Ursprungligen postat av
thebountyhunter
Jisses vad tråden växte under tiden jag sov.
Jag har läst en bit in (orkar inte hela tråden) och tänkte ge min bild av Runby, spekulationer vet jag inte om jag vill ge mig in på.
Runby och hela Väsby kommun är rikt på skog, terrängen i Runbys skog växlar mellan att vara gles och tät, när jag var yngre brukade vi hänga i den odlade skogen som är i närheten av platsen som nu är avspärrad. Där är det enkelt att gömma sig, men vi hittade små öppna ytor vi grillade på.
I närheten av avspärrningarna finns bostadshus, inte sommarstugor. Där bor bekanta till mig och de har haft påhälsning av "utlänningar " (de säger att de verkar vara från nåt balkanland). En karl stod i vardagsrummet hos en bekant, han påstod sig leta efter tågstationen.....mitt i skogen.
En annan smög på tomterna och när han blev påkommen blev han väldigt hotfull.
Vaxmyra koloniområde, som ligger norr om det aktuella området, är delvis bebott över sommarhalvåret. Där rör det sig fortfarande skumt folk och inbrotten fortgår. Men inbrotten är av lite udda karaktär. Det stjäls bara småsaker, kaffepaket, värmeljus, öl, mat, en golvlampa osv. Inga värdesaker som tv-apparater eller annat.
Jag har jagat bort två utlänningar från området när jag var där och hälsade på.
De befann sig i en trädgård som de inte hörde hemma i.
Svaret var att de letade efter busstationen, återkommande det där?
Jag brukar påbörja min runda förbi de här bostadshusen i skogen och kommer direkt på utomhusgymmet och den lilla tunneln, sen drar jag uppförsbacken som går därifrån. Vill jag springa längre så springer jag genom skogen, ut på långtomtastigen och mot Kairo, men jag viker nästan alltid av in på någon av alla stigar.
Just på långtomtastigen (den går söder om koloniområdet) rör det sig ibland udda typer, så udda att jag säger åt andra tjejer jag möter att vara uppmärksamma (jag är själv tjej).
Om jag vore en galning som vill våldta/mörda en ung tjej så är området alldeles utmärkt för detta. Det är stort, lätt att gömma sig i, populärt och "tryggt". Många befinner sig utanför spåren för att plocka bär och svamp, alltså väcker en person på avvägar inne skogen ingen uppmärksamhet. Det finns många "utvägar" och är man beredd att gå en bit så finns det massor av ställen att ha bilen på eller rent av ta bussen ifrån.
Det kan vara en galning som bor i Runby, det finns en del skumrask där nu. En del bor i servicehuset (som är ett seniorboende men det är INTE bara seniorer som bor där). Vi har fått larm om en psyksjuk dam som jagade en ung tjej och hotade henne till livet. Det var också ett stort slagsmål på Runbytorg förra veckan.
Men det är enkelt att ta sig till den skogen från vart som helst så det behöver inte vara en Runbybo.
Jag tror det är en, för Ida, okänd GM. Planerat eller oplanerat men det började som ett våldtäktsförsök som gick snett eller så fick GM panik efteråt och tog livet av henne.
Gällande tjejen jag såg, tio minuter innan de hittade Ida död, så existerar hon, men är inte alls lik Ida, det var bara kläder och hårfärg som stämde. Hon lär inte ha något att göra med detta men vad hon gjorde ute vid den tiden är en gåta. Många har dock sommarlov fortfarande och det är ungt folk ute hela nätterna här fortfarande.
Nu ska jag ut och jogga igen, jag får hitta en ny runda och plocka ur hörlurarna ur öronen.