2015-08-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu har du inte hittat något som skänkts bort (och inga åtal, vilket skulle ha kommit som brev på posten). Det är ju mest fria fantasier som du ägnar dig åt (ja, som vanligt).

Har du inget med substans att komma med?

Och så duckar du för frågan varför du inte sätter igång och bygger bostäder. Du verkar ju ha identifierat en brist på sådana.

Har ni roligt på de seniora träffarna i studentförbundet när ni vrider er i skratt
över fattiga och mindre bemedlades livssituation ?

Det hysteriska bortskänkandet av allmän egendom är alltså avbrutet tills vidare
vilket möjigen visar att dina politiska företrädare har lite mera känsla för vilka
stämningar som finns i folkdjupet än vad de rabiata nyliberalerna i denna tråd
har. Men tro inte att man har gett upp !

Den som inte kan se bostadsbristen utan nöjer sig med att håna bostadslösa
får väl fortsätta med det ...
Citera
2015-08-04, 14:17
Medlem
Citat:
Jag levererade ett antal rationella argument med stöd i fakta. Och du levererade ovanstående dravel utan förankring i verkligheten.

Varför skulle man inte få hyra en lägenhet och ha som förråd och gästboende. Man betalar ju hyran.
Låter illvilligt. Och påminner som angiveriet som fanns inom öststaterna på 70-talet.

Jo,nog är det skillnad på folk och folk. Klart den som har råd med det skall äga
ett par 3 extra lägenheter att hyra ut till ockerpriser ...
Citera
2015-08-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
nja det beror snarare på att pengarna inte räcker. Hade hyrorna inte varit reglerade frön början så hade man fått in mer pengar på utförsäljningarna och kunnat bygga mer.

Men ska man samtidigt renovera befintligt bestånd så blir det svårt att få råd med nyproduktion samtidigt.

Applicera ovanstående på ditt eget högt älskade SKB, där dina föräldrar satte
in dig i kö som nyfödd (eller var det ännu tidigare). Om SKB tog ut ordentliga
hyror skulle de alltså ha råd att bygga för alla de 100.000 i den egna kön och
de 10.000 som bor skulle få betala betydligt mycket mera. Men det vore nog
en god gärning !

Fast i din värld handlar det ju bara om att allt som är bra för dig själv är bra
politik ! En kombination av fanatisk nyliberalism och människoförakt parat
med en sorts överårig studentikos humor ...
Citera
2015-08-04, 15:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Applicera ovanstående på ditt eget högt älskade SKB, där dina föräldrar satte
in dig i kö som nyfödd (eller var det ännu tidigare). Om SKB tog ut ordentliga
hyror skulle de alltså ha råd att bygga för alla de 100.000 i den egna kön och
de 10.000 som bor skulle få betala betydligt mycket mera. Men det vore nog
en god gärning !

Fast i din värld handlar det ju bara om att allt som är bra för dig själv är bra
politik ! En kombination av fanatisk nyliberalism och människoförakt parat
med en sorts överårig studentikos humor ...

Du får ta och läsa på lite om skb! Skb är en kooperativ ej vinstdrivande hyresförening som äger fastigheter där hyresgästerna får hosta själva i form av egna insatser.

I det senaste projektet i Norra Djurgårgsstaden var insatserna så pass höga som nästan 500 k på vissa lgh har jag för mig.

Dock får man alltid tillbaka insatsen när man flyttar, så det är totalt riskfritt.
Citera
2015-08-04, 17:59
Medlem
Citat:
Jo,nog är det skillnad på folk och folk. Klart den som har råd med det skall äga
ett par 3 extra lägenheter att hyra ut till ockerpriser ...
Det stod att ha som förråd och gästboende.

Tycker du inte själv att du uppvisar totala avsaknad av intellektuell kapacitet när du inte ens kan läsa och förstå en så enkel mening.
Citera
2015-08-04, 18:13
Medlem
Citat:
Har ni roligt på de seniora träffarna i studentförbundet när ni vrider er i skratt
över fattiga och mindre bemedlades livssituation ?
Jag antar att du har delirium eller något sådan.

Citat:
Det hysteriska bortskänkandet av allmän egendom är alltså avbrutet tills vidare
vilket möjigen visar att dina politiska företrädare har lite mera känsla för vilka
stämningar som finns i folkdjupet än vad de rabiata nyliberalerna i denna tråd
har. Men tro inte att man har gett upp !
Du har inte lyckats uppvisa någon sådan. Och att du då fortsätter yrande tyder nog på någon form av tvångsföreställning.

Citat:
Den som inte kan se bostadsbristen utan nöjer sig med att håna bostadslösa
får väl fortsätta med det ...
Jag vill iaf lösa boendeproblemet, genom att införa marknadshyra.
Tänk om det hade införts på 60-talet, som var på gång. Vilket lidande det hade skonat folket ifrån.
Då hade folk kunnat skaffa en lägenhet omgående.
Citera
2015-08-05, 08:12
Medlem
Citat:
Det stod att ha som förråd och gästboende.

