Slutet var ganska bra men lite rörigt. Tycker handlingen går för snabbt fram och det händer för mycket saker hela tiden i de nya filmerna. Annat var det i de första filmerna som t.ex. Noll tollerans, Livvakterna och Den tredje vågen. Jag förstår att de inte vill ha några döda punkter i filmen men jag tyckte det var lite svårt att hänga med ibland. Tycker bättre om när filmer har färre saker som sker men att de fördjupar sig i de detaljerna.
Saknar dock Kinnaman i de nya filmerna, men han hade ju inte direkt nån funktion i filmerna från 2012 heller utan han var bara med i några få scener, antagligen för att folk gillade honom. Stort misstag från regissörens sida att få Wagner avslöjad, efter det finns det inget mer intressant att bygga på. Hade han inte blivit avslöjad hade det funnits mer att utveckla. Men antagligen fick de göra så eftersom Kinnaman kanske ville satsa på sin karriär i Hollywood istället.
Får en lite amerikaniserad känsla över de nya Falk-filmerna, allt ska hända så jävla snabbt och mycket på en gång. Ungefär som att få en fet, snabbproducerad hamburgare upptryckt i ansiktet.
Senast redigerad av Lustighet 2015-08-06 kl. 21:17.
tror många missar poängen i slutet. Johan ber Seth att inte lägga sig över huvudtaget såvida han inte börjar att hänga ut Heléne. Johan visste att dom skulle ha ihjäl han och att han tyckte det var värt de för att hana familj ska slippa leva med ett hot. Han visste ju inte alla ryssar skulle bli plockade i slutet när sanningen om företagen kom ut. Men det som räddar Johan är att han hade mobilen på handfatet, Seth råkar då se smsen från Johans son, kollar ni på hans ansiktsuttryck så ser ni att han tänker att vafan detta med barnbarnet osv måste han få uppleva, samt att Seth själv precis förlorat vårdnaden. Det är då han bestämmer sig för att ta ryssen.
Många försöker får Johan Falk att falla in i samma kategori som The Wire, blir ledsen när jag hör det. Finns ingenting som spelar i samma nivå och speciellt inte en serie som Johan Falk med stora hål överallt.
Tycker nästan serien är alldeles för hypad, missförstå mig inte jag gillar Johan Falk men något mästerverk är det inte i min mening, handlingen är alldeles för rörig och det finns för många hål överallt.
Vilken film alltså. Även om jag kanske tycker underhållningsvärdet är större i andra Falk-filmer måste man ju förstå att detta är slutet och det är trådarna som ska knytas ihop, inte bara en massa action.
Var fan helt hundra på att torpeden sköt ihjäl Johan. Att då få se Seth skjuta ihjäl torpeden var mäktigt. Sen var det jäkla kul att han och Sophie träffades på slutet. Sophie är bra mycket intressantare än tråkiga Madde och efter allt de byggt upp kändes det naturligt.
Det negativa med filmen är ju att den var för kort. Den borde varit minst en halvtimme längre så att Milo fick lite mer spelrum tillsammans med Conny och övriga i Rydellgänget. Milo kändes aldrig som ett särskilt stort hot mot Seth tyvärr. Även om nerverna sattes på spel när han klev in i Rydellgängets lokal och riktade vapen mot Seth och Madde kände man aldrig det där riktigt stora hotet, det kunde definitivt byggas upp bättre.
Johan Falk är det bästa svensk film har åstadkommit vågar jag säga och med tanke på att slutet slutade som det gjorde borde det vara möjligt att göra en riktig storfilm på bio. Nu när både Kinnaman och Seth gjort avtryck i Hollywood vore det ju förjäkla kul om amerikanska filmduken fick upp ögonen för serien och tillsammans med Anders Nilsson satsat på en riktig actionrulle. Med större budget och bättre skådespelare samt regissörer, no offense till nuvarande men om vi ska prata fullblodsproffs.
Jag drömmer kanske men fan vad mäktigt.
Var fan helt hundra på att torpeden sköt ihjäl Johan. Att då få se Seth skjuta ihjäl torpeden var mäktigt.
Några sekvenser innan torpeden äntrar lägenheten så sneglar Johan mot toalettdörren(?) som står något på glänt. Redan där och då fick man ju för sig att det var någonting på gång.
-
Bra slut och filmserie överlag naturligtvis. Däremot bör folk sitta ned i båten innan det basuneras ut att det är det bästa som har producerats av svensk filmindustri. Jag tycker Johan Falk-filmerna är synonymt med rätt lättsmält actiondrama. Man kan slå sig ned i soffan efter en hård arbetsvecka och vila huvudet med en Johan Falk-rulle helt enkelt. Det är också dess glans.
Alla vi som anser att Heat är den bästa actionfilmen som någonsin har gjorts uppskattar naturligtvis en välgjord skottväxling. Jag tycker de får till det över förväntan i Slutet, vid bägge tillfällena.
Det jag tycker man gjorde bort sig på angående när Seth skjuter ryssen är att det smäller som fan. Ryssen hade ju ljuddämpare så man borde ha märkt den detaljen. Dock gjorde jag det faktiskt inte själv. När jag såg scenen första gången fick jag för mig att det lät som ett ljuddämpat skott, men när jag ser den nu i efterhand hör man ju hur det smäller.
Senast redigerad av desertways 2015-08-06 kl. 22:44.
Det jag tycker man gjorde bort sig på angående när Seth skjuter ryssen är att det smäller som fan. Ryssen hade ju ljuddämpare så man borde ha märkt den detaljen. Dock gjorde jag det faktiskt inte själv. När jag såg scenen första gången fick jag för mig att det lät som ett ljuddämpat skott, men när jag ser den nu i efterhand hör man ju hur det smäller.
Vad yrar du om? Ryssens pistol hade ljuddämpare, Seths hade det inte?
Japp, noterade också detta. Då förstod man direkt att Seth hade knäppt skurken. Hade räckt med att de skickade bilden, skottet hade de kunnat skippat öht.
Jag är dock ganska besviken på en del saker, som t.ex det med Milo. När man fick se han släppas ut ur fängelset och när han hoppade in i ringen och börjad boxas lite så hade jag väntat mig en extremt psykfall som ingen kan ta. Sen när scenen kom där han och Seth slogs så dör han av att polisen skjuter honom, hade varit mer intressant om Seth hade dödat honom genom självförsvar.
Är även besviken på att det aldrig blev något mellan Seth och Sofie, känns som att dom hade tänkt det först men ångrade sig.
Jag fattar det som att Falk bara ville att Seth skulle ingripa om Falk började prata. När Seth ser sms:et från sonen, Ola, så bestämmer han sig att för ingripa ändå, för att rädda Johan.
Plus att nu förstod jag varför han dumpade vapnet.
Senast redigerad av arline 2015-08-06 kl. 23:11.