2015-07-31, 20:32
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouge92
Håller koll runt Lidköping, börjar nog leta om en månad typ

Låter lovande, denna tid på året är ju enda gången man hoppas på att skitvädret håller i sig
Citera
2015-08-06, 18:57
Medlem
Badassmfokas avatar
Det är nu de sätter igång!
Var nere o kollade vid ett ställe nära mig redan idag mest för skojs skull, hittade 4 styckna just när jag tänkte dra, sen blev jag tvungen att fly fältet från alla hemska mygg fyfan!
Detta är i västerbotten, jag ska dra till ett historiskt bättre ställe om ett par veckor med mindre mygg också.

Frågan är nu om jag ska spara de fyra till när jag hittat fler eller om man kan komma in kanske minimalt i känslan av att käka dessa 4, vad tror ni gott folk?!
Jag har personligen känt av toppisar rätt bra av att käka så lite som 15 förut, men aldrig ätit så lite som 4.
Citera
2015-08-06, 21:23
Medlem
Badassmfokas avatar
Bara dessa fyra funkade faktiskt! Inte heller minimalt som jag hade hoppats på utan hyfsat påtagligt. Jag tror min tolerans är rätt låg på toppisar men underskatta inte den här växten, perfekt uppvärmning inför kommande riktig trip detta!
Citera
2015-08-07, 20:39
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Ja det krylar verkligen av dom på min plats.Förra säsongen var det som ogräs.Så fort man böjde sig ned hittade man dem, fans även små hålor i jorden där det växte 5-7stycken åt gången som korna hade trampat ned i jorden, dock användes aldrig hagen under svampsäsongen

Låter härligt! Se till att torka och spara till en varm sommarkväll
Citera
2015-08-07, 20:48
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Det är nu de sätter igång!
Var nere o kollade vid ett ställe nära mig redan idag mest för skojs skull, hittade 4 styckna just när jag tänkte dra, sen blev jag tvungen att fly fältet från alla hemska mygg fyfan!
Detta är i västerbotten, jag ska dra till ett historiskt bättre ställe om ett par veckor med mindre mygg också.

Frågan är nu om jag ska spara de fyra till när jag hittat fler eller om man kan komma in kanske minimalt i känslan av att käka dessa 4, vad tror ni gott folk?!
Jag har personligen känt av toppisar rätt bra av att käka så lite som 15 förut, men aldrig ätit så lite som 4.

Glad att någon ställde denna frågan!

Förra året vart jag ute lite för tidigt i min klassiska hage, hittade totalt 8 toppisar.. Tänkte att det var en riktigt flopp då jag brukar käka minst 60-70 st / tripp.

Nåväl såg jag ingen anledning att varken spara eller att slänga svamparna, min tolerans skulle ändå hinna gå ner om jag åt dessa fåtal toppisar.. Sagt och gjort tuggade jag i mig dem och traskade hemmåt (ungefär 5km) när jag var 200meter ifrån min bostad blev jag väldigt förvånad över hur denna minimala mängd fick mig att känna.

Kommer ihåg att jag gick längst trottoaren med ett större leende än vanligt, försökte sätta på en låt i min iPhone, utav någon anledning gick inte låten igång direkt utan dröjde kanske 15 sekunder innan den slogs på med högsta volym, ryckte till utav bara helvete och höll på att tappa min i stort sett nya iPhone i marken, bilisterna måste ha skrattat rejält åt mig

Kom hem och kände mig ovanligt svampad med tanke på den lilla mängden jag åt, satte mig ned för att spela CS:GO, varje gång jag hade ihjäl någon i spelet kände jag en viss ångest, tänk om denna personen hade barn och familj?

Med andra ord, om du är ute tidigt och hittar ett fåtal, ät dem! Du kommer att stabilisera din tolerans innan det hunnit växa nya toppisar
Senast redigerad av zupdawg 2015-08-07 kl. 20:51.
Citera
2015-08-08, 19:27
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouge92
håller med hen ovanför, bara att kasta
Får man fråga varför? Ska ut på min första "trip" om ett par veckor och leta (Örebro). Jag som nybörjare hade trott de var toppisar!
Citera
2015-08-08, 20:05
Medlem
Kerfuffle164s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Får man fråga varför? Ska ut på min första "trip" om ett par veckor och leta (Örebro). Jag som nybörjare hade trott de var toppisar!
Är inte heller så jäkla vass på svamp men toppisar ska väl ha violetta skivor under hatten?
Citera
2015-08-08, 20:05
Medlem
BibbiStorms avatar
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=28vrlsk&s=8#.VcZEyPntlBc

Vad tros? Jackpot eller slänga?
Citera
2015-08-08, 21:34
Medlem
SchteKs avatar
Citat:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=28vrlsk&s=8#.VcZEyPntlBc

Vad tros? Jackpot eller slänga?
Jackpot, grattis!
Citera
2015-08-08, 21:43
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchteK
Jackpot, grattis!
Lycka! Bara för en sista check angående förvaring. Utifrån vad jag läst ska man lägga svamparna på tidningspapper i 1-2 dagar i torr miljö och sedan väl torra, kan de då förvaras i rumstemperatur i en glasburk? Har inte tillgång till varken kyl eller frys tyvärr.
Citera
2015-08-11, 15:51
Medlem
Jadå! Då blir det snart att bege sig ut och leta på gamla vanliga stället. Dock har jag lärt mig att dessa svampar är inget att leka med. Förra hösten blev det cirka 50 stycken på tom mage, freakade ut. . .
Även om det bara är en tripp tror man att det är verkligt, kan bli riktigt jävla läskigt.

Citera
2015-08-11, 17:25
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Lycka! Bara för en sista check angående förvaring. Utifrån vad jag läst ska man lägga svamparna på tidningspapper i 1-2 dagar i torr miljö och sedan väl torra, kan de då förvaras i rumstemperatur i en glasburk? Har inte tillgång till varken kyl eller frys tyvärr.

Ja detta funkar hur bra som helst. När du låtit svamparna torka i en ~2 dagar så ser du att de dels har blivit påtagligt mindre och att de är helt torra. Du kommer även se små vita torkade maskar som krupit ur vissa av svamparna och de är bara att peta bort. Om du ska förtära svamparna under hösten/vintern funkar glasburk kanon om de är rätt torkade.

Förvarade själv mina från tidigare år i både glasburkar och förseglingsbara plastpåsar. Ett 1000-tal toppisar tar slut mycket snabbare än man tänkt sig om doserna närmar sig 100 och man bjussar lite till nära och kära!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in