Tycker du inte själv att du uppvisar totala avsaknad av intellektuell kapacitet när du inte ens kan läsa och förstå en så enkel mening.

"uppvisar totala avsaknad" !!!

HA HA HA !!!

"intellektell kapasität"

HA HA HA !!!

Jag skulle f ö nog använt "varken" i stället för "inte ens" ...
Citera
2015-08-05, 08:16
Medlem
Citat:
Du får ta och läsa på lite om skb! Skb är en kooperativ ej vinstdrivande hyresförening som äger fastigheter där hyresgästerna får hosta själva i form av egna insatser.

I det senaste projektet i Norra Djurgårgsstaden var insatserna så pass höga som nästan 500 k på vissa lgh har jag för mig.

Dock får man alltid tillbaka insatsen när man flyttar, så det är totalt riskfritt.

Och vad gör du i något som är "ej vinstdrivande" ? Är du inte tacksam mot föräldrarna
som curlade dig så intensivt redan från första andetaget och omedelbums ställde dig
i en lång och attraktiv kö ? Du får väl försöka återgälda det där på ålderdomen och
ägna dig åt lite praktisk hemtjänst. Kanske också bygga lite seniorlägenheter till dem
och deras generation. Men du får du nog lägga mindre tid på att skriva en massa trams ...
Citera
2015-08-05, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och vad gör du i något som är "ej vinstdrivande" ? Är du inte tacksam mot föräldrarna
som curlade dig så intensivt redan från första andetaget och omedelbums ställde dig
i en lång och attraktiv kö ? Du får väl försöka återgälda det där på ålderdomen och
ägna dig åt lite praktisk hemtjänst. Kanske också bygga lite seniorlägenheter till dem
och deras generation. Men du får du nog lägga mindre tid på att skriva en massa trams ...

Du och dina köer... på 80-talet var det inte så lång kö och det var inget speciellt att ställa sig i någon kö.

Och nej SKB har inget med allmännyttan att göra. Det ägs av medlemmarna tillsammans som också får hosta då det är dax för nyproduktion i form av egna insatser, om de vill bo i det nya projektet.

Det är insatser på samtliga bostäder inom SKB. Ju nyare desto högre insats.

att jag står där beror på att jag alltid har gjort det och att situationen ser ut som den gör idag. Då är det alltid bra att ha ett ess i rockärmen.

Men tack vare kommunistisk bostadspolitik med kraftigt reglerade hyror som du förespråkar så har köerna växt, in absurdum. Även SKB naturligtvis.

Lite lustigt är att kommunister aldrig vill lära sig av historien.

Det enda regleringar leder till är extrem brist, inget annat. Det spelar ingen roll om det är hyreslägenheter eller mat.

Resultatet blir alltid brist och svarthandel. Men då trivs väl du, så du får sitta och böla medan jag blir allt rikare i min bostadsrätt just pga bristen dina kompisar hjälpt dig med att skapa.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-05 kl. 11:22.
Citera
2015-08-06, 08:20
Medlem
Citat:
Och nej SKB har inget med allmännyttan att göra. Det ägs av medlemmarna tillsammans som också får hosta då det är dax för nyproduktion i form av egna insatser, om de vill bo i det nya projektet.

Det är insatser på samtliga bostäder inom SKB. Ju nyare desto högre insats.

att jag står där beror på att jag alltid har gjort det och att situationen ser ut som den gör idag. Då är det alltid bra att ha ett ess i rockärmen.

Och den som står i allmännyttans kö har fått se 100.000tals lägenheter försvinna
utom räckhåll p g a bortskänkandet/utförsäljningarna, något som inte du, min
självgode lille vän behöver riskera där du står och myser. Men det är ju skillnad
på folk och folk.

Jag vet oxå att det är insatser och att de betalas tillbaka vid utträde.

Och som sagt var, dina föräldrar som ställde dig i kö i födelseägonblicket kanske
först borde ha avvaktat och sett om du skulle bli någorlunda mänsklig innan de
beslutade sig för att curla dig så rejält ...
Citera
2015-08-06, 08:24
Medlem
Citat:
Bostäder är en handelsvara.

Vill man lösa sociala problem får man göra det som en egen fråga. Precis som man gör för annat.
Dvs med marknadshyra ser marknaden till att ordna från hyresrätter i den mån folket vill betala för de.
Ser du och andra att det uppstår problem av sociala natur, så tar ni bara och löser det.
Dvs ni tar av era pengar och hyr en lägenhet åt den behövande.

Har du själv fått en lägenhet till skänks, månntro ?

Men annars är det ju en strålande ide att först skapa så goda förutsättningar som
möjligt för sociala problem och därefter fundera på vilka som skall lösa dem. Kan
det vara dags för Ignobelpriset för din del ?

Du kan ju ta av prispengarna och lösa de där problemen för att visa ditt goda hjärta ...
Citera
2015-08-06, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Något för den där Fastbuckfreddie att reflektera över....

http://www.unt.se/start/tvartompolitik-3824778.aspx

Han är väl nöjd med dagens situation och får ha det exakt som som han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in