Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Förr i tiden så anställde företagen s.k. alternativ personal som man trodde hade utvecklingspotential till ingenjörstjänster och liknande. Tror inte att det är lika vanligt idag dock, eftersom det idag ibland eller t.o.m. ofta är hundratals sökande per tjänst (i Sverige). För ett par årtionden sedan så kunde det i landet t.ex bli aktuellt för någon med tvåårig gymnasieutbildning inom det aktuella teknikområdet att få ett teknikjobb med ganska mycket ansvar, så är det inte idag. Det är skillnad på dåtidslandet med tre procents arbetslöshet, jämfört med dagens åtta procent eller liknande. Men om man startar eget och har affärssinnet så är naturligtvis allt möjligt, kanske på kundens bekostnad dock.
Men det är fortfarande väldigt vanligt att folk kallar sej ingenjörer trots att de inte är det. T.ex de som efter några få högskolepoäng jobbat med teknikjobb på företag eller avdelningar som också anställer ingenjörer betraktar sej själva som ingenjörer och förväntar sej väldigt höga löner trots att de saknar relevant utbildning.
Det är som du säger, förr var det vanligare med att rekrytera personer som inte hade lika mkt utbildning men som var jätteduktiga och de som var kass. Behovet av folk var större dels pga. arbetslösheten var lägre. Företagen behövde personal och det fanns inget större behov för folk av att läsa vidare för att få anställning. Idag krävs det ofta mer utbildning för att få ett jobb. Det är svårare idag att få ett jobb eller åtminstone ett jobb som anses vara kvalificerat. Företagslandskapet ser annorlunda ut idag än det gjorde på 60,70 och 80-talet. Det finns mindre industrijobb eftersom många företag flyttar tillverkningen till andra länder av olika anledningar. Sen om folk verkligen hade velat ha dom jobben iaf låter jag vara osagt.
För att få ett kvalificerat arbete idag krävs det utbildning, inte nödvändigtvis för att man blir bättre inom sitt område, utan för att det behövs när man konkurrerar med andra. Alla har inte kontakter som gör att de direkt kan kliva in på ett välavlönat arbete. Alternativet blir att studera för att få en möjlighet att landa ett arbete som inte innefattar stekflott eller rengöringsmedel eller att packa upp varor. Sen huruvida detta anses vara rättvist, ja det är en annan diskussion. Det finns många människor som är duktiga men som likväl måste gå den långa vägen för att de saknar kontakter, inte bara ingenjörer
En person med hög ambition som går parallellt med kompetens och flit borde i en rättstat ha möjlighet att ta sig fram i arbetslivet. Åtminstone är det min åsikt. För att detta ska vara möjligt så är utbildning ett alternativ för de som saknar andra möjligheter. Syftet torde i de flesta fall vara att få ett jobb som de anser att de klarar av och vill ha. Med det sagt är det inte fel att låta bli att utbilda sig eller inte ha några professionella ambitioner.
Det verkar som att begreppet ingenjör används flitigt och ofta. Jag förstår att det finns en inneboende vilja eller ett behov hos en del att kalla sig olika saker, man kan kalla det en fjäder i hatten. Det framgick tydligt när jag gjorde lumpen eller hamnade på mitt första jobb. För att uttrycka det milt var det inte alltid de mest kompetenta som ville ha en titel, det kan ibland vara precis tvärtom. Kanske är detta ett typ av självbedrägeri eller en taktik för att säkra sin plats i flocken, jag vet inte. Om det nu känns bättre att kalla sig ingenjör eller Storsmurf så varsågod.
Jag ser gärna att professionellt duktiga och socialt kompetenta individer har bra utvecklingsmöjligheter oavsett deras bakgrund. Men jag tycker samtidigt att de som varit tvungen att studera för att få ett jobb och är duktiga borde ha en högre lön än de som är i samma ålderskategori och saknar relevant utbildning. Det är min högst personliga åsikt och med det menar jag inte något annat.