Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdean
Jag håller med om att alkoholism är en sjukdom, men jag tror inte man ska läsa in alltför mycket i vad Matt & Trey skämtar om i South Park. De är i första hand komiker som gör en komedi-serie, och genom seriens gång har de skämtat om allt och alla. De skämtar om alkoholister, men även bögar, transvestiter, pedofiler, vapenälskare, rednecks, hippies, tjockisar, MC-snubbar osv osv. De gör ju narr av allt och alla.
Jag tror inte man ska tolka deras skämt eller deras "budskap" alltför bokstavligt, i första hand är de ju bara komiker som skämtar. Sen har ju serien hållit på väldigt länge också, under de 18 åren som Matt & Trey gjort South Park har de säkert ändrat åsikt och bytt inställning om en massa saker. Bloody Mary, till exempel, sändes 2005. Det är mycket möjligt att Matt & Trey bytt inställning om alkoholism under de 10 åren som gått.
Mycket möjligt.
Det som jag hur som helst tycker är irriterande med en del avsnitt är inte någonting som handlar om Trey och Matt eller seriens kvalité på något sätt, utan mitt problem med serien är att en del fans verkar ta vissa avsnitt på alldeles för stort allvar och låter sig styras lite hur som helst.
Ett exempel är avsnittet "Ginger Kids" - det avsnittet ska tydligen ha gjort att en del skolelever började trakassera rödhåriga elever på sin egen skola och anordnade till och med något idiotiskt "Kick A Ginger Day", och fattade tydligen inte att avsnittet ifråga egentligen
drev med mobbare, och försökte visa vilka löjliga ursäkter mobbare kan hitta för att få mobba andra människor som överhuvudtaget "sticker ut" på något sätt.
Avsnittet ska föreställa en sorts variant av "Blue Eyes Brown Eyes"-experimentet som läraren Jane Elliot testade på sina elever för ungefär 50 år sen, men det framgick tydligen inte tillräckligt tydligt utan uppfattades som någon sorts uppmaning att börja mobba rödhåriga individer istället.
Såna där saker har jag väldigt svårt för, och jag hoppas att de flesta fans av South Park är lite smartare.