2015-08-05, 14:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så jag kan få mitt hus i djursholm och min ferrari en dag trots allt, bara tillräckligt många Achmed i Rinkeby inte har råd?
Problemet är bara att de priserna sticker med, men har inte Achmed råd så lär det inte hjälpa om 30.000 till Achmed flyttar in som inte har råd eller?
2015-08-05, 14:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det har inte bara med räntorna att göra. utbud och efterfrågan spelar också en betydande roll.

Och eftersom det inte finns bostäder i närheten av behovet så kan inte priserna bli annat än höga på populära platser.

I praktiken har jag haft lön hela tiden sålänge jag bott i ägt boende, så det stämmer att jag fått betalt för att låna ja.
Tänk den dagen du får betala för att låna vad händer då?
2015-08-05, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är bara att de priserna sticker med, men har inte Achmed råd så lär det inte hjälpa om 30.000 till Achmed flyttar in som inte har råd eller?

Och vad händer då med priserna i de finare förorterna tror du? Själv tror jag att det kommer gå upp ännu mer där problemen är som minst.
2015-08-05, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tänk den dagen du får betala för att låna vad händer då?

Inte så mycket, eftersom jag inte har så mycket lån kvar. Jag har inte köpt min bostad för att foliehatta mig i, jag har köpt den för att bo i.
2015-08-05, 15:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och vad händer då med priserna i de finare förorterna tror du? Själv tror jag att det kommer gå upp ännu mer där problemen är som minst.
I fina villaområden har du en prisstegring uppåt 20 % på årsbasis nu! Uthålligt?
2015-08-05, 15:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inte så mycket, eftersom jag inte har så mycket lån kvar. Jag har inte köpt min bostad för att foliehatta mig i, jag har köpt den för att bo i.
Däremot kommer värdet på ditt boende sjunka.
2015-08-05, 15:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I fina villaområden har du en prisstegring uppåt 20 % på årsbasis nu! Uthålligt?

Ja absolut eftersom folk kan betala för sig där. Ett läkarpar med 70 k var i månadslön har nog råd ska du se.
2015-08-05, 15:07
Avslutad
Citat:
Ingenting. De får spara bättre så kommer de in förr eller senare. Ju längre de väntar desto jobbigare blir det verkar det som.

Eller menar du att det folk som knappt har råd med insatsen som driver priserna uppåt?

Ja men när många människor idag inte kan spara och ungdomar inte kommer in på arbetsmarknaden, utan inkomst så växer desperationen, så enkelt är det. Många har så dålig lön idag att det inte går att spara, det beror på alla visstidsanställningar och jobb där ungdomar och äldre med för den delen inte vet vilken lön som kommer att betalas ut i slutet av månaden. Det hade underlättat betydligt om politikerna hade sett över hela jävla systemet, inför en obligatorisk inkomstgaranti för alla, alla som itne har ett jobb är garanterade en inkomst vid fyllda 18. Ta bort alla dessa timlöner och gör det endast lagligt med månadslön, så att en person vet exakt vilken summa denne får ut varje månad. Då går det att bygga upp ett startkapital och en buffert, samhälelt är ett skämt idag.

Det måste bli ett slut på att socialtjänsten ska ha kontroll över människors liv och att människor ska behöva gå med mössan i hand med kontoutdrag till en socialtant och där blotta hela sin ekonomi, för ett existensminimum. Jag har själv gått på soc och det går inte ens att spara pengar eftersom överskottet man har efter x antal månder (om man har något) har blivit en summa som räknas med nästkommande månad. Med andra ord tjänar man mer på att konsumera upp pengarna.

Ekvationen idag är totalt horribel. Hur ska ungdomar som varken har rätt till a-kassa (för höga trösklar in) eller inte ens rätt till försörjningsstöd (bor hemma), med nån sketen aktivitetsersättning på svältnivå langa upp ett par millar för en bostad? Lösningen heter givetvis jobb men politiken och regeringen måste börja bli realistiska, ska man kasta alla utför stupet som aldrig kommer att få något jobb, alla som ahr varit i åtgärder länge, alla som är socialt inkompetenta att få jobb?

