande i förhållande till antal platser, vilket kan betyda att man släpper in många omotiverade studenter. Är detta något ni/andra tycker att man märker av bland sina kurskamrater?
Man söker inte till masterprogrammen om man inte vill plugga på högre nivå, det är inte som på kandidatnivån dit folk söker för att man tror att man "måste ha utbildning för att få jobb". Däremot påverkas studenterna av betygssystemet - U-G-VG. Riktigt uselt betygssystem som inte alls motiverar. Det blir ovanligt jobbigt om man hamnar i en grupp med personer som bara vill ha G eller utbytesstudenter eftersom grupparbeten brukar påverka slutbetyget ganska mycket.

Är det en stor spridning bland studenterna? Tänker då främst på bakgrund, dvs antingen om det främst är gamla Uppsala-rävar, nyinflyttade svennebananer eller internationella studenter. Iofs kan vi väl slå till på könsfördelning också när vi ändå håller på.
En majoritet är f.d. UU-studenter (2/3) och övriga är från andra svenska skolor i masterprogrammet, några väldigt få EU-studenter är också antagna. Under första terminen är det en hel del utbytesstudenter från Italien/Frankrike som läser sitt sista år i Uppsala. Under andra terminen är det färre utbytesstudenter eftersom många av de som läser första terminen är på ett utbyte som innebär att de skriver sin uppsats under andra terminen.
Könsfördelningen är väl ungefär 50/50.

Åsikter om programmet kontra SUMA? Ganska olika anfallsvinklar förstås, men tänker generellt på kvalitet, upplägg, lärare osv.
Känner ingen på SUMA. Jag skulle kunna säga generellt om programmet men nu har de ändrat hela upplägget till nästa årskull, så det är inte nödvändigt.

Arrangeras någon form av inspark/introduktion, antingen för programmet eller master-studenter överlag?
Ja. Det hålls några få för de som läser masterprogrammet men generellt är det nationsgrejer/masterstudenter överlag. Jag deltog inte själv men de flesta som deltog verkar ha haft väldigt kul.

Är nivån tillfredsställande om man har studerat sina ämnen på en relativt djup nivå inom kandidatstudierna?
Tycker inte att mina tidigare studier har hjälpt något märkvärdigt, däremot underlättar det i att ta in information och solla bort det som är "oviktigt". Det viktigaste är studietekniken eftersom det är MYCKET information att ta in, det viktiga är att kunna solla bort det som inte behövs.

Utbildningen är bra men kom ihåg att detta är ett universitet och har därför inte heller samma fokus på näringslivstänk/case-studier i de gemensamma kurserna.

Har verkligen International Society-speccen så få studenter som antagningsstatistiken säger? Vill minnas att det var en handfull eller så.
Ja. Tror det är 10-15 studenter.

Kurser: (Listat efter hur mycket tid kurserna tog i anspråk, först mest osv.)
Business Strategy - Sjukt bra kurs. Man fick i princip applicera hela kandidatnivån i olika cases. Mycket krävande kurs, men den bästa kursen jag någonsin haft. Kursen började med att man i grupp fick lösa 4 cases (följt av seminarier), därefter analysera företaget Prime (grundaren kom på 3 seminarier) samt skriva 3 grupparbeten. Slutligen en hemtenta.
Tid: 30-35/v
Kurslitteratur: En stor (riktigt bra) bok.
Kommentar: Väldigt lottokurs gällande betyget, hamnar man i rätt seminarie, rätt grupp så går det bra; annars blir det nog knivigt. Huvudläraren är riktigt bra, väldigt engagerad och blivit vald till bästa lärare senaste 3-4 åren på institutionen.