Problemet ligger ju bara i pengar och ekonomi. Har alla bara tillräcklig bra ekonomi så går det att köpa bostad och alla ungdomar med ett startkapital skulle få en bra start. Idag är det människor som köpte bostad för 10 år sedan som kan sälja, köpa och så frukterna av vinsten, köpa nytt och sedan göra ytterligare större vinst. Sen att vissa idioter applåderar denna politik där rika bara får ännu mer är helt horribelt. Stefan Ingves bara står där och öser pengar över alla hushåll med bostadsrätter och skiter fullständigt i alla som sitter med hyresrätt, dessa får dessutom betala priset för denna vansinniga politik.

Amorteringskrav är ju fult det också, det blir ju ännu svårare för ungdomar att köpa en bostad när det blir amorteringskrav då en ungdom med den låga inkomst denne har tvingas att betala ännu högre månadskostnad tills denne jobbat ner sig under x antal år (decennier). Det är ett fulspel rakt av. Ännu jävligare i detta samhälle är att man tvingas vara två för att göra allting, man måste alltså vara ett par för att överhuvudtaget ha råd eller peaka upp nettoinkomsten. Vilken ensamstående klarar idag av 10-15 tkr i månadskostnad för en bostad på normal bruttoinkomst 25tkr i månaden. Det är där majoriteten ligger, varför ska allting kretsa kring att bilda familj och vara ett par för att "ha råd"?

Vad var det mer jag tänkte säga, jo, tänker regeringen alltså inför någon form av statligt bostadslån där ungdomar kan låna pengar direkt av staten, typ som ett studielån? För det är ju det som kommer att krävas, att som ungdom gå till en bank och få ett lån av en korrupt bankman som bara jobbar där för att generera pengar åt sig själv och banken och ju totalt döfött. Det måste ju införas ett system där man kan låna till handpenningen av staten, oavsett om man har försörjningsstöd eller aktivitetsstöd och där staten sedan går in och borgar. Det är bara ungdomar med rika föräldrar som idag kan hämta hem bostadsrätter. Regeringen måste börja agera och göra något åt systemet.

Problemet är idag, att oavsett om man har pengar sparade, kanske en liten buffert så blir det omöjligt att få dessa att växa utan en acceptabel inkomst, speciellt när försörjningsstöd tom går in och vill att man ska göra av med dessa pengar innan man blir berättigad försörjningsstöd, med andra ord, har ma ninget jobb, förlorar jobbet eller det händer något oförutsägbart så sitter man på pottan. Hela systemet måste göras om, man måste skapa bra basinkomster för människor så att människor kan bli självständiga.
2015-08-05, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Däremot kommer värdet på ditt boende sjunka.

Vad vet du om det? Och om så är fallet så gör det mig inget eftersom jag tänkt byta upp mig. Det är bättre för mig om priserna går ner, eftersom jag har långt kvar till exit.
2015-08-05, 15:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja absolut eftersom folk kan betala för sig där. Ett läkarpar med 70 k var i månadslön har nog råd ska du se.
Fast det kommer de inte ha och tillslut finns det inte välbetalda så det räcker.
2015-08-05, 15:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad vet du om det? Och om så är fallet så gör det mig inget eftersom jag tänkt byta upp mig. Det är bättre för mig om priserna går ner, eftersom jag har långt kvar till exit.
Fast för Sverige blir det jobbigt för alla, hur du klarar dig är bara intressant för dig.
2015-08-05, 15:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast det kommer de inte ha och tillslut finns det inte välbetalda så det räcker.

Jaha så läkare får sänkta löner? När då? Och det finns ju även andra som tjänar bra.... Ingenjörer, revisorer, politiker osv..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in