Management analysis action - Bra kurs. Handlade om hur man ska agera som manager gällande data/information samt hur man bäst fattar beslut. Fyra individuella inlämningar, ett stort grupparbete samt hemtenta (inkl. book reviews av två böcker).
Tid: 15-20/v
Kurslitteratur: 2-3 artiklar per föreläsning/sem samt två böcker.
Kommentar: Va engagerad på seminarier, se till att du får presentera (helst på första sem, så slipper du oroa dig för det senare).

the international firm in a global eller nått sånt - Bra kurs. Handlade om företag i en globaliserad värld, vilket ansvar företag har osv. Samt mycket om outsourcing. Man håller i grupp ett seminarie och gör sedan två hemtentor.
Tid: 10-15/v
Kurslitteratur: 2 artiklar per sem samt två böcker.
Kommentar: Va engagerad på seminarier.

account and controlling in extented enterprises - Inte särskilt givande kurs. Man fick i grupp välja ett område inom kursen och sedan skriva ett stort grupparbete, det var som att skriva en C-uppsats fast i en grupp bestående av 4 personer.
Tid: 5-10/v
Kurslitteratur: Väldigt lite.
Kommentar: Hamna i en bra grupp och var sedan aktivt på seminarierna, det är nyckeln till ett bra betyg i denna kurs.

On how to become a controller/manager - Helt OK. Enda kursen som inte hade något grupparbete. Föreläsningarna består av en timme seminarie och sedan en timme föreläsning. En hemtenta i slutet, som att skriva en C-uppsats fast i mycket mindre format.
Tid: 5-10h/v
Kurslitteratur: 2-3 artiklar / föreläsning
Kommentar: Läraren förväntar sig att man är aktiv på seminarietimmen, eftersom det är tänkt att det ska vara en öppen diskussion mellan studenterna. Ju mer aktiv du är, desto bättre är det. Läraren har väldigt bra koll på vilka som är och inte är aktiva.

Leadership - Bra kurs. Kursen består av i princip seminarier, man går bara på föreläsningarna om man är intresserad av ämnet. Tror det var åtta seminarier där man helt enkelt behandlar olika delområden inom ledarskap / olika typer av ledarskapsstilar. Man håller i ett seminarium i grupp, skriver ett kort grupparbete samt en kort hemtenta.
Tid: 5-10h/v
Kurslitteratur: 2-3 artiklar per seminarium
Kommentar: Läraren förväntar sig att man är aktiv.

Generellt - Försök att vara aktiv på seminarier och referera till litteraturen istället för egna tankar osv.
Senast redigerad av nfzcdy 2012-04-04 kl. 17:12.
Citera
2012-04-04, 17:15
Medlem
Forts.

Det verkar som att man gjort studierna mycket mer humana till mitt år än åren innan, antalet artiklar och dylikt verkar därmed ha sjunkit. Jag tycker också att kurserna är bra till skillnad från de andra som svarat. Problemet för kommande studenter är att strukturen är helt förändrat. Tidigare har man läst en gemensam kurs och en track-kurs parallellt. Nu ska man under första terminen läsa alla gemensamma kurser för att under andra terminen läsa alla track-kurser. Dessutom har man bestämt att man ska läsa MAA och Strategikursen samtidigt, vilket är ett otroligt dåligt beslut.

-

Tredje terminen. Många åker utomlands, andra försöker sig på ett internship (var ute i god tid) och slutligen är det en del som ska läsa kurser på distans och jobba samtidigt osv.

-

Marketingstudenterna verkar ha mest att göra, tuffast schema och mycket inlämningar. Övriga tre har mindre att göra än marketing men ungefär lika mycket de tre emellan, om än att IB verkar ha lite mer att göra än MAC. Jag känner ingen som pluggar från 09/10 till 18/19 som tidigare framgick, och det går bra för de flesta mig veterligen. De flesta jag känner hinner leva livet ungefär som tidigare, så länge man har disciplin och inte "slösar" sin tid på trams.

--

Droppa PM, vad det än gäller! =)
Lycka till!
Senast redigerad av nfzcdy 2012-04-04 kl. 17:18.
Citera
2012-04-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nfzcdy
Dessutom har man bestämt att man ska läsa MAA och Strategikursen samtidigt, vilket är ett otroligt dåligt beslut.
Detta stämmer inte märkte jag idag. De har lagt den lättast samtidigt som den tuffaste, Lead v. Strategy.
Citera
2012-04-14, 23:01
Medlem
LikeAGloves avatar
Varför kan jag inte hitta utbildningen på Uppsala universitets hemsida?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in